RTX 2060 is kapot na vervangen thermal paste?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Boiten
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:22
Hallo allemaal,

Afgelopen week heb ik via Marktplaats een Gigabyte RTX 2060 mini op de kop getikt.

Na aankomst heb ik de kaart getest en mijn pc en alles werkte naar behoren. Ik heb op dat moment ook succesvol een benchmark (Time Spy) gedraaid.

Het viel me op dat de kaart vrij warm werd, 79 graden maximaal en 56 graden tijdens idle. Ondanks dat het een single fan ontwerp is leek me dit vrij warm. Die avond heb ik de pc uitgezet en ben gaan slapen.

Vandaag heb ik de kaart uitgebouwd, de koeler eraf gehaald en de thermal paste vervangen in de hoop de temperaturen wat te laten zakken.
Voor de goede orde, dit heb ik al ruim 20 keer bij diverse andere kaarten gedaan dus ik denk te weten waar ik mee bezig ben en hoe het moet. Na de kaart weer in elkaar gezet te hebben wilde ik de pc starten maar...

De startknop ligt 1 sec op en dooft direct weer. Ook start de computer niet op. Wanneer ik nogmaals op de startknop druk gebeurd er niks.
Wanneer ik de stroomkabel uit de pc trek, er na 10 sec weer in steek en dan weer probeer de computer op de starten gebeurt precies hetzelfde. De startknop ligt 1 sec op en dooft en de computer start niet op.

Op basis hiervan ben ik verder gaan testen. Als de kaart niet in het PCI-E slot zit maar wel aan de 6+2 pins hangt, zelfde probleem.
Niet aan de 6+2 pins maar wel in het PCI-E slot, geen probleem maar de computer gaat dan over op zijn igpu, alsof de kaart totaal niet gezien wordt. Ook de pc starten zonder de gpu fan aangesloten te hebben wilde niet lukken.

Ik heb de kaart ook nog even in mijn andere computer geprobeerd maar zonder succes.

Mijn conclusie is op dit moment dat de kaart zelf defect is. Het gekke is alleen dat dit zo plotseling en zo snel gebeurd is.

Ik hoor graag van jullie of ik iets over het hoofd zie of als er andere ideeën zijn over deze issue.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gr. Bob

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
Mijn eerste ingeving was : je hebt jezelf ontladen aan de videokaart (statische ontlading).
Misschien is hierdoor een essentieel onderdeeltje in het circuit kapot gegaan.
Het waren best koude dagen de afgelopen tijd, ook lage luchtvochtigheid etc.
Gebruik je een polsbandje tijdens het knutselen?

Uiteraard wordt de videokaart niet gezien door je systeem wanneer je de 8-pins kabel niet aansluit...logisch.

Ik lees niks over BIOS error biepjes, die zijn er niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Boiten
Bedankt voor je snelle reactie. Ik draag geen polsbandjes of iets tijdens het knutselen.

Ik heb wel eens gehoord over statische ontlading maar zou dit echt zo'n catastrofe schade kunnen veroorzaken?

Bios bliepjes zijn er niet omdat daar simpelweg geen tijd voor is in die ene seconde dat de pc "opstart".

Mijn ervaring met videokaarten die wel zijn aangesloten in het PCI-E slot maar niet op de voeding is dat deze wel gezien en gebruikt wordt naar dat er voor de bios een foutmelding in beeld komt met het verzoek de stroomkabel aan te sluiten.

Zijn er nog andere ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:39

rdejongjr

Gnome

Toch ergens een ceramische condensator aangetikt waardoor deze nu sluiting maakt.

Gelukkig slaat de psu uit wanneer de gpu is aangesloten anders zou het ding affikken.

Opzich prima op te sporen met een regelbare voeding en een ir camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:17

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Wat voor koelpasta heb je gebruikt?

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:50
Klinkt idd als een kortsluiting op de kaart. Wees blij dat je voeding ingrijpt.

Kaart dus weer uit elkaar halen en heel goed kijken waar er iets beschadigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:51
Ik heb het vroeger ook een keer gehad met een ATI Radeon 9800pro geloof ik. Nadat ik de koelpasta had vervangen deed ie niks meer. Was wel balen. Maar het heeft me er niet van weerhouden bij latere videokaarten het toch weer te doen. Was bij m'n huidige 1080Ti ook weer hard nodig na een paar jaar, koelpasta helemaal opgedroogd, te hoge temps en te lage clocks.
Ik hoop voor je dat je em weer aan de praat krijgt.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Boiten
Bedankt allemaal voor de reacties en het meedenken. Ik heb de kaart meerdere keren uit- en weer in elkaar gezet maar kan geen defect, brandplek of andere gekke plek op de kaart ontdekken.

@rdejongjr Ik zou graag een paar tests doen, maar ik heb de benodigde gereedschappen en kennis niet. Is dit iets dat jij zou kunnen doen? Hoeft niet gratis natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:39

rdejongjr

Gnome

Helaas heb ik het meeste spul ook niet zelf, paar keer op het werk gedaan met laptops maar zonder IR camera. Interesant filmpje komt er op neer:

Zoek de sluiting op (waarschijnlijk 0,xx ohm op de 12V aansluiting)
hang daar een regelbare voeding aan en begin op het absoluut laagste voltage wat op die kaart wordt gebruikt (0.8-1.2v voor de core)
Omdat het waarschijnlijk niet direct oplicht als een lampje met die voltages is en IR camera prettig zodat je kunt zien wat er snel opwarmt.
Je kunt ook alcohol/bovenlip/vinger gebruiken maar is niet zo snel/efficient.

Een erg goede gsm reparatie shop die niet alleen maar schermpjes doet zou het ook moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-09 15:19
ga je uiteindelijk niet beter afzijn met gewoon een andere te kopen ?
herstelling die minder dan 100€ zou kosten ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Boiten
Een andere kopen kan altijd nog. Ik hoop een mede tweaker te vinden die het leuk vindt om mij te helpen deze kaart te herstellen.

Ik ga me beraden op de volgende stap. Nogmaals bedankt voor de hulp en alle reacties allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 16:08

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Als je geen sluiting kan vinden dan kan het ook een core crush zijn doordat het koelblok niet goed is geinstalleerd. Doordat je de schroefjes niet om de beurt een stukje aan hebt gedraaid maar juist helemaal.
Bij een CPU is die kans een heel stuk kleiner door de heatspreader, bij een GPU kan het makkelijker fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Boiten
Bedankt voor je reactie. Wat je schrijft zou goed kunnen, ware het niet dat ik juist heel voorzichtig ben met het losdraaien en weer vastzetten van de koeler op de gpu. Na jaren in de auto industrie gezeten te hebben weet ik donders goed hoe belangrijk het is de krachten eerlijk te verdelen.

Voor nu is de conclusie dat de kaart kapot is en ik hem niet zelf kan repareren. Ik sluit dan ook dit topic
Pagina: 1