Systeemkeuze Smart Home Thuisinstallatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanto
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-05 07:36
Ik ben bezig met de renovatie van een groot deel van mijn huis en wil van deze gelegenheid gebruikmaken om wat slimme technologie in mijn woning te integreren. Na het doornemen van diverse smart home informatie, zou ik graag feedback krijgen over de richting die ik wil volgen.

Mijn eerste overweging is de keuze tussen een Loxone, KNX of open-source systeem.
Loxone lijkt me interessant, maar het nadeel van vendor lock-in doet me afzien van dit systeem.
KNX heeft geen last van vendor lock-in, maar de hogere complexiteit spreekt me minder aan. Bovendien, in het geval dat het KNX systeem niet meer werkt, werken geen schakelaars of stopcontacten meer.
Ik wil ook vermijden dat ik als enige van mijn huisgenoten deze problemen kan oplossen.

Daarom overweeg ik open-source als optie.
Een klassieke elektrische installatie zorgt voor de basisfunctionaliteit. Bovenop deze basis kan ik geleidelijk een laag van slimme technologie toevoegen, met intelligente schakelaars of stopcontacten. Dit kan ook gemakkelijker toegepast worden op het deel van het huis dat ik niet ga renoveren.

Mijn volgende overweging is de keuze tussen Wifi, Zigbee en Z-wave.
Hoewel deze protocollen met elkaar kunnen worden gecombineerd, wil ik Wifi vermijden om niet afhankelijk te zijn van Wifi-routers.
Zigbee en Z-wave lijken beide geschikt, maar op dit moment spreekt de oplossing van Fibaro (Z-wave) mij het meeste aan. Zij bieden smart switches, een flood sensor, een smoke sensor, een door/window sensor, een motion sensor en wall plugs, die voor mij essentiële items lijken om mee aan de slag te gaan.
Dit zou ik dan willen combineren met Home Assistant.

Laat gerust wat feedback achter waar ik misschien fout ben, of andere interessante merken in de Zigbee/Z-wave wereld.

Alvast bedankt :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:24
Ik heb - net zoals velen - voor dezelfde keuze gestaan. Uiteindelijk maakt het niet zo gek veel uit waar je voor kiest zeker niet als je net begint. Omdat je Home Assistant wilt gaan gebruiken kun je altijd nog switchen of beide netwerken naast elkaar gebruiken.

Ik heb uiteindelijk voor zigbee gekozen vooral omdat het aanbod van apparaten daarop groter is/was. Ook de aanschaf kosten van de losse apparaten is lager bij zigbee. Stiekem ga je als je van alles wil automatiseren een boel switches en sensoren in je huis hangen. Dat loopt aardig in de papieren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou toch kijken of je de basis functionaliteit ook niet slim kan voorbereiden. Loxone en KNX zijn bekende namen maar als die je niet aanspreken kun je ook naar Railduino of Shelly Pro kijken.

Dan ben je niet afhankelijk van een draadloze verbinding en heb je toch alle vrijheid.

Stopcontacten, lampen, sensoren (schakelaars, aanwezigheid, lichtinval, temp, luchtvochtigheid, etc) verbind je dan met een van deze systemen die je dan koppelt aan je favoriete software platform.

Overigens is Loxone niet enorm gesloten. Je kunt daar nagenoeg alle andere platformen of hardware direct mee aansturen al dan niet via iets als Nodered. En als je beetje slim bekabeld kun je altijd weer voor iets anders kiezen.

[ Voor 20% gewijzigd door Sethro op 14-01-2024 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:58

CyBeRSPiN

sinds 2001

Denk goed na over hoe je het later over wilt dragen naar een volgende eigenaar. Ik zou zelf voor Zigbee en/of Zwave gaan met alle elektra standaard aangelegd zodat alles nog op de conventionele manier kan werken.
KNX / Loxone is vele malen duurder, zo’n systeem wordt dan vast onderdeel van je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
CyBeRSPiN schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:49:
Denk goed na over hoe je het later over wilt dragen naar een volgende eigenaar. Ik zou zelf voor Zigbee en/of Zwave gaan met alle elektra standaard aangelegd zodat alles nog op de conventionele manier kan werken.
KNX / Loxone is vele malen duurder, zo’n systeem wordt dan vast onderdeel van je huis.
Er zijn denk ik 2 overwegingen, 1) een systeem als Loxone of KNX geeft je de volledige perfect werkende smarthome ervaring. Iets wat ervoor ontworpen is werkt altijd beter. 2) een netjes ontworpen en onderhoudbaar systeem heeft ook flinke meerwaarde voor je huis.

Mocht je je hier echt zorgen over maken dan kun je de bekabeling zo aanleggen dat je altijd terug kan naar grotendeels klassiek systeem. Met wat simpele schakelaars en impulsrelais zoals in België vaak tegenkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:04
Ik ben zwave gaan gebruiken lang voor er zigbee was, maar ben je aan het overschakelen naar zigbee.
Veel beter protocol, veel goedkoper, veel meer apparatuur beschikbaar en volgens mijn is zwave aan het einde van z'n levensduur.
En ik weet niet of het met zwave te maken heeft maar er is in de loop van de tijd hebben heel veel zwave devices de geest gegeven er zitten allemaal dezelfde chips van Analog Devices in (monopoly) die volgens mij snel defect raken.

En wifi moet je helemaal nooit gebruiken voor iot, daar is het niet geschikt voor, wifi devices eten je banbreedte op alleen al door hun aanwezigheid en maken ruzie met de rest van je netwerk.

En antieke systemen zoals KNX en Loxone gaat je tegewoordig toch niet meer gebruiken.
Ontzettend veel werk omdat je heel veel bekabeling moet aanleggen en op den duur erg onbetrouwbaar.
De schakelaars geven allemaal de geest na een aantal jaren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:35
Ik ben voor mijn nieuw te bouwen huis ook deze afweging aan het maken. In mijn geval staan alle keuzes open aangezien we een volledig nieuw huis laten ontwerpen en laten bouwen. In mijn huidige woning zit ik voornamelijk op Zigbee (en een klein beetje wifi op plekken waar ik geen Zigbee bereik heb).

Voor de nieuwe woning overweeg ik ook KNX, maar het is wel een heel stuk duurder. Qua betrouwbaarheid heb ik eigenlijk helemaal geen problemen met zigbee (alleen als de stroom er even af is geweest staan alle lampen aan). Ik zit nog met de volgende issues:
1. Het schakelmateriaal en sensoren van Zigbee zijn bijna allemaal draadloos, daardoor moet je regelmatig batterijen vervangen (zeker bij knoppen die beperkt gebruikt worden). Daarnaast is er voor KNX veel mooier schakelmateriaal.
2. Zoals topicstarter ook aangeeft de beschikbaarheid van sensoren is voor mij ook nog een dingetje. De beschikbaarheid van Zigbee sensoren (die wil ik bij voorkeur bekabeld aangesloten hebben) is erg beperkt. Zeker als je bijvoorbeeld een aanwezigheidssensor op 230v aan wil sluiten. Ook voor zaken als elektrische (rol)gordijnen kom ik toch op Aliexpress uit, terwijl bij KNX je verschillende (betrouwbare) opties hebt.
3. Als ik kies voor Zigbee kan mij elektrische installatie op een aantal plekken veel simpeler (geen schakelaars ingebouwd in de muur) voor mij. Alleen bij een eventuele verkoop is het juist misschien weer beter om wel alle elektra standaard aan te leggen.

Ik heb inmiddels behoorlijk wat ervaring met HomeAssistant en het voordeel is dat je veel kan koppelen, dus niet alles hoeft Zigbee te zijn. Voor mij is het wel belangrijk dat alles lokaal blijft en niet via de cloud. Veel Chinese sensoren gaan via Tuya, inmiddels heb ik dit wel lokaal draaien via de localtuya integration, maar dan moet je echt alles zelf instellen.

Kortom, ik ben er ook nog niet uit. Ik zou het liefst voor KNX kiezen, maar ik vind het wel erg kostbaar en met de aanleg van de elektra in huis zit er ook aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je KNX gaat gebruiken krijg je gegarandeerd problemen als je je huis ooit wilt verkopen en het is ook nog eens technologie uit het jaar nul.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanto
Mijn broer heeft het zo opgelost.
Hij heeft een Loxone miniserver gecombineerd met een Relay Extension module.
Op die module heeft hij dan al zijn schakelaars aangesloten.
Hierdoor hoeft hij geen dure Tree kabel te leggen en kan hij ook gewone schakelaars gebruiken.

Zijn er nog andere alternatieven die hetzelfde doen zonder Loxone producten te gebruiken, maw een controller die relais kan aansturen?
Ik lees dat de Railduino bijvoorbeeld ook een Loxone miniserver nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 12:58
jswinkels schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:50:
Ik ben voor mijn nieuw te bouwen huis ook deze afweging aan het maken. In mijn geval staan alle keuzes open aangezien we een volledig nieuw huis laten ontwerpen en laten bouwen. In mijn huidige woning zit ik voornamelijk op Zigbee (en een klein beetje wifi op plekken waar ik geen Zigbee bereik heb).
Interessant! Hoe kun je geen dekking hebben? Mesht en lust het niet gewoon door??
Voor de nieuwe woning overweeg ik ook KNX, maar het is wel een heel stuk duurder. Qua betrouwbaarheid heb ik eigenlijk helemaal geen problemen met zigbee (alleen als de stroom er even af is geweest staan alle lampen aan). Ik zit nog met de volgende issues:
De meeste lampen hebben daar een instelling voor: Bij power-on moeten ze AAN, UIT of Laatste stand.
2. Zoals topicstarter ook aangeeft de beschikbaarheid van sensoren is voor mij ook nog een dingetje. De beschikbaarheid van Zigbee sensoren (die wil ik bij voorkeur bekabeld aangesloten hebben) is erg beperkt. Zeker als je bijvoorbeeld een aanwezigheidssensor op 230v aan wil sluiten. Ook voor zaken als elektrische (rol)gordijnen kom ik toch op Aliexpress uit, terwijl bij KNX je verschillende (betrouwbare) opties hebt.
Waarschijnlijk zijn de radarsensoren die steeds meer gaan komen iets voor jou, die zijn niet batterijgevoed.
Ik heb inmiddels behoorlijk wat ervaring met HomeAssistant en het voordeel is dat je veel kan koppelen, dus niet alles hoeft Zigbee te zijn. Voor mij is het wel belangrijk dat alles lokaal blijft en niet via de cloud. Veel Chinese sensoren gaan via Tuya, inmiddels heb ik dit wel lokaal draaien via de localtuya integration, maar dan moet je echt alles zelf instellen.
Die Chinese sensoren koppelen uitstekend met Homeassistent.
Dan blijft alles binnenshuis.
Ze zijn idd door Tuya gemaakt maar als je de zigbee koopt, koppelt het ook aan een niet-Tuya hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:35
Tarquin schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:59:
[...]

Interessant! Hoe kun je geen dekking hebben? Mesht en lust het niet gewoon door??
Mijn buitenverlichting heeft stroom vanuit mijn schuur, ik bedien die nu met een slim (wifi) stopcontact (ga misschien over op een Shelly). De schuur staat 10 meter van mijn huis af, vandaar gebrek aan bereik.
Waarschijnlijk zijn de radarsensoren die steeds meer gaan komen iets voor jou, die zijn niet batterijgevoed.

Die Chinese sensoren koppelen uitstekend met Homeassistent.
Dan blijft alles binnenshuis.
Ze zijn idd door Tuya gemaakt maar als je de zigbee koopt, koppelt het ook aan een niet-Tuya hub.
Ik heb er daar nu een van in huis om te testen hoe goed het werkt. De Zigbee versie is dus niet te koppelen aan mijn Hue hub, ik heb daarom ook een wifi versie gekocht. Het werkt op zich prima, alleen vergt het iets meer werk om het in HomeAssistant lokaal te laten werken in plaats van de integratie via Tuya cloud. Met zigbee is dit probleem natuurlijk niet aanwezig omdat je het dan via the zigbee hub aanstuurt (daar heb ik dan weer niet aan gedacht).

https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A

Probleem blijft alleen wel dat je (nog) beperkt bent in de keuzes, dat probleem is er bij KNX zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Een aanrader is dan de HA-zigbeestick of een €20 zigbeestick van AliExpress (let op dat de esp32 versie nog niet ondersteund wordt door Zigbee2Mqtt, maar iets met de 2652 werkt wel).

Dan wordt voor 20-40 euro je HA systeem (dat heb je al) ook je zigbee-hub.

Dan zit je ook niet meer aan wifi-apparaten.
Die moeten inderdaad altijd met een password aan je huisnetwerk gekoppeld, en dat betekent een app én voldoende intelligentie om dan maar meteen maar alles via de server van de fabrikant te doen.

Dat is een voordeel van zigbee-apparaten: dat ze 'te dom' zijn om het internet op te kunnen - dus moet het wel binnenshuis blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grizzlywilde
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07-04 09:49
Ik ben net gestart met home automation, en heb gekozen voor Zigbee om de hierboven al genoemde redenen. Ik heb een Sonoff Zigbee Gateway gekocht, en een aantal Sonoff sensoren. Op zich werkt het fantastisch, dus ik wil graag meer. Met name het automatiseren van domme (licht)schakelaars aan de muur wil ik graag, maar ik durf nog niet goed de schakelaar open te maken en te gaan rommelen met kabels. Als niet-techneut kan ik de elektische schema's die je online vind ook niet lezen. Daarnaast merk ik dat ik met een Sonoff Zigbee gateway en de bijbehorende app nu al tegen beperkingen aan loop. Woox lampjes kon ik wel koppelen en aan/uitzetten en de kleurtemperatuur instellen, maar de kleur (RGB) zelf ging niet. Vervolgens lukte het me ook niet om de Alecto SMART10 rookmelder te koppelen. Ik denk dat ik t.z.t. toch maar iets verzin om HA te gaan draaien met een usb-zigbee hub, maar ik weet nog niet of ik dan een HA Green/Yelow, RaspberryPI, NUC of NAS wil gaan gebruiken. Ik probeer het net als jij in 1x goed te doen, is nog niet makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
@grizzlywilde je zit hier een topic te kapen, maar ik zou je aanraden om een HA kant en klaar te kopen; groen of geel. Het prijsverschil met zelfbouw is niet héél groot en je hebt gewoon een werkend systeem.

Zigbee erin is een grote aanrader.
Met die combinatie kan er echt heel veel samenwerken ongeacht het merk. En dat is toch wel een ding, want waarom zou Philips héél veel energie steken in het ondersteunen van Lidl lampen, en Ikea in het ondersteunen van concurrerende temperatuursensoren?
Het werkt omdat het zigbee is ... maar verwacht niet dat een bedrijf zich uit de naad werkt om het uiterste uit andermans spullen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grizzlywilde
Mijn excuses, ik had niet in de gaten dat ik een topic kaapte. Omdat ik met exact hetzelfde onderwerp worstel, nl. "Systeemkeuze Smart Home Thuisinstallatie", dacht ik dat TS misschien nog wat zou hebben aan mijn perspectief en gemaakte fouten.

Dat gezegd hebbende, dank voor je advies voor HA kant-en-klaar. Je hebt gelijk: bedrijven kijken alleen naar hun eigen merk, ik had alleen gehoopt dat de Zigbee Alliance een grotere invloed zou hebben op de mate van werking met andere apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:17
jswinkels schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:50:
(alleen als de stroom er even af is geweest staan alle lampen aan).
Ik ben over gegaan op zigbee2mqtt en kan de state als de stroom erop gaat dan wijzigen naar off, on en last state. Ideaal 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
grizzlywilde schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:40:
Mijn excuses, ik had niet in de gaten dat ik een topic kaapte. Omdat ik met exact hetzelfde onderwerp worstel, nl. "Systeemkeuze Smart Home Thuisinstallatie", dacht ik dat TS misschien nog wat zou hebben aan mijn perspectief en gemaakte fouten.

Dat gezegd hebbende, dank voor je advies voor HA kant-en-klaar. Je hebt gelijk: bedrijven kijken alleen naar hun eigen merk, ik had alleen gehoopt dat de Zigbee Alliance een grotere invloed zou hebben op de mate van werking met andere apparatuur.
Ze hebben al heel veel gedaan, waardoor elk Zigbee device kan verbinden, en kan aangeven wat hij allemaal kan. Het is dan aan de software daar bovenop om iets met die mogelijkheden te doen.

Wat je wel ziet: Over het algemeen is de merk-eigen hub meer een middel om de merk-eigen apparaten te verkopen. Die hub is een éénmalige verkoop, het echte geld zit in de consument die elk lampje en schakelaar slim gaat maken - en dat moet natuurlijk het liefst met de spullen van de fabrikant zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bramv101
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-04 22:05
Voor dezelfde keuze gestaan - ik kan alleen maar zeggen, ga voor KNX met een laag HA erbovenop.

KNX is goedkoop als je alles zelf doet en zeer easy te programmeren (op een dag was ik klaar voor een volledig huis 300m2) - goedkoop in Duitsland bij voltus.de

In een vorig huis met Zigbee, Zwave en Loxone gewerkt en dat is eerlijk gezegd kinderspeelgoed vergeleken met KNX+HA. (die dingen zijn leuk voor een paar devices maar worden onstabiel bij grotere deployments)

Voordeel van KNX: je hebt een basislaag die altijd werkt (dat kan niet uitvallen) want elke component apart heeft zen eigen logic aan boord.

[ Voor 7% gewijzigd door bramv101 op 18-01-2024 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
grizzlywilde schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:57:
Ik ben net gestart met home automation, en heb gekozen voor Zigbee om de hierboven al genoemde redenen. Ik heb een Sonoff Zigbee Gateway gekocht, en een aantal Sonoff sensoren. Op zich werkt het fantastisch, dus ik wil graag meer. Met name het automatiseren van domme (licht)schakelaars aan de muur wil ik graag, maar ik durf nog niet goed de schakelaar open te maken en te gaan rommelen met kabels. Als niet-techneut kan ik de elektische schema's die je online vind ook niet lezen. Daarnaast merk ik dat ik met een Sonoff Zigbee gateway en de bijbehorende app nu al tegen beperkingen aan loop. Woox lampjes kon ik wel koppelen en aan/uitzetten en de kleurtemperatuur instellen, maar de kleur (RGB) zelf ging niet. Vervolgens lukte het me ook niet om de Alecto SMART10 rookmelder te koppelen. Ik denk dat ik t.z.t. toch maar iets verzin om HA te gaan draaien met een usb-zigbee hub, maar ik weet nog niet of ik dan een HA Green/Yelow, RaspberryPI, NUC of NAS wil gaan gebruiken. Ik probeer het net als jij in 1x goed te doen, is nog niet makkelijk.
Niet met de lichtschakelaars rommelen, koop gewoon zigbee gestuurde lampen van bijvoorbeeld Ikea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

bramv101 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:42:
In een vorig huis met Zigbee (...) gewerkt en dat is eerlijk gezegd kinderspeelgoed vergeleken met KNX+HA. (die dingen zijn leuk voor een paar devices maar worden onstabiel bij grotere deployments)
Dat herken ik niet met een zigbee mesh van richting de 100 nodes (net als velen hier op het forum) maar misschien valt dat niet onder jouw definitie van grotere deployments :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grizzlywilde
Ben(V) schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:49:
[...]

Niet met de lichtschakelaars rommelen, koop gewoon zigbee gestuurde lampen van bijvoorbeeld Ikea.
Waarom raadt jij het gebruik van die schakelaars (Sonoff, Shelly?) af voor je lichtschakelaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Als het gaat om simpelweg aan- en uitschakelen en dimmen van lampen is een zigbee module ideaal. Je schakelaars blijven dan prima werken, geen zigbee-lampjes die hard worden uitgezet door andere mensen in huis. Het wordt een ander verhaal bij de wens om kleuren te hebben, of als je wil dat de kleurtemperatuur gedurende de dag mooi meeveranderd.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
grizzlywilde schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:02:
[...]

Waarom raadt jij het gebruik van die schakelaars (Sonoff, Shelly?) af voor je lichtschakelaars?
Het is veel simpeler er een zigbee lamp in te draaien dan schakelaars te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanto
bramv101 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:42:
Voor dezelfde keuze gestaan - ik kan alleen maar zeggen, ga voor KNX met een laag HA erbovenop.
Bestaan hier uitgewerkte voorbeelden van hoe je KNX kan integreren met HA?
Of uberhaupt goede tutorials om als tweaker aan de slag te gaan met KNX?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bramv101
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-04 22:05
Vanto schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:14:
[...]

Bestaan hier uitgewerkte voorbeelden van hoe je KNX kan integreren met HA?
Of uberhaupt goede tutorials om als tweaker aan de slag te gaan met KNX?
Jazeker en dat is heel eenvoudig, het is een officieel ondersteunde integratie van HA
https://www.home-assistant.io/integrations/knx/
Pagina: 1