CV ketel uit 2000 lekt, wat doen tot hij vervangen word?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheesePizza
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-05 15:44
Mijn CV ketel uit het jaar 2000 is gaan lekken. Ik heb waarschijnlijk een nieuwe nodig omdat de monteurs die ik heb gesproken aangeven geen reoperates er meer op doen omdat hij te oud is.

Nu vind ik het niet heel erg om een nieuwe ketel te nemen aangezien die waarschijnlijk ook een stuk zuiniger is. Ik heb alleen geen idee wat ik het beste kan doen in de tussentijd. Ik verwacht begin volgende week pas een reactie te krijgen op mijn offertes daarna moet de ketel nog beschikbaar zijn en de monteur dus het zal nog wel een paar dagen duren voordat ik geholpen kan worden.

Op dit moment heb ik twee emmers onder de cv staan die ik een aantal keer per dag (en nacht) moet legen.
de druk valt ook elke 2 a 3 uur onder de 1 bar (wanneer ik hem vul naar 2 bar).

Nu is de vraag dus wat ik het beste in de tussentijd kan doen. De ketel uit zetten en vanzelf leeg laten lopen of hem aan laten en regelmatig bijvullen / meerdere keer per dag en nacht de emmers legen en dweilen.

Ik weet niet hoe slecht het voor mijn verwarming en leidingen is om alles uit te zetten en leeg te laten lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:34

Sebazzz

3dp

Van de druk afhalen en laten leeglekken en een goedkope elektrische kachel neerzetten tot de tussentijd, loop niet te klooien met iets wat tot wateroverlast of brand kan leiden :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 15:28
Leeg laten lopen kan gewoon, dan vul je hem gewoon weer bij. Repareren kan ook, kwestie van de juiste partij zoeken. Dat ze het niet doen is een zacht/hard duwtje naar een nieuwe. Dus misschien een 2e partij eerst bellen voor je overgaat tot vervanging, afhankelijk van wat het kost.

@Sebazzz Brand?

[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 13-01-2024 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheesePizza
pennywiser schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:50:
Leeg laten lopen kan gewoon, dan vul je hem gewoon weer bij. Repareren kan ook, kwestie van de juiste partij zoeken. Dat ze het niet doen is een zacht/hard duwtje naar een nieuwe. Dus misschien een 2e partij eerst bellen voor je overgaat tot vervanging, afhankelijk van wat het kost.

@Sebazzz Brand?
pennywiser schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:50:

@Sebazzz Brand?
De ketel uit zetten en leeg laten lopen lijkt mij ook de beste optie (tot iemand die er verstand van heeft er naar kan kijken) Maar waar ik bang voor ben is dat mijn leidingen kunnen verliezen op het moment dat mijn ketel uit staat, kan dat geen kwaad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Wat lekt er precies? Is de wisselaar lek?
Om heel veel kosten te maken aan een ketel van 20+ jaar oud is niet slim dan is vervanging een betere optie.

Als je de ketel niet gebruikt stekker er uit en laten lekken tot die leeg is.
Heb je warm water nodig dan vullen en stekker er in.
Voor verwarming elektrisch gebruiken anders blijf je bijvullen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Voor de leidingen kan het geen enkele kwaad als er even geen water in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

De monteur zal vast aangegeven hebben wat er defect is. Zou je dat met ons willen delen?
En welk merk + type ketel heb je?

Het laten leeglopen van je leidingen heeft geen negatieve invloed op de leidingen.

Verder ben ik het helemaal eens met de adviezen van @edsandje

[ Voor 6% gewijzigd door Koffie-Verkeerd op 13-01-2024 15:04 ]

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheesePizza
edsandje schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:57:
Wat lekt er precies? Is de wisselaar lek?
Om heel veel kosten te maken aan een ketel van 20+ jaar oud is niet slim dan is vervanging een betere optie.

Als je de ketel niet gebruikt stekker er uit en laten lekken tot die leeg is.
Heb je warm water nodig dan vullen en stekker er in.
Voor verwarming elektrisch gebruiken anders blijf je bijvullen.
Dit ding aan de onderkant van mijn CV lekt geloof ik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ghx2TBCnPBgB4sc_XT6NIaUdYr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZ2T2SwXYspjIcOhUvjbS3CW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheesePizza
Koffie-Verkeerd schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:01:
De monteur zal vast aangegeven hebben wat er defect is. Zou je dat met ons willen delen?

Het laten leeglopen van je leidingen heeft geen negatieve invloed op de leidingen.

Verder ben ik het helemaal eens met de adviezen van @edsandje
beide monteurs zijn niet eens langs geweest en geven aan dat ze alleen aan vervanging doen bij zo'n oude ketel. Ik heb daarom beide heren bedankt en bij verschillende bedrijven offertes aangevraagd voor een nieuwe ketel :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Vaillant? Hebben ze niet aangegeven wat er precies lekt?
Op deze plek komt het er uit maar vermoedelijk komt het van hoger weg.

Kan je de mantel eraf halen en kijken waar het vandaan komt?
Op afstand een ketel afkeuren, dat is makkelijk |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

zit de wartel erboven wel goed vast ?
lijkt daar weg te komen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65N3iWLH3wrDJNl8748f97QI5uw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YuCN4B14YMqXDSohUCvJtOHE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 75% gewijzigd door Hackus op 13-01-2024 15:13 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheesePizza
edsandje schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:06:

een nefit economy vr geen idee hoe die kap er af kan maar het lijkt echt daar vandaan te komen. Het water dat lekt is overigens warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Klopt, je ziet op de foto dat het van een hoger gelegen plek komt, maar waar blijft zo idd onduidelijk.
Te triest voor woorden zulke acties. Snap dat de installatiebranche het druk heeft, maar dit is echt bedroevend.....

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-05 20:57

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Koffie-Verkeerd schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:13:
[...]
Te triest voor woorden zulke acties. Snap dat de installatiebranche het druk heeft, maar dit is echt bedroevend.....
Dat valt best mee, men zal denken die ketel is al 23 jaar oud, vandaag dit probleem morgen het volgende en dan de discussie of het een probleem niet bij het ander hoorde. Daarnaast is een ketel van deze leeftijd in principe gewoon afgeschreven. Als je nog niet naar andere mogelijkheden kijkt (warmtte pompen etc.) Dan zou het vervangen voor een nieuwe ketel (welke ook efficienter zal zijn) een goede mogelijkheid zijn, vanaf 2026 kan dit niet meer, als ik het goed heb mogen er van dan geen (gas)ketels meer verkocht worden.

De mijne is van 2008, ik zit er over te denken om voor die tijd ook nog een nieuwe aan te schaffen, aangezien de warmtepomp in mijn geval (nog) geen alternatief is (heeft voornamelijk met de plaatsing en geluidshinder te maken), de woning zelf is er geschikt voor. Het geluid van een warmtepomp zal alleen zonder omkasting eerst minder dan 40db moeten zijn. :)

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 13-01-2024 15:36 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

CheesePizza schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:09:
[...]

een nefit economy vr geen idee hoe die kap er af kan maar het lijkt echt daar vandaan te komen. Het water dat lekt is overigens warm
Onder de ketel zit een borgschroef die je los kunt schroeven waarna je de onderkant iets naar voren kunt trekken en het gehaal daarna naar boven kunt tillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheesePizza

Ik heb de kap er af gekregen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djw03qX1geNUwzYtG4HY99RX7Cs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s26Y28UH2t2qR5RiQ7EfLX9T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZ6-FULDm2mu_fTwiG0xoBA93mU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Niwox72XyJWozUAyCIh7LHX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pppcVPd1SGiQXf-jHSYUS0EkImI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r1LUdAFQysU3r15rZOjvc0M0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Vervangen? Want? Ik had een lekkage 2 jaar geleden aan mijn ketel. Was kwestie van nieuwe pakking hier en gaan. Was 8 tientjes kwijt.

En daarna op je gemak gaan kijken of een WP niet verstandig is.

Nb: ga je toch voor een nieuwe. Intergas Xtreme is een aanrader.

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 13-01-2024 15:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

_Dune_ schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:18:
[...]

Dat valt best mee, men zal denken die ketel is al 23 jaar oud, vandaag dit probleem morgen het volgende en dan de discussie of het een probleem niet bij het ander hoorde. Daarnaast is een ketel van deze leeftijd in principe gewoon afgeschreven. Als je nog niet naar andere mogelijkheden kijkt (warmtte pompen etc.) Dan zou het vervangen voor een nieuwe ketel (welke ook efficienter zal zijn) een goede mogelijkheid, vanaf 2026 kan dit niet meer, als ik het goed heb mogen er van dan geen (gas)ketels meer verkocht worden.

De mijne is van 2008, ik zit er over te denken om voor die tijd ook nog een nieuwe aan te schaffen, aangezien de warmtepomp in mijn geval (nog) geen alternatief is (heeft voornamelijk met de plaatsing te maken en geluidshinder).
Dat de ketel 23 jaar oud is en een gebrek heeft is het enige wat we nu weten.
En ja, er kunnen zomaar meer gebreken ontstaan.
En ja, het vervangen van een VR ketel voor een HR ketel (of een hybride opstelling of een all electric) is zeker beter.
En nee, ook na 2026 worden er nog gewoon cv ketels verkocht, alleen moet het dan icm een warmtepomp, òf vervangen door een all electric oplossing.

En jouw overweging is er een die velen hebben. Dus er zal in de komende tijd een groeiend aantal vervangingen van ketels voor ketels komen.

Je kunt van afstand niet bepalen of het een total loss is of dat er wellicht met een kleine ingreep een tijdelijke oplossing is waardoor de periode tot de definitieve oplossing overbrugd kan worden.

In de nieuw toegevoegde foto's lijkt het de pomp te zijn die lekt. De originele pomp is niet meer leverbaar, het alternatief kost (inkoop voor installateur) zo'n 230 a 240,- euro inclusief BTW. Dan komen er nog de kosten voor het plaatsen. Reken daar een uurtje voor en je bent zo'n 4 a 5 honderd euro verder.
Of het is simpelweg het vervangen van een fiberringetje van de pomp.

Hoe dan ook: het op afstand afkeuren zonder echt te weten wat er speelt is imho not done.

[ Voor 19% gewijzigd door Koffie-Verkeerd op 13-01-2024 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Het lijkt of hij lekt op de pompkoppeling.
Dat is een rubber ring van een paar duppies.......
Als dat het is mag het nooit meer kosten dan een 100 euro.
_Dune_ schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:18:
[...]

Dat valt best mee, men zal denken die ketel is al 23 jaar oud, vandaag dit probleem morgen het volgende en dan de discussie of het een probleem niet bij het ander hoorde. Daarnaast is een ketel van deze leeftijd in principe gewoon afgeschreven. Als je nog niet naar andere mogelijkheden kijkt (warmtte pompen etc.) Dan zou het vervangen voor een nieuwe ketel (welke ook efficienter zal zijn) een goede mogelijkheid, vanaf 2026 kan dit niet meer, als ik het goed heb mogen er van dan geen (gas)ketels meer verkocht worden.

De mijne is van 2008, ik zit er over te denken om voor die tijd ook nog een nieuwe aan te schaffen, aangezien de warmtepomp in mijn geval (nog) geen alternatief is (heeft voornamelijk met de plaatsing en geluidshinder te maken).
Economisch afgeschreven ja maar als het voor een habbekrats te repareren is zou ik dat doen.
Een vr toestel is wel minder zuinig dan een hr maar gaan over het algemeen wel langer mee.

Na 2026 kan je ook nog een cv ketel kopen hoor.
Afhankelijk van de situatie zal je dit wellicht moeten combineren met een warmtepomp.
Er zijn nu al uitzonderingen opgenomen zoals vve waar geen buitenunits toegepast kunnen worden.

En ook wat @Koffie-Verkeerd zegt ik verwacht aankomend jaar dat er heel veel ketels verkocht gaan worden. Ik krijg ook steeds mer aanvragen voor vervanging.
In 2023 heb ik meer ketels vervangen dan in de 2 jaar daarvoor, als dat doorzet moet ik maar aandelen bij Remeha gaan nemen 8)

[ Voor 89% gewijzigd door edsandje op 13-01-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kan je met enige zekerheid zeggen of het water niet van een nog hoger geplaatst deel in de ketel komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Het komt zo te zien uit de pompbehuizing. Boven de koppeling is het ook flink nat, daarom is het denk ik niet de koppeling eronder. Dus dat wordt een ander pompje:

https://www.wasco.nl/arti...-rsl15-7-1p-38364/8027200

Montage kost 1 a 2 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Koffie-Verkeerd schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:40:
[...]

Kan je met enige zekerheid zeggen of het water niet van een nog hoger geplaatst deel in de ketel komt?
De pomp zelf lijkt droog verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
@CheesePizza Kan je eens goed onder de pomp fotograferen of je kan zien waar het lek begint?

Je kan ook de grote messing zeskant een klein beetje, met beleid wat strakker aandraaien met een bahco, mogelijk sluit die dan weer voldoende af en is het toch de koppeling. Dat is de makkelijkste eerste stap.

En gaat die dan weer lekken na verloop van tijd, moet er alleen nieuwe pakking ring in.

Als het toch door de pomp behuizing lekt op de grens van grijs en zwart moet je een nieuw pomp.

[ Voor 23% gewijzigd door pennywiser op 13-01-2024 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

pennywiser schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:41:
Het komt zo te zien uit de pompbehuizing. Boven de koppeling is het ook flink nat, daarom is het denk ik niet de koppeling eronder. Dus dat wordt een ander pompje:

https://www.wasco.nl/arti...-rsl15-7-1p-38364/8027200

Montage kost 1 a 2 uur.
Ik zie in de Wasco app art,nr: 8179101 als alternatief voor de originele pomp.
Maar als de pomp die jij gevonden hebt ook kan icm deze ketel, dan is die een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Koffie-Verkeerd schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:49:
[...]

Ik zie in de Wasco app art,nr: 8179101 als alternatief voor de originele pomp.
Maar als de pomp die jij gevonden hebt ook kan icm deze ketel, dan is die een stuk goedkoper.
Dat is volgens mij een andere pomp van Bosch die jij nu noemt. Er zit nu een Wilo in en die heb ik er ook bij gezocht op typenummer.

[ Voor 8% gewijzigd door pennywiser op 13-01-2024 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:39
Misschien is het pomphuis niet lek, hoeft er alleen een nieuwe pakking tussen en weer aandraaien? :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CheesePizza
Net wezen dourche en ik weet nu bijna zeker dat het idd de pomp is haha.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlGXc-h6j8H99z3UfwBJy8jRdyw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wgp635Jk3nbQdYPM61DTxdt7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik woon in een appartement dus voorlopig mag ik nog gewoon cv ketels gebruiken en heb ik geen WP nodig. Mocht ik een nieuwe ketel nemen dan ga ik er wel een nemen waar je ook in de toekomst een WP op aan kan sluiten.

Dat ding is sinds 2019 niet gekeurd dus ik ben een beetje bang dat er in korte tijd meer dan alleen die pomp stuk kan gaan vandaar dat een nieuwe ketel mij niet een heel slecht idee leek (en die dan wel regelmatig laten keuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Van VR naar naar HR ga je ook wel wat besparen denk ik. Was het reeds een HR had ik hem zelf zeker gerepareerd, met een gebruikte pomp bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:04

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BK >> DEI :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:34

ericplan

5180 Wp PV

pennywiser schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:31:
Van VR naar naar HR ga je ook wel wat besparen denk ik. Was het reeds een HR had ik hem zelf zeker gerepareerd, met een gebruikte pomp bv.
Als HR kan en mag ivm het appartement en de gebruikte rookgasafvoer.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheesePizza
ericplan schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:58:
[...]

Als HR kan en mag ivm het appartement en de gebruikte rookgasafvoer.
Goede opmerking, Net even geverifieerd dat de afvoerkanalen bij ons inderdaad ook geschikt zijn voor HR-ketels (gelukkig).

Inmiddels was het druppelen van de pomp veranderd naar een waterval en is daardoor de stop ook doorgeslagen. Ik heb dus vanzelfsprekend de cv ketel van het net gehaald en leeg laten lopen.

Weekje zonder warm water overleef ik denk ik wel, ik heb een ventilator die ook de lucht kan verwarmen en kook op elektra dus dat moet helemaal goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
CheesePizza schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:56:
[...]

Goede opmerking, Net even geverifieerd dat de afvoerkanalen bij ons inderdaad ook geschikt zijn voor HR-ketels (gelukkig).

Inmiddels was het druppelen van de pomp veranderd naar een waterval en is daardoor de stop ook doorgeslagen. Ik heb dus vanzelfsprekend de cv ketel van het net gehaald en leeg laten lopen.

Weekje zonder warm water overleef ik denk ik wel, ik heb een ventilator die ook de lucht kan verwarmen en kook op elektra dus dat moet helemaal goed komen.
Dat is een goeie van @ericplan inderdaad. Ik krijg maandag de CV man, en hier moeten de PVC leidingen vervangen worden door PP, kijk daar ook even naar. Zijn meerdere topics over hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:15
Je kan de bovenkant van de pomp afhalen en daar een nieuwe o-ring steken, als deze gescheurd is kan je hem zelfs plakken met Loctite 401/405. Anders vloeibare pakking en als je echt niks hebt, een fietsbandje erom.

Ik verwacht niet dat het mechanical seal stuk is, maar als de o-ring niet stuk is dan is dat het zeer waarschijnlijk.

[ Voor 22% gewijzigd door Cpt.Chaos op 13-01-2024 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-05 16:51
Qua kosten nieuwe ketel.

Onze 16 jaar oude intergas 36 heeft een haarscheurtje in de wisselaar. Technisch afgekeurd. Lekt "nog"geen co.

Ik heb meteen een nieuwe intergas extreme 36 gekocht. incl montage, onderdelen en de ketel ben ik €2400 kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:34

ericplan

5180 Wp PV

@CheesePizza Behalve geschikt kan de nieuwe gasketelwet best voor problemen zorgen. Informeer jezelf goed! Hangt vooral af van je rookgasafvoer. Bij laag verbruik is de pomp vervangen/repareren nog niet eens zo’n gekke optie.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

CheesePizza schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:09:

[Afbeelding]

Ik woon in een appartement dus voorlopig mag ik nog gewoon cv ketels gebruiken en heb ik geen WP nodig. Mocht ik een nieuwe ketel nemen dan ga ik er wel een nemen waar je ook in de toekomst een WP op aan kan sluiten.

Dat ding is sinds 2019 niet gekeurd dus ik ben een beetje bang dat er in korte tijd meer dan alleen die pomp stuk kan gaan vandaar dat een nieuwe ketel mij niet een heel slecht idee leek (en die dan wel regelmatig laten keuren).
pakking(en) vervangen als aandraaien bout/schroeven niet helpt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-05 21:57
CheesePizza schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:09:

[Afbeelding]

Eerste twee jaar geen keuring nodig bij een nieuwe pomp.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Pagina: 1