Contactgeluid overlast buren duidelijk maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoNa.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-04-2024
Dag mensen,

We hebben al erg lang last van geluidsoverlast door de buren. Het gaat voornamelijk om contactgeluiden, bijvoorbeeld heel hard slaan met de deuren. Vaak zo hard dat bij ons de vloeren trillen.

Alle gangbare manieren om het aan te pakken hebben we al geprobeerd.

Nu zijn we op zoek naar een 'ding' dat geluid maakt wanneer het trillingen opvangt.

Wat we hebben geprobeerd is een soort windgong tegen de muur hangen in de hoop dat dat geluid zou gaan maken door het harde slaan met de deuren door de buren.

Helaas bleek dit niet te werken.

Hebben jullie misschien ideeën?
Liefst goedkoop/gratis natuurlijk 😁 zelf maken is ook geen probleem. Maar het moet geluid maken door de trillingen van het contactgeluid of de trillingen zichtbaar maken.

Update: het doel is niet om lawaai terug te maken, maar om de trillingen aan te kunnen tonen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Lona

[ Voor 8% gewijzigd door LoNa. op 13-01-2024 15:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:33
Wellicht een idee om met elkaar te praten? (Je geeft niet aan dat je dat al gedaan hebt)

Oog in oog, daar ga je het sowieso niet mee oplossen. Daarbuiten ga je zelf die gong ook schijtirritant vinden :+

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03:46
Het "ik heb last van herrie dus ik maak zelf nog meer herrie" is niet echt een oplossing vind je zelf ook niet?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Heb je een laminaatvloer, zo ja, controleer of de vloer niet tegen de muur aan ligt, want dan hoor je echt alles. Het probleem kan in je eigen huis zitten, en daar kunnen de buren niks aan doen.

Laminaat wat niet 48 uur eerst netjes geacclimatiseerd is met een minimale temperatuur van 18C gaat die vloer als een gekko uitzetten, en dan zit die niet meer op 1cm van de muur af, maar er tegenaan.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 21:08

SPT

De fysieke kant lijkt me vrij kansloos: zonder elektronische versterking gaat het je niet lukken om vanuit de trillingen die vanaf de buren doorkomen een zodanig hard geluid te produceren dat de buren worden geattendeerd op het lawaai dat ze maken.

Verder denk ik dat het alleen maar zou leiden tot verdere escalatie, en jouw positie eigenlijk verzwakt. Tot op zekere hoogte zullen de leefgeluiden van de buren niet bedoeld zijn om jullie opzettelijk te hinderen, maar als je zelf ook lawaai gaat maken om aan de buren duidelijk te maken dat ze te lawaaiig zijn, dan is dat wel intentioneel. En weet je wel zeker dat het van de buren komt? Als je in een appartement woont kunnen contactgeluiden overal vandaan komen. In een rijtjeswoning is de kans dat het van de buren komt denk ik wel groot of in elk geval veel groter.

Het (deuren sluiten) klinkt eigenlijk als normale leefgeluiden, die er bij horen als je in een woning woont die aan andere huizen vast zit. De echte oplossing is dan ook om een vrijstaand huis te kopen. Dus even goed doorsparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als de vloer tegen een betonnen muur ligt, dan trilt het hout net zo mee, en dan wordt de vloer gewoon een speaker.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoNa.
LuisjeNL schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:28:
Wellicht een idee om met elkaar te praten? (Je geeft niet aan dat je dat al gedaan hebt)

Oog in oog, daar ga je het sowieso niet mee oplossen. Daarbuiten ga je zelf die gong ook schijtirritant vinden :+
Dat vond ik eerst ook, maar inmiddels zijn we op het punt aangekomen dat we creatief moeten worden in het aantonen van hun lawaai. Aangezien mijn telefoon het geluid niet opvangt zoals het in werkelijkheid klinkt en voelt.

Praten met zowel de buren zelf als met de woningcorporatie heeft niet geholpen helaas. Melding doen helpt ook niet.

Typisch gevalletje burenpesten helaas 🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-09 14:49
Ik geloof dat OP meer een manier bedoelt om contactgeluid te signaleren en te registreren. Niet om express herrie terug te maken.

Ik denk dat OP beter kan denken richting seismometers. Google weet vast een heleboel over diy seismometers :)

Dat gezegd hebbende is burengerucht gewoon een moeilijk onderwerp. Ik heb buren gehad die 'iets' hoorden bij mij en dan echt gingen zeuren. Zonder trouwens te willen communiceren. Ik stopte met ze serieus nemen toen ik niet kon overbrengen dat ze zelf even erg bezig waren...

edit gegeven reactie OP: Eigen rechter spelen ben ik geen fan van. Is trouwens ook een reden voor mij om je klacht niet serieus te nemen. Ik wens je veel contactgeluidplezier. |:(

[ Voor 15% gewijzigd door wheez50 op 13-01-2024 14:42 . Reden: reactie OP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoNa.
SPT schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:35:
De fysieke kant lijkt me vrij kansloos: zonder elektronische versterking gaat het je niet lukken om vanuit de trillingen die vanaf de buren doorkomen een zodanig hard geluid te produceren dat de buren worden geattendeerd op het lawaai dat ze maken.

Verder denk ik dat het alleen maar zou leiden tot verdere escalatie, en jouw positie eigenlijk verzwakt. Tot op zekere hoogte zullen de leefgeluiden van de buren niet bedoeld zijn om jullie opzettelijk te hinderen, maar als je zelf ook lawaai gaat maken om aan de buren duidelijk te maken dat ze te lawaaiig zijn, dan is dat wel intentioneel. En weet je wel zeker dat het van de buren komt? Als je in een appartement woont kunnen contactgeluiden overal vandaan komen. In een rijtjeswoning is de kans dat het van de buren komt denk ik wel groot of in elk geval veel groter.

Het (deuren sluiten) klinkt eigenlijk als normale leefgeluiden, die er bij horen als je in een woning woont die aan andere huizen vast zit. De echte oplossing is dan ook om een vrijstaand huis te kopen. Dus even goed doorsparen.
Ik weet heel zeker dat het de buren zijn en ook dat ze het opzettelijk doen. We hebben helaas te maken met burenpesten.

Het zijn ook niet de normale leefgeluiden die de overlast veroorzaken. Die horen we ook, maar die zijn toch echt een flink stuk zachter dan de smijtpartijen iedere avond en nacht (en af en toe ook overdag) Dat verschil is zeer duidelijk te horen.

Vanuit de bijstand een vrijstaand huis kopen is helaas ietwat aan de ingewikkelde kant haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoNa.
wheez50 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:41:
Ik geloof dat OP meer een manier bedoelt om contactgeluid te signaleren en te registreren. Niet om express herrie terug te maken.

Ik denk dat OP beter kan denken richting seismometers. Google weet vast een heleboel over diy seismometers :)

Dat gezegd hebbende is burengerucht gewoon een moeilijk onderwerp. Ik heb buren gehad die 'iets' hoorden bij mij en dan echt gingen zeuren. Zonder trouwens te willen communiceren. Ik stopte met ze serieus nemen toen ik niet kon overbrengen dat ze zelf even erg bezig waren...

edit gegeven reactie OP: Eigen rechter spelen ben ik geen fan van. Is trouwens ook een reden voor mij om je klacht niet serieus te nemen. Ik wens je veel contactgeluidplezier. |:(
Bedankt voor de tip!

Ik begrijp je volledig, maar helaas zie ik geen andere mogelijkheid, aangezien de geluidsopnames niet overeenkomen met de trillingen die ik iedere avond en nacht voel. En ook de instanties werken tegen.

In zo'n situatie denk ik dat het beter is om te zoeken naar mogelijkheden om het wél goed aan te tonen.

Het gaat mij dus vooral om het kunnen aantonen en dus inderdaad niet om het lawaai terug maken. Al is het maar een piepje o.i.d. maar het moet voor onszelf hoorbaar of zichtbaar zijn dat het 'ding' de trillingen heeft geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoNa.
LuisjeNL schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:28:

Uiteraard hebben we dat de afgelopen jaren al meerdere keren geprobeerd. Ook de woningcorporatie werkt niet mee en melding doen van overlast heeft ook al jarenlang niet geholpen. Vandaar dat ik op zoek ben naar creatieve manieren om met duidelijk bewijs te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoNa.
RaZ schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:37:
Als de vloer tegen een betonnen muur ligt, dan trilt het hout net zo mee, en dan wordt de vloer gewoon een speaker.
Ik vrees dat dat inderdaad het geval is. Maar hoe kan ik dat geluid duidelijk aantonen? Geluidopname met mijn telefoon is niet voldoende om de trilling waarheidsgetrouw weer te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoNa.
RaZ schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:32:
Heb je een laminaatvloer, zo ja, controleer of de vloer niet tegen de muur aan ligt, want dan hoor je echt alles. Het probleem kan in je eigen huis zitten, en daar kunnen de buren niks aan doen.

Laminaat wat niet 48 uur eerst netjes geacclimatiseerd is met een minimale temperatuur van 18C gaat die vloer als een gekko uitzetten, en dan zit die niet meer op 1cm van de muur af, maar er tegenaan.
We hebben geen laminaatvloer, dus dat kan het niet zijn. Het is echt duidelijk opzettelijk lawaai door de directe buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoNa.
Webgnome schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:31:
Het "ik heb last van herrie dus ik maak zelf nog meer herrie" is niet echt een oplossing vind je zelf ook niet?
Mee eens. Het gaat ook niet om het herrie terug maken, dat is niet het doel. Het doel is om de trillingen duidelijk te kunnen aantonen. Dus ook zacht geluid is prima, of dat het visueel duidelijk wordt door bewegende onderdelen o.i.d. Maar lawaai terug maken is niet het doel en zelfs ook niet gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:22
Heeft dit niet te maken toevallig met spouwankers in de tussenmuur? Mijn ouders hebben hetzelfde namelijk, de tussenmuur is voorzien van een spouw, maar de ankers dragen geluid, trillingen etc door. Is helaas weinig aan te doen. Verhuizen naar vrijstaande woning? Contact geluid is er altijd wel wanneer je buren naast je hebt wonen.

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

LoNa. schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:51:
[...]

Ik vrees dat dat inderdaad het geval is. Maar hoe kan ik dat geluid duidelijk aantonen? Geluidopname met mijn telefoon is niet voldoende om de trilling waarheidsgetrouw weer te geven.
Door je eigen vloer te fixen, want dan zit het probleem bij jou, en niet bij de buren ;)

Een acoustische gitaar kan je alleenmaar horen doordat er een houten klankkast zit met een gat waar de snaren voor zitten. Het hout resoneert mee, welk voor de versterking zorgt.

Als je door een traffic-cone aan het praten bent (je kent ze vasst wel, die oranje pionen bij een wegafzetting), door doorheen praat ben je het ook het geluid aan het versterken. Zoals je vroeger grammafoonplaten had.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoNa.
Zanzibar-1337 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:55:
Heeft dit niet te maken toevallig met spouwankers in de tussenmuur? Mijn ouders hebben hetzelfde namelijk, de tussenmuur is voorzien van een spouw, maar de ankers dragen geluid, trillingen etc door. Is helaas weinig aan te doen. Verhuizen naar vrijstaande woning? Contact geluid is er altijd wel wanneer je buren naast je hebt wonen.
Dat zou heel goed kunnen.

De gewone geluiden zijn echt het probleem niet, maar het opzettelijk overdreven hard smijten met deuren wel. Met andere buren hadden we niet eerder dat de vloer (ook op de eerste verdieping) trilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:22
LoNa. schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:59:
[...]

Dat zou heel goed kunnen.

De gewone geluiden zijn echt het probleem niet, maar het opzettelijk overdreven hard smijten met deuren wel. Met andere buren hadden we niet eerder dat de vloer (ook op de eerste verdieping) trilt.
En ze helpen met evt deurrubbers plaatsen? Ongetwijfeld dat ze er zelf ook last van hebben? Zijn er kinderen die het doen of zijn het volwassenen?

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoNa.
RaZ schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:56:
[...]

Door je eigen vloer te fixen, want dan zit het probleem bij jou, en niet bij de buren ;)

Een acoustische gitaar kan je alleenmaar horen doordat er een houten klankkast zit met een gat waar de snaren voor zitten. Het hout resoneert mee, welk voor de versterking zorgt.

Als je door een traffic-cone aan het praten bent (je kent ze vasst wel, die oranje pionen bij een wegafzetting), door doorheen praat ben je het ook het geluid aan het versterken. Zoals je vroeger grammafoonplaten had.
Bedankt voor je uitleg, ik begrijp het principe.

Ik woon in een huurwoning die wordt beheerd door een niet-meewerkende woningcorporatie. En gezien de huidige stand van zaken w.b. de huizenmarkt is verhuizen best ingewikkeld.

Overigens zijn de normale contactgeluiden niet erg, maar het opzettelijk overdreven hard smijten met de deuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoNa.
Zanzibar-1337 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:00:
[...]

En ze helpen met evt deurrubbers plaatsen? Ongetwijfeld dat ze er zelf ook last van hebben? Zijn er kinderen die het doen of zijn het volwassenen?
Ze hebben er duidelijk geen last van. Dit is helaas geen normale situatie, maar burenpesten.

Het zijn volwassenen. En ze kunnen wel gewoon normaal deuren dichtdoen, want ook dat horen we ook. Af en toe overdag, maar vooral 's avonds en 's nachts gaan ze klieren.

Ze weten dat we chronisch ziek zijn en dus onze (nacht)rust heel hard nodig hebben, want dat hebben we ze heel vaak verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

LoNa. schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:03:
[...]

Bedankt voor je uitleg, ik begrijp het principe.

Ik woon in een huurwoning die wordt beheerd door een niet-meewerkende woningcorporatie. En gezien de huidige stand van zaken w.b. de huizenmarkt is verhuizen best ingewikkeld.

Overigens zijn de normale contactgeluiden niet erg, maar het opzettelijk overdreven hard smijten met de deuren.
Als je een deur hoort dichtsmijten, kan je dan ook ±15 minuten je buren horen praten? Dan kan het ook zijn dat er een verwarmingsbuis of waterleiding op spanning staat doordat die klem zit tussen de muur.

Alle beugels loshalen van de muur, behang eraf, nieuw behang er op, en dan niet opletten dat de buis de muren niet raakt als je ze weer vast zet.

Heb je rozetten om je buizen waar die de muur doorgaat, schijf ze eens weg, en check dat. De buis hoor in het midden van het gat te zitten met overal ook ±1cm tussen de buis en de muur (geldt ook voor de waterleiding).

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoNa.
RaZ schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:10:
[...]

Als je een deur hoort dichtsmijten, kan je dan ook ±15 minuten je buren horen praten? Dan kan het ook zijn dat er een verwarmingsbuis of waterleiding op spanning staat doordat die klem zit tussen de muur.

Alle beugels loshalen van de muur, behang eraf, nieuw behang er op, en dan niet opletten dat de buis de muren niet raakt als je ze weer vast zet.

Heb je rozetten om je buizen waar die de muur doorgaat, schijf ze eens weg, en check dat. De buis hoor in het midden van het gat te zitten met overal ook ±1cm tussen de buis en de muur (geldt ook voor de waterleiding).
We horen ze meestal niet praten, maar het zijn dan ook geen luide sprekers.

Wel interessant om de buizen eens na te gaan, minder lawaai is altijd prettig en alle beetjes helpen!

Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 21:08

SPT

Ik heb ooit te maken gehad met buren die verklaarden overlast van mij te ervaren. Het is lastig om vanaf hier te oordelen, maar mogelijk overschat je de mate waarin de geluidsoverlast opzettelijk wordt veroorzaakt. In mijn geval ben ik een alleenstaande die overdag niet thuis is, op de normale tijden naar bed gaat en opstaat, er altijd rekening mee hield de TV niet te hard te zetten, zelden of nooit gasten had, en ook niet bijzonder hard stampte of met deuren sloeg. Toch kwamen de buren af en toe klagen en vragen 'hoe ik liep'. Wat ik eigenlijk niet goed begrijp is waarom je een hulpmiddel nodig hebt om geluidsoverlast waar te nemen: als de overlast dusdanig is dat je daardoor niet meer fijn in je eigen huis kunt wonen, dan heb je toch geen instrumenten nodig om te helpen bij het detecteren van geluiden die je anders nauwelijks waar zou nemen?

In jouw geval is het mogelijk een probleem dat de buren er (begrijp ik) geen normaal dag-nachtritme op nahouden. Als je in bed ligt en in slaap probeert te komen, dan is heel weinig geluid al genoeg om op te vallen. Zeker als de frustratie eenmaal heeft toegeslagen en je je constant aan de buren zit te ergeren (en dus extra oplet). Ik vrees dat hier weinig aan te doen is, omdat de bewijslast voor onrechtmatige overlast vrij hoog ligt (ik vind het ook niet normaal dat sommige mensen om 00:00 nog niet in bed liggen, maar er is geen wettelijk voorgeschreven bedtijd). Als het om je nachtrust en gezondheid gaat, dan zou ik oorproppen in doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
Zet een kom met water op een plankje tegen de muur waar de contactgeluiden vandaan komen.
Het water zal gaan bewegen bij voldoende trillingen.
Dat kun je met je mobiele telefoon vastleggen.
Volgens mij is dat hetgeen je wilt en het kost zowat niks.
offtopic:
inspiratie hiervoor opgedaan door het kijken naar de film "Jurassic Park"

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:53
Je kan een oude telefoon omtoveren in een trillingsmeter (zolang er een gyroscoop in zit, maar dat is tegenwoordig vrijwel altijd zo) met een simpele app bijvoorbeeld:
https://play.google.com/s...r.sira.vibration&hl=nl_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02:44
zou zoiets aanschaffen https://www.ebay.nl/itm/1...Id=&merchantid=5310245030 en dan een relais aan laten sturen die je versterker aanschakelt op stand 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeNe
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16-07-2024
Beetje laat maar ik was hier niet eerder. Je wilt de aardbevingen die de buren moedwillig veroorzaken kunnen aantonen met een eenvoudig middel. Wat dacht je van rinkelende glazen? Zet glazen bij elkaar en ze maken geluid bij trillingen, dat geluid kun je opnemen. Sterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeNe
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16-07-2024
Sinds kort woon ik zelf in een te gehorig huis, ik ben hier ook mee bezig. Een decibelmeter en een Boya microfoontje (met lang snoer) zijn allebei niet duur op Aliexpress.
Pagina: 1