HR++(+) in bestaande kozijnen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menara23
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-03-2024
Wij willen onze ramen zelf gaan vervangen van oud dubbel glas naar HR ++(+). Het is een huis uit 1998 en de houten kozijnen zijn nog goed. Met een spouwdiepte van 42 mm en glaslatten aan binnenzijde, zijn er voldoende mogelijkheden.

Op 1 onderdeel hoop ik op wat Tweakers advies. In 1 kamer zit een hoekraam (1 raam achterzijde en 1 raam zijkant huis) De raamspijl tussen deze ramen is even diep als de kozijnen. Hierdoor kan ik in deze hoek geen opzet glaslat plaatsen. Dit zou ik het liefst wel gebruiken ivm isolatie.

Is dit een mogelijkheid?: ik maak een 1 glaslat die tegen de tussenstijl geplaatst wordt. Ik maak deze op zo'n manier dat beide ramen correct worden 'afgedekt.

En stel, ik plaats in beide kozijnen een HR+++ raam die incl glasband 42 mm is (=spouwdiepte). Volsta ik dan met 1 dikke lat in de hoek die beide ramenafdekt?
Of zien jullie nog een andere mogelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:41
@Menara23 dit soort vragen heeft gewoon een tekening nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menara23
Je hebt gelijk. Komt eraan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-05 20:19
@Menara23, 1 opdek glaslat op 2 ramen welke over de hele stijl heen valt is constructief geen probleem, of het mooi oogt is een tweede. Het glas moet dan wel voldoende dik zijn zodat de ruimte tussen glas en glaslat niet te groot wordt, anders wordt de kitrand zo dik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Menara23 ik heb je een eigen topic gegeven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menara23
@Rukapul Zoals je terecht aangaf, ontbrak een tekening. Hopelijk geeft deze tekening inzichtelijk waar ik nu aan denk. Hoor graag wat jullie van deze mogelijkheid vinden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iY__Q8iTJMC0hT6lV16y7g2SGfc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L9S3X406Pyv7fPWtBrlEwUVz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Als het raam niet te gek hoog is en in de andere richtingen de latjes normaal bevestigd kunnen worden zou hem gewoon plakken met stukje roedentape en beglazingskit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:41
Meestal blijft glas met 3 glaslatten ook zitten.

Ik zou hier de lat en het kozijn voorboren voor het glas geplaatst wordt, ramen met 3 glaslatten vastzetten, en dan de lat erin schroeven. Niet met een nagel want je kunt hem dan niet meer losmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menara23
Het betreft 2 grote ramen van 136x225 centimeter.
Indien HR+++ met gelaagd glas wegen de ramen beide 122 kg.

De 4e lat is daarom zeker wel een must. Met jullie antwoorden kan ik hier zeker mee vooruit.
Bedankt voor jullie reacties en snelheid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:35
@Menara23
Verkijk je er niet op hoe dik "oud" dubbel glas is. Het vertekend echt enorm als het normaal in het kozijn zit. Dus ik vermoed dat het probleem al een stuk minder is dan in je schets.
Verder zou je de glaszetter kunnen vragen om de spouwdiepte te verdiepen met een frees. Vervolgens een dunne glaslat en je bent al een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menara23
@chrisborst Ik heb gisteren nog 1 maal nagemeten. De spouwdiepte is 48 mm, dacht eerst 42 mm. Dat is alvast voordelig.
Ik heb veel gegoogled op uitgrezen van kozijnen. De kozijnen blijven zitten. Frezen is dan wel mogelijk, maar ik begrijp nog niet helemaal hoe. De een zegt bovenfrees, de ander dat je daar ver weg van moet blijven. mocht je hier nog een tip voor hebben, graag :-).

Ik vind het een uitdaging en enorm leuk om alles zelf te doen en te leren. Vorig jaar begonnen met isolatie in huis en een tuinhuis gebouwd waar ik nu nog steeds verbaasd over ben :-). Volgende stap nu dus ramen vervangen en aanleg achtertuin. Tweakers is ook best wel verslavend en enorm waardevol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-05 20:19
Kozijn uitfrezen met een bovenfrees kan, maar is best moeilijk en nog lastiger netjes te doen zonder ervaring. Als je een sponningfrees zoals deze kunt huren dan zou ik die optie kiezen. Diverse glaszetters hebben hem ook omdat het zo makkelijk werkt.
https://www.toolnation.nl...ningsfrees-in-koffer.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

je hebt binnen beglazing, dus kijk wel even naar je onderdorpel, die wordt mogelijk te kort als je de stijlen en bovendorpel gaat frezen. Misschien een speciaal beglazings profiel of wellicht iets opvullen. :?

[ Voor 24% gewijzigd door twain4me op 14-01-2024 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menara23
Nilvo schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:17:
Kozijn uitfrezen met een bovenfrees kan, maar is best moeilijk en nog lastiger netjes te doen zonder ervaring. Als je een sponningfrees zoals deze kunt huren dan zou ik die optie kiezen. Diverse glaszetters hebben hem ook omdat het zo makkelijk werkt.
https://www.toolnation.nl...ningsfrees-in-koffer.html
Ik kom ze niet echt tegennin de verhuur. Zal nog eens wat dieper graven. Goede tip!
Pagina: 1