berekening sterkte plat dak blokhut ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08-05 20:28
Ik heb in 2012 een blokhut aangeschaft (type Olga 200) met plat dak. Nu wil ik mogelijk 2 zonnepanelen met ballast plaatsen op dat dak en wil weten of het dak daar sterk genoeg voor is. Ik heb de toenmalige leverancier al een mail gestuurd en wacht nog op antwoord.

Is er ergens een hulpmiddel om die berekening van maximale daklast te doen?

Gegevens die ik heb:
- blokhut Olga 200 met dak PDA30.
- opgebouwd uit vurenhout met 4-plus profielen, houtdikte 24 mm
- binnenmaat blokhut 295 x 195 cm
- plafondbalken 14 x 4 x 195 cm, onderlinge afstand 75 cm, in balkdragers met lip
- dikte plafondlatten onbekend, dak is beloopbaar

- aan de blokhut zit een overkapping/luifel 295 x 295 cm
- zelfde plafondbalken maar dan 295 lang uiteraard
- op uiteinden van overkapping 2 staanders 85 x 85 mm

De zonnepanelen komen met name boven de blokhut, maar het totaal is 280 lang dus wel oversteek op de overkapping.

Wie kan me helpen?

Beste antwoord (via WillemD61 op 14-01-2024 17:56)

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Qua dak: op de luifel gaat niet lukken, dan zou je de hart op hart afstand moeten verkleinen bijvoorbeeld (extra balken).

Daarnaast wat @AlphaRomeo ook opmerkt, zou je eigenlijk je hele constructie mee moeten nemen.

Voor het idee, 60kg toevoegen aan deze daklastberekening kan wel (hoh 75cm, overspanning 195, 4x14 balkjes). Zijn die balkjes trouwens niet 46x145mm? Dat is wel constructief het minimum voor de luifel namelijk (plat dak zonder balast).

Wat je dan wil is de balast van je panelen zoveel mogelijk op je steunmuur willen leggen. Hoe dichter bij de muur, hoe beter. Dan draagt de muur de balast van de panelen voornamelijk.

Ik zou 2 panelen in portret naast elkaar leggen, waar de balast ongeveer op je muur ligt waar de deur in zit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:25

AlphaRomeo

FP PowerMod
In mijn ervaring is het niet zozeer de sterkte van het dak die het probleem vormt, maar de fundering van veel blokhutten. Mijn blokhut staat op een betonplaatje en is daarom goed ondersteund, ik heb er twee panelen met micro-omvormers en royaal ballast opgelegd en dat ligt er nu een jaar zonder problemen. Als er twee mensen op kunnen staan kan het ook wel een paar paneeltjes houden. Als je fundering een paar ingegraven palen zijn of stoeptegels zoals ik weleens gezien heb, is het maar de vraag wat er gaat gebeuren, het risico is dan veel groter dat er een hoek weg gaat zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
AlphaRomeo schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:40:
In mijn ervaring is het niet zozeer de sterkte van het dak die het probleem vormt, maar de fundering van veel blokhutten. Mijn blokhut staat op een betonplaatje en is daarom goed ondersteund, ik heb er twee panelen met micro-omvormers en royaal ballast opgelegd en dat ligt er nu een jaar zonder problemen. Als er twee mensen op kunnen staan kan het ook wel een paar paneeltjes houden. Als je fundering een paar ingegraven palen zijn of stoeptegels zoals ik weleens gezien heb, is het maar de vraag wat er gaat gebeuren, het risico is dan veel groter dat er een hoek weg gaat zakken.
Ondergrond zijn hier 60x60 tegels op zand/grond. Is het totale gewicht van de blokhut al niet zo groot dat dat extra gewicht van de zonnepanelen geen rol speelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Die fundering gaat het probleem niet zijn, en die zonnepanelen waarschijnlijk ook niet. Welk gewicht wil je er op leggen, en wordt het balast van die mooie betonnen schansjes of strategisch geplaatste tegels?

Hoe ga je de panelen er op leggen in relatie tot de ligging van de balken. Maak anders even een klein tekeningetje.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Himalaya schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:53:
Die fundering gaat het probleem niet zijn, en die zonnepanelen waarschijnlijk ook niet. Welk gewicht wil je er op leggen, en wordt het balast van die mooie betonnen schansjes of strategisch geplaatste tegels?

Hoe ga je de panelen er op leggen in relatie tot de ligging van de balken. Maak anders even een klein tekeningetje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUlGGGgPXQ13nWPHx0xcnw2Y2t4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yMp2nlyG8m9exArkKfDYbTXP.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij een tekening. Ik weet nog niet wat het totaalgewicht zal zijn.
De balken lopen dus van links naar rechts op de tekening. Niet over het totaal, maar apart in de hut en onder de luifel.

De constructie rond de panelen is dicht aan alle kanten en daar binnenin ligt de ballast.
https://www.elektrototaal...-play-zonnepaneel-4180042

[ Voor 14% gewijzigd door WillemD61 op 13-01-2024 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:16

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
AlphaRomeo schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:40:
Als er twee mensen op kunnen staan kan het ook wel een paar paneeltjes houden.
Tijdelijke belasting van 2 mensen is echt heel iets anders dan het eigengewicht verhogen.

Hout kruipt onder permanente belasting en zo wordt een doorbuiging steeds erger, wat opzich in de meeste gevallen eigenlijk in de praktijk alleen cosmetisch is maar als het om platte daken met beperkt afschot gaat krijg je dus ook staand water en daarmee nog meer doorbuigin en kruip etc. wat gewoon een onwenselijke situatie kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:57
@WillemD61
Van welk materiaal is je dakbedekking gemaakt?
Je heb namelijk ook bevestigingsmiddelen die kan op een bitumen kan schroeven/kitten. Dan heb je helemaal geen ballast meer nodig.

Sowieso klopt je schets volgens mij niet, want je panelen zijn wel heel erg klein.
Een standaard paneel is al snel 1.0mx1.6m
Gevoelsmatig zou ik dus 2 panelen naast elkaar leggen ipv. achter elkaar.

[ Voor 35% gewijzigd door chrisborst op 13-01-2024 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Nu online
Zitten er aan beide kanten naast de deur staanders tot aan de balken?

Dan ligt namelijk bijna de helft van het gewicht op die staanders en dus maar een klein deel op de balken. Persoonlijk zou ik me dan er bij deze constructie geen moment zorgen om maken. Als daar geen staanders staan er wellicht een plaatsen.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
chrisborst schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:04:
@WillemD61
Je heb namelijk ook bevestigingsmiddelen die kan op een bitumen kan schroeven/kitten. Dan heb je helemaal geen ballast meer nodig.

Sowieso klopt je schets volgens mij niet, want je panelen zijn wel heel erg klein.
Een standaard paneel is al snel 1.0mx1.6m
Gevoelsmatig zou ik dus 2 panelen naast elkaar leggen ipv. achter elkaar.
Als de hele constructie met panelen 190 x 280 is, en de blokhut is 3 m op de korte zijde, dan liggen de panelen dus 50 cm vanaf de lange zijde, aan weerskanten.
Ook is er in de lengte 220 cm over, dus als de panelen 50 cm van de korte zijde afliggen, dan is aan de andere zijde 170 cm over.
Dus de tekening zal redelijk kloppen, misschien iets te klein getekend, maar niet veel.
Hierbij iets beter in verhouding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHkuVMbabCnVNFPSd9sFdxVhPHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OWUz10lkiWftVyRdj5SAKLIS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door WillemD61 op 13-01-2024 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Himalaya schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:09:
Zitten er aan beide kanten naast de deur staanders tot aan de balken?

Dan ligt namelijk bijna de helft van het gewicht op die staanders en dus maar een klein deel op de balken. Persoonlijk zou ik me dan er bij deze constructie geen moment zorgen om maken. Als daar geen staanders staan er wellicht een plaatsen.
Nee, er zijn bij de deur geen staanders, maar die zijn natuurlijk wel gemakkelijk te plaatsen. Goede tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
chrisborst schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:04:
@WillemD61
Dakbedekking is EPDM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Nu online
Aan beide kanten naast de deur een 4x6 balkje en gaan. In EPDM zou ik geen gaten gaan maken.

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Qua dak: op de luifel gaat niet lukken, dan zou je de hart op hart afstand moeten verkleinen bijvoorbeeld (extra balken).

Daarnaast wat @AlphaRomeo ook opmerkt, zou je eigenlijk je hele constructie mee moeten nemen.

Voor het idee, 60kg toevoegen aan deze daklastberekening kan wel (hoh 75cm, overspanning 195, 4x14 balkjes). Zijn die balkjes trouwens niet 46x145mm? Dat is wel constructief het minimum voor de luifel namelijk (plat dak zonder balast).

Wat je dan wil is de balast van je panelen zoveel mogelijk op je steunmuur willen leggen. Hoe dichter bij de muur, hoe beter. Dan draagt de muur de balast van de panelen voornamelijk.

Ik zou 2 panelen in portret naast elkaar leggen, waar de balast ongeveer op je muur ligt waar de deur in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Murkmans schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:57:

Balken nog eens nagemeten, 140 x 42 mm.

Ik zou inderdaad maximaal gebruik willen maken van de sterkte van de hut. Ik zou wel vrij gemakkelijk binnenin de blokhut een extra draagconstructie (zie schets) kunnen maken zodat de drie huidige balken ondersteund worden. Ik heb er weinig verstand van maar het lijkt me dat dan de belasting met name op de 4 steunen komt te staan en de verdeling over de muren van de blokhut vervalt. Is misschien niet wenselijk, ook qua ondergrond niet?

Wel goed om twee steunen bij de deur aan te brengen? En een dwarsbalk boven zodat ook het midden extra steun heeft? En die zijsteunen ook weer vastzetten aan de binnenmuur zodat dat een geheel wordt?

Ik kan de panelen maximaal naar de korte kant verschuiven zodat er minimaal gewicht op de luifel staat. Of inderdaad maximaal met ballast boven de binnenmuur plaatsen. De ballasthouder zit aan de hoge kant van de constructie. De lage kant van de panelen zit aan de buitenrand, dus ik moet alleen oppassen voor schaduw. Denk dat het met een buitenrand van 10 cm geen probleem is.

2 panelen in portrait gaat ook, dan komen ze alleen iets meer boven de rand uit. De hele constructie is dan 250 x 192.5 i.p.v. 195 x 280, dus ook nog beter verdeeld over de drie balken en hele muur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNsO08Lu5n5kwtSNONqX_-l-HZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EzeGGJaEU1Juyabc6Pq0z7Ag.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door WillemD61 op 13-01-2024 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:24
Ik heb zelf voor een andere invalshoek gekozen en de zonnepanelen vast gemaakt op de - in mijn geval - carport. Dit in plaats van met extra ballast werken, de extra ballast durfde ik niet aan. In mijn geval gaat het om zeven panelen die allemaal direct op het dak van de carport zijn vastgemaakt.

Zoiets: https://dakenmarkt.nl/montageanker-voor-zonnepanelen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Flans schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:57:
Ik heb zelf voor een andere invalshoek gekozen en de zonnepanelen vast gemaakt op de - in mijn geval - carport. Dit in plaats van met extra ballast werken, de extra ballast durfde ik niet aan. In mijn geval gaat het om zeven panelen die allemaal direct op het dak van de carport zijn vastgemaakt.

Zoiets: https://dakenmarkt.nl/montageanker-voor-zonnepanelen/
En hoe zorg je er voor, bij epdm, dat dit een waterdichte constructie wordt, zonder lekkages?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:57
WillemD61 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:55:
[...]

En hoe zorg je er voor, bij epdm, dat dit een waterdichte constructie wordt, zonder lekkages?
Je zou ook kunnen overwegen om niet 2 maar 4 panelen neer te leggen en dan gewoon vlak op het dak.
Zal iets minder opbrengen per paneel maar dat compenseer je met dubbel aantal panelen.
Panelen zijn nu zo goedkoop dat de besparing op de constructie om een paneel schuin te leggen + ballast waarschijnlijk opweegt tegen de kosten van een extra paneel.

De epdm ankers van de post hierboven kan je prima met kit vastplakken op je epdm. Als je panelen bijna vlak liggen en onder de dakrand blijven zal er bijna geen kracht op komen, ook niet bij een goede storm.
Als je dak op 10 hoog zou liggen is het risico veel groter, maar in jou situatie kan er bijna niks misgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Ik heb nu de specificatie van het gewicht en de ballast ontvangen.
Dit is:
21 kg per paneel
9 kg voor het onderstel
15 kg voor de ballast
dus 45 kg per paneel, totaal 90 kg dus.

Mijn plan is nu om deze boven de middenmuur te plaatsen, met extra versteviging d.m.v. 2 staanders en dwarsbalk.

Het alternatief van 4 panelen vlak, met montageankers, zonder ballast, moet ik nog even verder bekijken.
Pagina: 1