Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerssacredi
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-01-2024
Hallo beste forum. 

Ik heb een vraag over zonnepanelen en 1/3 fasen aansluitingen. 

Op mijn dak van het huis, op het oosten liggen 2600 WP aan zonnepanelen, rendement 1700 watt pj.  
Op het dak van mijn garage, op het zuiden wil ik 3520 WP bij plaatsen, het liefst op een 1 fase omvormer. 
Het totaal zou 6120 WP zijn, in Watt is dat... 5510? 5750 W is het maximale dat op 1 fase mag. 

Maar... Ik heb nu 12 groepen, met deze set erbij komt dat op 13, dus dan is een 3 fase aansluiting verplicht (toch).
Of ik moet groepen gaan samenvoegen, de woonkamer bij de keukenstopcontacten bijvoorbeeld of de twee zon-installaties (vind splitsen wel netter en makkelijker bij eventuele problemen).

Nu kan ik mij de volgende opties voorstellen 
1. Door blijven gaan op 1 fase, dus groepen samenvoegen.
2. Overstappen op 3-fasen en deze twee sets (1 fase omvormers) aansluiten op ieder een aparte fase. 
3. Of dit mag allemaal niet. Overstappen op 3-fasen en er moet een 3 fasen omvormer komen. 

Wat is een goede manier van handelen? Alvast bedankt!

* kleine update (bedankt voor jullie antwoorden @AUijtdehaag en @DanielvE ).
- PV op 't oosten heeft een omvormer van 2,5 Kw (Growatt 2.500 MTL-S) en zit op een eigen aardlekautomaat.
- De PV op de garage zou ik ook op een eigen aardlekautomaat zetten idd, maar dan om het op 1 fase leuk te houden, dus wel op een omvormer van max. 3 Kw.
- Bij een 3 fasen aansluiting kan die omvormer een beetje groter, maar fijn dat je 1 fase omvormers kan verdelen over de 3 fasen. Zag het niet zitten als ik dan 2x een 3 fase omvormer moet kopen.
- het aantal maximum groepen had ik bij een meterkastwebshop gelezen, je zou zeggen dat het aantal groepjes waarin je je huis onderverdeelt niet van belang is, zolang je niet overmatig veel stroom trekt: https://123groepenkast.nl/13_Maximaal_Aantal_Groepen
- 3 fasen of voorbereiden voor 3 fasen voor inderdaad de laadpaal, warmtepomp die ooit komt

[ Voor 29% gewijzigd door tweakerssacredi op 13-01-2024 20:50 ]

Beste antwoord (via tweakerssacredi op 17-01-2024 17:03)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Na de TS update:

Ook als je naar 3-fase gaat, is een extra 1-fase omvormer prima.
Omdat je met een 3-fase string omvormer te weinig panelen hebt om interessant te zijn.
Ik heb zelf 3x 1-fase omvormer op een 3-fase aansluiting.

ook al heb je nu een 2,5 kW omvormer (heb je ooit al eens meer gezien dan 2000 watt in de logging?
Kan een 3.6 kW prima uit op zuid. Maar een 3 kW voldoet ook wel met 3520 Wp op zuid platdak

Er passen niet meer dan 12 groepen op de bovenste rij. (daarom is dat de limiet denk ik.
Maar het staat je vrij om een hele of halve groepenkast er naast te plakken als er ruimte voor is.

Er is geen regel die beschrijft dat je niet elk lampje achter een aparte zekering automaat mag steken.
Beetje onzinnig maar het kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLb3q8oNB4skAD6x6Ddd2SNAObY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qFK8XTgYjshWYi8CVg731D96.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.elektramat.nl/groepenkast-configurator

Je kan een 3-fase kast nemen met 3x 1 fase aardlekschakelaar.
Overstappen van 1 naar 3-fase is dan een kwestie van de doorverbind bruggetjes verwijderen op de 3-fase hoofdschakelaar
https://www.sandervunderi...ard-3-fase-220x330mm.html
(maar vergeet de 2x aardlekautomaat niet voor de PV groepen)

Maar maak eerst een plannetje van wat je hebt en wat er gaat komen voordat je naar 3-fase over gaat.

[ Voor 71% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-01-2024 21:35 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Een pv installatie (lees: string omvormer) dient helemaal apart van je huisgroepen te zitten.
Voor het gemak dien je dan een aardlekautomaat(en) te nemen, direkt na de hoofdschakelaar.
Dat is zekering en aardlek in-1.
https://search.abb.com/li...umentPartId&Action=Launch
Bij moderne omvormers is het soms niet eens noodzakelijk ook een aardlek te nemen, maar voor je eigen veiligheid wordt dat meestal wel gedaan. (iets met dat de omvormers deze beveiliging al ingebouwd moeten hebben)

Een uitzondering is een PV verdeler (voormalig aparte groep voor de wasmachine)
Maar ook daar zijn de PV en de wasmachine gescheiden en apart beveiligd in een externe kast
In de MK kan die dan ook weer buiten bestaande groepen worden gezet. die een gezamelijke aardlekschakelaar hebben.

Hoe zwaar zijn je omvormers? Dat is leidend of je wel of niet op 1-fase kan blijven.
Als dat 2 kW en 3.6 kW is, kan dat prima nog op 1 fase blijven. Want je blijft onder de 5,75 kW.

Oost en zuid hebben ook verschillende opwek momenten dus dat is helemaal geen probleem (alles op 1 fase kan te veel spanningsverhogend werken en dan vallen er omvormers uit bij 253 VAC)

Al heb je 24 groepen, dan kan dat nog op 1-fase.

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-01-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielvE
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-06 10:44
Overstappen naar 3 fase is sowieso geen slechte keuze, vast recht gaat vaak niet omhoog, eenmalige investering. Groot voordeel van 3 fase is dat je voorbereid op toekomst: warmtepomp, elektrische auto, etc. Tweede grote voordeel is dat je de terug levering van de panelen kan verdelen over 3 fasen, wat als voordeel geeft dat de spanning op 1 fase minder snel boven de 253 volt komt waarbij de omvormer afschakelt.

Bij een systeem van ongeveer 6 kWp verdeeld over verschillende dakvlakken, kan een solaredge omvormen (optimizers) een goede oplossing zijn. Op die manier haal je ook met schaduw het maximale rendement uit je systeem. Micro-omvormers zouden ook een goede optie kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DanielvE
Je wilt onder de oude panelen allemaal optimizers of micro omvormers plaatsen en ook onder de nieuwe panelen?

Hoe verhoudt zich dat in extra rendement?
Die investering is een factor 3 hoger dan 1 enkele chinese stringomvormer erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielvE
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-06 10:44
Heb even gemist dat er al een deel lag op het dak, dan kan het inderdaad niet uit. Dan gewoon een 1 fase omvormer erbij. Mocht de spanning op zonninge dagen te hoog worden, dan zou het verdelen over 3 fasen een goede optie zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Na de TS update:

Ook als je naar 3-fase gaat, is een extra 1-fase omvormer prima.
Omdat je met een 3-fase string omvormer te weinig panelen hebt om interessant te zijn.
Ik heb zelf 3x 1-fase omvormer op een 3-fase aansluiting.

ook al heb je nu een 2,5 kW omvormer (heb je ooit al eens meer gezien dan 2000 watt in de logging?
Kan een 3.6 kW prima uit op zuid. Maar een 3 kW voldoet ook wel met 3520 Wp op zuid platdak

Er passen niet meer dan 12 groepen op de bovenste rij. (daarom is dat de limiet denk ik.
Maar het staat je vrij om een hele of halve groepenkast er naast te plakken als er ruimte voor is.

Er is geen regel die beschrijft dat je niet elk lampje achter een aparte zekering automaat mag steken.
Beetje onzinnig maar het kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLb3q8oNB4skAD6x6Ddd2SNAObY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qFK8XTgYjshWYi8CVg731D96.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.elektramat.nl/groepenkast-configurator

Je kan een 3-fase kast nemen met 3x 1 fase aardlekschakelaar.
Overstappen van 1 naar 3-fase is dan een kwestie van de doorverbind bruggetjes verwijderen op de 3-fase hoofdschakelaar
https://www.sandervunderi...ard-3-fase-220x330mm.html
(maar vergeet de 2x aardlekautomaat niet voor de PV groepen)

Maar maak eerst een plannetje van wat je hebt en wat er gaat komen voordat je naar 3-fase over gaat.

[ Voor 71% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-01-2024 21:35 ]

Pagina: 1