Leegpompen kruipruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Wij hebben keldertje (4x2 meter) die lager ligt dan de kruipruimte. De kelder heeft in een zijmuur een luik waardoor je in de kruipruimte kan komen. Ik kwam er gisteren achter dat er ongeveer 40cm water de kelder stond. Dat is uit de kruipruimte gekomen: die staat tot dat luik vol met water. Met een dompelpomp van de bouwmarkt kon ik het meeste water weg krijgen.

Behalve dan de laaste 10cm, die pomp staat dan al droog dus dat moest met emmertjes. Dat ging wel, nog even een uurtje dweilen en nu is het water weg.

Dus daarna tijd voor de kruipruimte: die wil ik ook droog hebben. Die dompelpomp staat daar nu te pompen maar dat houdt straks op. En dan zit ik dus nog met 10cm water in de kruipruimte, op de betonnen vloer (ondergrond is niet zand). Die wil ik ook weg hebben maar ik heb niet zoveel zin om in de kruipruimte mer emmertjes in de weer te gaan: de oppervlakte is erg groot, het is veel meer water.

Heeft iemand daar ervaring mee? Een vlakzuiger lijk ik nodig te hebben, maar welke? Ik verwacht dat het wel vaker gaat gebeuren dus iets kopen is wel een optie. Of zijn er nog een andere oplossingen?

Beste antwoord (via Kalentum op 14-01-2024 10:57)

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:44
Onderstaande heeft bij mij de kelder goed droog gekregen.

Kost 200 euro.

Scheppen met mn veger en blik was ik wel klaar mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COAnv7bpK_HzslorBgjCAFisFXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7XzesCGiLTT3Q6haG8Nyz72F.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Clifdon op 14-01-2024 10:26 ]

Always look on the bright side of life.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-04 16:17
Ik heb ook een kelder die vol staat door de hoge grondwaterstand. Ik pomp die dagelijks leeg met een Einhell dompelpomp. Die laat ongeveer een centimeter staan. Ik laat dit zo, omdat de kelder toch de volgende dag weer op staat. En bij mij ligt het luik naar de kruipruimte gelukkig een stuk hoger. Tegeg de tijd dat het grondwater weer lager staat, zuig ik het op met een Kärger bouwstofzuiger. Zoiets: https://www.coolblue.nl/p...her-wd-3-p-v-17-4-20.html

Die gebruik je dan zonder stofzak. Betekent wel tig keer leeggooien. Om tijd te besparen zou je die eerdere keer kunnen leeggooien in de kelder en daarna de kelder leegpompen met de dompelpomp.

Andere methode is misschien gebruik maken van de wet van communicerende vaten: kruipruimte leegzuigen met een slang die in de kelder uitkomt.

[ Voor 26% gewijzigd door coenox op 13-01-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
coenox schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:29:
Ik heb ook een kelder die vol staat door de hoge grondwaterstand. Ik pomp die dagelijks leeg met een Einhell dompelpomp. Die laat ongeveer een centimeter staan. Ik laat dit zo, omdat de kelder toch de volgende dag weer op staat. En bij mij ligt het luik naar de kruipruimte gelukkig een stuk hoger. Tegeg de tijd dat het grondwater weer lager staat, zuig ik het op met een Kärger bouwstofzuiger. Zoiets: https://www.coolblue.nl/p...her-wd-3-p-v-17-4-20.html

Die gebruik je dan zonder stofzak. Betekent wel tig keer leeggooien. Om tijd te besparen zou je die eerdere keer kunnen leeggooien in de kelder en daarna de kelder leegpompen met de dompelpomp.

Andere methode is misschien gebruik maken van de wet van communicerende vaten: kruipruimte leegzuigen met een slang die in de kelder uitkomt.
Het is in de kruipruimte dus iedere keer leeggooien is niet heel handig. Ik denk dat er nog 5000 liter zit (5 cm, 100m2, Die dompelpomp kwam nog een een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-04 15:37
Misschien even investeren in een zelfaanzuigende pomp met een aanzuigslang?
Die kan je dan mooi laten liggen en wanneer het water stijgt zuigt de pomp vanzelf af.

[ Voor 39% gewijzigd door SmoothTweaker op 13-01-2024 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Bedankt voor de reacties. Er staat nog 5cm water. We gaan waarschijnlijk even afwachten hoe het weer zich ontwikkelt en dan tzt een oplossing proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
ik heb ook altijd grondwater in mn kruipruimte als het genoeg geregend heeft. Maar waarom zou je dat willen wegpompen? Dat is per definitie een gebed zonder end. Zoals @coenox al zegt, dat gebeurt dagelijks. Voor mij een oprechte vraag.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon

Kost 200 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COAnv7bpK_HzslorBgjCAFisFXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7XzesCGiLTT3Q6haG8Nyz72F.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Clifdon op 14-01-2024 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-04 23:17
Het lijkt er op dat je kelder waterdicht gebouwd is, maar de muren langs de kruipruimte dus niet.
Aangezien we in de toekomst dit soort wateroverlast waarschijnlijk vaker gaan krijgen zou ik in jou geval voor een bouwkundige oplossing kiezen namelijk een overloop/buis/kanaal metselen vanuit de kruipruimte naar het laagste punt in je kelder, daar maak je dan een soort van putje (hoeft niet heel groot of hoog te zijn) op de bestaande vloer waar je dan bovengenoemde dompelpomp in kunt zetten.
Een alternatief zie ik eigenlijk niet. We zullen ermee moeten leren leven en dus aanpassingen moeten doen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Piemol schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:20:
ik heb ook altijd grondwater in mn kruipruimte als het genoeg geregend heeft. Maar waarom zou je dat willen wegpompen? Dat is per definitie een gebed zonder end. Zoals @coenox al zegt, dat gebeurt dagelijks. Voor mij een oprechte vraag.
Bij mij is 'ie sinds ik er woon (eind 2019) altijd droog. En ik vind het wel handig als er iemand onder moet zijn, dat het droog is, nog afgezien van de bouwkundige redenen (opkruipend vocht enzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
@Kalentum Dat snap ik, maar dan pomp je de ruimte enkel leeg als er iemand moet zijn. Permanent pompen is letterlijk dweilen met de kraan open. Zolang het water niet hoger staat dan je funderingsbalk kan het toch niet verder 'omhoog kruipen'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-04 14:46
Een olie afzuigpomp idee? Daar monteer je een slang aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Clifdon schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:22:

Kost 200 euro.

[Afbeelding]
Die gaat tot 2 mm, zoiets werkt dus. Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kettingspanner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-04 12:43
Ze noemen die pompen vaak dweilpompen. Nadeel is wel dat het vaak schoonwaterpompen zijn, maar in een kelder/kruipruimte is het vaak schoon genoeg.

Asus X670 Hero; 7900X3D; AORUS 4090 Master Edition, Corsair Dominator DDR5 6000 64Gb ; Fractal Meshify

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Kalentum schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:57:
[...]

Die gaat tot 2 mm, zoiets werkt dus. Bedankt
Veel beter ga je niet krijgen. Vaak is het even zoeken naar het laagste punt maar dan krijg je de ruimte behoorlijk droog met die 2mm. Deze pomp kun je ook heel lang lekker laten draaien. Circuleert water intern en het duurt dus echt heel lang voordat hij warm wordt. Als hij te warm wordt zal hij zichzelf uitschakelen. Geen omkijken naar dus.

Pagina: 1