Honeywell thermostaat 17.5 graden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:02
Ik heb een honeywell thermostaat met thermostaat kranen in mijn woonkamer en pc kamer. Ik heb ingesteld dat de woonkamer 16 graden moet zijn als ik er niet ben. Dit gebeurt alleen niet, hij blijft 17.5 terwijl hij lager ingesteld staat. In mijn pc kamer werkt het wel goed.

Is het mss goedkoper om naar 20 graden te gaan als ik in de woonkamer ben (en dat hij daarom op 17.5 blijft hangen)?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:50
Ik lees dit als dat het dus niet koud genoeg is dat de temperatuur in de woonkamer naar 16 graden daalt. Uit zichzelf wordt het niet kouder dan 17,5.

Niet omdat je 16 hebt ingesteld wordt het ook daadwerkelijk 16 graden. Hij gaat niet terugkoelen.

Waarschijnlijk wordt het in je pc kamer sowieso kouder dan in je woonkamer.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Nee hij blijft 17.5 graden in de woonkamer (maar de cv stookt wel), alsof hij niet lager mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:50
Dus je vraag is eigenlijk.

Hoe komt het dat mijn CV aanslaat terwijl er vanuit de thermostaat geen warmtevraag is?

Voor de duidelijkheid:
- Je hebt 1 thermostaat in je woning die hangt in de woonkamer?

- Zowel in je woonkamer als in je pc kamer hangen radiatoren met thermostaat kranen?

Even om alles helder te krijgen voor de experts die hier actief zijn.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
nadroJ schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:47:
Dus je vraag is eigenlijk.

Hoe komt het dat mijn CV aanslaat terwijl er vanuit de thermostaat geen warmtevraag is?

Voor de duidelijkheid:
- Je hebt 1 thermostaat in je woning die hangt in de woonkamer?

- Zowel in je woonkamer als in je pc kamer hangen radiatoren met thermostaat kranen?

Even om alles helder te krijgen voor de experts die hier actief zijn.
ik gebruik een systeem om beide kamers los te kunnen verwarmen. De PC kamer staat standaard op 15 graden ingesteld en dat werkt goed. De woonkamer stond op 16 graden ingesteld (nu op 15 gezet voor een test), maar hij bleef altijd 17.5.

Ik las ergens dat dat mss komt omdat het meer energie kost om van 16 naar 20 te gaan, dan altijd 17.5 te blijven. Maar ik weet niet zeker of dit klopt en ik vind het raar dat de pc kamer wel 15 wordt. (mss is 15 net de grens)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
TweakerVincent schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:01:
[...]

ik gebruik een systeem om beide kamers los te kunnen verwarmen. De PC kamer staat standaard op 15 graden ingesteld en dat werkt goed. De woonkamer stond op 16 graden ingesteld (nu op 15 gezet voor een test), maar hij bleef altijd 17.5.

Ik las ergens dat dat mss komt omdat het meer energie kost om van 16 naar 20 te gaan, dan altijd 17.5 te blijven. Maar ik weet niet zeker of dit klopt en ik vind het raar dat de pc kamer wel 15 wordt. (mss is 15 net de grens)?
Kan het zijn dat de cv juist aanspringt omdat de pc kamer onder de 15 komt?
Of zijn de radiatoren in de woonkamer ook echt heet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:46

Onbekend

...

Je hebt dus twee thermostaten?
En zit er ook 1 of meerdere kleppen tussen die alleen het circuit openen waar ook de warmtevraag is?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Philip Ross schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:04:
[...]

Kan het zijn dat de cv juist aanspringt omdat de pc kamer onder de 15 komt?
Of zijn de radiatoren in de woonkamer ook echt heet?
Ik heb 2 losse thermostaten, de pc kamer en woonkamer worden onafhankelijk van elkaar warm gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:52
Dus je hebt in de woonkamer zowel een thermostaat (aan de muur) als thermostaatkranen (aan de radiator)? Zijn dat van die slimme thermostaten die met elkaar communiceren?

Welke heb je op welke temperatuur gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
LA-384 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:07:
Dus je hebt in de woonkamer zowel een thermostaat (aan de muur) als thermostaatkranen (aan de radiator)? Zijn dat van die slimme thermostaten die met elkaar communiceren?

Welke heb je op welke temperatuur gezet?
ja en werkt perfect. Alleen die 17.5 is raar.

Het enige verschil met de pckamer is dat de woonkamer op 16 graden stond ipv 15. Ik heb die nu op 15 gezet. Even kijken of het fixt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:45

Barrycade

Through the...

Lijkt er op dat je pc kamer te koud wordt en daardoor warmte vraagt dus zou het zelfde experiment doen door je pc kamer kouder in te stellen.

En tijdens het wachten kan je wellicht ook nadenken over isolatie wellicht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:52
Barrycade schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:10:
Lijkt er op dat je pc kamer te koud wordt en daardoor warmte vraagt dus zou het zelfde experiment doen door je pc kamer kouder in te stellen.

Maar als de pc kamer warmte vraagt, maar de woonkamer niet (omdat de temperatuur daar hoger is dan de bij de thermostaatkraan ingestelde temperatuur), zou die laatste toch moeten knijpen?

Lees je trouwens de werkelijke temperatuur af van de thermostaat aan de wand of via een losse thermometer die geen onderdeel uitmaakt van het systeem?

Kan namelijk ook zijn dat de thermostaatkraan niet dezelfde temperatuur registreert als de termometer/thermostaat. Die laatste kun je meestal corrigeren in een menu.

[ Voor 11% gewijzigd door LA-384 op 13-01-2024 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Barrycade schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:10:

als ik hem nu handmatig op 15 graden zet, gaat hij gewoon naar beneden. Ik vermoed dat 16 graden te laag is en mss niet goed voor het huis is en hij hem daarom op 17.5 zet OF omdat het meer energie kost hem snel naar 20 te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:50
TweakerVincent schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:19:
[...]als ik hem nu handmatig op 15 graden zet, gaat hij gewoon naar beneden. Ik vermoed dat 16 graden te laag is en mss niet goed voor het huis is en hij hem daarom op 17.5 zet OF omdat het meer energie kost hem snel naar 20 te zetten.
Ik ken geen enkele slimme thermostaat die kan bepalen welke minimumtemperatuur bij eender welk huis zou passen om schade aan het huis te voorkomen. Behalve een thermostaat met vorstbescherming dan natuurlijk, en voor zover ik weet zit dat ook op elke (ook domme) thermostaatkraan.
Dat iets meer energie kost om op te warmen is lijkt mij stug, opwarmen kost gewoon energie. Punt. Daar kun je een berekening op los laten (iets met Q = M * C * ( Δt )) maar het is niet zo dat het extra meer energie zou kosten puur omdat de temperatuur wat lager is. Ook niet dat het minder energie kost om van wat hogere temperatuur naar 20 graden te gaan, immers die hogere temperatuur moet al bereikt zijn en dat kost ook energie.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
TweakerVincent schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:06:
[...]

Ik heb 2 losse thermostaten, de pc kamer en woonkamer worden onafhankelijk van elkaar warm gemaakt.
Twee thermostaten ja, maar maar 1 ketel lijkt mij.
Vandaar mijn vraag. Word de woonkamer daadwerkelijk actief verhit om op die 17.5 te blijven? Is je radiator/vloerverwarming echt aan? Of denk je dat alleen maar doordat je ketel aan spring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Philip Ross schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:39:
[...]

Twee thermostaten ja, maar maar 1 ketel lijkt mij.
Vandaar mijn vraag. Word de woonkamer daadwerkelijk actief verhit om op die 17.5 te blijven? Is je radiator/vloerverwarming echt aan? Of denk je dat alleen maar doordat je ketel aan spring?
Ik hoor het water door leidingen lopen, niet getest of ze warm zijn. Doe ik straks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Het lijkt erop dat 15 graden preset wel werkt. De woonkamer blijft nu 15 graden. Vreemd, bij standaard 16 wordt hij 17.5 graad

Is 15 graden aan te raden? Ivm vocht?

[ Voor 13% gewijzigd door TweakerVincent op 13-01-2024 16:14 ]

Pagina: 1