Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• MrElf
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-10-2024
Hallo allemaal,

ik ben een relatieve leek op het gebied van elektra, dus maak graag gebruik van jullie kennis _/-\o_

ik heb sinds april 2023 zonnepanelen aangesloten met een 3 fase omvormer. Er is een de groepenkast een aparte groep bijgekomen die op 3 fases is aangesloten op de hoofdschakelaar.

Nu valt het me op dat mijn reguliere energieverbruik met ruim 600 KWH is gedaald tov voorgaande jaren. Ik las in verschillende topics al dat dit te maken heeft met het voor de meter salderen. Aangezien de salderingsregeling naar alle waarschijnlijkheid in 2025 wordt afgebouwd, vraag ik me af of ik mijn groepenindeling zo kan maken dat de belangrijkste stroomverbruikers bij mij thuis (CV ketel / warmtepomp) voor de meter worden gesaldeerd met de opbrengst van de zonnepanelen. Iemand hier ervaringen mee?

Mvg Tom

Alle reacties

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Je saldeert niet voor de meter, je verbruikt je eigen stroom. Stroom zoekt de weg van minste weerstand, en als het direct vanuit je PV je waterkoker in stroomt komt het nooit langs de meter.

Dit gaat nooit veranderen gezien het net hier 0 last of profijt van heeft.

Salderen gaat puur over het wegstrepen van export naar het net tegen import van het net.

Je voordeel is dus A: minder verbuik (eigen zonneverbruik), en B: export naar het net. Het is in iedereens voordeel om A zoveel mogelijk te maximaliseren.

[ Voor 17% gewijzigd door _eLMo_ op 13-01-2024 11:36 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Heeft niets met je groepsindeling te maken. Je meter ‘saldeert’ automatisch al je opwek tegen je directe verbruik, ongeacht de fases/groepen. Alles wat je niet direct verbruikt op de fases gaat het net op.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-11 16:24
Dat maakt allemaal niets uit. De salderingsregeling is een administratieve kunstgreep om de kosten voor je energie extra te verlagen, nog meer dan door je eigen opwek wordt gerealiseerd. Dat gebeurt door de energiebelasting + kaal tarief van je teruggeleverde energie te minderen op je ingekochte energie.

Meer is het niet.

Eigen verbruik van je huis is ongerelateerd aan op welke fase(s) je dat doet. Je energiemeter telt alleen netto import of export, ook ongeacht het vermogen en richting per fase...dat is dan ook geen salderen, die term wordt heel vaak en (m.i.) ten onrechte gebruikt voor deze interne metingen, en zorgt voor verwarring.

[ Voor 21% gewijzigd door Gameboy op 13-01-2024 12:13 ]

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• MrElf
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-10-2024
Aha kijk, duidelijk dus er soms wat spraakverwarring is. En dat ik niet druk hoef te worden met allerlei aanpassingen in de meterkast. Bedankt!