Keukenblok nieuwe woning word vervangen, onbekend wanneer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-06 12:21
Hoi,

Heb gisteren de sleutel gekregen van mijn nieuwe huurhuis (flat), en kreeg te horen dat het keukenblok (aanrecht+twee kastjes er boven) vervangen gaan worden. De nieuwe is besteld, maar ze konden me niet vertellen wanneer het gaat gebeuren.

De keuken is redelijk klein aangezien het een flatje is. Nu is mijn vraag, kan ik al een wasmachine/droger/vaatwasser/koelkast gaan plaatsen? Of kan ik daar beter mee wachten? Ik wil graag zo snel mogelijk verhuizen, en ik kan er niet echt gaan wonen zonder in ieder geval een wasmachine en koelkast. Maar als ze komen voor dat keukenblok en ik moet weer alles weg sjouwen heb ik een probleem, ik ben namelijk maar alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De nieuwe keuken wordt de zelfde maat als de huidige keuken, dus als het nu past, past het straks ook. ;)

Meestal is een keukenblok 1 meter 80 breedt en 60cm diep.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06:49
RaZ schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:28:
De nieuwe keuken wordt de zelfde maat als de huidige keuken, dus als het nu past, past het straks ook. ;)

Meestal is een keukenblok 1 meter 80 breedt en 60cm diep.
Je “meestal” zegt al veel ;-). Want de hoogte? Misschien is de huidige keuken 30 jaar oud en toen andere standaard? Dus bijv een inbouwvaatwasser zou ik niet zomaar aanschaffen.

Je zou natuurlijk wel een tekening op kunnen vragen zodat je het een en ander kunt vergelijken.

Inbouwwasmachine ben ik nog niet veel tegengekomen dus dat is relatief veilig. Koelkast hangt ook af van inbouw ja/nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

monsieurpinot schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:38:
[...]

Je “meestal” zegt al veel ;-). Want de hoogte? Misschien is de huidige keuken 30 jaar oud en toen andere standaard? Dus een vaatwasser zou ik niet zomaar aanschaffen.

Je zou natuurlijk wel een tekening op kunnen vragen zodat je het een en ander kunt vergelijken.

Inbouw wasmachine ben ik nog niet veel tegengekomen dus dat is relatief veilig. Koelkast hangt ook af van inbouw ja/nee.
Huurhuis he. Je gaat de (nieuwe) keukenkastjes toch niet mollen om er inbouwapparatuur in de monteren. Dit moet allemaal hersteld worden als je weer weggaat. :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
g0bledyg00k schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:24:
Hoi,

Heb gisteren de sleutel gekregen van mijn nieuwe huurhuis (flat), en kreeg te horen dat het keukenblok (aanrecht+twee kastjes er boven) vervangen gaan worden. De nieuwe is besteld, maar ze konden me niet vertellen wanneer het gaat gebeuren.

De keuken is redelijk klein aangezien het een flatje is. Nu is mijn vraag, kan ik al een wasmachine/droger/vaatwasser/koelkast gaan plaatsen? Of kan ik daar beter mee wachten? Ik wil graag zo snel mogelijk verhuizen, en ik kan er niet echt gaan wonen zonder in ieder geval een wasmachine en koelkast. Maar als ze komen voor dat keukenblok en ik moet weer alles weg sjouwen heb ik een probleem, ik ben namelijk maar alleen.
Vraag het je woningbouw of eigenaar? Wat worden de maten van het nieuw bestelde keukenblok en hoe wordt het ingericht? Of vraag om de tekeningen van de nieuwe keuken.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06:49
RaZ schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:41:
[...]

Huurhuis he. Je gaat de (nieuwe) keukenkastjes toch niet mollen om er inbouwapparatuur in de monteren. Dit moet allemaal hersteld worden als je weer weggaat. :P
Huurhuis hier, ik had zelf inspraak in keuze vorm keuken dus gewoon een inbouwvaatwasser zelf aangeschaft die ik desgewenst gewoon mee kan nemen naar volgende woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

monsieurpinot schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:17:
[...]

Huurhuis hier, ik had zelf inspraak in keuze vorm keuken dus gewoon een inbouwvaatwasser zelf aangeschaft die ik desgewenst gewoon mee kan nemen naar volgende woning.
Ik zou geen keukenkastje opofferen voor een inbouw vaatwasser, goed is ook maar een mening he ;) Zou ik inbouw willen, koop ik het kastje zelf wel om dat in te bouwen. :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Ik ben niet echt bang dat het nieuwe keukenblok niet gaat passen, maar meer dat ik straks alle grote apparaten moet weg sjouwen omdat ze er anders niet bij kunnen. Lijkt me lastig om keukenblok te vervangen als er meerdere grote apparaten staan. Of doen zij dat? Hoort dat bij de service? De mevrouw van de woningbouw was vrij onduidelijk en op de meeste vragen was het antwoord “ja durf ik niet te zeggen”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als je het aardig vraagt, en je hebt wat lekkers voor die 2 mannen, doen ze dat wel voor je ;)

Maar heb je nu al wel een vaatwasser aansluiting? Een extra kraan voor het water, een extra aansluiting op de afvoer voor de vaatwasser, en een stopcontact? Zo nee, dan doen ze dat misschien gaat je dat wel geld kosten. De 2 slangen moeten natuurlijk wel door de nieuwe keuken heen.

Maar dat kan je zelf wel checken als je onder de gootsteen kijkt ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Eh… geen idee eigenlijk. Hoop het wel. Ga vanmiddag nog ff die kant op, zal eens kijken.

Dus twee kranen volstaat voor wasmachine+droger+vaatwasser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

2 kranen voor wasmachine & vaatwaser
2 afvoeren voor de droger & vaatwasser

De meeste condensdrogers kan je ook op een afvoer aansluiten. Als je alles nog nieuw moet kopen kan je er nu rekening mee houden.

En, foto's zeggen meer, dus als je toch die kant op gaat, schiet gewoon wat foto's van de keuken met de deurtjes open van al je onderkastjes, en plaats ze dan gewoon even hier ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hb_odgm3MMkfOsNxy3RVmP61CYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cb9Jmzvh2cl4RAVaeopZh1yo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_K3-qQKJw6G_PVez8pFI0mZ1mjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Y6PwubPuCaDpcDQaIpot1JB.jpg?f=fotoalbum_large

In de andere kastjes zitten enkel planken. De vaatwasser is nog optioneel, maar het liefst zou ik er wel eentje hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:18
Ik zou ze gewoon al halen, dat verplaatsen is misschien 3 minuten werk.
Enige dat je moet weten is hoe je ze aansluit en loskoppelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02:14

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Er vanuit gaande dat er net zo'n keukenblok terug wordt geplaatst, staan een wasmachine en vaatwasser daar naast het keukenblok nauwelijks in de weg. Zorg dat het zwaarste apparaat, de wasmachine, in de hoek staat, dan hoeft die in ieder geval niet aan de kant. Ik neem aan dat er nog een extra rioolaansluiting onder de tweede kraan direct naast het keukenblok zit? Verder ga ik er vanuit dat je vier apparaten wil plaatsen (wasmachine, droger, vaatwasser en koelkast) die je dus per twee moet stapelen? Als je alleen bent en niet al te vaak wast, overweeg dan een was-droogcombinatie, dat scheelt je weer een apparaat.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Dirk schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:02:
Er vanuit gaande dat er net zo'n keukenblok terug wordt geplaatst, staan een wasmachine en vaatwasser daar naast het keukenblok nauwelijks in de weg. Zorg dat het zwaarste apparaat, de wasmachine, in de hoek staat, dan hoeft die in ieder geval niet aan de kant. Ik neem aan dat er nog een extra rioolaansluiting onder de tweede kraan direct naast het keukenblok zit? Verder ga ik er vanuit dat je vier apparaten wil plaatsen (wasmachine, droger, vaatwasser en koelkast) die je dus per twee moet stapelen? Als je alleen bent en niet al te vaak wast, overweeg dan een was-droogcombinatie, dat scheelt je weer een apparaat.
Wasdroog combi heb ik beetje slechte dingen over gehoord. De koelkast wil ik eigenlijk aan de andere kant als het past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02:14

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Persoonlijk heb ik prima ervaringen met een was-droogcombinatie, maar twee losse apparaten hebben ook zo hun voordelen. Verder: als je de apparaten niet hoeft te stapelen, dit vooral niet doen. Dat levert je ook wat extra werkoppervlak op naast je (waarschijnlijk) korte aanrecht.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:18
Eens met bovenstaande, wij hebben houten plank (2.5 cm dik) met rubberen voetjes (van die rubberen buiten tegels in vierkanten van 10x10 gesneden). Geeft gigantisch veel extra werkvlak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:51
Wanneer je alleen woont dan zou ik niet eens een vaatwasser en een wasdroger aanschaffen.
Dan voldoen een afdruip- en droogrek. Zo doe ik het ook.
Scheelt je weer 2 vierkante meter opbergruimte (die je maar weinig hebt in een flatje) en heel veel stroom.
Wel een wasmachine aanschaffen die heel goed centrifugeert, dan is het een nachtje op het droogrek en de volgende dag kan alles weer de kast in.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Yaksa schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:23:
Wanneer je alleen woont dan zou ik niet eens een vaatwasser en een wasdroger aanschaffen.
Scheelt je weer 2 vierkante meter opbergruimte (die je maar weinig hebt in een flatje) en heel veel stroom.
Wel een wasmachine aanschaffen die heel goed centrifugeert, dan is het een nachtje op het droogrek en de volgende dag kan alles weer de kast in.
Ik heb 3 slaapkamers en een berging, dus opbergruimte is niet echt het probleem. Ik heb hier een tijdje over nagedacht, maar zou dit toch het liefst wel willen. Heb echt weinig zin om met de hand te gaan afwassen, en bepaalde dingen (beddengoed, handdoeken etc) kan lang duren voordat het eens een keer droog is. Wasmachine met droger bovenop lijkt mij de beste oplossing. Als ik ze beide bij Coolblue bestel installeren zij de hele bende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Maar financieel gezien is mijn oplossing een stuk voordeliger. Tevens slijt wasgoed in de droger 2 tot 3 keer zo snel dan wanneer je het aan een droogrek (of buiten op je balkon) hangt. En een wasdroger staat weer anderhalf uur lawaai te maken in je flatje. Wil je de vaatwasser optimaal gebruiken dan moet je haast extra serviesgoed aanschaffen om 'm te vullen. Of voor extra wissewasje aanzetten, maar dat is nogal onvoordelig.
En wanneer je 's ochtends je beddengoed in de was gooit, om 10.00 uur op hangt dan is het 's avonds echt wel droog hoor. Moet natuurlijk wel in je dagindeling passen, maar daar heb ik geen problemen mee. Bovendien gooi ik mijn beddengoed niet om de paar dagen in de wasmachine.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Misschien heb je gelijk en is een droger (nog) niet echt nodig… als ik die later alsnog wil kopen bij Coolblue installeren ze ook een tussenstuk en alles, dus das denk geen probleem…

Vaatwasser echter… ik zie mezelf gewoon niet met rubberen handschoenen en een afwasborstel in de weer gaan. Misschien kan ik genoeg servies kopen voor, zeg een week, en dan zet ik hem 1 keer in de week aan of zo? Denk dat dat geen probleem moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
g0bledyg00k schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:16:
Vaatwasser echter… ik zie mezelf gewoon niet met rubberen handschoenen en een afwasborstel in de weer gaan. Misschien kan ik genoeg servies kopen voor, zeg een week, en dan zet ik hem 1 keer in de week aan of zo? Denk dat dat geen probleem moet zijn.
Waarom heb je rubber handschoenen nodig om af te wassen? Of gebruik je Dasty als afwasmiddel?
Handwarm water en een beetje (milieuvriendelijk) afwasmiddel is voldoende.
En, mocht je toch een vaatwasser aanschaffen en daarvoor het vuile serviesgoed hebben opgespaard dan voorspel ik alvast dat je net dat stukje serviesgoed nodig hebt wat op dat moment in de vaatwasser staat die je een half uur geleden hebt aangezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Yaksa schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:28:
[...]

Waarom heb je rubber handschoenen nodig om af te wassen? Of gebruik je Dasty als afwasmiddel?
Handwarm water en een beetje (milieuvriendelijk) afwasmiddel is voldoende.
En, mocht je toch een vaatwasser aanschaffen en daarvoor het vuile serviesgoed hebben opgespaard dan voorspel ik alvast dat je net dat stukje serviesgoed nodig hebt wat op dat moment in de vaatwasser staat die je een half uur geleden hebt aangezet.
Ik dacht meer gewoon van alles 5-10 stuks kopen. Borden, bekers, kopjes, bestek, kommetjes. Ik kan verder niks specifieks bedenken wat ik nodig zou hebben. Alleen pannen word misschien een uitdaging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Zoals ik het lees moet je dus je hele uitzet nog aanschaffen. Dat kost best nog wel veel geld en dan is het misschien wel verstandig om bijvoorbeeld eens te bezien hoeveel mensen er tegelijkertijd bij jou komen eten. Wanneer dat er 10 zijn dan heb je inderdaad 10 stuks van alles nodig. Zijn dat er maar 2 dan hoef je veel minder aan te schaffen. Scheelt geld wat je in het begin van het inrichten hard nodig zult hebben.
Nog een tip voor een droogrek: ik heb destijds zoiets als deze aangeschaft, is inklapbaar en er kan veel wasgoed aan, wasknijpers passen er in, speciale sokkenhangers (handig), maar er zijn ook andere te koop. Koop geen wasrek wat makkelijk kan omvallen of wat niet stevig genoeg is, daar krijg je spijt van. In dit geval is goedkoop vaak duurkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Er zal vrijwel nooit iemand bij mij komen eten, alleen ik. Maar op die manier heb ik elke dag een schoon bord en hoeft de vaatwasser maar 1-2 keer per week aan. Heb aardig wat spaargeld en een stabiel goed inkomen, dus over de kosten maak ik me niet zoveel zorgen.

Dank voor de tip, ziet er goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-06 00:42
Dirk schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:02:
Ik neem aan dat er nog een extra rioolaansluiting onder de tweede kraan direct naast het keukenblok zit?
Die 2e kraan is een gaskraan. Lijkt mij geen goed idee om de droger daarop aan te sluiten.

En over gaskraan gesproken, waar ga je op koken? Ik neem aan dat de verhuurder een kaal keukenblok plaatst dus zonder fornuis etc.
In dat geval zal je óf een gaskookplaat moeten aanschaffen of kiezen voor inductieplaten. Je moet dan wel opletten dat ze op de standaard 230v aansluiting gaan werken.

En wil je een oventje? een combimagnetron is het meest praktisch, die kan je vaak bovenop de koelkast/vriescombi nog plaatsen.
Als je voor een full-blown oven gaat met kookplaten erbovenop dan heb je geen plek meer voor een vaatwasser, en moet je sowieso je wasdroger bovenop de wasmachine plaatsen.

Ik heb trouwens mijn hele leven nog geen wasdroger nodig gehad. Vaatwasser is wel handig maar zolang je op een flatje zit zou ik er niet aan beginnen. Die paar pannen en kopjes zijn zó met de hand afgewassen.
Als je weinig gasten krijgt die blijven eten dan lijkt mij een flinke koelkast met vriezer en combimagnetron nuttiger dan een vaatwasser.

en o ja, waar komt de afzuigkap?

[ Voor 63% gewijzigd door Allard op 13-01-2024 23:52 ]

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:53
@g0bledyg00k
Gewoon even antwoord op je vraag.
Voor het verplaatsen van zware apparaten gebruik ik al 10-tallen jaren een steekwagentje en een spanband.
De spanband is om het apparaat aan het steekwagentje te verbinden zodat je de handen vrij hebt om het wagentje te manoeuvreren.
Doe een oude handdoek tussen apparaat en steekwagen om beschadigingen te voorkomen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Allard schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:35:
[...]

Die 2e kraan is een gaskraan. Lijkt mij geen goed idee om de droger daarop aan te sluiten.

En over gaskraan gesproken, waar ga je op koken? Ik neem aan dat de verhuurder een kaal keukenblok plaatst dus zonder fornuis etc.
In dat geval zal je óf een gaskookplaat moeten aanschaffen of kiezen voor inductieplaten. Je moet dan wel opletten dat ze op de standaard 230v aansluiting gaan werken.

En wil je een oventje? een combimagnetron is het meest praktisch, die kan je vaak bovenop de koelkast/vriescombi nog plaatsen.
Als je voor een full-blown oven gaat met kookplaten erbovenop dan heb je geen plek meer voor een vaatwasser, en moet je sowieso je wasdroger bovenop de wasmachine plaatsen.

Ik heb trouwens mijn hele leven nog geen wasdroger nodig gehad. Vaatwasser is wel handig maar zolang je op een flatje zit zou ik er niet aan beginnen. Die paar pannen en kopjes zijn zó met de hand afgewassen.
Als je weinig gasten krijgt die blijven eten dan lijkt mij een flinke koelkast met vriezer en combimagnetron nuttiger dan een vaatwasser.

en o ja, waar komt de afzuigkap?
Wasdroger is een warmtepompdroger, dus kan op de kraan of via condensbak die je dan af en toe moet legen. Maar is er echt geen manier om zowel wasmachine als wasdroger op 1 kraan aan te sluiten? Ik neem aan dat 1 kraan in zowat alle huizen standaard is, of hebben de meeste huizen 2 kranen in de keuken?

Airfryer en magnetron is prima. Misschien combimagnetron. Maar vrijwel alles wat ik in een oven klaar zou willen maken kan ook in een airfryer.

Gaskookplaat lijkt me het handigst. Heb tenslotte een gaskraan. Kan bovenop de vaatwasser.

Afzuigkap? Heb ik dat nodig? Het is een huurhuis, als het er nu niet zit (volgens mij niet) ga ik het zeker niet plaatsen. Heb geen eens een afzuigkap in mijn huidige huis. Er zit een deur naar het balkon in de keuken, gooi die wel open om te luchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
g0bledyg00k schreef op zondag 14 januari 2024 @ 00:01:
[...]

.Maar is er echt geen manier om zowel wasmachine als wasdroger op 1 kraan aan te sluiten? Ik neem aan dat 1 kraan in zowat alle huizen standaard is, of hebben de meeste huizen 2 kranen in de keuken?
In de meeste huizen staat de wasmachine niet in de keuken. Wat jij nodig hebt is een y-stuk. Te koop in de bouwmarkt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LK2Pl5oM9h3lm9Ef9fK8ibAb4Lw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qQMWajj1qzkPcZfyAXdS85NG.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
devriesjande schreef op zondag 14 januari 2024 @ 07:44:
[...]

In de meeste huizen staat de wasmachine niet in de keuken. Wat jij nodig hebt is een y-stuk. Te koop in de bouwmarkt.[Afbeelding]
Ja daar was ik inmiddels ook achter. Afvoerslangen same deal, Y-buisje erop en klaar.

Vraag me alleen af of Coolblue dit erbij levert als ik alles bij hen koop… anders rij ik wel ff langs de bouwmarkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verkoopt de winkel waar je je witgoed hebt gekocht, ook pvc buizen, kranen, pvc lijm? Nee? Dat zullen ze dat niet voor je doen, wat dat hebben ze niet. De bouwmarkt verkoopt het wel. Dus als de winkel het plaats, en aansluit, zal jij daar voor moeten zorgen dat het allemaal op orde is voordat ze komen :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:55
Een droger heeft geen water kraan aansluiting nodig. Jij hebt twee kranen nodig voor vaatwasser + wasmachine

*knip* geeft niet ;)

[ Voor 54% gewijzigd door twain4me op 14-01-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
RaZ schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:17:
Verkoopt de winkel waar je je witgoed hebt gekocht, ook pvc buizen, kranen, pvc lijm? Nee? Dat zullen ze dat niet voor je doen, wat dat hebben ze niet. De bouwmarkt verkoopt het wel. Dus als de winkel het plaats, en aansluit, zal jij daar voor moeten zorgen dat het allemaal op orde is voordat ze komen :P
Y-stuk PVC buis wel, staat erbij als je droger koopt. Kraan denk ik niet dus die zal ik zelf ff halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

g0bledyg00k schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:46:
[...]

Y-stuk PVC buis wel, staat erbij als je droger koopt. Kraan denk ik niet dus die zal ik zelf ff halen
Als je slim bent, zet de hoofdkraan van je water uit. Schroef het kraantje van de muur, en ga daarmee naar de bouwmarkt. Dan heb je de juiste maat bij je voor je y-stuk en een 2de kraan. Vergeet de teflon-tape niet die je om het schroefdraad moet draaien zodat de kranen niet gaan lekken (of 3 O-ringen wat ook kan) ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

devriesjande schreef op zondag 14 januari 2024 @ 07:44:
[...]

In de meeste huizen staat de wasmachine niet in de keuken. Wat jij nodig hebt is een y-stuk. Te koop in de bouwmarkt.[Afbeelding]
Beter koopt TS deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GzxknasXj6b7_32WpG9hIO1YwmE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8DLeqyjAvMG1hGPwG7Vwn1W7.jpg?f=user_large

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:13
Euh, de bestaande kraan heeft zo te zien buitendraad, en de slangen van de apparaten zullen binnendraad hebben, dus de eerder voorgestelde Y-stuk lijkt mij de juiste.
Jou Y-stuk past denk ik op een reguliere keuken- of wastafelkraan...

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:00
Zoveel waarschijnlijk goed bedoelde, maar onduidelijke of foutieve adviezen voor een eenvoudig probleem waar je met wat googelen if een bezoekje aan de bouwmarkt ook mee uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Spiff schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:21:
[...]

Euh, de bestaande kraan heeft zo te zien buitendraad, en de slangen van de apparaten zullen binnendraad hebben, dus de eerder voorgestelde Y-stuk lijkt mij de juiste.
Jou Y-stuk past denk ik op een reguliere keuken- of wastafelkraan...
Het Y-stuk wat ik postte, is bedoeld om in de hoek van de keuken de bestaande wasmachinekraan te vervangen en in die muurplaat te draaien waarna er 2 wasmachinekranen op gezet kunnen worden.
Jij, en waarschijnlijk ook @devriesjande besef ik nu, bedoelen waarschijnlijk de aansluiting in het kastje onder de spoelbak.

In die situatie is idd de door devriesjande geposte y-kraan afdoende.

Onder de spoelbak zie ik geen stopkraantjes. Persoonlijk zou ik daar voor zowel warm als koud water een muurplaatje op de wand monteren en vanaf daar de gewenste oplossing realiseren, bijvoorbeeld met 2 Schellkraantjes.

Deze voor het warme water en zoiets voor de koudwateraansluiting.
Het hangt er nu allemaal maar wat losjes bij.

Wel even kijken of het de juiste maat heeft.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Ik ga helemaal niks monteren, het is een huurhuis. Als ik ooit wegga kan ik alles er weer uit slopen. Als ik letterlijk een metalen buisje in Y vorm op de toevoerkraan draai ben ik toch klaar? Jullie maken het allemaal wel heul ingewikkeld. Het is nooit de bedoeling geweest dat dit een klusproject wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

g0bledyg00k schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:15:
Ik ga helemaal niks monteren, het is een huurhuis. Als ik ooit wegga kan ik alles er weer uit slopen. Als ik letterlijk een metalen buisje in Y vorm op de toevoerkraan draai ben ik toch klaar? Jullie maken het allemaal wel heul ingewikkeld. Het is nooit de bedoeling geweest dat dit een klusproject wordt.
Als je 25 euro uitgeeft voor een y-stuk en een kraantje en je monteert dat, dan mag je het laten zitten als je weggaat.

Maar je kan ook zeggen, ik monteer niks, ik geef die 25 euro liever niet uit. Dan doe je het toch niet. Dan koop je ook gewoon geen vaatwasser, doe je het lekker met de hand. Scheelt de aankoop van een vaatwasser, omdat je geen 25 euro wil uitgeven want je wil niks monteren.

Ga je straks ook zeggen: Ik ga geen gaatjes boren, want het is een huurhuis. Gaat Hans Kazan je gordijnen in de lucht vast toveren dan ? :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Gaatjes boren is wat anders dan extra kranen monteren.

Zoiets als dit gaat prima werken lijkt me, geen extra kraan nodig
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DI4gdlzd3A5vlcmi7YG3ZgA-TSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8eB7JHNacvmgn4NZU2j0K2bS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 11:29
g0bledyg00k schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:35:
Gaatjes boren is wat anders dan extra kranen monteren.

Zoiets als dit gaat prima werken lijkt me, geen extra kraan nodig
[Afbeelding]
Hier heb je denk ik ook geen teflon tape voor nodig. Schroef je er zo met de hand op denk ik.

Euhm... \n ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:47

Barrycade

Through the...

Alleen dingetje waar je naar moet kijken: je zal (waarschijnlijk) geen verschillende groepen hebben voor al die apparaten, dus een wisselschakelaar nemen.

Ik zou trouwens gewoon op de hand afwassen, een vaatwasser die je 1x per week aanzet is onhandig, want dan sta je alsnog je pannen op de hand af te wassen. Dan kan je net zo goed even de rest meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:57
Ik had in mijn flatjes de vriezer en droger in mijn studeerkamer staan. Scheelde een hoop ruimte in de keuken, voor 2 apparaten die je niet zo vaak gebruikt en die alleen een stroomaansluiting nodig hebben. Was bij mij ook een andere groep dan de keuken, waardoor wasmachine en droger tegelijk konden draaien. Ik had destijds een afvoerdroger, daarvan hing ik gewoon de slang uit het raam. Maar met een warmtepompdroger is dat al geen probleem. Waterafvoer is al helemaal niet spannend voor de droger, 1 keer per 1 a 2 droogbeurten even naar een wastafel lopen om het reservoir te legen is ook wel te overzien. Raam open voor ventilatie is op zich wel lekker/wenselijk.

EDIT: Moderne wasmachine en droger kunnen vaak ook wel op 1 groep tegelijk draaien, aansluitwaardes zijn een stuk lager dan 20 jaar geleden. Hoewel officieel de meeste wasmachines nog wel een eigen groep horen te hebben, omdat ze een aansluitwaarde van meer dan 2000 Watt hebben (en min of meer vast aangesloten zijn). Mijn (9kg) wasmachine heeft een aansluitwaarde van 2300 W en mijn (ook 9 kg) droger van 1000W. Hoewel de wasmachine dus wel een eigen groep hoort te hebben, blijven ze samen ruim onder de 3600 W die op 1 groep van 16A kan. Dan moet je alleen niet ook nog een oven of waterkoker aan doen op dezelfde groep.

[ Voor 32% gewijzigd door Wild Chocolate op 14-01-2024 14:58 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZKSw-97Mu0yszRFboq8z1y234Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iStP67koNfaSFSE3r6e5xzdJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ander vraagje: er zat een verstopping in de gootsteen en heb geprobeerd dit te fixen. Ontstopper in de wasbak en die witte pijp goed schoon gemaakt. Verstopping lijkt weg te zijn, maar het valt me op dat er veel water langs die witte slang loopt, wat dus ook tegen de muur daar achter aan komt. Is dat normaal? Hoort het niet allemaal door die witte slang te gaan?

De woningbouw had me aangeraden iemand van het water te bellen voor de verstopping, dus misschien ga ik dat toch nog maar ff doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1NwkcbLsRivbb_yLr1pW3xAtqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FVZow3LFO56k6lbFlZlvlGYe.jpg?f=fotoalbum_large

Gefixt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Even meting gemaakt. Links naast het aanrecht heb ik 1,80m aan vrije ruimte. Wasmachine, wasdroger, en vaatwasser zijn alle drie rond de 60cm. Dus dat zou net aan of net niet passen als ik het naast elkaar zet. Maar idealiter komt de droger bovenop de wasmachine met een tussenstuk (installatie op extra kosten door Coolblue).

De koelkast wil ik dan aan de muur tegenover zetten. Heeft ook een breedte van ongeveer 60cm, dat red ik makkelijk. Diepte van het ding is zo'n 66cm. Het word dan ietwat krapjes qua loopruimte, maar nog breed genoeg om door te kunnen lopen zonder je armen in te hoeven houden (met koelkastdeur dicht natuurlijk).

Lijkt erop dat ik de keuken dus kan gaan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:59
Over je vaatwasser: er zijn ook kleine/smalle vaatwassers te koop, speciaal voor 1-2 persoonshuishoudens. En er zijn vaatwassers met programma’s voor 1/2 gevulde machine. Lijkt me ideaal in jouw situatie.
Discussie over wel/geen vaatwasser/droger vind ik wat onzinnig. Ieder maakt hierin een eigen keuze en er kunnen heel goede redenen zijn om geen natte was in huis te hebben hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Is ook een optie, alleen de vrinden van Coolblue hebben dat formaat enkel van dubieuze merken. Als ik dat zou willen zou ik een andere winkel moeten zoeken die het ding ook op z'n plek zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Blijkbaar heb je ook vaatwassers met een halve lading programma die het aantal water en energie afmeten op de vaat die erin staat. Ook een ideetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als iemand die alleen in een appartement met vaatwasser woont: Wat een beren worden hier gezien voor zoiets simpels. Zelf heb ik 2 sets van 4 servies ooit gekocht, en doe gemiddeld dus 1x per week de vaat. Werkt prima, pannen doe ik wanneer nodig met de hand wel iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Sissors schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:52:
Als iemand die alleen in een appartement met vaatwasser woont: Wat een beren worden hier gezien voor zoiets simpels. Zelf heb ik 2 sets van 4 servies ooit gekocht, en doe gemiddeld dus 1x per week de vaat. Werkt prima, pannen doe ik wanneer nodig met de hand wel iets.
Ik moet alleen ff kijken hoe ik het doe met afvoer. Want als ik alles goed begrepen heb, heb ik voor wasmachine+droger+vaatwasser drie afvoerpijpen nodig. Maar de droger afvoerslang is optioneel, deze kan ook door middel van een condensbak. Het handigste zou zijn als ze wel alle drie op de afvoer konden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
Sissors schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:52:
Het zijn geen beren. TS gaat voor het eerst op zichzelf wonen. Ik weet uit ervaring dat het aanschaffen van een complete uitzet best wel in de papieren gaat lopen. Dan kun je misschien beter met het noodzakelijkste beginnen en naar gelang je daarna nog pecunia overhoudt wat luxe dingen aanschaffen. Een vaatwasser is luxe en geen eerste levensbehoefte, net zoals een wasdroger.
En qua afwassen, als je toch al met de hand de pannen aan het afwassen bent dan kan dat ene bordje, lepel, vork en mes er ook wel bij.
Ik ben zuinig opgevoed, en daar heb ik nu nog steeds voordeel mee door geen spullen te kopen die ik niet nodig heb. Van het geld wat ik daarmee uitspaar kan ik leuke dingen doen en dat gun ik TS ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueWaffle
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-05 00:07

BlueWaffle

baba booey~

Yaksa schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:31:
[...]

Het zijn geen beren. TS gaat voor het eerst op zichzelf wonen. Ik weet uit ervaring dat het aanschaffen van een complete uitzet best wel in de papieren gaat lopen. Dan kun je misschien beter met het noodzakelijkste beginnen en naar gelang je daarna nog pecunia overhoudt wat luxe dingen aanschaffen. Een vaatwasser is luxe en geen eerste levensbehoefte, net zoals een wasdroger.
En qua afwassen, als je toch al met de hand de pannen aan het afwassen bent dan kan dat ene bordje, lepel, vork en mes er ook wel bij.
Ik ben zuinig opgevoed, en daar heb ik nu nog steeds voordeel mee door geen spullen te kopen die ik niet nodig heb. Van het geld wat ik daarmee uitspaar kan ik leuke dingen doen en dat gun ik TS ook.
Mee eens, als iemand die ook op zichzelf woont: hoevaak ga je de droger gebruiken tov de prijs?
Ik was eens per 1,5 week en op een rek is de was binnen een dag (max twee) droog, een droger is handig als je een groot gezin hebt, in je ukkie is het in mijn opinie een verspilling van geld.

Je kan dat datzelfde gebruiken om je budget uit te breiden voor een goed bed, een bank of een oven/magnetron.

Ik zou eerst de wasmachine plaatsen, dan kijken voor bijvoorbeeld een combi-oven en dan een maand later kijken wat je nog meer nodig hebt in de keuken. Ook afwas is nihil als je alleen woont, misschien denk ik andersom maar een vaatwasmachine gebruik je nauwelijks per week en nog doe je elke dag de afwas voor de pannen die je regelmatig gebruikt.

Tevens mbt gebreken, een woning hoort goed te zijn opgeleverd wanneer je erin trekt, ikzelf heb ook enkele gebreken ervaren bij het intrekken van mijn woning, je moet deze dingen op tijd melden bij je verhuurder zodat er wat aan kan worden gedaan en zodat jij er niet verantwoordelijk voor wordt gehouden. Dus als er een verstopping is, meldt het en laat het niet zitten totdat je maanden verder bent.
Zo heeft de woningbouw mijn halve douche vervangen vanwege kapotte slangen etc. normaal zou je dit zelf moeten doen, maar als je dit optijd meldt na het intrekken van de woning dan doen ze niet zo moeilijk erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Ik heb gewoon geen zin om elke dag te gaan afwassen, al zijn het maar een paar dingetjes. Kan het betalen, dus waarom zou ik het niet doen? Lekker makkelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
g0bledyg00k schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:42:
Ik heb gewoon geen zin om elke dag te gaan afwassen, al zijn het maar een paar dingetjes. Kan het betalen, dus waarom zou ik het niet doen? Lekker makkelijk
Omdat het niet makkelijk is?
Je zet je vuile vaat dus een aantal dagen in de vaatwasser.
Als je dat doet met serviesgoed waar nog voedselresten met bijvoorbeeld zetmeel op zitten dan gaat dat opdrogen als een soort behangerslijm. Ongeveer hetzelfde gebeurt met jus, gebonden sauzen en gepureerde soepen. De gemiddelde afwasmachine krijgt dat niet schoon. Plus dat je vaak met het uitruimen van de afwasmachine de helft alsnog af kunt drogen omdat er water in de kuiltjes van je serviesgoed blijft staan.
Vaatwassers zijn ooit bedacht voor grote restaurants in Amerika. In het begin waren het kolossale houten machines waar het serviesgoed doorheen ging. Bij dat soort grote volumes was het handig om de afwas (deels) door een machine te laten overnemen.
Maar goed, je mag natuurlijk zelf weten waar je je geld aan uit geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Edit: Ach laat ook maar :D

[ Voor 82% gewijzigd door stin00 op 14-01-2024 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Yaksa schreef op zondag 14 januari 2024 @ 23:14:
[...]

Als je dat doet met serviesgoed waar nog voedselresten met bijvoorbeeld zetmeel op zitten dan gaat dat opdrogen als een soort behangerslijm. Ongeveer hetzelfde gebeurt met jus, gebonden sauzen en gepureerde soepen. De gemiddelde afwasmachine krijgt dat niet schoon. Plus dat je vaak met het uitruimen van de afwasmachine de helft alsnog af kunt drogen omdat er water in de kuiltjes van je serviesgoed blijft staan.
Vaatwassers zijn ooit bedacht voor grote restaurants in Amerika. In het begin waren het kolossale houten machines waar het serviesgoed doorheen ging. Bij dat soort grote volumes was het handig om de afwas (deels) door een machine te laten overnemen.
Maar goed, je mag natuurlijk zelf weten waar je je geld aan uit geeft.
Dat de helft nat blijft is enkel bij condensdroogtechniek, met een ventilatiedroogtechniek gaat ie vanzelf open als ie klaar is en droogt alles energiezuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:34

SomerenV

It's something!

Ik ben het eigenlijk wel eens met @Yaksa en ik zweer bij m'n vaatwasser. Maar, toen ik nog alleen woonde stond dat ding misschien eens in de week aan, als ik dat al haalde, en dan was ie vaak alsnog maar halfvol. Zonde van de energie die het verbruikt en zonde van de vaatwastabletten. Uiteindelijk heb ik ondanks het gemak van de vaatwasser toch regelmatig met de hand afgewassen. Dat was sneller, goedkoper en je hebt niet dagenlang vuile vaat in de vaatwasser staan. En wil je dat die vaat niet helemaal aangekoekt raakt in die dagen en dat het niet gaat stinken? Dan moet je de ergste zooi er toch eerst van af spoelen :')

Je bent dan dus al halverwege. Warmer water in plaats van koud nemen, sopje erbij, even met een afwasborstel eroverheen en daarna uit laten lekken of meteen afdrogen. Kost je hooguit 5 minuutjes.

Een droger ben ik wel altijd fan van geweest omdat ik was ophangen een kutkarwei vind :+ Al hebben we die nu ook geen, wel met als sidenote dat vrouwlief de was ophangt en opruimt. Was-droogcombinaties heb ik overigens geen ervaring mee, maar als dat prima werkt zou ik daarvoor kiezen. Toch weer één apparaat minder.
[...]
Plus dat je vaak met het uitruimen van de afwasmachine de helft alsnog af kunt drogen omdat er water in de kuiltjes van je serviesgoed blijft staan.
Plastic is ook vaak drama omdat dat nogal eens niet volledig opdroogt. We hebben hier nogal wat tupperware bakjes die mee naar het werk gaan of waar we ons eten in bewaren, dus na praktisch iedere wasbeurt moet je nog wel wat dingen afdrogen. En inderdaad de kuiltjes en inkepingen van ander servies waar water in blijft staan wat je nog even af moet drogen. Vaatwassers kunnen fijn zijn, maar ze zijn absoluut niet de perfecte oplossing.
g0bledyg00k schreef op zondag 14 januari 2024 @ 23:24:
[...]
Dat de helft nat blijft is enkel bij condensdroogtechniek, met een ventilatiedroogtechniek gaat ie vanzelf open als ie klaar is en droogt alles energiezuinig.
Ik zet de vaatwasser regelmatig open net nadat ie klaar is. Dan droogt het inderdaad beter, maar ik moet áltijd nog dingen afdrogen.

[ Voor 33% gewijzigd door SomerenV op 14-01-2024 23:49 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
SomerenV schreef op zondag 14 januari 2024 @ 23:43:
Ik ben het eigenlijk wel eens met @Yaksa en ik zweer bij m'n vaatwasser. Maar, toen ik nog alleen woonde stond dat ding misschien eens in de week aan, als ik dat al haalde, en dan was ie vaak alsnog maar halfvol. Zonde van de energie die het verbruikt en zonde van de vaatwastabletten. Uiteindelijk heb ik ondanks het gemak van de vaatwasser toch regelmatig met de hand afgewassen. Dat was sneller, goedkoper en je hebt niet dagenlang vuile vaat in de vaatwasser staan. En wil je dat die vaat niet helemaal aangekoekt raakt in die dagen en dat het niet gaat stinken? Dan moet je de ergste zooi er toch eerst van af spoelen :')

Je bent dan dus al halverwege. Warmer water in plaats van koud nemen, sopje erbij, even met een afwasborstel eroverheen en daarna uit laten lekken of meteen afdrogen. Kost je hooguit 5 minuutjes.

Een droger ben ik wel altijd fan van geweest omdat ik was ophangen een kutkarwei vind :+ Al hebben we die nu ook geen, wel met als sidenote dat vrouwlief de was ophangt en opruimt. Was-droogcombinaties heb ik overigens geen ervaring mee, maar als dat prima werkt zou ik daarvoor kiezen. Toch weer één apparaat minder.

[...]

Plastic is ook vaak drama omdat dat nogal eens niet volledig opdroogt. We hebben hier nogal wat tupperware bakjes die mee naar het werk gaan of waar we ons eten in bewaren, dus na praktisch iedere wasbeurt moet je nog wel wat dingen afdrogen. En inderdaad de kuiltjes en inkepingen van ander servies waar water in blijft staan wat je nog even af moet drogen. Vaatwassers kunnen fijn zijn, maar ze zijn absoluut niet de perfecte oplossing.

[...]

Ik zet de vaatwasser regelmatig open net nadat ie klaar is. Dan droogt het inderdaad beter, maar ik moet áltijd nog dingen afdrogen.
Oh ja, je hebt gelijk. Er zijn ook vaatwassers met zeoliet korrels of zo, daar schijnt wel echt alles goed droog in te worden.

Maar met een theedoek in de weer is niet zo erg. Das nog altijd beter dan alles er zelf af schrobben en dan afdrogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:47

Barrycade

Through the...

Gelukkig ga je het allemaal zelf lekker meemaken toch?
In 1-tje afwassen lijkt me ook geen lolletje.

Zou wel balen als ik inderdaad allemaal fancy spul wil kopen en dan dan in een huurkeukentje moet proppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Hoef ik gelukkig niet zelf te doen, de mennekes van Coolblue zetten alles netjes waar het komen moet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:31:
[...]

Of TS het financieel kan betalen laat ik aan TS over. Dat extra setje servies is verwaarloosbaar op de kosten van ergens gaan wonen. En mijn punt is meer alle andere dingen die je erbij aan het verzinnen bent. Zoals de "maar wat als je nou de vaatwasser aanzet en dan eigenlijk iets nodig hebt dat in de vaatwasser is!". Nou, dan trek je hem open en pak je het eruit? Wat mij echt zo goed als nooit gebeurd, waarom is dat anders als alleenstaande dan als gezin?

Of:
[...]

Als je dat doet met serviesgoed waar nog voedselresten met bijvoorbeeld zetmeel op zitten dan gaat dat opdrogen als een soort behangerslijm. Ongeveer hetzelfde gebeurt met jus, gebonden sauzen en gepureerde soepen. De gemiddelde afwasmachine krijgt dat niet schoon.
Meeste krijgt hij prima schoon bij mij. Maar ja, het gebeurd weleens een keertje dat je na afloop even iets hem een stukje moet helpen. Maar dat is de uitzondering, niet de regel.
Plus dat je vaak met het uitruimen van de afwasmachine de helft alsnog af kunt drogen omdat er water in de kuiltjes van je serviesgoed blijft staan.
Daarom zet je het serviesgoed schuin erin. Ook dit is iets wat niet alleen gebeurd als je alleenstaand bent, en ook iets wat ik eigenlijk totaal niet herken. Ja het is weleens gebeurd dat een plastic bakje aan de wandel is gegaan, rechtop eindigde, en dan zit hij vol met water aan het einde, maar dan hebben we het over iets wat nog geen één keer per jaar gebeurd.

Qua watergebruik is een gevulde vaatwasser iig zuiniger dan de handwas. Als je hem echt halfvult, nou ja dan heb je een apart programma ervoor, maar mij lukt het prima dat ding goed te vullen in een week tijd. Sowieso hebben we het niet over gigantische verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tip als je bij je wasmachine goed oplet dat hij op hoge toeren 1400 centrifugeert en je propt hem niet overvol is je was zo droog. Als ik 's morgens lakens was zijn die 's avonds droog.
Vaatwasser is heel erg persoonlijk maar pannen is altijd lastig koekenpannen kan wel maar ze gaan aanbakken. Dan blijft er niet veel over persoonlijk zie ik er het voordeel niet van in. Als ik naar je keuken kijk is er plek voor een wasmachine en een gasfornuis of zie ik dat verkeerd.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-06 17:39
Yaksa schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:23:
Een droogrek neemt ook ruimte in, staat ook vaak in de weg. Dus dat moet je dan ook maar fijn vinden. Plus een hoop extra vocht in huis. Wel milieubewuster.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Frogmen schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:05:
Tip als je bij je wasmachine goed oplet dat hij op hoge toeren 1400 centrifugeert en je propt hem niet overvol is je was zo droog. Als ik 's morgens lakens was zijn die 's avonds droog.
Vaatwasser is heel erg persoonlijk maar pannen is altijd lastig koekenpannen kan wel maar ze gaan aanbakken. Dan blijft er niet veel over persoonlijk zie ik er het voordeel niet van in. Als ik naar je keuken kijk is er plek voor een wasmachine en een gasfornuis of zie ik dat verkeerd.
Links naast het aanrecht (waar water toevoer kraan en gaskraan zitten) is 1,80. Deze apparaten zijn elk rond de 60cm breed. Dus ik dacht wasmachine, droger er bovenop, dan koelkast, dan vaatwasser, gasfornuis plaat er bovenop. Als dat te krap word kan de koelkast evt ook aan de andere kant. Maar het zou mooi zijn als het past, anders heb je lege ruimte naast het aanrecht waar je eigenlijk niet veel mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-06 16:14
Zit er wel een fornuis/oven in?

En sluit niet alles aan via dat stekkerdoosje dat nu over je waterkraan hangt. Ik zie het al helemaal mis gaan, wasmachine + droger + vaatwasser aan en je zit in 't donker.

En over de vaatwasser-discussue:
Je kunt je kleding ook in een tobbe wassen. Je bent toch alleen, dus zoveel kleding heb je niet.
En een grote koelkast heb je ook niet nodig. Je kunt prima een mini-hotelkoelkast gebruiken, je bent toch alleen dus zoveel eten heb je niet.
En je kan ook prima fietsen naar je werk, als dat twee uur fietsen is ga je gewoon een twee uur eerder weg! Je bent toch alleen, dus ook geen gezin om tijd voor vrij te maken.
Waarom neem je eigenlijk een heel appartement? Neem gewoon alleen een kamer in een gedeeld huis! Je bent toch alleen, dus die ruimte heb je niet nodig.

enzovoorts.

Sommige producten zijn gewoon fijne luxeproducten. Zoals een vaatwasser en een droger. Geen afwas doen en geen enorme droogrekken in je huis. Als je je dat kunt permitteren, fijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Mr. Stom schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:27:
Zit er wel een fornuis/oven in?

En sluit niet alles aan via dat stekkerdoosje dat nu over je waterkraan hangt. Ik zie het al helemaal mis gaan, wasmachine + droger + vaatwasser aan en je zit in 't donker.

Je kunt je kleding ook in een tobbe wassen. Je bent toch alleen, dus zoveel kleding heb je niet.
En een grote koelkast heb je ook niet nodig. Je kunt prima een mini-hotelkoelkast gebruiken, je bent toch alleen dus zoveel eten heb je niet.
En je kan ook prima fietsen naar je werk, als dat twee uur fietsen is ga je gewoon een twee uur eerder weg! Je bent toch alleen, dus ook geen gezin om tijd voor vrij te maken.
Waarom neem je eigenlijk een heel appartement? Neem gewoon alleen een kamer in een gedeeld huis! Je bent toch alleen, dus die ruimte heb je niet nodig.

enzovoorts.

Sommige producten zijn gewoon fijne luxeproducten. Zoals een vaatwasser en een droger. Geen afwas doen en geen enorme droogrekken in je huis. Als je je dat kunt permitteren, fijn toch?
Nee, ik neem gewoon een gasplaat. Heb geen heel fornuis nodig.

Waarom kan dat niet? Die apparaten staan toch nooit allemaal tegelijkertijd aan? De koelkast zou nog aan de andere kant kunnen, maar de vaatwasser moet toch echt samen met de wasmachine en droger daar ergens aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Is het trouwens normaal dat ik elektriciteit heb als ik nog geen energieleverancier heb gekozen? Niet dat ik het erg vind, maar wie betaalt hier dan voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-06 16:14
g0bledyg00k schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:35:
[...]

Nee, ik neem gewoon een gasplaat. Heb geen heel fornuis nodig.

Waarom kan dat niet? Die apparaten staan toch nooit allemaal tegelijkertijd aan? De koelkast zou nog aan de andere kant kunnen, maar de vaatwasser moet toch echt samen met de wasmachine en droger daar ergens aangesloten worden.
Omdat een stroomgroep afslaat bij te veel stroomverbruikers op dezelfde groep. Doorgaans 3500 Watt. Zie https://www.rijksdienstcn...%20dezelfde%20stroomgroep.

Een droger doet gemiddeld 2400 Watt, een wasmachine een vergelijkbare hoeveelheid. Samen aanzetten op hetzelfde stopcontact is *poef*.

Om dat te voorkomen moet je de apparaten goed verdelen over de verschillende groepen. Of nooit tegelijk aanzetten. Maar veiliger is het gebruik van een combiregelaar: https://www.toolstation.n...r-wasmachinedroger/p84254

Verbruik zonder contract kan inderdaad. Lees: https://www.liander.nl/co...everbruik-zonder-contract

[ Voor 9% gewijzigd door Mr. Stom op 15-01-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Mr. Stom schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:06:
[...]

Omdat een stroomgroep afslaat bij te veel stroomverbruikers op dezelfde groep. Doorgaans 3500 Watt. Zie https://www.rijksdienstcn...%20dezelfde%20stroomgroep.

Een droger doet gemiddeld 2400 Watt, een wasmachine een vergelijkbare hoeveelheid. Samen aanzetten op hetzelfde stopcontact is *poef*.

Om dat te voorkomen moet je de apparaten goed verdelen over de verschillende groepen. Of nooit tegelijk aanzetten. Maar veiliger is het gebruik van een combiregelaar: https://www.toolstation.n...r-wasmachinedroger/p84254

Verbruik zonder contract kan inderdaad. Lees: https://www.liander.nl/co...everbruik-zonder-contract
Zo’n combiregelaar lijkt me wel handig. Is dat er ook inclusief een vaatwasser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
g0bledyg00k schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:56:
Is het trouwens normaal dat ik elektriciteit heb als ik nog geen energieleverancier heb gekozen? Niet dat ik het erg vind, maar wie betaalt hier dan voor?
Ja, er is standaard wel een overgangsperiode tegen default tarieven. De bedoeling is dat jij zsm een energieleverancier kiest.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
g0bledyg00k schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:56:
Wat je nu verbruikt betaal je gewoon vanaf het moment dat je een leverancier kiest, de netbeheerder heeft namelijk de eindstand van de vorige bewoner en dat wordt jouw beginstand.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Mr. Stom schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:27:

enzovoorts.

Je hebt helemaal gelijk, maar als je iets verder kijkt dan dat en denkt aan klimaat en milieu kan je er ook anders in staan en dat is een keuze. Voor iemand die voor het eerst op zichzelf gaat wonen kan het handig zijn om de verschillende opties af te wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
g0bledyg00k schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:42:
Je kunt inderdaad ook voor een kleine vaatwasser gaan.
Ik heb zo'n soort bosch/siemens, uit de outlet van de mediamarkt geplukt.
Perfect voor een een-of tweepersoonshuishouden, of groter zelfs. Past behoorlijk wat in. En neemt niet zoveel ruimte in beslag.

Kun je ook prima zelf neerzetten, is niet zo ingewikkeld. Doos uitpakken, ding neerzetten, slangen even netjes doorleiden, en aankoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
sugarlevi01 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:27:
[...]

Je kunt inderdaad ook voor een kleine vaatwasser gaan.
Ik heb zo'n soort bosch/siemens, uit de outlet van de mediamarkt geplukt.
Perfect voor een een-of tweepersoonshuishouden, of groter zelfs. Past behoorlijk wat in. En neemt niet zoveel ruimte in beslag.

Kun je ook prima zelf neerzetten, is niet zo ingewikkeld. Doos uitpakken, ding neerzetten, slangen even netjes doorleiden, en aankoppelen.
Zo simpel is dit niet want moet eerst nog manier verzinnen hoe ik op 1 afvoerpijp 3 apparaten ga aansluiten. Geen enkele bouwmarkt schijnt hier een makkelijk systeem voor te hebben, enkel voor een dubbele afvoerpijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

g0bledyg00k schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:34:
[...]

Zo simpel is dit niet want moet eerst nog manier verzinnen hoe ik op 1 afvoerpijp 3 apparaten ga aansluiten. Geen enkele bouwmarkt schijnt hier een makkelijk systeem voor te hebben, enkel voor een dubbele afvoerpijp.
Haal 2 dubbele, zet ze op elkaar (lijmen met pvc-lijm) dan steekt er 1 links uit, de andere rechts. Voila, u heeft 3 afvoerpijpen naast elkaar :P Vergeet de 2 moffen niet om ze te lijmen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door RaZ op 16-01-2024 18:39 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@g0bledyg00k Heeft dat appartement waar je sinds 3 dagen geleden pas de sleutel van hebt gekregen geen andere ruimte waar een wasmachine/droger combinatie geplaatst kan worden? Die plekken in zo'n standaard (sociale huur / woningbouw?) keukentje zijn meestal gereserveerd voor het plaatsen van een gasfornuis + een vaatwasser en daar lijkt het op jouw foto ook op qua aansluitingen.

Een was/droog set plaats je dan vaak ergens in andere (natte) ruimte welke voorzien is van een eigen 16A groep én waarbij de wasmachine en droger achter een keuzeschakelaar geplaatst moeten worden zodat ze ook nooit gelijktijdig ingeschakeld kunnen worden.

@RaZ En ná de eerste keer dat er gelijktijdig twee apparaten ingeschakeld zijn welke middels de 35mm afvoer water weg willen gaan afpompen staat de hele keuken (en de rest van het appartement dus) 'blank'.... ?? 8)

[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 16-01-2024 19:04 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De kans dat alle 3 de dingen op het zelfde moment gaan afpompen (of de groep er dan al niet uitgeklapt is als alles op 1 groep zit) is echt nihil hoor :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

g0bledyg00k schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:11:
[...]

Ik moet alleen ff kijken hoe ik het doe met afvoer. Want als ik alles goed begrepen heb, heb ik voor wasmachine+droger+vaatwasser drie afvoerpijpen nodig. Maar de droger afvoerslang is optioneel, deze kan ook door middel van een condensbak. Het handigste zou zijn als ze wel alle drie op de afvoer konden.
Onder je spoelbak zit een aftakking voor zowel afvoer als water voor je vaatwasser. De afvoer zit gewoon op de afvoer van je wasbak en het lijkt erop dat ik zelfs de waterslang van de vaatwasser nog zie liggen in het kastje. Of zie ik nou dingen die er niet zijn? Y-stukje op die afvoer voor de wasmachine voor de afvoer van je droger, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:40
Mr. Stom schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:06:
[...]

Een warmtepompdroger doet een fractie daarvan. Mijn warmtepompdroger doet 650W, de wasmachine 2200W. Zouden samen op 1 groep kunnen, zit je nog steeds onder de 3680W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Will_M schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:43:
@g0bledyg00k Heeft dat appartement waar je sinds 3 dagen geleden pas de sleutel van hebt gekregen geen andere ruimte waar een wasmachine/droger combinatie geplaatst kan worden? Die plekken in zo'n standaard (sociale huur / woningbouw?) keukentje zijn meestal gereserveerd voor het plaatsen van een gasfornuis + een vaatwasser en daar lijkt het op jouw foto ook op qua aansluitingen.

Een was/droog set plaats je dan vaak ergens in andere (natte) ruimte welke voorzien is van een eigen 16A groep én waarbij de wasmachine en droger achter een keuzeschakelaar geplaatst moeten worden zodat ze ook nooit gelijktijdig ingeschakeld kunnen worden.

@RaZ En ná de eerste keer dat er gelijktijdig twee apparaten ingeschakeld zijn welke middels de 35mm afvoer water weg willen gaan afpompen staat de hele keuken (en de rest van het appartement dus) 'blank'.... ?? 8)
Ik weet niet wat ik je moet vertellen. De badkamer is net groot genoeg voor een douche, past echt geen wasmachine of droger in.
Pagina: 1