Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leatjuhh
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-08 12:53
Mede-auteur:
  • Kevin0495
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-08 00:42

Kevin0495

Hallo Tweakers community,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met een vraag waar ik al een tijdje mee zit. Ik heb onlangs een high-end gaming-pc gebouwd, maar ik merk dat mijn systeem niet altijd de maximale frames per seconde behaalt in games, ondanks de indrukwekkende specificaties. Ik vroeg me af of jullie wellicht wat inzicht kunnen verschaffen.

Hier zijn de specificaties van mijn systeem:

Case: Lian Li o11 Dynamic
Processor: Intel Core i9 9900K @ 5.0 GHz
AIO Cooler: EK-AIO 360 D-RGB
Moederbord: MSI MEG Z390 ACE
RAM: G.Skill Trident Z RGB 4x8 GB @ 3200Mhz
Voeding: Corsair RM 850x
Grafische kaart: Aorus RTX 3080 Master
Ventilatoren: Thermaltake Riing Trio 6x
Monitor: Asus TUF 27'' 280Hz 1ms (1080p)
Ik heb gemerkt dat de meeste games niet op maximale fps-instellingen draaien, ondanks dat de bronnen in de Taakbeheer niet veel meer dan 50% gebruik aangeven. Ik ben benieuwd waarom mijn systeem niet de verwachte prestaties levert, en ik hoop dat jullie enig inzicht kunnen bieden.

Heeft iemand vergelijkbare ervaringen gehad of enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Zijn er specifieke instellingen die ik over het hoofd zie, of zijn er optimalisaties die ik kan proberen? Ik waardeer alle hulp en suggesties die jullie kunnen bieden.

Dank je wel!

Leatjuhh

Alain

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:30
E.e.a. is natuurlijk afhankelijk van welke games je speelt.
Je zegt dat je je systeem 'onlangs' gebouwd hebt, maar ik zie toch wel een aantal onderdelen die wat ouder zijn (o.a. het MB) en waarschijnlijk moeite zullen hebben met het op hoogste resolutie draaien van de nieuwste games.
Wat meer info kan behulpzaam zijn om verder advies te kunnen geven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Lijkt me handig als je wat metingen deelt. Bijvoorbeeld ik haal X fps in Game Y. Welke games heb je getest?

En je geeft aan dat je onlangs een high-end systeem hebt gebouwd, maar toch zit er een 6 jaar oude coffee-lake CPU in?

Met een 1080P resolutie en 280Hz monitor heb je een CPU bottleneck te pakken. Dan draait 1 core op 100% en de rest doet wat half mee. Dit is te testen door te kijken of je GPU wel op 100% draait tijdens gamen. 280 hertz op 1080p is enorm belastend voor een CPU.

Volgens review: Tijd voor een upgrade? - Deel 1 - Intel Coffee Lake vs. de nieuwste c... presteert de 9900K nu even goed als een Ryzen 5 5600. Daar zit dus je probleem verwacht ik. Zal prima werken tot 120 - 144hz denk ik (gokje), maar extreem hoge framerates op lage resolutie worden onmogelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door stin00 op 13-01-2024 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
voor extreem hoge fps op 1080p zal je toch meer naar een 5700x3d 5800x3d of een 7800x3d moeten of een andere recente intel cpu.

Dat is de 9900k niet,dat was een high end cpu toen die uitkwam maar dat is inmiddels alweer een paar jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
freaky35 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:55:
voor extreem hoge fps op 1080p zal je toch meer naar een 5700x3d 5800x3d of een 7800x3d moeten of een andere recente intel cpu.

Dat is de 9900k niet,dat was een high end cpu toen die uitkwam maar dat is inmiddels alweer een paar jaar terug.
Volledig mee eens.

Een alternatieve optie is een monitor upgrade. Klinkt wat gek, maar met een 1440 of 4K paneel met 144hz moet de GPU ineens veel harder werken in relatie tot de CPU, waardoor de GPU ineens weer de bottleneck wordt.

1080p is echt een processor killer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
@Leatjuhh Ben je er nog uit gekomen?

Het is waar wat de jongens hier zeggen. 1080p op een hele hoge framerate eist niet veel, maar alles van je processor. Wil je dan lekker gaan knallen dan zou een X3D architectuur heel veel helpen.

Hier 1080p op 360Hz op een RTX4080 en met een 7800X3D. Dit is redelijk in balans want deze processor is het beest dat je dan nodig zult hebben, maar ik heb wel een paar tips voor je:

>Begin met het uitschakelen van VBS kernisolatie.
>Limiteer het aantal fps in de game zelf. Kies dan voor 120Hz ipv die 280. Dit kan enorm helpen.

Je systeem is redelijk high end, maar behoord nog niet tot de top omdat je nog steeds hele goede upgrades kan kopen voor je systeem.

Nu kun je wel een sprong wagen en meteen een AM5 build gaan opzetten, maar voor jou is het een dure keuze. Kan het niet wachten dan ga je daarvoor, maar ik zou nog even wachten met AM5. Dan ga je weer te maken krijgen met BIOS flashes en geheugen afstellen. De AMD CPU's zijn Intel killers (qua gamen dan), maar het zijn grote zeikerds als het gaat om geheugen. Werkt het dan vliegt het.
Pagina: 1