Wii motion plus controller blijft hangen: reparatie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-06 15:34

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Hoi!
Hier in huis staat een Nintendo Wii. Zoon lief is bijna verslaafd aan Mario en speelt het spel grijs.

Nu is een van de controllers aan het haperen.
Normale controller: knippert even met alle lampjes tot de connectie is gemaakt en dan brandt er één lampje dat de connectie is gemaakt op volgnummer.

Deze controleert blijft nu een lang knipperen naar markt daarna wel de connectie. De airmouse functie, de links/rechts/boven/onder knop, +, home, A en B werken ook prima. De -, 1 en 2 knoppen werken niet. In het Wii menu lijkt het of de - knop blijft hangen, maar in een spel lijkt hier niets aan de hand (buiten het niet werken).

Uiteraard heb ik 'm open gehad en alles schoongemaakt met ipa (isopropyl alcohol 96%). Dat leek op het zicht overbodig, toch gedaan voor de zekerheid omdat je niet alle vuil ziet maar helpt niets. Op het zicht ziet alles er goed uit.

iFixit geeft als optie het moederbord te vervangen. Is hier iemand die een dergelijke ervaring heeft en dit gefixt heeft? Of die kan helpen zoeken?

Mijn soldeer skills zijn redelijk voor grof thru hole werk en grotere smd, ik heb een luchtsoldeerpomp maar nog geen ervaring in dit fijne werk. Ik ben niet bang wat te proberen (kapot is ie toch al) dus brand los met de goede adviezen :D

Edit: link naar een teardown van iFixit

[ Voor 4% gewijzigd door Waterbeesje op 12-01-2024 22:29 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• monodist
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-05 08:08
ik zou gewoon een andere controller kopen bij mariowii met 6mnd garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Dat is optie 2 Ja ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Die wiimote heeft geen conventionele schakelaars zoals je ziet, maar een membraam op een pcb contact. Als een knop blijft hangen, er vanuit gaande dat het membraam niet vast zit, dan is dat of door een afwijking in weerstand/capaciteit (twijfel of die wiimote resistief of capacitief is met die knoppen), meestal door contaminatie. Worst case is die input op de microcontroller opgeblazen, maar dan moet je een schok uitgedeeld hebben tijdens het schoonmaken ofzo.

- PCB schoonmaken met IPA, icm katoenen materialen (oude theedoek/katoenen kledingstukken/makeup pads of wattenstaafjes) - geen synthetische materialen als tandenborstels of microvezel.
- Membraam in een sopje met wat dreft. IPA kan de weekmakers oplossen en dan wordt het broos, dus dat willen we niet.

Als dat geen effect heeft, dan zou ik ook over gaan tot vervangen. Dan heb je iets op het pcb wat gefaald heeft, en dat zou je moeten debuggen met de benodigde labapparatuur.

[ Voor 17% gewijzigd door Flake op 15-01-2024 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBE
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-06 01:15
Flake schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:04:

- PCB schoonmaken met IPA, icm katoenen materialen (oude theedoek/katoenen kledingstukken/makeup pads of wattenstaafjes) - geen synthetische materialen als tandenborstels of microvezel.
Domme vraag: Waarom geen synthetische materialen? Is dat om geen elektrische lading op te bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Ipa droogt op zonder residu, vandaar dat om te reinigen en inderdaad katoen om geen staticiteit op te bouwen :)
Een kwastje kan ook, maar dan ook van niet-synthetische materialen. Varkenshaar bijvoorbeeld gaat afdoende staticiteit tegen :)

Ik heb intussen de boel lekker in een IPA-badje gedaan, gedroogd met perslucht en een dagje laten na drogen... maar dat biedt geen soelaas. In de tussentijd ligt hier ook een Ali-kloon en die werkt voor nu prima.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
GoldenBE schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:06:
[...]

Domme vraag: Waarom geen synthetische materialen? Is dat om geen elektrische lading op te bouwen?
Correct. (Varkens)haren worden ook statisch overigens, kwasten zijn niet geschikt om PCBs mee schoon te maken. Antistatische kwasten bestaan wel, maar die zijn kneiterhard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07:08

Zalmanman

So long,

En kijk voor de gein eens met een telefoon camera naar de zender van de WiiMote (dus voorkant richten op de camera van je telefoon). Dan zou je een lampje moeten zien branden/knipperen. Gaat die ook daadwerkelijk kortstondig aan als je op -, 1 of 2 drukt? Of blijft 'ie branden - of brandt 'ie helemaal niet? Dit is een net wat makkelijkere test dan de membraanknoppen zelf doormeten. Het zegt natuurlijk niet alles, maar geeft wel een goede indicatie.

Overigens denk ik zelf bij een slechte 1, 2 en - aan een slechte connectie ergens. Mogelijk een soldeerverbinding die gespleten is na veel gebruik.

Als je daarnaast een computer met Bluetooth hebt, kun je de WiiMote daarmee aan je PC verbinden (zie bijvoorbeeld https://forums.tomsguide....wii-remote-to-a-pc.25378/). Daarmee kun je een input check doen in bijvoorbeeld Dolphin, mocht er een knop echt vast zitten. Succes!

and thanks for all the fish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Zalmanman schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:28:
En kijk voor de gein eens met een telefoon camera naar de zender van de WiiMote (dus voorkant richten op de camera van je telefoon). Dan zou je een lampje moeten zien branden/knipperen. Gaat die ook daadwerkelijk kortstondig aan als je op -, 1 of 2 drukt? Of blijft 'ie branden - of brandt 'ie helemaal niet? Dit is een net wat makkelijkere test dan de membraanknoppen zelf doormeten. Het zegt natuurlijk niet alles, maar geeft wel een goede indicatie.

Overigens denk ik zelf bij een slechte 1, 2 en - aan een slechte connectie ergens. Mogelijk een soldeerverbinding die gespleten is na veel gebruik.

Als je daarnaast een computer met Bluetooth hebt, kun je de WiiMote daarmee aan je PC verbinden (zie bijvoorbeeld https://forums.tomsguide....wii-remote-to-a-pc.25378/). Daarmee kun je een input check doen in bijvoorbeeld Dolphin, mocht er een knop echt vast zitten. Succes!
Thanks, deze ga ik proberen! Ik heb 'm nog niet met een PC gepaired en ook die input aan de voorkant heb ik nog niet gecontroleerd. Hoewel de airmouse in het titlescreen prima functioneert.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1