squallandrinoa schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:17:
om wat meer helderheid of info te verschaffen ontkom ik er niet aan wat meer persoonlijke info te geven. ik zal dit zo anoniem en objectief mogelijk proberen te doen.
voorop gesteld wil ik zeggen dat ik er voor mn kindje wil zijn als het komt. ik snap dat ik dat niet kan in de 1ste periode, zoals borstvoeding ofzo. maar ja, ik wil er graag zijn voor men kindje, ook gedeeld gezag, omgangsregeling. hoe kan ik mezelf, en later mn kindje, in de ogen kijken als ik nu opgeef?
ik zie enorm op tegen de waarschijnlijk 18-20 moeilijke jaren die dit zou gaan brengen. jaren van leugens, tegenwerking, manipulatie, haat. maar wat moet ik dan? wegrennen en op afstandje blijven omdat de moeder, met alle respect, geestelijk niet in orde is? een kindje heeft recht op de vader, en eigenlijk ok nodig. tenzij de moeder een echte topmoeder is, en beide rollen aankan.
uiteraard heb ik mijn ex inmiddels beter leren kennen. de relatie duurde van het voorjaar tot einde zomer. in die periode werd me duidelijk dat ze een rugzakje heeft. ze weet zelf niet precies wat (maar doet ook geen moeite het te ontdekken). in elk geval heeft ze veel behoefte aan rust. kan ze slecht omgaan met 'bemoeienis', wat anderen ouderschap of co-ouderschap zouden noemen. haar eigen woorden waren ook dat ze altijd na enkele maanden genoeg van iemand had en totaal geen behoefte meer aan die persoon had. Ik heb haar gewoon genomen voor de persoon die ze is. Ik werd verliefd op haar vanwege andere leuke kanten. Maar zoals iedereen wel weet leer je iemand pas echt kennen als het niet zo lekker gaat.
ik heb haar leren kennen als een patologische leugenaar. ze loog over van alles en nog wat, maar ik kwam steeds erachter wat werd verzwegen of wat werd ontkend of verdraaid. gelukkig was ze erg open tegen mn zusje, en heeft mn zusje me voicechats en screenshots doorgestuurd wat wat ze wel vond wilde en zei. Persoonlijk vind ik dat een van de ergste dingen. Je relatie is als het goed is gebaseerd op wederzijds vertrouwen, en dat werd compleet weggevaagd door haar, in mijn ogen, onnodige leugens.
- toen ze pas wist dat ze zwanger was van me, was ze van plan dit jarenlang te verbergen voor me. ze heeft het me verteld omdat mn zusje tegen haar zei dat zij het anders zou vertellen.
- daarna heeft ze sterk te kennen gegeven niets met me te maken te willen hebben. dat ik het kindje nooit zal zien. ze blokte me overal om contact te voorkomen.
- na een poosje ben ik maar aan de deur gegaan, aangegeven dat ik graag wel betrokken wilde zijn. ze viel me aan en sloeg me meermaals. hysterisch, wild. het geweld zag ik niet aankomen, wel had ik al een vermoeden dat ze later zou gaan verdraaien wat er eventueel zou zijn besproken aan de deur. dus ik ben een opname gaan starten voordat ik aanbelde. achteraf gezien, haar aanval is dus opgenomen......erger nog, haar zoontje was in de buurt en kreeg het mee.
- de dag erna heb ik melding gemaakt van het voorval bij de politie, omdat ik een vermoeden had dat ze iets ergs ging verzinnen.
- de dag erna kreeg ik van mn zusje te horen dat mn ex aangifte tegen me had gedaan. Dat ik haar zou hebben aangevallen, bij de keel zou hebben gegrepen, had geslagen. Ze had wat data van een ringdeurbel vervalst en dat ingediend. Gelukkig weten wij wel dat dat met gemak te herkennen valt, en gelukkig heb ik zelf een hele opname van dat moment…maar goed, valse aangifte tegen me met als doel: me wegouden bij het kindje.
over de vader van haar zoontje was altijd het verhaal dat ze zou zijn verkracht. Ze hadden destijds een relatie, maar op een bepaald moment werd het gedaan tegen haar zin in en daar werd ze zwanger van. Die relatie is daarna kapot gegaan en de vader is verdwenen. Hij weet van zijn zoontje maar wil er geen contact mee. Helaas, zulke vaders zijn er ook… niemand had reden om te twijfelen aan dit verhaal, ook ik niet. Echter heb ik in de zomer haar oude pc moeten leeghalen. Ik moest kijken wat er nog opstond en wat onzin was moest weg en anders ff kijken wat het was. Ik vond oude chats backups tussen haar en de vader. Een stukje gelezen(ik weet, niet etisch, maar moest weten wat het was), en haalde eruit op dat na de ‘verkrachting’ of ‘verwekking’ de relatie gewon nog prima was. Sterker nog, zij wilde hem. Hij wilde haar niet meer, wilde een ander, en wist niet wat te doen, omdat ze nu zwanger was. Ik las letterlijk dat zij pushte, dat het haar idee was, dat hij ervandoor zou gaan, en zij het kindje alleen zou opvoeden.
zo much voor waarheid achteraf tegen iedereen.
Toen ik vorig jaar een relatie met haar kreeg, had ze wel nog een kinderwens. Maar snel, want de klok. Ik had ook wel een kinderwens, maar niet zo snel. Eerst stabiele basis en wat langer bij elkaar zijn. Een kindje is geen huisdiertje. Nu, achteraf, icm dat ze liever alleen is dan met een partner ( ze was hiervoor ook 9j alleen), lijkt het sterk erop dat ze dat wat ze 9j geleden deed, wilt herhalen. Alleen, dit keer lukt haar dat niet zo direct omdat ik steeds aangeef wel voor mn kindje er te willen zijn. Dus gaat ze extreme dingen doen om me proberen weg te houden.
haar aangifte heeft niets uitgehaald, is nog niet eens behandeld. Wel aangenomen, niet behandeld. Waarop ze me ontblokte op whatsapp, en me een berichtje stuurde dat ze abortus ging doen, dat ik haar geen keus laat, dat ze niets met me te maken wilt hebben. Nu moet je weten dat ze op dat moment al 20w zwanger was…..en abortus wilde doen, niet vanwege ernstige medische redenen, maar omdat ze in haar hoofd niet een co-ouderschap wilt. Sry maar ik vind dat ziek, geestelijk ziek. Daarna heeft ze via mn zusje laten weten dat de abortus is gedaan in de 22ste week. Echter, dit was nep, in de hoop dat ik dat zou geloven, en verder zou gaan met mn leven.
bovenstaand beschrijft dus in mijn ogen een patroon van zorgen. Ze dient voorbeeld en opvoeding te geven aan haar zoontje en toekomstig 2de kindje. Los van de baby, heb ik in de periode dat we samen waren enkele rode vlaggen gezien mbt opvoeding van haar zoontje. Zaken waarover ik me zorgen maak, maar al helemaal zorgen begin te maken als straks mijn kleine door haar op die manier, met zulke normen en waarden, en basisveiligheid en verzorging, wordt opgevoed, zonder tussenkomst of correctie van wie dan ook. Mn ex had vrijwillige begeleiding, dit hielp haar met het draaien van het huishouden, en met moeilijkere zaken, als het even niet lekker ging met haar zoontje (zoontje lichtelijk autistisch). Haar zoontje had ook begeleiding. Was goed voor hem. Voor ontwikkeling. Beide soorten begeleiding zagen natuurlijk ook dat ze zwanger was, en dat ik uit het veld verdwenen was, dus die gingen vragen stellen. Dat nam ze niet in dank af, en heeft met alle hulpverlening gebroken. Een ouder die verantwoordelijkheid draagt, breekt niet op die manier met hulpverlening voor het kind, zeker niet als het je kindje helpt.
dus mede vanwege alle bovenstaande beschreven zorgen en mijn eigen wens voor kindje, maar ook het dragen van de verantwoordelijkheid, wil ik er voor mn kindje zijn.
Enkele korte antwoorden van vragen die ik in de reacties zag:
- ik wil er voor mn kindje zijn, erkennen, maar ook een rol spelen. Omgangsregeling, ouderlijke gezag. Zal niet lukken via mn ex, dus dan idd via de rechter.
- zij heeft geen contact met haar ouders. Vader is dood, moeder geen contact. Ze heeft ook contact verbroken met haar broer/zus.
- ik weet 99% zeker dat het kindje van mij is. Ze is iemand die geen seks kan/wil hebben als ze de persoon niet leuk genoeg vind. ook heeft zij dit zelf aangegeven, en heb ik dat op papier.
-ik begrijp dat als ik deze stappen doorzet, ze me nog minder zou mogen, meer zou ‘haten’. Ik begrijp dat dat voor haar kan aanvoelen dat ik haar kindje wegpak. Maar ik ben de vader, ik heb ook rechten. Zij pakt op dit moment mn kindje weg. Ik word zelfs voorgelogen of het er nog is of niet.
-ik wil het kindje niet bij haar wegpakken. Ze probeert oprechte liefde te geven op haar manier. Dat ze dat op een pedagogisch mindere manier doet/kan, zegt alleen maar dat ze hulp erbij nodig heeft. Dus een van mn doelen is wel een tussenpersoon of instantie (jeugdzorg of Xonar hier) erbij te krijgen, want anders gaan het zeer moeilijke ‘vechtjaren’ worden.
- ik heb de relatie verbroken. Ik wilde niet meer samen zijn met iemand die steeds zo liegt. Erover praten deed ze nooit. pas enkele dagen erna leerde ik dat ze zwanger was.
- ik wil absoluut niet terug bij mn ex. Daar heeft ze me teveel negatieve dingen voor laten zien. Iedereen maak weleens fouten of zegt dingen die die niet meent, maar mensen komen terug op hun gedrag. Proberen het op te lossen, uit te praten, excuses aanbieden waar nodig. Dit zijn allemaal zaken die zij letterlijk 0 keer heeft gedaan. De liefde die ik voor haar voelde is heel erg gedaald. Dus nee, geen behoefte haar terug te krijgen.
nou, dit was een lang antwoord, maar het verschaft veel helderheid en geeft wel antwoord op de vragen.