Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinInDaHood
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 24-04 12:38
Hoi,

Er is iets geks mijn mijn smarthome spots. Heb dus 5 IKEA TRADFRI spots die qua warmte van kleur kunnen veranderen. 3 zitten achter dezelfde Zigbee knop.

Het zijn mooie lampjes, maar het lijkt alsof ze net iets verschillen qua specs (hoe wit, fel of geel ze kunnen) en/of er is iets met de bedrading.. Of er is een defect misschien?

Dit is het probleem: soms beginnen er 2 om en om te knipperen als ik ze aanzet via mijn Home Assistant app. Soms doet 1 lamp simpelweg niet meer maar zodra ik de felheid verander wordt hij weer wakker.. En vaak is een lamp heel erg gedimt en doen de andere 2 normaal..

Ik vroeg me af, hebben meer mensen dit? En moet je ze op een bepaalde manier bekabelen?

Ze zitten nu aan elkaar gelust volgens mij. Ik denk in serie.

Dit gebeurt dus voor jullie beeld: Video van hoe mijn lampen soms aangaan

[ Voor 3% gewijzigd door RobinInDaHood op 12-01-2024 21:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als ze in serie zijn geschakeld, is dat in ieder geval je probleem. Gaat de andere ook uit als je er 1 uit zijn fitting haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batino
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-04 18:57
Zelf gebruik ik meerdere TRADFRI lampen (geen spots) en heb dit probleem nooit gehad. Over het algemeen worden de lampen parallel geschakeld. Gebruik je er nog een dimmer voor? Wat voor schakelaar gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinInDaHood
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 24-04 12:38
Batino schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:53:
Zelf gebruik ik meerdere TRADFRI lampen (geen spots) en heb dit probleem nooit gehad. Over het algemeen worden de lampen parallel geschakeld. Gebruik je er nog een dimmer voor? Wat voor schakelaar gebruik je?
Nope, geen dimmers, is een normale aan/uit schakelaar die ik heb. Zitten 3 spotjes op diezelfde schakelaar. Ik vermoed dat jij ze parallel hebt geschakeld? Of ook in serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVog
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-03 18:23
Een serieschakeling van 230V lampen is hoogst ongebruikelijk. Normaal zet je ze gewoon parallel.

[ Voor 3% gewijzigd door EVog op 15-01-2024 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batino
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-04 18:57
Duidelijk, wat is de reden dag je denkt dat de spotjes in serie zijn geschakeld? Heb je de mogelijkheid de spots ergens anders in huis even te testen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:07

MsG

Forumzwerver

Welke zigbee-coordinator gebruik je en welke Zigbee-implementatie?

OTA al gedaan bij alle lampen?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVog
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-03 18:23
_ferry_ schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:25:
Als ze in serie zijn geschakeld, is dat in ieder geval je probleem. Gaat de andere ook uit als je er 1 uit zijn fitting haalt?
Dit is een goed voorstel voor een simpel testje. Dan weet je meteen of ze in serie zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-04 18:17
Als je de Tradfri ledlampen direct met de Ikea afstandsbediening bedient en niet via een Zigbee controller, dan wil dat wel gebeuren.

Het lijkt erop dat de lampen soms niet alle commando's oppikken en daardoor uit de pas gaan lopen.
Even één eruit draaien, de ander naar de kleur die je moet hebben zetten en je kan weer verder.

Dus met zo'n ding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKWC_3x_Hyu3m9E0f8TQDxBzxzE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hwwNpCfzPwGJGyVGKothy1Lx.png?f=fotoalbum_large

De oplossing is met een HUB aansturen.
Dan kan je via de app een absolute kleur sturen in plaats van +/- commando's.

Dan kan een Ikea hub zijn:
https://www.ikea.com/nl/n...ucten-wit-smart-10503406/

Of bijvoorbeeld een Conbee II met Home Assistant of Domoticz o.i.d om het mee te bedienen.
uitvoering: ConBee II Zigbee USB gateway
Pagina: 1