Mini pc goede keuze?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horkos
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-03 13:03
Hallo,

Voor ons thuiskantoor zijn we op zoek naar een nieuwe computer. Bedoeling is om straks met twee beeldschermen te gaan werken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het gaat vooral om simpelen taken dus vooral office en internetbankieren.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 500 euro

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Keuze voor mini pc komt vooral omdat er dan niet zo'n grote desktop op het bureau staat.

Wat verwacht je van ons?[i]
Zoals hiervoor aangegeven is een veeleisende computer niet van belang, ik ben vooral nieuwsgierig of we op een goedkope keuze voor een mini pc een goede keus is? Ik ben behoorlijk aan het vergelijken geweest met name de processors maar je bent vaak te bang 'troep' te kopen wat tegen gaat vallen. Of zie ik wat over het hoofd met de keuze voor een mini en kan ik gewoon veel beter voor een desktop gaan?

Enkele voorbeelden wat mogelijke opties:

Lenovo ThinkCentre M920q
https://www.bol.com/nl/nl...pKDw.2_18.21.ProductTitle

Morefine M9 Mini PC
https://www.bol.com/nl/nl...nr2Ih26vSywRoCoiYQAvD_BwE

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-05 14:01
Ik heb hier thuis een paar i5 Intel NUCs staan. Precies voor jou doeleinden. Bevalt goed en goede support. Mooi weg te werken achter een monitor.
Andere merken geen ervaring mee. Zou vooral goed naar de gebruikte processor kijken. Geen Celeron ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Exact dat. Neem een NUC. Bekend platform, goede ondersteuning en prima machines. Naar wens te maken met opslag en geheugen. Stille machientjes die je netjes achter je scherm weg kunt werken, indien een VESA mount aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:52
Een Intel i9 processor is wat overtrokken voor kantoorwerk, en een Intel N100 is weer net wat te licht als je net wat meer doet dan internetbankieren. Met dit budget wordt een NUC net wat te prijzig als je dit bedrijfsmatig doet, dan zou ik wel zorgen voor een officiele Windows installatie.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BarebonesIntel NUC 13 Pro Kit NUC13ANHi3 (EU-stroomkabel)€ 347,64€ 347,64
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (EN, OEM)€ 117,-€ 117,-
1Geheugen internCrucial CT16G4SFRA32A€ 37,11€ 37,11
1Solid state drivesIntenso Premium M.2 250GB€ 20,54€ 20,54
Totaal€ 522,29
Met een Desktop die je op de grond zet heb je iets wat net binnen budget past Paradigit Home Office Performance AMD, en ongeveer net zo goed presteer als de twee tientjes te dure NUC.

Let er ook op dat de Lenovo van Bol op Windows 10 draait, in principe kun je dat upgraden naar Windows 11 - per oktober 2025 verloopt de support van Microsoft op Windows 10...

[ Voor 8% gewijzigd door martyw op 12-01-2024 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
sypie schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:19:
Exact dat. Neem een NUC. Bekend platform, goede ondersteuning en prima machines. Naar wens te maken met opslag en geheugen. Stille machientjes die je netjes achter je scherm weg kunt werken, indien een VESA mount aanwezig.
Intel heeft zijn NUC divisie verkocht aan Asus en is gestopt met de productie
Bij GigaByte kun je voor iets minder dan 200 Euro een aardige Brix Barebone vinden met AMD 4300u quadcore processor.

uitvoering: Gigabyte BRIX GB-BRR3-4300

[ Voor 11% gewijzigd door PP_Sound op 12-01-2024 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-05 15:13

P_Tingen

omdat het KAN

Ik heb van de zomer een minisforum pc gekocht, nu formaat, meteen and 5600h processor, 32gb geheugen en een 512gb ssd voor €400. Werkt als een tierelier. De cpu heeft 6 cores en 12 threads, dus iets nuc-achtigs zou prima moeten werken.

Als.je grote excelbestanden verwerk en/of veel tabs open hebt in je browser, zou je meer dan 16gb kunnen overwegen

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
P_Tingen schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:53:
Ik heb van de zomer een minisforum pc gekocht, nu formaat, meteen and 5600h processor, 32gb geheugen en een 512gb ssd voor €400. Werkt als een tierelier. De cpu heeft 6 cores en 12 threads, dus iets nuc-achtigs zou prima moeten werken.
Voor thuis een prima optie, bedrijfsmatig misschien wat minder. De ondersteuning voor biosupdates en drivers is nog wel een dingetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:56

franssie

Save the albatross

Een overweging zou kunnen zijn om een laptop te kopen voor dat budget. Die kunnen tegenwoordig ook wel twee schermen aansturen. Voordeel is dat je 'm mee kan nemen voor een presentatie en dat er een accu inzit.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
PP_Sound schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:42:
[...]

Intel heeft zijn NUC divisie verkocht aan Asus en is gestopt met de productie
Bij GigaByte kun je voor iets minder dan 200 Euro een aardige Brix Barebone vinden met AMD 4300u quadcore processor.

uitvoering: Gigabyte BRIX GB-BRR3-4300
Deze Ryzen zit qua prestatie (maar helaas niet qau stroomverbruik) in de buurt van de Intel N100 die in de Morefine M9 uit de startpost zit (https://nanoreview.net/en...n100-vs-amd-ryzen-3-4300u). Dat is wel heel minimaal, als het thuiskantoor bijvoorbeeld eens een MS Teams sessie zou willen doen gaat dat waarschijnlijk met horten en stoten.... Dat soort CPU's is bedoeld voor mensen die slechts surfen op bijvoorbeeld een Chromebook, of voor mensen die een klein home servertje willen voor hun smarthome.

[ Voor 46% gewijzigd door martyw op 13-01-2024 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
martyw schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 00:13:
[...]

Deze Ryzen zit qua prestatie in de buurt van de Intel N100 die in de Morefine M9 uit de startpost zit (https://nanoreview.net/en...n100-vs-amd-ryzen-3-4300u). Dat is wel heel minimaal, als het thuiskantoor bijvoorbeeld eens een MS Teams sessie zou willen doen gaat dat waarschijnlijk met horten en stoten.... Dat soort CPU's is bedoeld voor mensen die slechts surfen op bijvoorbeeld een Chromebook, of voor mensen die een klein home servertje willen voor hun smarthome.
De videochip en prestaties bij de AMD 4300u zijn net wat beter en bij GigaByte verwacht ik ook wat betere ondersteuning.
Qua stroomverbruik is de N100 onovertrefbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door PP_Sound op 13-01-2024 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:56

franssie

Save the albatross

martyw schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 00:13:
[...]

Deze Ryzen zit qua prestatie (maar helaas niet qau stroomverbruik) in de buurt van de Intel N100 die in de Morefine M9 uit de startpost zit (https://nanoreview.net/en...n100-vs-amd-ryzen-3-4300u).
Ik heb je link bekeken en het ontloopt elkaar niet heel veel, waar de AMD wel vaak 25% sneller is, de Intel wat meer Cache heeftetc.
Dat is wel heel minimaal, als het thuiskantoor bijvoorbeeld eens een MS Teams sessie zou willen doen gaat dat waarschijnlijk met horten en stoten.... Dat soort CPU's is bedoeld voor mensen die slechts surfen op bijvoorbeeld een Chromebook, of voor mensen die een klein home servertje willen voor hun smarthome.
Ik snap niet waar die verdenking voor een slechte Teams ervaring vandaan komt. Ik heb Teams gedaan op best oude meuk en dat liep eigenlijk altijd wel goed, 87.3 % van alle problemen waren netwerk gerelateerd ;-)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
PP_Sound schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 00:23:
[...]

De videochip en prestaties bij de AMD 4300u zijn net wat beter en bij GigaByte verwacht ik ook wat betere ondersteuning.
De GPU prestatie is voor internetbankieren en office van weinig belang.... Maar zie voooral ^^ hierboven de NUC en een desktop die ik noem en passen bij de verwachtingen van TS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
martyw schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 00:27:
[...]

De GPU prestatie is voor internetbankeiern en office van weinig belang....
Het is altijd handig voor een spelletje in de pauze. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door PP_Sound op 13-01-2024 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horkos
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-03 13:03
Bedankt voor alle reacties! Moet er nog bij vermelden dat ik graag 2 beeldschermen aan wil gaan sluiten. Van daar dat de Morefine een mooie optie leek.
FastForwardNL schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:50:
Ik heb hier thuis een paar i5 Intel NUCs staan. Precies voor jou doeleinden. Bevalt goed en goede support. Mooi weg te werken achter een monitor.
Andere merken geen ervaring mee. Zou vooral goed naar de gebruikte processor kijken. Geen Celeron ofzo.
Dus bijvoorbeeld deze:https://www.bol.com/nl/nl/p/intel-nuc-mini-pc-intel-core-i5-10210u-16-gb-ddr4-500-gb-ssd-nvme-windows-11-pro/9300000124183379/?bltgh=puBxySr56SMzt9tqb2hEpw.ipqLl9aazdnpSux6NFVCfg_0_13.14.ProductTitle ?

De Morefine heeft 1 tb SSD, 2 HDMI poorten. Als je andere intel voorbeelden hebt graag, ik ben niet kundig genoeg om zelf wat samen te stellen.

Aanvullend; grafisch hoeft het zeker niet hoogstaand te zijn. Browsen, word, excel en outlook dat soort programma's zullen gebruikt worden. 250 gb SSD is te weinig, dat komt nog wel een keer vol met foto's en dergelijke. Ik kan het moeilijk peilen maar waarvoor is een n100 te licht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03:52
Ik heb nog deze gevonden, met tweemaal HDMI en éénmaal displayport:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BarebonesASUS ExpertCenter PN64-BB3012MD€ 294,16€ 294,16
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, OEM)€ 124,90€ 124,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-16GRS€ 33,99€ 33,99
1Solid state drivesLexar NM710 1TB€ 62,84€ 62,84
Totaal€ 515,89

Let wel: deze barebone is enkel bij amazon voor minder dan € 300 te krijgen. In elke andere winkel betaal je minstens € 350.
Horkos schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:33:
Dus bijvoorbeeld deze:https://www.bol.com/nl/nl/p/intel-nuc-mini-pc-intel-core-i5-10210u-16-gb-ddr4-500-gb-ssd-nvme-windows-11-pro/9300000124183379/?bltgh=puBxySr56SMzt9tqb2hEpw.ipqLl9aazdnpSux6NFVCfg_0_13.14.ProductTitle ?
Een i5-10210U is nauwelijks sneller dan een N100, dus ipv deze kan je net zo goed een N100 nemen.
Wat betreft de snelheid van die N100, die is singlecore net zo snel als mijn pc van 9 jaar oud, multicore is de N100 anderhalve keer tot tweemaal zo snel. Nu moet ik zeggen dat ik bij Word en Excel op mijn pc geen last heb van traagheid (al werk ik ook niet met hele uitgebreide Excels), dus als die N100 merkelijk goedkoper is, is het misschien wel een optie. Dat gezegd zijnde, is de i3-1220P in de Asus Barebone hierboven wel een stuk sneller (multicore 2 tot 3 keer, singlecore 1,5 tot 2 keer)

[ Voor 25% gewijzigd door LievenD op 13-01-2024 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
De CPU in de Asus die @LievenD noemt presteert ongeveer even goed als de processor in de NUC die ik ^^ hierboven noemde, ik vind het beide mooie opties, op beide kun je meerdere schermen aansluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door martyw op 13-01-2024 15:41 ]

Pagina: 1