Isolatiewaarde verdiepingsvloer en dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Niels3773
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-11 22:18
Hallo iedereen,

Ik heb voor mijn nieuwe huis het plan om het dak en de verdiepingsvloer te gaan isoleren.

Waar ik over twijfel zijn de RD-waardes van beide. de begane grond zal voornamelijk verwarmde ruimtes hebben en de verdieping niet, omdat daar de slaapkamers zitten. Misschien kunnen jullie mij opweg helpen.

Mijn beperkingen zijn de maatvoering van het dak (185mm gordingen) en de verdiepingsvloer200mm balken)

Op dit moment zit ik er aan te denken overal een RD-waarde van 5.5 in te doen. Dat is makkelijk in te kopen, past tussen beide situaties en mijn idee is dat hoe beter ik de verdiepingsvloer isoleer, hoe minder ik de woonkamer op de begane grond hoef te stoken.

Maar dat brengt wel veel vragen bij mij op. Wat is nou de beste verdeling? Het dak zo dik mogelijk en de verdiepingsvloer minder? Beide een beetje gemiddeld, of juist de verdiepingsvloer zo hoog mogelijk en het dak wat minder. Wanneer maak ik impact en wanneer ben ik te veel aan het isoleren voor te weinig besparing.

Iemand met goede ideeën?

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:01
Isoleren doe je altijd zo dik mogelijk. Dus als er 20 past doe je 20.
Verdiepingsvloer isoleren zou ik nog eens over nadenken. Ja je hoeft dan minder te stoken op de begane grond maar het wordt ook heel koud boven, er 'lekt' immers geen warmte mer naar boven. Als je dan boven wat warmte wil hebben moet je daar weer gaan stoken.

Ik zou dus begane grond vloer en dak beide zo dik mogelijk isoleren. Neem bij het dak iets als houtvezel of vlas, dat houdt in de zomer ook veel langer de warmte buiten dan glaswol of pir.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
100% in het dak, niets in de verdiepingsvloer :P

• Niels3773
twain4me schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:40:
[...]

100% in het dak, niets in de verdiepingsvloer :P
Waarom zou ik dat doen? Lekt er dan niet teveel naar de bovenverdieping?

• twain4me
  • Nu online

twain4me

daar woon je toch ook? Uiteindelijk lek je naar buiten en daar heb je er niets meer aan.

• Niels3773
No Hands schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:16:
Isoleren doe je altijd zo dik mogelijk. Dus als er 20 past doe je 20.
Verdiepingsvloer isoleren zou ik nog eens over nadenken. Ja je hoeft dan minder te stoken op de begane grond maar het wordt ook heel koud boven, er 'lekt' immers geen warmte mer naar boven. Als je dan boven wat warmte wil hebben moet je daar weer gaan stoken.

Ik zou dus begane grond vloer en dak beide zo dik mogelijk isoleren. Neem bij het dak iets als houtvezel of vlas, dat houdt in de zomer ook veel langer de warmte buiten dan glaswol of pir.
Houtvezel klinkt als een goede tip. Is wel een stuk duurder. Is het verschil erg goed te merken?

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Een houten verdiepingsvloer kan je isoleren voor het geluid. Dat vergt meestal iets ander isolatiemateriaal. Voor warmte zou ik het niet zo snel doen.

• Niels3773
RonnieKo schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:43:
Een houten verdiepingsvloer kan je isoleren voor het geluid. Dat vergt meestal iets ander isolatiemateriaal. Voor warmte zou ik het niet zo snel doen.
Waarom niet voor warmte? Ik heb het idee dat er veel warmte verlies naar de bovenverdieping gaat zodra je de verdiepingsvloer niet isoleert. Die warmte heb ik niet nodig op de slaapkamers dus dat is zonde.

Of maakt de isolatie van het dak de warmteverlies tussen begane grond en 1e verdieping verwaarloosbaar?

Misschien in andere woorden: Hoeveel stook rendement op de begane grond levert het op als ik de verdiepingsvloer isoleer?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:40
Kans bestaat dat je dan op de verdieping bij mag stoken omdat temperatuur onder de 15 graden komt. Lagere temperaturen geven over het algemeen condensproblemen.

Beter gewoon het dak goed isoleren, blijft je bovenverdieping gewoon warm genoeg zonder bijstoken.

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-12 12:42
Ik heb in mijn dak (160mm balken) 16cm PIR platen gedaan, Rd=7.27
Ik had B-keus van https://www.jandeisolatieman.nl/

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Niels3773 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:17:
[...]

Waarom niet voor warmte? Ik heb het idee dat er veel warmte verlies naar de bovenverdieping gaat zodra je de verdiepingsvloer niet isoleert. Die warmte heb ik niet nodig op de slaapkamers dus dat is zonde.

Of maakt de isolatie van het dak de warmteverlies tussen begane grond en 1e verdieping verwaarloosbaar?

Misschien in andere woorden: Hoeveel stook rendement op de begane grond levert het op als ik de verdiepingsvloer isoleer?
Een huis werkt in laagjes qua temertauur als je het bovenste laage zo goed mogelijk tegen houd (is ook het laagje met de hoogste Delta T) gaan de andere laagjes minder hard hun warmte afgeven aan het laagje erboven. je behoud dus het zelfde comfort maar met minder verbruik.

je kan je verdiepinsvloer isoleren maar dat werkt eigenlijk alleen goed als je ook het trapgat volledig afsluit. ik zou tussen ruimtes thermisch isoleren alleen adviseren als je die ruimte als buiten gaat beschouwen of als je cop1 wilt stoken (het alleen waar ik ben stoken met elektrische radiatoren.) probleem daarvan is dat je dan vaak teweinig stookt voor het huis. het huis zelf heeft ook warmte nodig om te voorkomen dat het behang van de muur donderd je schimmel achter kasten krijgt etc. alleen beneden stoken en de warmte door naar boven laten trekken en daar zo goed mogelijk isoleren.is wat mij betreft het juiste compromis.

• Niels3773
twain4me schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:57:
[...]

Een huis werkt in laagjes qua temertauur als je het bovenste laage zo goed mogelijk tegen houd (is ook het laagje met de hoogste Delta T) gaan de andere laagjes minder hard hun warmte afgeven aan het laagje erboven. je behoud dus het zelfde comfort maar met minder verbruik.

je kan je verdiepinsvloer isoleren maar dat werkt eigenlijk alleen goed als je ook het trapgat volledig afsluit. ik zou tussen ruimtes thermisch isoleren alleen adviseren als je die ruimte als buiten gaat beschouwen of als je cop1 wilt stoken (het alleen waar ik ben stoken met elektrische radiatoren.) probleem daarvan is dat je dan vaak teweinig stookt voor het huis. het huis zelf heeft ook warmte nodig om te voorkomen dat het behang van de muur donderd je schimmel achter kasten krijgt etc. alleen beneden stoken en de warmte door naar boven laten trekken en daar zo goed mogelijk isoleren.is wat mij betreft het juiste compromis.
Bedankt voor deze reactie. Het huis heeft een buitenmuur van 1 etage. Daarop al het puntdak. Door het dak te isoleren heb ik gelijk het grootste oppervlak naar buiten toe getackeld. Als ik zo lees denk ik dat goed investeren in het dak de beste optie is.

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Ik heb exact dezelfde situatie. en nooit gedacht had ik de vloer maar Rc 5,5 geisoleerd.. voor geluid kan je isoleren maar zijn er andere maatregelen die veel beter helpen (plafond ontkoppelen, vloer verzwaren of vloer ontkoppelen) isoleren tussen vloerbalken helpt met name tegen luchtgeluid.

• Niels3773
twain4me schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:30:
Ik heb exact dezelfde situatie. en nooit gedacht had ik de vloer maar Rc 5,5 geisoleerd.. voor geluid kan je isoleren maar zijn er andere maatregelen die veel beter helpen (plafond ontkoppelen, vloer verzwaren of vloer ontkoppelen) isoleren tussen vloerbalken helpt met name tegen luchtgeluid.
En heb je iets voor de geluidsisolatie gedaan qua ondervloer?

• Niels3773
hjkv schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:45:
Ik heb in mijn dak (160mm balken) 16cm PIR platen gedaan, Rd=7.27
Ik had B-keus van https://www.jandeisolatieman.nl/
Had je de pirplaten er strak tussen? Geen ventilatielatten tussen de platen en het dakbeschot? Ik las ergens dat zoiets wel aan te raden is.

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-12 12:42
Ja, ik heb ze strak tegen het dakbeschot. Bij mij bestaat het dakbeschot alleen uit houten latten waar buiten meteen de panlatten en pannen op zitten. Daar zit dus geen dampdichte laag en daardoor kan het houtwerk naar buiten toe ademen.

Als je buiten wel iets van een folie of plaat onder je pannen hebt zitten moet je inderdaad ventileren

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:01
Niels3773 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:01:
[...]

Houtvezel klinkt als een goede tip. Is wel een stuk duurder. Is het verschil erg goed te merken?
Houtvezel heeft een hele hoge faseverschuiving, maw, warmte kan ernaar heel erg langzaam doorheen. In de zomer blijft je bovenverdieping dus veel langer koel. Dat lijkt me nog veel belangrijker dan in de winter warmte tegenhouden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:14
Ik ben wel even benieuwd welk isolatiemateriaal je voor geluid zou gebruiken in de verdiepingsvloer? Glaswol zoals de Acoustifit doet alsnog 037, en thermisch isoleren is wat je eigenlijk niet wil. Iemand ideeën?
Pagina: 1