dubbele garage snelbouwsteen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14-05 19:59
Wat is tegenwoordig de kostprijs voor een dubbele garage in snelbouwsteen?
gevelstenen hebben we nog overschot van onze nieuwbouw.

Auto's moeten naast elkaar
2 aparte poorten of 1 grote poort (elektrisch)
geïsoleerd?
Alles dient nog te gebeuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJy3AumPgkHRUMTr9Js2_LP_J9M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/q7eXsK2d8hPn6ZdTk9tCs4Gz.png?f=user_large

7.290 wp | Geothermische WP Thermia Calibra 7 | HASS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:14
Ik had afgelopen jaar een offerte voor een enkele garage, wel 8 meter diep, voor de rest niks bijzonder, excl. garagepoort. Was zo’n 50k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
daniel14 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:44:
Ik had afgelopen jaar een offerte voor een enkele garage, wel 8 meter diep, voor de rest niks bijzonder, excl. garagepoort. Was zo’n 50k.
Jeetje 50k??
was die van goud? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:14
Stef CB schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:45:
[...]

Jeetje 50k??
was die van goud? :P
Nee betonblok, denk dat goud wel goedkoper was op dat moment, heb uiteindelijk voor de helft van het geld zelf een blokhut garage geplaatst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Iets meer moeite in je TS mag wel, wat heb je zelf al gevonden bv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
twain4me schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:49:
[mbr] Iets meer moeite in je TS mag wel, wat heb je zelf al gevonden bv? [/]
Ik vind niet echt iets terug van hetgeen ik zoek en aan welke prijs ik dan kom.
Ik zou graag een dubbele garage (bijgebouw) willen in snelbouwsteen (geen hout, ...).
Ik heb nog genoeg gevelsteen over die er dan tegen kan als afwerking.

Wat kost het mij om dit te laten doen door een firma?
- plaat/fundering laten gieten
- constructie snelbouwsteen
- isolatie? (ik zou graag willen dat de temperatuur in de winter rond de 10gr zit, voor toekomstige elektrische wagen)
- plat dak
- plaatsing gevelsteen (deze heb ik liggen)
- 1 grote poort of 2 kleine poorten naast elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:59
Reken tussen de €2500-4000 per m2 afhankelijk van de fundering/isolatie/afwerking. Arbeid is duur geworden de afgelopen jaren.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:59
Stef CB schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:55:
[...]

Ik zou graag een dubbele garage (bijgebouw) willen in snelbouwsteen (geen hout, ...).

Wat kost het mij om dit te laten doen door een firma?
- plaat/fundering laten gieten
- constructie snelbouwsteen
- isolatie? (ik zou graag willen dat de temperatuur in de winter rond de 10gr zit, voor toekomstige elektrische wagen)
- plat dak
- plaatsing gevelsteen (deze heb ik liggen)
- 1 grote poort of 2 kleine poorten naast elkaar
Tja. Ik zou zeggen, schrijf wat aannemers aan en laat ze een offerte opstellen. Maar denk dat je snel rond de >€3000 zit.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
RobbieB schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:57:
[...]

Tja. Ik zou zeggen, schrijf wat aannemers aan en laat ze een offerte opstellen. Maar denk dat je snel rond de >€3000 zit.
3000x35m²
Zal dan toch niet voor meteen zijn vrees ik :| :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:01

Croga

The Unreasonable Man

Wij zijn hier aan de binnenplaats aan het werken en alleen al 35 vierkante meter betonplaat zit je op 15'000-20'000 euro. Suffice to say dat we dat ook voorbij hebben laten gaan.

Hier is de keuze gevallen op parkeerplaats-kwaliteit bestraten (voor een fractie van die 15k-20k) en daarna waarschijnlijk een carport. Ook voor de electrische auto (die zich echt heel weinig aantrekt van de temperatuur; de batterij heeft een eigen verwarming)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef CB
Croga schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:01:
Wij zijn hier aan de binnenplaats aan het werken en alleen al 35 vierkante meter betonplaat zit je op 15'000-20'000 euro. Suffice to say dat we dat ook voorbij hebben laten gaan.

Hier is de keuze gevallen op parkeerplaats-kwaliteit bestraten (voor een fractie van die 15k-20k) en daarna waarschijnlijk een carport. Ook voor de electrische auto (die zich echt heel weinig aantrekt van de temperatuur; de batterij heeft een eigen verwarming)
Denk dat het hier eerder ook zoiets gaat worden.
aanleg oprit, paden, ... en een carport.
Rond carport evt hagen en beschutting tegen wind, regen, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:53
En een metalen garagebox? Kan je eventueel nog gevelstenen rond zetten.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:17
Je kan ook een piepschuimbekisting gebruiken en een fundering storten waarop je omhoog gaat lijmen/metselen.

En dan de garage gewoon betegelen op zand.
Dat spaart je een grote betonvloer uit qua kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-05 22:46
Croga schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:01:

Ik heb in 2020 zelf een overkapping geplaatst in de tuin, betonplaat aangelegd van ~ 20cm met een oppervlakte van <34m2. Dit heeft mij inclusief een betonpomp (~ €500,00) een kleine €2.500,00 gekost met alle materialen. Nodig een paar vrienden uit en je hebt het er op een dag afgewerkt in, wel afhankelijk van de locatie i.v.m. bodem.

In 2013 heb ik samen met een maatje in 9 maanden tijd een woning gebouwd van ~ 200m2 voor < 120K volledig afgewerkt (2 lagen en een platdak). Je kan als je handig bent heel veel uitsparen, zelfs met het metselwerk uit te besteden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:01

Croga

The Unreasonable Man

Nicklazzz schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:29:
Je kan als je handig bent heel veel uitsparen, zelfs met het metselwerk uit te besteden.
Helemaal mee eens. Ten slotte is mankracht op dit moment nogsteeds het duurst dus alles waar je niet iemand voor hoeft in te huren is een stuk goedkoper. Maar daar zit wel een beperking aan.... "als je handig bent" gaat voor veel mensen niet op.

Bij onze verbouwing ga ik echt zelf wel de electriciteit doen en doet mijn vrouw de afwerking (gipsplaten, schilderen/behangen). Maar een dak bouwen, stuccen, muren verplaatsen en een trap maken gaat voor ons echt een paar stappen te ver. En dus besparen we waar mogelijk maar de rest kost gewoon knaken in plaats van zweet en pijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:20
https://www.prefab-garages.nl/

Betonnen garage. Misschien dat je dan nog zelf je eigen steentjes er tegenaan kan plakken.

@Stef CB volgens de configurator kom je uit op 12k voor een dubbelegarage, excl. fundering en vergunningen

[ Voor 31% gewijzigd door Piemol op 13-01-2024 12:07 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-05 22:18

MLLL

Palm Treo 650

Ik dacht als aannemer zijnde ook even mijn eigen website te bouwen want dat spaart geld uit.
Materiaal is niet nodig enkel arbeid dus in principe zou die website helemaal gratis zijn, hoe gaaf zou dat geweest zijn?!

Lang verhaal kort ==> Werd een fiasco. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-05 20:47
Stef CB schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:55:
[...]
Bel een paar bouwbedrijven of ZZP'ers in de buurt. Dan krijg je een idee van de prijs. Het is soms iets te gemakkelijk om te roepen "ik kan het niet vinden". Ik heb ook eerst prijzen opgevraagd bij een aantal bedrijven in de buurt. Na de eerste twee offertes weet je ongeveer een bedrag. Dan kan je gaan nadenken wat je zelf kan wat niet. Of dat je verder mag zoeken.

Je zal mogen nadenken over:
- Mantelbuizen voor elektra / Netwerk: Want moet de toekomstige lader niet aan het internet gekoppeld worden? En wil je niet WiFi in de tuin? Of Wifi voor de updates van de auto?

- Wil je zonnepanelen op het dak? Dan mag de dakconstructie zwaarder. En ruimte voor de omvormer. En een zwaardere kabel naar de schuur.

- Wat wil je met de rest van de omgeving doen? De garage staat en dan? Inrit / tuin? Is daar al rekening meegehouden? Dat kost ook geld.
- Wat wil en kan je zelf doen?

Zelf dus eerst wat offertes aangevraagd voor een schuur van 3m x 6m. Eerst gedeeltelijk van steen en hout. Geïsoleerd. Bij twee bouwbedrijven. Gezien de prijs eens gevraagd of ze een complete woning wilde bouwen. Daarna een geïsoleerde houten schuur aangevraagd bij een schuren / tuinhuisjesbouwer. Totale kosten was dat de helft van de eerste offertes. En ook nog eens groter (ongeveer 6m x 6m). De betonfundering en schuur zelf zijn gezet door professionals. Al ook redelijk wat zelf gedaan en meegeholpen. Zoals leegruimen van de tuin en bij het ontgraven van de fundering. Het aanleggen van alle mantelbuizen, kabels en leidingen. Aanpassen riolering, elektra, verlichting en netwerk zelf gedaan. Al het straatwerk (oude vaardigheden maar weer eens uit de kast gehaald) en aanpassen van de tuin zelf gedaan. Soms met een beetje profesionele hulp omdat zij het juiste gereedschap hebben. Dan gaat het sneller. Het geeft voldoening om het allemaal zelf te doen.

[ Voor 14% gewijzigd door RonnieKo op 13-01-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Stef CB schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:02:
[...]

Denk dat het hier eerder ook zoiets gaat worden.
aanleg oprit, paden, ... en een carport.
Rond carport evt hagen en beschutting tegen wind, regen, ...
Een beetje carport is ook niet goedkoop. Zeker met bepaalde breedte. Dan zit je weer met grote balken te klooien. Hagen rondom is aardig maar dat duurt wel even voordat die volgroeid zijn. Het ligt er dus aan hoe handig je bent.

[ Voor 4% gewijzigd door RonnieKo op 13-01-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
Om hier even op terug te komen:

Iemand zelf al eens een dubbele garage (snelbouwsteen) gebouwd als leek?
Is dit haalbaar? Eerst een opleiding gevolgd?

Ben nu hard aan het twijfelen tussen een zelfbouw carport (3.500 euro) of evt de optie om zelf een garage (6x6) te metsen als dit haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Stef CB schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:39:
Iemand zelf al eens een dubbele garage (snelbouwsteen) gebouwd als leek? Is dit haalbaar? Eerst een opleiding gevolgd?
Tja... als leek iets gaan bouwen. Dat kan wel maar dan zal je snel veel leren :) Trouwens heb je al nagekeken of je voor de garage een bouwvergunning nodig hebt?

Zelf hier dus een grote schuur (6x6 meter ongeveer) deels laten zetten. Ik heb wel veel geholpen maar het grootste deel door de ZZP'ers en het bedrijf van de schuur laten doen. Zelf later de boel afgewerkt (platen, elektra, netwerk e.d.). Daarnaast natuurlijk ook de boel om heen zelf gedaan. Het is maar wat je afspreekt wat je zelf doet en wat een bedrijf doet. Soms moet je ook denken: Een professional kan het sneller en beter dan ik als "leek" :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:28
Heb als leek een garage gezet van 6,6x6,2. En later een aanbouw van 6,6x3,7. Letterlijk alles zelf gedaan, van gat graven voor de fundering tot stucen van de muren. Voor de aanbouw heb ik zelfs alle tekeningen zelf gemaakt. Alleen de constructieberekeningen laten doen. Heb wel een zwager die in de bouw zit die ik om raad kan vragen en verder veel YouTube kijken, handleidingen/producbladen lezen, openbare bouwtekeningen bekijken, logisch nadenken, niet twee linkerhanden hebben en accepteren dat het niet snel gaat. Daar tegenover staat dat je zo nauwkeurig kan werken als dat je wilt, en het behoorlijk wat geld uitspaart.

Foto is eigenlijk van verwijderen schoorsteen, maar aanbouw is hier te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fd8mMKK8On3qY6odD-RBT05NAHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDZDg8a3MHJ0fImwVhc96l08.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door decipherer op 09-02-2025 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ligt er nogal aan wat er allemaal moet gebeuren...

Wat voor bodem heb je daar? Wat voor vloer wil je erin? Welke materialen wil je gaan gebruiken? Wat voor dak moet erop?

Combi houtskeletbouw met cellenbeton binnenschil hoeft niet moeilijk te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:53
decipherer schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:15:
Heb als leek een garage gezet van 6,6x6,2. En later een aanbouw van 6,6x3,7. Letterlijk alles zelf gedaan, van gat graven voor de fundering tot stucen van de muren. Voor de aanbouw heb ik zelfs alle tekeningen zelf gemaakt. Alleen de constructieberekeningen laten doen. Heb wel een zwager die in de bouw zit die ik om raad kan vragen en verder veel YouTube kijken, handleidingen/producbladen lezen, openbare bouwtekeningen bekijken, logisch nadenken, niet twee linkerhanden hebben en accepteren dat het niet snel gaat. Daar tegenover staat dat je zo nauwkeurig kan werken als dat je wilt, en het behoorlijk wat geld uitspaart.

[Afbeelding]
Kijk ik nu zo slecht, of staat die linkermuur van de aanbouw scheef? Vergeleken met de rechtermuur van de woning, lopen ze niet allebei loodrecht.

Zal vast de foto zijn. Vind het serieus knap dat je dit zelf kan, die durf en kunde ben ik nog aan het verzamelen voor een eigen project.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:17
marcelcee schreef op zondag 9 februari 2025 @ 22:55:
[...]

Kijk ik nu zo slecht, of staat die linkermuur van de aanbouw scheef? Vergeleken met de rechtermuur van de woning, lopen ze niet allebei loodrecht.

Zal vast de foto zijn. Vind het serieus knap dat je dit zelf kan, die durf en kunde ben ik nog aan het verzamelen voor een eigen project.
Het komt door de foto/fotocamera.
Je ziet de steiger ook taps toelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-05 23:43

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Natuurlijk kun je zelf een garage bouwen.

Laat iemand helpen met een tekening en een ontwerp en evt. vergunning.

Dan weet je wat je moet maken in kun je (op je gemak) beginnen.

Fundering uitgraven, fundering storten kun je zelf. betonvloer misschien iemand mee laten vlinderen?
Ook het metselen etc. kun je allemaal leren. Want uiteindelijk als je profiel waterpas staat, en je volgt je touwtje. wordt je muur gewoon recht. Je moet alleen niet denken dat je in drie maanden klaar bent :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
RonnieKo schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:05:
[...]

Tja... als leek iets gaan bouwen. Dat kan wel maar dan zal je snel veel leren :) Trouwens heb je al nagekeken of je voor de garage een bouwvergunning nodig hebt?

Zelf hier dus een grote schuur (6x6 meter ongeveer) deels laten zetten. Ik heb wel veel geholpen maar het grootste deel door de ZZP'ers en het bedrijf van de schuur laten doen. Zelf later de boel afgewerkt (platen, elektra, netwerk e.d.). Daarnaast natuurlijk ook de boel om heen zelf gedaan. Het is maar wat je afspreekt wat je zelf doet en wat een bedrijf doet. Soms moet je ook denken: Een professional kan het sneller en beter dan ik als "leek" :)
Ja dat is vergund :)
Er ligt momenteel al een vloerolaat van 6x6.
Een garage laten metsen kost voor mij te veel geld momenteel. Daarom wil ik het zelf overwegen te doen. De bouw zelf komt niet uit op een paar maand, als het tegen eind dit najaar klaar is ben ik tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB

[Afbeelding]
Ziet er top uit als leek gedaan te hebben! Ik zou er niet aan durven beginnen als het deel uitmaakt van mijn huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
AtomicShockwave schreef op zondag 9 februari 2025 @ 23:51:
Natuurlijk kun je zelf een garage bouwen.

Laat iemand helpen met een tekening en een ontwerp en evt. vergunning.

Dan weet je wat je moet maken in kun je (op je gemak) beginnen.

Fundering uitgraven, fundering storten kun je zelf. betonvloer misschien iemand mee laten vlinderen?
Ook het metselen etc. kun je allemaal leren. Want uiteindelijk als je profiel waterpas staat, en je volgt je touwtje. wordt je muur gewoon recht. Je moet alleen niet denken dat je in drie maanden klaar bent :D
De betonvloer ligt al, maar die loopt volgens mij op 6 meter 6cm af (voor het water)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
MikeyMan schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:20:
Ligt er nogal aan wat er allemaal moet gebeuren...

Wat voor bodem heb je daar? Wat voor vloer wil je erin? Welke materialen wil je gaan gebruiken? Wat voor dak moet erop?

Combi houtskeletbouw met cellenbeton binnenschil hoeft niet moeilijk te zijn.
Vloerplaat beton ligt al, 6x6 meter.
Ik wou gewoon een snelbouwsteen (en later gevelsteen er tegenaan). Dak weet ik niet precies.
2 raampjes erin voor lichtinval en een elektrische poort (1 lange poort).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:45
Stef CB schreef op maandag 10 februari 2025 @ 07:40:
[...]

Ja dat is vergund :)
Er ligt momenteel al een vloerolaat van 6x6.
Een garage laten metsen kost voor mij te veel geld momenteel. Daarom wil ik het zelf overwegen te doen. De bouw zelf komt niet uit op een paar maand, als het tegen eind dit najaar klaar is ben ik tevreden :)
Op het forum zijn meerdere topics te vinden, maar onder andere:
Showcase: ons zelfbouwhuis

Hier is genoeg inspiratie in op te halen in hoe je het vanaf de grond zelf opbouwt. Zowel die snelbouwstenen als isolatie wordt hier gebruikt en met foto's aangeduid. Eventueel zou de TS je nog kunnen helpen via het topic of DM ;)

Als leek en iemand die zijn eigen huis volledig gerenoveerd heeft zou ik zeggen ga het gewoon zelf doen. Als je nauwkeurig en rustig werkt en van te voren alles eerst goed uitzoekt moet het echt wel te doen zijn. Het duurt misschien langer en je bent zelf veel tijd kwijt, maar als dan alles staat kan je wel trots zijn ( en het bespaart je 10.000en euro's )

Het enige waar ik zelf over zou twijfelen om te doen is het dak zelf. Maar daar zou je dan weer iemand voor kunnen inhuren

[ Voor 5% gewijzigd door hollandnick op 10-02-2025 09:44 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Stef CB schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:40:

Auto's moeten naast elkaar
2 aparte poorten of 1 grote poort (elektrisch)
geïsoleerd?
Alles dient nog te gebeuren.
even wat anders.....ik zou in jouw geval altijd kiezen voor 1 grote brede deur, dan ben je veel flexibeler hoe je je garage inrijdt mocht je daar ook gaan klussen of knutselen, hobbien, weet ik veel.

daarnaast koos ik voor 1 gewoon deurkozijn met een deur, als je ff snel wat wilt paken hoef je niet die hele roldeur omhoog te doen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-05 18:22

[Afbeelding]
Wow , lekker bezig. Netjes !!! Die lantaarn is "collateral damage" ? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14-05 21:03
Zet 'm als hout skeletbouw en dan eventueel afwerken met steenstrips of watervast stucwerk. Of buitenwand betimmeren met Red Cedar wood (niet echt goedkoop).
Houtbouw kun je makkelijk zelf als je een klein beetje handig bent.
Een garage van damwand is heel snel gezet maar niet echt mooi, vind ik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Stef CB schreef op maandag 10 februari 2025 @ 07:47:
[...]

Vloerplaat beton ligt al, 6x6 meter.
Ik wou gewoon een snelbouwsteen (en later gevelsteen er tegenaan). Dak weet ik niet precies.
2 raampjes erin voor lichtinval en een elektrische poort (1 lange poort).
Dat is an sich gunstig.

Je begint met de binnenmuren:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/G2L789NL/20231218-120806.jpg
Ik heb daarvoor ploegsteert thermobloc gebruikt, maar dat is voor een garage niet helemaal handig. Daar zou ik voor kalkzandsteen gaan.
Dan kun je een beetje oefenen met niet al je stenen ondersmeren enzo :P
Ook wat feeling krijgen voor stenen.

Om als laatste aan je schoon metselwerk te beginnen.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Kz8fcwk4/IMG-20240430-WA0004.jpg

Zoals je ziet, voegen kun je ook zelf doen. Duurt NOG veel langer dan een professional :o

[ Voor 5% gewijzigd door AtomicShockwave op 10-02-2025 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:28
marcelcee schreef op zondag 9 februari 2025 @ 22:55:
[...]

Dank je, stapje voor stapje en je komt er vanzelf, succes met je project! En zoals @FRANQ al zei, de foto is wat vertekend, ik kan je verzekeren dat de muren gewoon recht staan :*)
Truffeltje schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:58:
[...]

Wow , lekker bezig. Netjes !!! Die lantaarn is "collateral damage" ? :P
Dank je! En haha! Ja, die heeft het helaas niet overleefd. Was toch een goedkoop ding, geeft me in ieder geval de kans om wat anders neer te zetten denk ik dan ;)
AtomicShockwave schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:59:
[...]
Zoals je ziet, voegen kun je ook zelf doen. Duurt NOG veel langer dan een professional :o
Ik kan beamen wat @AtomicShockwave zegt, dat voegen gaat langzaam. Ik zou ook willen dat ik dat uitbesteed had, heb het er nu nog van in m’n rug :/

[ Voor 16% gewijzigd door decipherer op 10-02-2025 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
Fraggert schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:51:
[...]

even wat anders.....ik zou in jouw geval altijd kiezen voor 1 grote brede deur, dan ben je veel flexibeler hoe je je garage inrijdt mocht je daar ook gaan klussen of knutselen, hobbien, weet ik veel.

daarnaast koos ik voor 1 gewoon deurkozijn met een deur, als je ff snel wat wilt paken hoef je niet die hele roldeur omhoog te doen.
Ik dacht inderdaad ook aan 1 grote sectionale poort.
Een deur wou ik niet nemen gezien het puur is om de auto's in te parkeren en niet als klus/hobby plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
vogelmans schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:03:
Zet 'm als hout skeletbouw en dan eventueel afwerken met steenstrips of watervast stucwerk. Of buitenwand betimmeren met Red Cedar wood (niet echt goedkoop).
Houtbouw kun je makkelijk zelf als je een klein beetje handig bent.
Een garage van damwand is heel snel gezet maar niet echt mooi, vind ik.
Is evt ook wel een mooie optie, maar dan zou ik wel met steenstrips werken. Geen zin om dat hout om de 2 jaar te behandelen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
AtomicShockwave schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:59:
[...]

Dat is an sich gunstig.

Je begint met de binnenmuren:
[Afbeelding]
Ik heb daarvoor ploegsteert thermobloc gebruikt, maar dat is voor een garage niet helemaal handig. Daar zou ik voor kalkzandsteen gaan.
Dan kun je een beetje oefenen met niet al je stenen ondersmeren enzo :P
Ook wat feeling krijgen voor stenen.

Om als laatste aan je schoon metselwerk te beginnen.
[Afbeelding]

Ziet er top uit! _/-\o_

Waarom een kalkzandsteen (ytong blok?) gebruiken en niet een snelbouwsteen met lijm?
Puur omdat het wat makkelijker is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
hollandnick schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:42:
[...]

Op het forum zijn meerdere topics te vinden, maar onder andere:
Showcase: ons zelfbouwhuis

Hier is genoeg inspiratie in op te halen in hoe je het vanaf de grond zelf opbouwt. Zowel die snelbouwstenen als isolatie wordt hier gebruikt en met foto's aangeduid. Eventueel zou de TS je nog kunnen helpen via het topic of DM ;)

Als leek en iemand die zijn eigen huis volledig gerenoveerd heeft zou ik zeggen ga het gewoon zelf doen. Als je nauwkeurig en rustig werkt en van te voren alles eerst goed uitzoekt moet het echt wel te doen zijn. Het duurt misschien langer en je bent zelf veel tijd kwijt, maar als dan alles staat kan je wel trots zijn ( en het bespaart je 10.000en euro's )

Het enige waar ik zelf over zou twijfelen om te doen is het dak zelf. Maar daar zou je dan weer iemand voor kunnen inhuren
Ik twijfel nog, maar denk dat ik toch de stap ga maken om het zelf te doen. Het blijft tenslotte maar een garage :p
Wat je nu leert kan je weer meenemen naar later.

Ik ben van plan om er eind dit jaar of begin volgend jaar eventueel mee te beginnen (gezien ik nu vrij beperkt ben in tijd). Dan kan ik nog rustig opzoek werk verrichten en eventueel een opleiding volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Stef CB schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:53:
[...]

Is evt ook wel een mooie optie, maar dan zou ik wel met steenstrips werken. Geen zin om dat hout om de 2 jaar te behandelen :p
Red Cedar hoef je helemaal niks aan te doen mits je het niet erg vind als het een grijze uitstraling krijgt. Een goede kwaliteit gaat een leven lang mee.
Steenstrips heb je ook in panelen zodat je niet steen voor steen hoeft te lijmen.
Nu ik erover denk; er zijn ook kunststof panelen met houtnerf, bijna niet van echt te onderscheiden.

Bijvoorbeeld: https://isodeco.nl/informatie/wandbekleding-buiten/

[ Voor 5% gewijzigd door vogelmans op 12-02-2025 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
vogelmans schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:04:
[...]

Red Cedar hoef je helemaal niks aan te doen mits je het niet erg vind als het een grijze uitstraling krijgt. Een goede kwaliteit gaat een leven lang mee.
Steenstrips heb je ook in panelen zodat je niet steen voor steen hoeft te lijmen.
Nu ik erover denk; er zijn ook kunststof panelen met houtnerf, bijna niet van echt te onderscheiden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awcGsG0g8Qs9R8FExMcwfswnWF8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sEWeWyTUYknee5uTECvInjEj.png?f=user_large
Dit heb ik net even getekend hoe ik het ongeveer zou willen.
We hebben nog een paar paletten gevelstenen liggen van onze woning deze ik dan wil gebruiken voor de garage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Stef CB schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:57:
[...]

Ziet er top uit! _/-\o_

Waarom een kalkzandsteen (ytong blok?) gebruiken en niet een snelbouwsteen met lijm?
Puur omdat het wat makkelijker is?
Ja je zou natuurlijk kunnen lijmen. Ik heb daar persoonlijk geen ervaring mee. Het lijmen is wel weer een truc apart, want de lagen zijn veel dunner, waardoor je moeilijk kunt corrigeren. Je moet hier altijd starten met een kimlaag (wel gemetseld) die keurig recht staat. voordat je mag gaan lijmen. Voor mij als amateur (steeds kleine stukjes) was het prettiger om gewoon te metselen met specie. Dat kun je in kleine beetjes aanmaken, en door de laagdikte goed corrigeren.

Verder Ik vind een (handzaam) kalkzandsteen formaat een mooie binnenafwerking van een garagemuur. Een rode snelbouwsteen is wat poreus/zacht en wil eigenlijk een stuclaag. Dat ga je niet doen in een garage.

Een keiharde witte kalkzandsteenmuur is in principe "garageklaar". Al zou een betonnen snelbouwsteen natuurlijk ook kunnen.

Verder wbt. je ontwerp. Je tekent een joekelig brede poort/deur met daarboven een heel klein opstandje/metselwerk.
Vergeet niet dat:
-Je garagedeur ergens heen moet vouwen (20-30cm)
-Dat er nog een balklaag is (20 - 25cm)
-Dat er platen en isolatie op deze balklaag liggen. (10cm)
-Dat je nog een opstand +-10cm hebt om water naar de goot te geleiden.

Dat het eigenlijk ook wel fijn is als je nog fatsoenlijk onder je garagedeur door kunt lopen.

Verder is dit eigenlijk niet aan te raden met een metselwerk rollaag. Dit moet voor zo'n gigantische lengte gewoon een IPE of een H-balk worden. Je kunt daar met veel moeite opteren voor een hele lange hoeklijn waar je op probeert te metselen, maar dat zal toch gaan scheuren, zeker na een aantal jaar.
Het is waarschijnlijk makkelijker om dat bovenste stuk dan af te werken met een trespa plaat op kleur. Of een stukje keralit ofzo.

• Stef CB
AtomicShockwave schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:35:
[...]

Ja je zou natuurlijk kunnen lijmen. Ik heb daar persoonlijk geen ervaring mee. Het lijmen is wel weer een truc apart, want de lagen zijn veel dunner, waardoor je moeilijk kunt corrigeren. Je moet hier altijd starten met een kimlaag (wel gemetseld) die keurig recht staat. voordat je mag gaan lijmen. Voor mij als amateur (steeds kleine stukjes) was het prettiger om gewoon te metselen met specie. Dat kun je in kleine beetjes aanmaken, en door de laagdikte goed corrigeren.

Verder Ik vind een (handzaam) kalkzandsteen formaat een mooie binnenafwerking van een garagemuur. Een rode snelbouwsteen is wat poreus/zacht en wil eigenlijk een stuclaag. Dat ga je niet doen in een garage.

Een keiharde witte kalkzandsteenmuur is in principe "garageklaar". Al zou een betonnen snelbouwsteen natuurlijk ook kunnen.

Verder wbt. je ontwerp. Je tekent een joekelig brede poort/deur met daarboven een heel klein opstandje/metselwerk.
Vergeet niet dat:
-Je garagedeur ergens heen moet vouwen (20-30cm)
-Dat er nog een balklaag is (20 - 25cm)
-Dat er platen en isolatie op deze balklaag liggen. (10cm)
-Dat je nog een opstand +-10cm hebt om water naar de goot te geleiden.

Dat het eigenlijk ook wel fijn is als je nog fatsoenlijk onder je garagedeur door kunt lopen.

Verder is dit eigenlijk niet aan te raden met een metselwerk rollaag. Dit moet voor zo'n gigantische lengte gewoon een IPE of een H-balk worden. Je kunt daar met veel moeite opteren voor een hele lange hoeklijn waar je op probeert te metselen, maar dat zal toch gaan scheuren, zeker na een aantal jaar.
Het is waarschijnlijk makkelijker om dat bovenste stuk dan af te werken met een trespa plaat op kleur. Of een stukje keralit ofzo.
Thnx voor je uitgebreide reactie!

Evt idd bekijken of met specie werken niet handiger zou zijn. Ik dacht dat lijmen handiger was en sneller. Idd kan je later niet corrigeren.

De poort heb ik getekend op 220 cm hoog en 500 cm in de lengte. Garage zelf is 240 cm hoog (geen idee hoe hoog dit zou moeten zijn)

Nu bedenk ik me, de vloerplaat is 600x600. Is dit wel voldoende voor een garage? Gezien je met het metselwerk en isolatie (snelbouw, isolatie, gevelsteen) al snel 20cm kwijt bent, x2 = 40 cm = 540 cm dat over blijft. Is dat wel voldoende voor 2 auto's?

Eventuele oplossing: rondom de vloerplaat 30cm beton bij leggen zodat de garage binnenin 600 cm blijft voor de auto's.

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Een auto parkeren gaat misschien net. Maar er aan werken niet.

Ik heb 3200mm voor 1 auto. Daar kun je net een beetje comfortabel klussen aan de wielophanging. Maar het houdt niet over. En een tweekolomsbrug past er niet in.

Ik zou persoonlijk voor 1 goede klusplek gaan.
- Je gaat niet aan 2 auto's werken.
- Auto's binnen parkeren zonder goede reden doet ook niemand meer toch?

• vogelmans
Stef CB schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:44:
[...]

Nu bedenk ik me, de vloerplaat is 600x600. Is dit wel voldoende voor een garage? Gezien je met het metselwerk en isolatie (snelbouw, isolatie, gevelsteen) al snel 20cm kwijt bent, x2 = 40 cm = 540 cm dat over blijft. Is dat wel voldoende voor 2 auto's?

Eventuele oplossing: rondom de vloerplaat 30cm beton bij leggen zodat de garage binnenin 600 cm blijft voor de auto's.
Die ring van beton zou ik sowieso storten als fundering en vorstrand (zodat de vloer niet omhoog komt bij strenge vorst).

• Stef CB
AtomicShockwave schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:10:
Een auto parkeren gaat misschien net. Maar er aan werken niet.

Ik heb 3200mm voor 1 auto. Daar kun je net een beetje comfortabel klussen aan de wielophanging. Maar het houdt niet over. En een tweekolomsbrug past er niet in.

Ik zou persoonlijk voor 1 goede klusplek gaan.
- Je gaat niet aan 2 auto's werken.
- Auto's binnen parkeren zonder goede reden doet ook niemand meer toch?
Bedoel je dat bij 540 cm de auto's net gaat lukken of bij 600 cm?

Reden is dat mijn elektrische auto warmer staat (ik wou evt nog een airco plaatsen die bijvoorbeeld aan gaat wanneer het kouder wordt dan 5°c in de garage). In de zomer lekker cool en gewoon niet vuil wordt. We wonen hier tussen de velden met een landbouwer over ons die veel stof maakt.

• Stef CB
vogelmans schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:49:
[...]

Die ring van beton zou ik sowieso storten als fundering en vorstrand (zodat de vloer niet omhoog komt bij strenge vorst).
Die is er al. Ik wou 30cm links en rechts bij gieten zodat de binnenmaat van de garage 600cm blijft zodat er meer ruimte is voor de auto's en het in- en uitstappen.

Pagina: 1