Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-04 18:18

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Hi all,

Sinds begin deze week draait mijn nieuwe systeem. i9 14900K onder een Grizzly contact frame en een Noctua NH-U12A cooler op een Asus ProART Creator mobo met 64BG PC6400 Dominator geheugen en een tweetal NVMe SSD's. Op dit moment draai ik zonder losse GPU en gebruik ik de onboard videocontroller in afwachting van de 4080 SUPER release.

Die 14900K is er gekomen met het doel om met heavy workloads (rendering etc.) het maximale aan prestaties te kunnen halen en met de 'voornemen' dat ik het vermogen kon temmen d.m.v. powerlimits/undervolt/etc. Want out-of-the-box slaat het natuurlijk nergens op wat team Blue en Red aan het doen zijn ten aanzien van powerdraw.

Dus daarmee al voorzichtig aan de slag gegaan de voorbije dagen na me ook op diverse plekken (tweakers/reddit/derbauer etc.) ingelezen te hebben.

Wat ik nu gedaan heb is een -0,100mVolt undervolt, een 253W P1 en P2 powerlimit en een LLC (level 3) in de BIOS ingesteld.
Idle trekt het systeem zo'n 40W uit het stopcontact en met normaal gebruik 85-90W.
Ben ik al best content mee, want mijn i9 7900X deed toch wel wat meer.

Bij een Cinebench R23.200 run blijft de temperatuur zo rond de 80-84 graden met fans op 100% (CPU cooler en 3 be quiet! 140mm PWM SILENT PRO 4 casefans). De case trekt dan 350W uit de voeding en de Cinebench score is dan zo rond de 38500.

Ik heb het gevoel dat er meer in moet zitten in optimalisatie, maar ik ben een beetje zoekende hoe dit het beste aan te vliegen.

Nu heeft Thomas in zijn powerlimit/undervolt artikel op de frontpage gekozen om alleen bepaalde punten 5 t/m 9 te undervolten en niet een volledige Core Voltage Offset. En dan wordt in de reacties ook nog gesproken over 'spelen' met de LLC.

VRAAG
Wat ik me nu dus afvraag, wat is de relatie tussen die twee? Kan ik beter een lage/minder extreme LLC instellen en proberen een hogere undervolt te realiseren of moet ik juist proberen om niet over de hele range een undervolt te doen, maar die juist wat hoger in de punten 5 t/m 9 te maken en wat is daarbij dan een handige LLC denkrichting?
Of staan die zaken toch wat los van elkaar?

[ Voor 7% gewijzigd door Dexter op 12-01-2024 18:28 ]

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:42

Dark

who tweaked the light?

Leest de i7-14700 review van Niels eens, die legt vrij gedetailleerd uit hoe je de maximale undervolt vindt. Intel Core i7-14700K Boxed review door Niels van Wooni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-04 18:18

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Dank voor de tip, en die pagina had ik al ver voor ik mijn nieuwe setup aangeschaft heb gebookmarked en meerdere keren doorgelezen.

Die review geeft echter geen antwoord op mijn vraag, wat is de relatie tussen LLC en undervolting. Eens te meer omdat Niels een extreme level LLC toepast en ik op meerdere momenten gelezen heb dat dat niet perse een slim idee zou zijn omdat bij extremere waarden de voltages ook heel gevoelig zijn voor bijvoorbeeld muis-gedrag.

Dus ik had gehoopt dat iemand meer relatie kon duiden tussen die twee met name ook in verhouding tot all-range undervolt vs point-undervolt.

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz