Schadeclaim gemeente omtrent beschadiging laadpaal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gtp
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-07 18:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hz_rfbbVCqyDcVr1af21DW0T4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XwSP8u98YZ75CNQKzOUtR0MC.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien niet het juiste forum, maar ik leg het graag voor aan alle Tesla en autoliefhebbers hier…
Ik had in November een aanrijding met een paal, ik heb hier toen ook foto’s gedeeld van de schade aan onze model Y. De paal leek niet beschadigd. Ik naar een Tesla schadeherstelbedrijf, daar kan ik 9 februari terecht voor herstel, kost €2700 als het portier gerepareerd kan worden (zij zeggen van wel, kan prima) en ik heb aangegeven dat ik het zelf betaal. Verzekering zei dat ik het niet hoefde te melden als ik het zelf betaal.

Kreeg ik vorige week te horen van de verzekering dat de gemeente een claim heeft ingediend voor schade aan de paal. Het is een laadlantaarn, waar geladen kan worden. De lantaarn doet het nog prima en opladen ook, er staan elke dag auto’s te laden. Er zit wel een verfstreep waar onze Tesla de paal heeft geraakt. Ik heb zelf geen brief gehad van de gemeente, ik kreeg dit van de verzekering te horen. De paal zit niet los en staat niet scheef. Er is helemaal niks mee aan de hand behalve die verfstreep.

Ik vroeg de verzekering wat het bedrag is wat de gemeente wil claimen, dat is nog niet bekend. En wat dan de schade is aan de paal, dat is ook niet bekend. En hoe de gemeente weet dat mijn auto de paal heeft geraakt, dat is ook niet bekend. De verzekering zegt dat deze palen misschien wel camera’s hebben.

Ik ontken niet dat ik er tegenaan ben gereden, en ik wil ook best voor de schoonmaak van de verfstreep betalen. Maar ik vind het een vreemd verhaal, dat de gemeente een vage claim (zonder bedrag, zonder indicatie wat de schade is, ook zonder indicatie om welke paal het gaat… alleen het kenteken van onze auto en de stad waar de aanrijding plaatsvond) indient zonder dat ik daar eerst over ben geïnformeerd.

Hebben jullie zoiets meegemaakt? Ben ik verplicht om het schadeformulier in te vullen? Dat hoefde dus niet voor de schade aan onze auto omdat ik het zelf betaal, maar nu dus wel vanwege deze schadeclaim.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen hierover !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:09
gtp schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:45:
[Afbeelding]

Misschien niet het juiste forum, maar ik leg het graag voor aan alle Tesla en autoliefhebbers hier…
Ik had in November een aanrijding met een paal, ik heb hier toen ook foto’s gedeeld van de schade aan onze model Y. De paal leek niet beschadigd. Ik naar een Tesla schadeherstelbedrijf, daar kan ik 9 februari terecht voor herstel, kost €2700 als het portier gerepareerd kan worden (zij zeggen van wel, kan prima) en ik heb aangegeven dat ik het zelf betaal. Verzekering zei dat ik het niet hoefde te melden als ik het zelf betaal.

Kreeg ik vorige week te horen van de verzekering dat de gemeente een claim heeft ingediend voor schade aan de paal. Het is een laadlantaarn, waar geladen kan worden. De lantaarn doet het nog prima en opladen ook, er staan elke dag auto’s te laden. Er zit wel een verfstreep waar onze Tesla de paal heeft geraakt. Ik heb zelf geen brief gehad van de gemeente, ik kreeg dit van de verzekering te horen. De paal zit niet los en staat niet scheef. Er is helemaal niks mee aan de hand behalve die verfstreep.

Ik vroeg de verzekering wat het bedrag is wat de gemeente wil claimen, dat is nog niet bekend. En wat dan de schade is aan de paal, dat is ook niet bekend. En hoe de gemeente weet dat mijn auto de paal heeft geraakt, dat is ook niet bekend. De verzekering zegt dat deze palen misschien wel camera’s hebben.

Ik ontken niet dat ik er tegenaan ben gereden, en ik wil ook best voor de schoonmaak van de verfstreep betalen. Maar ik vind het een vreemd verhaal, dat de gemeente een vage claim (zonder bedrag, zonder indicatie wat de schade is, ook zonder indicatie om welke paal het gaat… alleen het kenteken van onze auto en de stad waar de aanrijding plaatsvond) indient zonder dat ik daar eerst over ben geïnformeerd.

Hebben jullie zoiets meegemaakt? Ben ik verplicht om het schadeformulier in te vullen? Dat hoefde dus niet voor de schade aan onze auto omdat ik het zelf betaal, maar nu dus wel vanwege deze schadeclaim.

Gemeente zal dan moeten aantonen dat jij schuldig bent. Zou eerst even afwachten. Evt rechtsbijstand inschakelen als je die hebt.

Anders zul je wellicht nog de mogelijkheid hebben om via de verzekering met terugwerkende kracht de gehele schade op hen te verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:37

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Even in een eigen topic; dit is niet specifiek aan Tesla

[ Voor 13% gewijzigd door Notna op 12-01-2024 17:29 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:31

Croga

The Unreasonable Man

Ik vindt dat niet echt raar....

Wat gebeurt er als jij een aanrijding hebt? Dan vul je een schadeformulier in wat je naar je eigen verzekering stuurt. Ook als de tegenpartij er niet bij is. Dat is waarschijnlijk ook wat er hier gebeurt is; de gemeente heeft een "schadeformulier" naar hun verzekering gestuurd en die is op zoek gegaan naar de verzekering van de tegenpartij (aangezien een WA verzekering in Nederland verplicht is voor je auto hoeven ze niet op zoek naar de bestuurder of eigenaar).
En nee, dan is de schade of het bedrag nog niet exact bekend. Net zo min als dat is wanneer je door een andere auto geraakt wordt; eerst schadeformulier, daarna pas herstellen.

Dus nee, ik zie hier weinig raars gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Is er geen telefoonnummer bekend bij de gemeente die deze schade aanhankelijk heeft gemaakt?
Persoonlijk zou ik de gemeente even bellen met de vraag hoe ze bij jou uit zijn gekomen en welke achade zij mogelijl hebben. Ik zou op dat moment nog niets melden dat je in november (2-3 maamd geleden) daar een incidentje had. Dat is direct schuldbekenen, en als blijkt dat er een ander incident heeft plaats gevonden (voor of na dat van jou) gaan ze ook niet verder zoeken, want jij hebt immers "bekent".

Ik ben wel heel benieuwd hoe ze na die paar maanden bij jou terecht zijn gekomen. Eventuele filmbeelden mogen maar beperkte tijd worden opgeslagen en niet overal voor worden gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtp
BastaRhymez schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:16:
Is er geen telefoonnummer bekend bij de gemeente die deze schade aanhankelijk heeft gemaakt?
Persoonlijk zou ik de gemeente even bellen met de vraag hoe ze bij jou uit zijn gekomen en welke achade zij mogelijl hebben. Ik zou op dat moment nog niets melden dat je in november (2-3 maamd geleden) daar een incidentje had. Dat is direct schuldbekenen, en als blijkt dat er een ander incident heeft plaats gevonden (voor of na dat van jou) gaan ze ook niet verder zoeken, want jij hebt immers "bekent".

Ik ben wel heel benieuwd hoe ze na die paar maanden bij jou terecht zijn gekomen. Eventuele filmbeelden mogen maar beperkte tijd worden opgeslagen en niet overal voor worden gebruikt...
Inderdaad een raadsel hoe de gemeente dit weet… ik zie geen camera aan de paal hangen en er mag volgens mij ook niet zomaar gefilmd worden op de openbare weg? Ik weet ook niet of de claim van de gemeente wel over deze specifieke paal gaat, zou best een andere paal kunnen zijn waar ik dan voor opdraai.

Ik heb ook geen info van een contact persoon, maar kan hiernaar op zoek gaan, goed idee 👍

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

gtp schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:50:
[...]

Inderdaad een raadsel hoe de gemeente dit weet… ik zie geen camera aan de paal hangen en er mag volgens mij ook niet zomaar gefilmd worden op de openbare weg? Ik weet ook niet of de claim van de gemeente wel over deze specifieke paal gaat, zou best een andere paal kunnen zijn waar ik dan voor opdraai.

Ik heb ook geen info van een contact persoon, maar kan hiernaar op zoek gaan, goed idee 👍
Je had de aanrijding zelf moeten melden bij de gemeente.

Edit: je had het zelfs aan de politie moeten melden. Het verlaten van de plaats van een ongeval is een misdrijf.

[ Voor 9% gewijzigd door evilution op 13-01-2024 11:07 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@gtp Heeft niet toevallig een omstander het zien gebeuren en heeft er melding van gemaakt bij jouw Gemeente?

Zo in het kader van "iemand beschadigt het openbare meubilair, ik zal het kenteken wel ff doorgeven aan de Gemeente..."

Of heeft jouw eigen verzekeringsmij. aan de gemeente dit akkefietje doorgegeven?
Hebben ze van jou de precieze locatie/omschrijving gekregen?

[ Voor 23% gewijzigd door ehtweak op 13-01-2024 11:07 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Hilarische houding, jij heb een aanrijding met een stuk openbaar domein. Jij oordeelt dat er geen schade aan is terwijl er wel voor 2700 € schade is aan je eigen voertuig (wat ook wel wat zegt over de omvang van de schade). Dan pleeg je maar even lekker vluchtmisdrijf en reageer je verbaast dat je aangesproken wordt over de schade die jij veroorzaakt hebt...

Ik denk dat je er nog makkelijk vanaf komt met een claim van de gemeente en dat het geen strafrechterlijk vervolg krijgt.

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Aan alle moraalridders die over strafvervolging beginnen: wat zou jij doen als je met je deur een paaltje raakt en een paar verfspuiten op die paal ziet, zoals hier op de foto? Bel je de politie en wacht je tot ze komen of haal je je schouders op en ga je gewoon verder? Ik zou me er in dit geval niet een van bewust zijn dat dit onder schade valt, de laadpalen bij ons in de buurt zijn veel erger mishandeld en zien er veel minder netjes uit. Niet dat dat een reden is, maar het schept wel een bepaalde verwachting.

Vinden deze mensen echt dat TS naar de gevangenis moet voor dit vergrijp?

Maar dan nog, gewoon betalen als jij het hebt gedaan en de gemeente wil het herstellen.

[ Voor 8% gewijzigd door Kurkentrekker op 13-01-2024 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 13:38
Als het alleen een kras is, valt dit onder het normaal te verwachten optische slijtage van straatmeubilair. Koop een tube Valma polijstpasta voor koplampen bij de Action en poets het zelf weg. Welke schade?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Kurkentrekker schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:50:
Vinden deze mensen echt dat TS naar de gevangenis moet voor dit vergrijp?
<knip> HK-reactie mag je achterwege laten. En als het niet als grap bedoeld was: dingen in het belachelijke trekken is óók niet de bedoeling.

[ Voor 29% gewijzigd door Ardana op 15-01-2024 12:38 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Quote en reactie verwijderd. Svp niet reageren op 'n slechte post, dien liever 'n TR in.

[ Voor 88% gewijzigd door Ardana op 15-01-2024 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-06 00:19
Het probleem is inderdaad dat jij nu 1-0 achter staat. Jij zegt dat het een paal is met verfstreken, wij moeten dat nu maar geloven. De gemeente kan zeggen, nee het was een andere paal die technisch nu echt kapot is.

Het is gewoon niet handig aangepakt. Je doet er niks meer tegen, afwachten wat de gemeente claimt en dan pas gaat dit topic interessant zijn. Tot die tijd hebben wij ook weinig toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtp
pennywiser schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:57:
Als het alleen een kras is, valt dit onder het normaal te verwachten optische slijtage van straatmeubilair. Koop een tube Valma polijstpasta voor koplampen bij de Action en poets het zelf weg. Welke schade?
Heb ik ook aan gedacht om het zelf schoon te maken, maar dat zou vernietigen van bewijsmateriaal zijn… stel je voor dat de schadeclaim van de gemeente over een hele andere paal gaat waar ik niet tegenaan ben gereden, dan kan ik aantonen dat het echt deze paal was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:36
Vanaf moment aanrijding had je 24 uur in dit bij de gemeente of de politie te melden. Wat je hebt gedaan is dus zelfs strafbaar.

Ik verwacht niet dat je straf krijg maar in plaats van af te vragen hoe de gemeente het weet moet je afvragen waarom je het niet gemeld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtp
bmwgozer schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:07:
Het probleem is inderdaad dat jij nu 1-0 achter staat. Jij zegt dat het een paal is met verfstreken, wij moeten dat nu maar geloven. De gemeente kan zeggen, nee het was een andere paal die technisch nu echt kapot is.

Het is gewoon niet handig aangepakt. Je doet er niks meer tegen, afwachten wat de gemeente claimt en dan pas gaat dit topic interessant zijn. Tot die tijd hebben wij ook weinig toe te voegen.
Mijn vraag is: nu schadeformulier ondertekenen of afwachten wat de claim is…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:54
Precies, ik zou afwachten tot je iets van een bedrag weet. Zou daarnaast wel die paal even opportsen, en er dan een recente krant naast houden en een foto maken. Als je het zelf weggepoetst krijgt natuurlijk helemaal prima (is uiteraard niet de bedoeling, maar bij zoiets kleins lijkt me dat geen issue zolang je maar poetst en het niet gaat verven ofzo).

Gemeente heeft natuurlijk ook helemaal geen zin in dit soort kleine dingen - als je het zelf even fixt laten ze het vast vallen (mochten ze uberhaupt serieus met een claim komen).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pennywiser
alwind schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:16:
Vanaf moment aanrijding had je 24 uur in dit bij de gemeente of de politie te melden. Wat je hebt gedaan is dus zelfs strafbaar.

Ik verwacht niet dat je straf krijg maar in plaats van af te vragen hoe de gemeente het weet moet je afvragen waarom je het niet gemeld hebt.
Beetje hoog van de toren nmm. Doet iedereen dat die met zijn deur een kras op een prullenbak maakt? Of met zijn trouwring een kras op een voetgangerslichtknop?

Straatmeubilair is er op gemaakt dit soort abuse te ontvangen, en daar staat verder niemand bij stil. Moet dat nu wel ineens omdat het een fancy laadpaal is? Mogen daar in een keer geen krasjes op komen?

[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 13-01-2024 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:54
gtp schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:18:
[...]

Ik zou niet tekenen, want er is gewn noemenswaardige schade (in mijn optiek). Zou daarvoor dus zelf nog wel even poetsen (maar zelfs zonder herstel vind ik dat er geen serieuze schade is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
pennywiser schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:20:
[...]

Beetje hoog van de toren nmm. Doet iedereen dat die met zijn deur een kras op een prullenbak maakt? Of met zijn trouwring een kras op een voetgangerslichtknop?

Straatmeubilair is er op gemaakt dit soort abuse te ontvangen, en daar staat verder niemand bij stil. Moet dat nu wel ineens omdat het een fancy laadpaal is?
Ik stel voor dat je eens naar de foto van de wagen kijkt, is niet gewoon een 'tikje' geweest. De deuk loopt over 70 cm en is vrij diep. Die laadpaal heeft een tik gehad, meer dan normaal slijtage, dat kan je gewoon niet ontkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtp
alwind schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:16:

Ik heb het niet gemeld omdat er geen echte schade zichtbaar was en alles nog gewoon werkt. Als er wel iets echt kapot was dan had ik het wel gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Lt.Mitchell schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:22:
[...]

Ik stel voor dat je eens naar de foto van de wagen kijkt, is niet gewoon een 'tikje' geweest. De deuk loopt over 70 cm en is vrij diep. Die laadpaal heeft een tik gehad, meer dan normaal slijtage, dat kan je gewoon niet ontkennen.
Doet ie het nog steeds? Mooi hè, die dikwandige, straat-abuse bestendige uitvoering. Krassen hou je.

Als de werking van de paal is aangetast is het een ander verhaal. Dat is gewoon niet zo. Gaan ze voor elke kras op elke laadpaal nu een heksenjacht houden?

[ Voor 14% gewijzigd door pennywiser op 13-01-2024 12:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
pennywiser schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:23:
[...]

Doet ie het nog steeds? Mooi hè, die dikwandige, straat-abuse bestendige uitvoering. Krassen hou je.
Definieer 'doet ie het nog steeds' ?

Is hij nog steeds waterdicht afgesloten? Is de anti-roest coating beschadigd? Is hij nog steeds veilig? Staat hij nog waterpas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Lt.Mitchell schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:25:
[...]

Definieer 'doet ie het nog steeds' ?

Is hij nog steeds waterdicht afgesloten? Is de anti-roest coating beschadigd? Is hij nog steeds veilig? Staat hij nog waterpas?
Ja Nee Ja en Ja.

Het is ook niet eens een kras, maar een verfstreep van de Tesla. Dus je kunt het er*af* poetsen. Er is nauwelijks kracht gekomen op de laadpaal.

[ Voor 18% gewijzigd door pennywiser op 13-01-2024 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
pennywiser schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:20:
[...]

Straatmeubilair is er op gemaakt dit soort abuse te ontvangen, en daar staat verder niemand bij stil. Moet dat nu wel ineens omdat het een fancy laadpaal is? Mogen daar in een keer geen krasjes op komen?
Meestal heeft je eigen auto niet voor 2700 euro schade als je een kras op een prullenbak maakt.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
evilution schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:05:
[...]

Je had de aanrijding zelf moeten melden bij de gemeente.

Edit: je had het zelfs aan de politie moeten melden. Het verlaten van de plaats van een ongeval is een misdrijf.
Ja, laten we vooral de Politie lastig vallen met een krasje aan een paal. Die zitten echt niet op dit soort onzin te wachten. Ga je dat ook doen als je tijdens het parkeren per ongeluk een boom of een heg raakt? Ook publiek eigendom…
Hou toch op, wat een moraalridders hier op Tweakers 8)7

Edit: het kan best dat de Tesla 2700 euro schade heeft en een stevige stalen paal met beton in de grond maar een krasje. Auto’s (vooral Tesla’s) zijn niet zo oerdegelijk en er zit behoorlijk wat sensoren achter alle bumpers. Tegenwoordig worden ook complete bumpers (en alles wat daarbij hoort) vervangen/gespoten ipv 1 klein ding.

[ Voor 22% gewijzigd door Tux3.14 op 13-01-2024 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:45

Barrycade

Through the...

Al is er geen schade, er zal toch iemand naar toe zijn geweest om de schade op te nemen. En wellicht om te controleren of het ding het nog doet zonder risico.

Dus de schade hoeft wellicht niet aan het ding zelf te zijn maar wel de opvolging heeft de gemeente tot kosten gedreven.

Dus links of rechtsom, wellicht kan je je deur ook maar gewoon via de verzekering laten lopen, want je no-claim lijkt er toch aan te gaan.

En politie zelf verwijst je door naar de gemeente: https://www.politie.nl/in...gemeente%20of%20provincie.

[ Voor 21% gewijzigd door Barrycade op 13-01-2024 12:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
Tux3.14 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:30:
[...]

Ja, laten we vooral de Politie lastig vallen met een krasje aan een paal. Die zitten echt niet op dit soort onzin te wachten. Ga je dat ook doen als je tijdens het parkeren per ongeluk een boom of een heg raakt? Ook publiek eigendom…
Hou toch op, wat een moraalridders hier op Tweakers 8)7
Je aan de afspraken houden in een land is wel echt de moraalridder uithangen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
alwind schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:30:
[...]

Meestal heeft je eigen auto niet voor 2700 euro schade als je een kras op een prullenbak maakt.
Schade aan dergelijke nieuwe auto is zo duur (helaas) dat die 2 niet te relateren zijn aan elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
alwind schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:30:
[...]

Het is toch aardig gelukt :X maar goed daar is je kreukelzone voor, en die palen zijn expres hufterproof gemaakt, dus naar mijn idee verklaard dat het verschil qua schade tussen de 2 objecten.

En idd voor alle moraalridders, overdrijf eens niet zo, hebben jullie nog nooit met de auto/fiets/whatever een keer een paaltje geraakt? Hebben jullie toen ook direct de politie gebeld? 8)7

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Wat ik niet snap. Waarom wachten met het tekenen van een schadeformulier. Je weet toch wat er gebeurd is. Op het formulier kun je niet eens een bedrag invullen.

Wat maakt het bedrag uit voor de situatie dat je tegen die paal aangezeten hebt.

De reden dat je geen brief van de gemeente krijgt is waarschijnlijk omdat ze alleen je kenteken hebben. Die geef je door aan de verzekering en die stelt je dan alvast aansprakelijk.

De kosten waarvoor volgen later nog.

[ Voor 31% gewijzigd door alwind op 13-01-2024 12:36 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als ik zo de foto zie van de schade aan de auto dan moet ik concluderen dat die blijkbaar van karton gemaakt is of dat de paal toch meer schade heeft dan hier wordt verteld.

Nu is het gewoon even afwachten welk bedrag de gemeente komt claimen. Wellicht valt het mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtp
Barrycade schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:31:
Al is er geen schade, er zal toch iemand naar toe zijn geweest om de schade op te nemen. En wellicht om te controleren of het ding het nog doet zonder risico.

Dus de schade hoeft wellicht niet aan het ding zelf te zijn maar wel de opvolging heeft de gemeente tot kosten gedreven.
Waarom zou er iemand naar toe geweest zijn? Als ik het niet heb gemeld en alles werkt gewoon? We weten niet eens of de schadeclaim van de gemeente echt op deze paal van toepassing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[Afbeelding]

En hoe de gemeente weet dat mijn auto de paal heeft geraakt, dat is ook niet bekend.
Dat is bijzonder simpel. Iemand heeft jou daar zien vertrekken, dus voor de gemeente was het een kwestie van de laatste laadsessie op te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
gtp schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:36:
[...]

Waarom zou er iemand naar toe geweest zijn? Als ik het niet heb gemeld en alles werkt gewoon? We weten niet eens of de schadeclaim van de gemeente echt op deze paal van toepassing is.
Waarschijnlijk is er een getuige die je kenteken doorgegeven heeft, De verzekering van de gemeente stelt je dan vast aansprakelijk en vraagt meestal een aangifte bij de politie vanwege doorrijden na ongeval.

Als de aangifte en het schaderapport binnen zijn zullen ze een concreet bedrag bij je claimen. Het kan zijn dat de politie bij de aangifte contact met je opneemt om het zonder aangifte rond te maken.

Dit zeg ik op basis van ervaringen niet om je bang te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:45

Barrycade

Through the...

gtp schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:36:
[...]

Nee we weten alleen jouw kant van het verhaal, maar jij bent op de een of andere manier tegen de lamp / paal gelopen / gereden :P En iemand heeft je gesnitched.

Beetje gemeente gaat naar een melding kijken. Ik meld wel eens losse tegels of overhangende bossages o,i.d. waardoor de veiligheid in gedrang komt en dan krijg ik laten een melding dat iemand is wezen kijken en welke acties er op volgen.

Dus vandaar dat ik even aanneem dat dat ook hier is gebeurt en dat wellicht de gemeente dus iemand van die laadpalen heeft gevraagd om een check uit te voeren. Want dat krijg je met die leuke claim cultuur. Want als jij de volgende lader was geweest nadat je voorganger zijn Tesla even heeft laten knuffelen met die paal en je Tesla loopt schade op. Weet ik wel wat voor klaagzang aan diezelfde gemeente hadden gevolgd. Waarschijnlijk met een lang topic hier op Tweakers waarin iedereen je dan gaat bevestigen.

[ Voor 5% gewijzigd door Barrycade op 13-01-2024 12:43 . Reden: wat typos en iets duidelijker communiceren ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Wolly schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:36:
Als ik zo de foto zie van de schade aan de auto dan moet ik concluderen dat die blijkbaar van karton gemaakt is of dat de paal toch meer schade heeft dan hier wordt verteld.

Nu is het gewoon even afwachten welk bedrag de gemeente komt claimen. Wellicht valt het mee.
Was handig geweest als @gtp dit ook meteen gedeeld had. Nu twijfel ik of dit wel de juiste laadpaal is. Kijk alleen even naar de groene waas op de auto. Ik zie op getoonde laadpaal niets wat daarmee overeenkomt. Heeft de gemeente hem al omgewisseld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtp
alwind schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:39:
[...]

Waarschijnlijk is er een getuige die je kenteken doorgegeven heeft, De verzekering van de gemeente stelt je dan vast aansprakelijk en vraagt meestal een aangifte bij de politie vanwege doorrijden na ongeval.

Als de aangifte en het schaderapport binnen zijn zullen ze een concreet bedrag bij je claimen. Het kan zijn dat de politie bij de aangifte contact met je opneemt om het zonder aangifte rond te maken.

Dit zeg ik op basis van ervaringen niet om je bang te maken.
Ok, duidelijk, dit was eigenlijk de verklaring die ik zocht. Geen camera dus op de laadlantaarn, maar een van onze buren die mij verlinkt heeft :p
Dan ga ik gewoon het schadeformulier ondertekenen en afwachten wat er verder komt. Hier ben ik tenslotte voor verzekerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gtp
pennywiser schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:45:
[...]

Was handig geweest als @gtp dit ook meteen gedeeld had. Nu twijfel ik of dit wel de juiste laadpaal is. Kijk alleen even naar de groene waas op de auto. Ik zie op getoonde laadpaal niets wat daarmee overeenkomt. Heeft de gemeente hem al omgewisseld?
De groene waas op de auto is van de groene laadknop. En de witte verfstreep op de laadknop is van onze witte auto. De laadpaal staat er nog net zo bij, niks is omgewisseld. Er staan elke dag auto’s te laden, niks aan de hand.
En ja het was echt deze paal waar ik tegenaan ben gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Waarschijnlijk gewoon een buurtbewoner die het heeft zien gebeuren en de gegevens heeft doorgegeven.
Zelf ook gehad dat een busje de lantaarnpaal voor mijn deur plat reed, netjes doorgegeven en kreeg een melding van de lantaarnpaal beheerder ( de gemeente heeft dit dus uitbesteed ) dat ze heel erg dankbaar waren en er een claim ligt bij de kentekenhouder om de schade ( een nieuwe paal ) te kunnen verhalen.

En gezien je schade zal er wel meer schade zijn dan een krasje. Ik heb zelf vaak schade opnames gemaakt voor tankstations, en ik kan je zeggen dat zaken die er van buiten uit zien als een krasje of een klein tikje van binnen het hele frame ontzet kunnen hebben.
Rijd tegen de kopse kant van een benzine dispenser aan, erg zachtjes, en dat is voldoende om het hele frame krom te drukken zonder dat het voor de leek van buiten opvalt.

Accepteer gewoon je schuld en wacht af wat de claim is. Het beheer dat de palen in beheer heeft voor de gemeente komst vast met een schaderapport bij de verzekering. En dan kun je altijd nog in beroep gaan. Maar tenzij je een auto van papier-maché rijd zal het wel meer schade zijn dan dat krasje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
gtp schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:18:
[...]

Wat wil je gaan doen? Je geeft zelf al toe dat je het gedaan hebt, dus je kan prima een schade formulier invullen dat je op datum X Paal met nummer Y op locatie Z aangereden hebt, dat er geen zichtbare schade is behoudens een verfstreep, meer hoef je niet in te vullen. Eventuele claims komen normaliter later pas, en dan gaan de verzekeraars van beide partijen, of in dit geval jouw verzekering en de gemeente wel soebatten over de schuldvraag.

Als je wil ontkennen dat je het was, kan je dit natuurlijk nu ook gewoon al doen. Ga je echter natuurlijk wel nat als er wel bewijs is dat je het gedaan hebt (misschien heeft iemand het wel gefilmd, hier reed laatst een pakketbezorger zijn bus op een stenen bankje van de gemeente, stond ook direct een paar man foto's te maken en te filmen, d'r hoeft er natuurlijk maar 1 dat spul bij de gemeente te hebben ingeleverd) of als de gemeente dit aannemelijk kan maken doodmiddel van getuigenverklaringen, of je voor zoiets fraude wil plegen, zeker gezien de schade volgens jou meevalt lijkt me dat wel een risico......

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 13-01-2024 14:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:25
Als je tzt vindt dat het schadevdrag te hoog uitvalt kan je altijd nog in beroep gaan. Goed documenteren hoe dat ding er nu uit ziet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtp
Dank voor alle reacties! Ik ga gewoon het schade formulier opsturen en dan afwachten wat de claim van de gemeente is, en dan kan ik eventueel in beroep gaan als de claim niet in verhouding staat tot de schade.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:12

Yucon

*broem*

Het kan prima zijn dat de gemeente dit alvast als kennisgeving doet om achteraf niet het verwijt te krijgen niet aan de bel getrokken te hebben. Dit nog zonder dat men zelf echt uitgezocht heeft of er wel schade is en of men die wel wil gaan claimen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:39
Goed oppassen met deze grap.
Enkele jaren geleden een collega van mij na een dienst met haar auto tegen de vangrail gereden. Niemand bij hoeven komen gelukkig en schade was aan haar auto en niet zozeer aan de vangrail. Zij dus niets gedeclareerd maar wel even geïnformeerd bij haar verzekering.
Maand later ging haar premie omhoog want schadeclaim voor de vangrail (waar dus eigenlijk geen schade zat). Na lang gepraat bleek dat er helemaal niets door iemand anders geclaimd was voor schade maar dat de verzekeraar uit voorzorg alvast premie omhoog geschroefd had voor als er geclaimd zou worden.
Was zij niet mee akkoord natuurlijk dus teruggedraaid en meteen ook andere verzekering genomen.

Moraal van het verhaal. Check effe of er inderdaad geclaimd wordt. Welk bedrag dat is en welke schade dat dan betreft. Klinkt als een beetje onzin eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[Afbeelding]

Ga er even heen en poets het weg. evt. met aceton, maar probeer eerst gewoon poetsmiddel.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Laatst online: 28-07 09:44
Ik zie geen schade aan de paal.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Laatst online: 17-09 16:26
Als jij zo'n sporen ziet op jouw auto, spreek je dan ook over "geen schade"?

Als dat effectief gewoon "op" de paal ligt dan zal TS wel zo slim zijn om er dat snel even af te vegen zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Lijkt mij ook dat de gemeente een dossier heeft gestart maar zelf nog geen claim heeft om over te maken. Rustig op wachten. Je hebt uiteindelijk zelf kort na het incident melding bij je verzekering gedaan en zij hebben je ook niet gemeld dat je dit ook nog moet melden bij gemeente/politie.

Schade aan de paal lijkt zeer klein te zijn en de kans is dan ook groot dat er niet echt schade te claimen valt door de gemeente.

Nu nog een schadeformulier opsturen heeft ook weinig zin. Dat formulier is vooral handig om in te vullen op het moment dat het gebeurd om geen details over het hoofd te zien, maar dat is hier niet van toepassing en zal op zich ook geen meerwaarde hebben net omdat je het voorval al gemeld hebt aan je verzekering.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rayvonrk
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:49
Is die paal wel van de gemeente? Toch gewoon van allego

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:48
Je mag gewoon zelf de schade aan de paal herstellen als je dat wil :) meer dan even poetsen met een doekje zal het niet zijn.
Laat ze anders maar aantonen via een schadeexpert wat de schade zou zijn.
Dat jouw schade 2700 euro is niet relevant: autoschadeherstellers vragen (te) forse bedragen en zelfs onzichtbare schade kan zomaar richting de 3000 euro gaan omdat ze met flinke marge rekenen

[ Voor 3% gewijzigd door SniperGuy op 13-01-2024 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 23:39

WhiteDog

met zwarte hond

Een streep verf op een paal is niet zo'n probleem. Eventuele onzichtbare schade binnen in een laadpaal door de impact (bedrading, zekering, aarding) is dat wel en mag dus wel even nagekeken worden toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:02
SniperGuy schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:25:
Je mag gewoon zelf de schade aan de paal herstellen als je dat wil :) meer dan even poetsen met een doekje zal het niet zijn.
Laat ze anders maar aantonen via een schadeexpert wat de schade zou zijn.
Dat jouw schade 2700 euro is niet relevant: autoschadeherstellers vragen (te) forse bedragen en zelfs onzichtbare schade kan zomaar richting de 3000 euro gaan omdat ze met flinke marge rekenen
Ik zou de foto even bekijken, de schade waar het hier om gaat is niet echt onzichtbaar te noemen :+

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-09 23:59

XOR

Kurkentrekker schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:50:
Aan alle moraalridders die over strafvervolging beginnen: wat zou jij doen als je met je deur een paaltje raakt en een paar verfspuiten op die paal ziet, zoals hier op de foto?
Met de velg een stoeprand geraakt en nu een kras op de stoeprand? Melden bij de politie of anders het gevang in! _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XOR

XOR

Wolly schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:36:

Dat valt wel mee. Het gaat om een dun paneel op een aluminium auto versus hufterproof straatmeubilair. De relatieve schade valt dan prima binnen de verwachtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
XOR schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:11:
[...]

Dat valt wel mee. Het gaat om een dun paneel op een aluminium auto versus hufterproof straatmeubilair. De relatieve schade valt dan prima binnen de verwachtingen.
Knap dat je dat zo kunt vaststellen.... Punt is dat deze hele discussie precies de reden is waarom er een schadeformulier is. Daarmee geef je aan wat er gebeurd is, waarna experts gaan vaststellen of en wat de schade is. In dit geval heeft ie een laadpaal geraakt met zijn auto en redelijk hard ook, gezien de schade aan de auto. Dan is het dus normaal dat er ook gekeken wordt of en hoeveel schade de laadpaal heeft.
Oftewel schadeformulier invullen en de schade vast laten stellen, net als dat je dat zou doen als het om een ander voertuig was gegaan. Goede kans dat het alleen een verflaagje is en dan zullen de kosten laag zijn, maar met een beetje pech is er elektronisch iets kapot gegaan en lopen de kosten wat hoger op.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
rayvonrk schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:39:
Is die paal wel van de gemeente? Toch gewoon van allego
Merk, beheerder of eigenaar zijn drie verschillende dingen. Mijn auto is ook niet van BMW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR

XOR

redwing schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:28:
Knap dat je dat zo kunt vaststellen.... Punt is dat deze hele discussie precies de reden is waarom er een schadeformulier is. Daarmee geef je aan wat er gebeurd is, waarna experts gaan vaststellen of en wat de schade is. In dit geval heeft ie een laadpaal geraakt met zijn auto en redelijk hard ook, gezien de schade aan de auto. Dan is het dus normaal dat er ook gekeken wordt of en hoeveel schade de laadpaal heeft.
Oftewel schadeformulier invullen en de schade vast laten stellen, net als dat je dat zou doen als het om een ander voertuig was gegaan. Goede kans dat het alleen een verflaagje is en dan zullen de kosten laag zijn, maar met een beetje pech is er elektronisch iets kapot gegaan en lopen de kosten wat hoger op.
Zo knap is dat niet hoor, het ligt nogal voor de hand dat een dun paneel het verliest van een opzettelijk oerdegelijk gebouwd object. :+ Als je je knie een beetje enthousiast tegen zo'n paneel zet zit er ook al een deuk in.

Ik zie overigens dat dat specifieke paneel weleens van staal zou kunnen zijn, maar dat verandert de zaak niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Mooi topic weer... 3 pagina's aan meningen, zelfs gevangenisstraf, maar nog geen eens contact met de gemeente of hun verzekering gehad...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

42erik schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:37:
Mooi topic weer... 3 pagina's aan meningen, zelfs gevangenisstraf, maar nog geen eens contact met de gemeente of hun verzekering gehad...
Op zich geen verrassing in het weekeinde maar wel de natuurlijke verloop van een topic op Tweakers.

/me neuriet "it's the circle of liiiiiiiffeeee"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
XOR schreef op zondag 14 januari 2024 @ 00:31:
[...]

Zo knap is dat niet hoor, het ligt nogal voor de hand dat een dun paneel het verliest van een opzettelijk oerdegelijk gebouwd object. :+ Als je je knie een beetje enthousiast tegen zo'n paneel zet zit er ook al een deuk in.

Ik zie overigens dat dat specifieke paneel weleens van staal zou kunnen zijn, maar dat verandert de zaak niet echt.
Alleen zitten er achter dat paneel wel versterkingen en is de schade hoe dan ook van een redelijke klap geweest. Deze schade krijg je, zelfs met een dun paneel, niet door er net even tegen aan te schampen, dan heb je hem al echt geraakt. En ik ben het natuurlijk met je eens dat de schade aan de paal waarschijnlijk beperkt zal zijn, maar dat bepalen we nu aan een foto en een beschrijving van wat er gebeurd is.

Daarom is het stuk dat ik erna typte het belangrijkste, je weet simpelweg niet of en wat de schade is en dat is precies waarvoor zo'n schadeformulier is. Want daarna zoeken de verzekeringen/experts wel uit of en wat de schade daadwerkelijk is. En een goede kans dat daaruit komt dat er alleen maar een mannetje even de paal moet gaan poetsen, maar dat weet ja pas als er onafhankelijk naar gekeken is. Oftewel gewoon even contact met de gemeente opnemen en vragen hoe dit verder wordt afgehandeld.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:48
redwing schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:54:
[...]

Ik zou de foto even bekijken, de schade waar het hier om gaat is niet echt onzichtbaar te noemen :+
onzichtbare schade aan een auto :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Laatst online: 28-07 09:44
cadsite schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:44:
[...]

Als jij zo'n sporen ziet op jouw auto, spreek je dan ook over "geen schade"?

Als dat effectief gewoon "op" de paal ligt dan zal TS wel zo slim zijn om er dat snel even af te vegen zeker?
Als het af te vegen is en de paal geen deukjes of krasjes heeft...

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Laatst online: 17-09 16:26
Mandrake466 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:29:
[...]

Als het af te vegen is en de paal geen deukjes of krasjes heeft...
Is het af te vegen?
Zou TS dat dan niet al lang gedaan hebben??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR

XOR

redwing schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:50:
Alleen zitten er achter dat paneel wel versterkingen en is de schade hoe dan ook van een redelijke klap geweest. Deze schade krijg je, zelfs met een dun paneel, niet door er net even tegen aan te schampen, dan heb je hem al echt geraakt.
Knap dat je dat zo kunt vaststellen.... :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
XOR schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:11:
[...]

Dan nog moet je er redelijk flink tegenaan gereden zijn. Schampen tijdens een parkeermanoeuvre zorgt ook bij staal vs aluminium niet voor zoveel schade. En dan weten we op basis van de foto ook niet wat de mogelijke schade is aan de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR

XOR

Frame164 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:43:
Dan nog moet je er redelijk flink tegenaan gereden zijn. Schampen tijdens een parkeermanoeuvre zorgt ook bij staal vs aluminium niet voor zoveel schade.
Schampen zorgt juist voor een dergelijke schade, omdat je een schanseffect krijgt. Een grotere beweging in langsrichting wordt omgezet in een kleinere zijwaarts, waarbij de energie van die langere beweging wordt omgezet in een paar centimeter.

Dat is nog even los van dat veel delen van de voorkant van auto's tegenwoordig boterzacht zijn omwille van de voetgangerveiligheid.
Pagina: 1