Dus ik heb inmiddels bijna 9 jaar een Citroën C4 Coupe uit 2005. Lekker ongecompliceerde 2-liter benzine met 140pk, weinig olieverbruik, geen turbo, gewoon een distributieriem die 10 jaar mee gaat etc.. Hoewel ik al 12 jaar Frans rij moet ik ook toegeven dat de betrouwbaarheid niet feilloos is, maar fijne auto, zit lekker, rijd lekker.
Goed, het begint wat te piepen en kraken na bijna 20 jaar. Zo langzamerhand maar eens kijken naar wat anders, maar ik ben eigenlijk bijna geneigd om gewoon exact dezelfde auto te kopen met lagere km-stand als deze op is.
De C4 heeft onderstaande eigenschappen en ik ben dus op zoek naar het moderne equivalent
Momenteel is dit mijn shortlist, maar ik ben benieuwd of ik modellen over het hoofd zie
Hyundai i30 Turbo (generatie 2011-2016)
186pk, 4 cylinder 1.6 turbo waar ik eigenlijk nul problemen over vinden kan. Deze motor wordt als non-turbo al zo'n 15 jaar in van alles uit Korea gebruikt.
1400kg trekgewicht, standaard rijk in de opties
Minpunt: nooit nieuw in Nederland geleverd dus weinig 2e hands aanbod. Zelf importeren geen zin in, ik wil garantie in Nederland.
Hyundai i30 (generatie 2011-2016)
135pk 4 cylinder 1.6, zelfde blok als de Turbo voor zover ik vinden kon, ook geen grote bekende problemen te vinden
1500 trekgewicht, goedkoper dan de Turbo variant
De huidige generatie Ford Focus vind ik echt heel erg gaaf van binnen en van buiten en als ik het budget iets rek moet er een leuke wagen (ST-Line) te krijgen zijn. De 1.5 3-cylinder Ecoboost met 150 of 182pk lijkt een redelijk degelijk blok te zijn, ik lees er weinig negatiefs over. Dat was met de oude 4 cylinder 1.5 en 1.6 wel anders, die wil ik absoluut vermijden. Je zou kunnen beargumenteren dat dit een downsize motor is en het is de vraag of deze motoren over 5 jaar nog betrouwbaar zijn.
Goed, het begint wat te piepen en kraken na bijna 20 jaar. Zo langzamerhand maar eens kijken naar wat anders, maar ik ben eigenlijk bijna geneigd om gewoon exact dezelfde auto te kopen met lagere km-stand als deze op is.
De C4 heeft onderstaande eigenschappen en ik ben dus op zoek naar het moderne equivalent
- hatchback
- trekgewicht minimaal 1300kg
- geen downsize motor
- cruisecontrol
- 10-14k per jaar
- dualzone climate control
- bluetooth
- bi-directioneel xenon (maar LED is ook prima)
- licht/regensensor
- voldoende vermogen, als referentie een 0-100 tijd niet trager dan 10 sec
- mooi/sportief uiterlijk (je kunt niet ontkennen dat de lijnen van zo'n C4 Coupe gewoon echt super zijn)
- adaptive cruise zou leuk zijn
- automaat mits met flippers + moet betrouwbaar zijn, geen oude DSG's dus.
- VAG (slechtesaaie ervaring mee)
- Mercedes (niet mooi)
- BMW (1-serie te laag trekvermogen, 3-serie F30 bekeken, te lage instap en veel met de 1.6THP die ik echt vermijden wil)
- Toyota (gewoon geen leuke modellen)
- Subaru (Impreza is de enige optie maar staat niks leuks te koop behalve WRX'en en dat is me net teveel van het goeie)
- Volvo (lelijk dashboard plus de meeste V40/V60 motoren zijn de beruchte Ford 4 cyl Ecoboost blokken)
Momenteel is dit mijn shortlist, maar ik ben benieuwd of ik modellen over het hoofd zie
Hyundai i30 Turbo (generatie 2011-2016)
186pk, 4 cylinder 1.6 turbo waar ik eigenlijk nul problemen over vinden kan. Deze motor wordt als non-turbo al zo'n 15 jaar in van alles uit Korea gebruikt.
1400kg trekgewicht, standaard rijk in de opties
Minpunt: nooit nieuw in Nederland geleverd dus weinig 2e hands aanbod. Zelf importeren geen zin in, ik wil garantie in Nederland.
Hyundai i30 (generatie 2011-2016)
135pk 4 cylinder 1.6, zelfde blok als de Turbo voor zover ik vinden kon, ook geen grote bekende problemen te vinden
1500 trekgewicht, goedkoper dan de Turbo variant
De huidige generatie Ford Focus vind ik echt heel erg gaaf van binnen en van buiten en als ik het budget iets rek moet er een leuke wagen (ST-Line) te krijgen zijn. De 1.5 3-cylinder Ecoboost met 150 of 182pk lijkt een redelijk degelijk blok te zijn, ik lees er weinig negatiefs over. Dat was met de oude 4 cylinder 1.5 en 1.6 wel anders, die wil ik absoluut vermijden. Je zou kunnen beargumenteren dat dit een downsize motor is en het is de vraag of deze motoren over 5 jaar nog betrouwbaar zijn.