Betrouwbaar, "sportief", praktisch, hatchback

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:22
Dus ik heb inmiddels bijna 9 jaar een Citroën C4 Coupe uit 2005. Lekker ongecompliceerde 2-liter benzine met 140pk, weinig olieverbruik, geen turbo, gewoon een distributieriem die 10 jaar mee gaat etc.. Hoewel ik al 12 jaar Frans rij moet ik ook toegeven dat de betrouwbaarheid niet feilloos is, maar fijne auto, zit lekker, rijd lekker.

Goed, het begint wat te piepen en kraken na bijna 20 jaar. Zo langzamerhand maar eens kijken naar wat anders, maar ik ben eigenlijk bijna geneigd om gewoon exact dezelfde auto te kopen met lagere km-stand als deze op is.

De C4 heeft onderstaande eigenschappen en ik ben dus op zoek naar het moderne equivalent
  • hatchback
  • trekgewicht minimaal 1300kg
  • geen downsize motor
  • cruisecontrol
  • 10-14k per jaar
  • dualzone climate control
  • bluetooth
  • bi-directioneel xenon (maar LED is ook prima)
  • licht/regensensor
  • voldoende vermogen, als referentie een 0-100 tijd niet trager dan 10 sec
  • mooi/sportief uiterlijk (je kunt niet ontkennen dat de lijnen van zo'n C4 Coupe gewoon echt super zijn)
Nice to haves
  • adaptive cruise zou leuk zijn
  • automaat mits met flippers + moet betrouwbaar zijn, geen oude DSG's dus.
Ik heb al van alles bekeken
  • VAG (slechtesaaie ervaring mee)
  • Mercedes (niet mooi)
  • BMW (1-serie te laag trekvermogen, 3-serie F30 bekeken, te lage instap en veel met de 1.6THP die ik echt vermijden wil)
  • Toyota (gewoon geen leuke modellen)
  • Subaru (Impreza is de enige optie maar staat niks leuks te koop behalve WRX'en en dat is me net teveel van het goeie)
  • Volvo (lelijk dashboard plus de meeste V40/V60 motoren zijn de beruchte Ford 4 cyl Ecoboost blokken)
Het budget is 15k, mag ook iets meer zijn.

Momenteel is dit mijn shortlist, maar ik ben benieuwd of ik modellen over het hoofd zie

Hyundai i30 Turbo (generatie 2011-2016)
186pk, 4 cylinder 1.6 turbo waar ik eigenlijk nul problemen over vinden kan. Deze motor wordt als non-turbo al zo'n 15 jaar in van alles uit Korea gebruikt.
1400kg trekgewicht, standaard rijk in de opties
Minpunt: nooit nieuw in Nederland geleverd dus weinig 2e hands aanbod. Zelf importeren geen zin in, ik wil garantie in Nederland.

Hyundai i30 (generatie 2011-2016)
135pk 4 cylinder 1.6, zelfde blok als de Turbo voor zover ik vinden kon, ook geen grote bekende problemen te vinden
1500 trekgewicht, goedkoper dan de Turbo variant

De huidige generatie Ford Focus vind ik echt heel erg gaaf van binnen en van buiten en als ik het budget iets rek moet er een leuke wagen (ST-Line) te krijgen zijn. De 1.5 3-cylinder Ecoboost met 150 of 182pk lijkt een redelijk degelijk blok te zijn, ik lees er weinig negatiefs over. Dat was met de oude 4 cylinder 1.5 en 1.6 wel anders, die wil ik absoluut vermijden. Je zou kunnen beargumenteren dat dit een downsize motor is en het is de vraag of deze motoren over 5 jaar nog betrouwbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:20

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-06 11:46
Het trekgewicht voorkomt dat je in EV-terrein kan zoeken... Hoe belangrijk is dit?

Eisen zoals vlot kunnen optrekken, betrouwbaar, adaptive cruise control, dat zit allemaal wel goed bij een EV. Ook aanzienlijk goedkoper per kilometer. Natuurlijk moet het verder wel binnen je straatje passen, maar iig het overwegen waard denk ik. Je zit toch op Tweakers ;)

Ik zou verder niet al te streng op 'downsize motoren' zijn, daar ga je toch niet aan ontkomen. Turbo's kunnen best betrouwbaar zijn, merk/modelverschillen daargelaten.

Zou ook verder zeker eens naar de Alfa Romeo Giulietta kijken, ofwel Fiat Bravo. Mooie auto's, zijn (ondanks de borrelpraat vooroordelen) zeker niet onbetrouwbaar, leuk gemotoriseerd.

Wil je ACC en/of bijvoorbeeld Android Auto / Apple Carplay (zijn imho 2 'moderne' features die over een paar jaar steeds verder 'onmisbaar' / gewenst gaan worden) dan kom je idd redelijk snel in Hyundai/Kia gebied terecht. i30/Ioniq is vermoed ik het segment wat je zoekt.

Vermoed dat een nieuwe Focus buiten je budget zal vallen.
Golf 7 GTE, Audi A3 e-tron? Die bestaan ook met ACC, zij het dat ze er niet allemaal mee uitgerust zijn. Ook vlotte auto's met een fatsoenlijk trekgewicht.

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 12-01-2024 16:42 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Er1k989
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-06 14:22
Een Mazda 3 voldoet denk ik aan veel van je eisen. Rijden echt goed , vergelijkbaar met de Ford Focus, maar dan met een iets beter afgewerkt interieur en atmosferische 2 liter motoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Er1k989 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:44:
Een Mazda 3 voldoet denk ik aan veel van je eisen. Rijden echt goed , vergelijkbaar met de Ford Focus, maar dan met een iets beter afgewerkt interieur en atmosferische 2 liter motoren
Helaas boven zijn budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je zaken als optrekken, carrosserie, leeftijd en trekgewicht intikt bij Autoweek en dan ook mogelijk brandstof, semi-automaat etc, dan is je shortlist toch duidelijk(er)?

Heeft Opel niks interessants? Of Seat (ja, VAG, maar wel vaak beter uitgerust bij dezelfde prijs)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Er1k989
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-06 14:22
Falcon schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:45:
[...]

Helaas boven zijn budget.
Voor rond de 15k heb je best wat aanbod, TS heeft geen maximum kilometrage of leeftijd genoemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ja zeker mooie auto's, en iedere auto liefhebber moet ooit een keer Alfa gereden hebben zegt men :+

Hoe zit dat tegenwoordig met betrouwbaarheid van deze auto's? Motorisch/automaat betrouwbaar?
Helaasch, ik vind de moderne Renault's van buiten echt super, maar als bestuurder zie je toch het meest het interieur en dat vind ik bij Renault echt niks. Daarbij heb ik een aantal Renaults van de laatste 10 jaar gereden en dat rijd echt allemaal net-niet.

Mini helaas ook geen mooie auto, hoewel ik niet wist dat ze ook 1.5 motoren hadden tegenwoordig. Veel van 1.6 turbo's zijn weer die Frans/Duitse THP motor....
Dat is wel echt een hele coole auto die ik nog niet overwogen had. Helaas iets te hoog op z'n poten voor mijn smaak
Richh schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:40:
Het trekgewicht voorkomt dat je in EV-terrein kan zoeken... Hoe belangrijk is dit?

Eisen zoals vlot kunnen optrekken, betrouwbaar, adaptive cruise control, dat zit allemaal wel goed bij een EV. Ook aanzienlijk goedkoper per kilometer. Natuurlijk moet het verder wel binnen je straatje passen, maar iig het overwegen waard denk ik. Je zit toch op Tweakers ;)

Ik zou verder niet al te streng op 'downsize motoren' zijn, daar ga je toch niet aan ontkomen. Turbo's kunnen best betrouwbaar zijn, merk/modelverschillen daargelaten.
Mijn woonplaats heeft 10.000 inwoners en iets van 3 publieke laadpalen. Mijn straat heeft 15 parkeerplekken voor 20 appartementen. Ik ga geen vrienden maken als 1 van die plekken een EV only plek wordt.

Een aanhanger met max massa van 1300kg gaat een paar keer per jaar mee op scoutingkamp, vandaar de trekgewicht eis. De huidige C4 mag 1611kg trekken, maar dat gaat dan wel van het laadgewicht van de auto af.
Wil je ACC en/of bijvoorbeeld Android Auto / Apple Carplay (zijn imho 2 'moderne' features die over een paar jaar steeds verder 'onmisbaar' / gewenst gaan worden) dan kom je idd redelijk snel in Hyundai/Kia gebied terecht. i30/Ioniq is vermoed ik het segment wat je zoekt.

Vermoed dat een nieuwe Focus buiten je budget zal vallen.
Golf 7 GTE, Audi A3 e-tron? Die bestaan ook met ACC, zij het dat ze er niet allemaal mee uitgerust zijn. Ook vlotte auto's met een fatsoenlijk trekgewicht.
Ik heb een paar jaar terug inderdaad naar GTE's gekeken, zelfs proefrit gemaakt in een GTE van een collega. Maar twijfels over de levensduur van het accupakket hielden me tegen. Als ik op kantoor laden kan kan ik mijn dagelijkse woon-werk verkeer elektrisch doen, mits de accu nog goed is.
Shit die ben ik helemaal vergeten. Ik kwam er laatst inderdaad 1 tegen op Autotrack. Ik vind het een erg mooie auto. Met mijn budget zit ik wel een beetje te kijken naar de onderkant van de markt. Ik kan mijn budget rekken, naar 20k, ook wel 30k, maar dat ga ik niet uitgeven aan een auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Er1k989 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:53:
[...]

Voor rond de 15k heb je best wat aanbod, TS heeft geen maximum kilometrage of leeftijd genoemd
15k, het budget is om en na bij 15. Ik kan ook 30k uitgeven als ik wil, maar dat hoeft voor mij niet. Kilometers vind ik niet zo spannend, als de algehele staat goed is en er geen 2 ton op de klok staat vind ik het prima.

Mijn C4 in 2015 gekocht bij 127k, nu 270k...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-06 11:46
FastFred schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:28:
[...]

Ja zeker mooie auto's, en iedere auto liefhebber moet ooit een keer Alfa gereden hebben zegt men :+

Hoe zit dat tegenwoordig met betrouwbaarheid van deze auto's? Motorisch/automaat betrouwbaar?
Die is prima. De T-Jet motoren zijn juist erg betrouwbaar. Er is op Google voldoende te vinden, er zijn eigenlijk geen serieuze issues bekend rondom de Giulietta en Bravo.
Je wilt alleen niet de automaat, dat is een soort robot-bak en die is traag. Ook zeldzaam. Zou dus voor deze auto's voor de handbak gaan.

Mijn 2 centjes: Als mensen denken dat merk X rotzooi produceert, komt dat meestal omdat ze 5 jaar daarvoor rotzooi hebben geproduceerd. Fabrikanten gaan als reactie daarop beter spul produceren. Totdat mensen denken dat het wél oke is, dan gaan ze weer besparen :P
Verder is het ook allemaal afhankelijk van onderhoud en kan iedereen natuurlijk pech of juist geluk hebben.
Mijn woonplaats heeft 10.000 inwoners en iets van 3 publieke laadpalen. Mijn straat heeft 15 parkeerplekken voor 20 appartementen. Ik ga geen vrienden maken als 1 van die plekken een EV only plek wordt.
Dus iedereen zal benzine blijven rijden tot in het einde der tijden? :)
Afhankelijk van je dag/week-kilometrage kom je ook een eind met snelladers, ook weer afhankelijk van je regio. Woon je naast een Tesla Supercharger dan kan dat natuurlijk ook.

En is laden op werk geen optie? Met 10k km op jaarbasis rijd je 200km per week, dat is 1 werkdag sochtends aansluiten en savonds weer naar huis, dan kan je op 1 accu de hele week door voor nog geen €10.
Hoe dan ook een kwestie van rekenen ;)
Een aanhanger met max massa van 1300kg gaat een paar keer per jaar mee op scoutingkamp, vandaar de trekgewicht eis. De huidige C4 mag 1611kg trekken, maar dat gaat dan wel van het laadgewicht van de auto af.
Niemand anders die dat een paar keer per jaar kan? EV's die 1300+ mogen trekken zijn er overigens wel, maar veel duurder.
Ik heb een paar jaar terug inderdaad naar GTE's gekeken, zelfs proefrit gemaakt in een GTE van een collega. Maar twijfels over de levensduur van het accupakket hielden me tegen. Als ik op kantoor laden kan kan ik mijn dagelijkse woon-werk verkeer elektrisch doen, mits de accu nog goed is.
Over de levensduur van de accu hoef je je niet zo druk te maken, al zijn PHEV accu's niet voorzien van het uitgebreide BMS en bijvoorbeeld accukoeling/verwarming zoals je bij een moderne EV kan verwachten. Wat ik eerder spannend zou vinden aan de GTE (of A3 E-tron, zelfde auto natuurlijk) is de DSG die erin ligt, dat is een bijzonder stukje techniek omdat die zowel naar de brandstofmotor als de elektromotor kan schakelen. Als daar wat mee gebeurt is het enorm duur. Sowieso heb je bij hybrides natuurlijk 2 aandrijflijnen in onderhoud wat een nadeel kan zijn.

Het zijn wel vlotte auto's met de features die je zoekt (inclusief snelle automaat en schakelflippers). Althans, of het een mooi en sportief uiterlijk is, is natuurlijk smaakgevoelig :)

Een 'gewone' benzine Golf, of een Seat Leon oid, die zijn er natuurlijk ook nog ;)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

[...]

[...]

Helaasch, ik vind de moderne Renault's van buiten echt super, maar als bestuurder zie je toch het meest het interieur en dat vind ik bij Renault echt niks. Daarbij heb ik een aantal Renaults van de laatste 10 jaar gereden en dat rijd echt allemaal net-niet.

Mini helaas ook geen mooie auto, hoewel ik niet wist dat ze ook 1.5 motoren hadden tegenwoordig. Veel van 1.6 turbo's zijn weer die Frans/Duitse THP motor....

[...]

Dat is wel echt een hele coole auto die ik nog niet overwogen had. Helaas iets te hoog op z'n poten voor mijn smaak
1. Geen idee
2. Snap ik
3. Daar is natuurlijk iets aan te doen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-06 15:14
De Kia Ceed (2013-2018) is als GT wel met de 1.6 Turbo in NL geleverd. Misschien een optie?
Willekeurig voorbeeld: https://www.marktplaats.n...n-navigatie-camera-alcant

Of een Honda Civic (2012-2017) met 1.8?
https://www.marktplaats.n...-stoelverw-bluetooth-isof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:21
Als je al zo lang Frans rijdt, mag je de mooiste hatchback natuurlijk niet vergeten te overwegen. Een van de beste onderstellen in zijn klasse.

[ Voor 10% gewijzigd door Naafkap op 12-01-2024 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Richh schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:21:
En is laden op werk geen optie? Met 10k km op jaarbasis rijd je 200km per week, dat is 1 werkdag sochtends aansluiten en savonds weer naar huis, dan kan je op 1 accu de hele week door voor nog geen €10.
Hoe dan ook een kwestie van rekenen ;)
Dat is zeker een optie, we hebben iets van 15 EV's in de vloot, 6 laadpalen met ieders 2 aansluitingen. Maar er mogen maar 2 auto's tegelijk laden omdat we anders over de max van onze aansluiting op het net gaan :')

Een EV, daar wil ik echt (nog) niet aan.

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 12-01-2024 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Naafkap schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:05:
Als je al zo lang Frans rijdt, mag je de mooiste hatchback natuurlijk niet vergeten te overwegen. Een van de beste onderstellen in zijn klasse.
Tjonge, hoe heb ik die gemist. Dat is inderdaad een erg mooie auto. Ik ben alleen wat huiverig over die THP motor. Die is in deze bouwjaren jaren wel verbeterd, maar toch... En het dashboard moet ik even aan wennen, en de toerenteller die tegen de klok in gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:21
FastFred schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:04:
[...]

Tjonge, hoe heb ik die gemist. Dat is inderdaad een erg mooie auto. Ik ben alleen wat huiverig over die THP motor. Die is in deze bouwjaren jaren wel verbeterd, maar toch... En het dashboard moet ik even aan wennen, en de toerenteller die tegen de klok in gaat...
Schijnt inderdaad verbeterd te zijn sinds 2015. Hier valt er meer over te lezen.

En als je meer wil weten over de rij-eigenschappen van het onderstel, kan ik aanraden dit filmpje eens te bekijken. Dit maakt goed duidelijk hoe ondergewaardeerd deze wagen is in vergelijking tot zijn concurrentie.

[ Voor 19% gewijzigd door Naafkap op 13-01-2024 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-06 15:24
Shit die ben ik helemaal vergeten. Ik kwam er laatst inderdaad 1 tegen op Autotrack. Ik vind het een erg mooie auto. Met mijn budget zit ik wel een beetje te kijken naar de onderkant van de markt. Ik kan mijn budget rekken, naar 20k, ook wel 30k, maar dat ga ik niet uitgeven aan een auto.
900 euro afdingen en je bent er: https://www.autoscout24.n...98-431a-b26c-9200c6efcdd2

hatchback - jep
trekgewicht minimaal 1300kg - ja, hij mag precis 1300kg trekken
geen downsize motor - een atmosferische 2.0
cruisecontrol - absoluut, adaptief ook nog eens
10-14k per jaar
dualzone climate control - jep
bluetooth - jep, de dealer kan zelfs een upgrade naar Carplay / Android Auto doen
bi-directioneel xenon (maar LED is ook prima) - dit is LED
licht/regensensor - aanwezig
voldoende vermogen, als referentie een 0-100 tijd niet trager dan 10 sec - niet mega veel maar vlot genoeg
mooi/sportief uiterlijk (je kunt niet ontkennen dat de lijnen van zo'n C4 Coupe gewoon echt super zijn) - ik denk van wel?

Nice to haves
adaptive cruise zou leuk zijn - zit erop!
automaat mits met flippers + moet betrouwbaar zijn, geen oude DSG's dus - een 'ouderwetse' betrouwbare automaat

Oh, en dit exemplaar heeft de trekhaak er ook al op zitten.

Je wensenlijstje leest eigenlijk alsof je de Mazda 3 omschrijft ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:07

-tom-562

Oliesjeik

Lexus CT200h? En anders de Mazda 3

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:43
Ik las je argument voor afwijzen EV ivm laadpalen tekort in je gemeente. Extra laadpaal kun je aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Barista schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:45:
Ik las je argument voor afwijzen EV ivm laadpalen tekort in je gemeente. Extra laadpaal kun je aanvragen.
Wel eerst proberen uit te zoeken wat de tarieven zijn. Krijg je een aanbieder die 60ct o.i.d. vraagt, dan is EV rijden ook niet perse heel goedkoop

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Trekgewicht: 0kg. Als ik de trekgewicht eis laat vallen moet er toch minstens een trekhaak voor een fietsendrager zijn.
En anders de Mazda 3
Staat op mijn lijstje :)

[ Voor 43% gewijzigd door FastFred op 17-01-2024 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Barista schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:45:
15 parkeervakken op 25 woningen, waarvan er 20 geen eigen oprit/vak hebben en waar ik de enige met een EV zal zijn. Dichtsbijzijnde plek waar dat zou kunnen is 4 straten verderop waar al palen staan die constant bezet zijn. En also, trekgewicht in mijn prijs categorie: 0kg.

[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 17-01-2024 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
De short list uitgebreid :)

Mazda 3
Alfa Giulietta
Ford Focus (>2018)
Hyundai i30 (Turbo of niet)
Kia Ceed GT vind ik ook wel een toffe wagen
Peugeot 308 GT

[ Voor 5% gewijzigd door FastFred op 17-01-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Een snelle i30 is ook wel tof.
Out of the box: Hyundai Veloster :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Richh schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:21:
[...]

Over de levensduur van de accu hoef je je niet zo druk te maken, al zijn PHEV accu's niet voorzien van het uitgebreide BMS en bijvoorbeeld accukoeling/verwarming zoals je bij een moderne EV kan verwachten. Wat ik eerder spannend zou vinden aan de GTE (of A3 E-tron, zelfde auto natuurlijk) is de DSG die erin ligt, dat is een bijzonder stukje techniek omdat die zowel naar de brandstofmotor als de elektromotor kan schakelen. Als daar wat mee gebeurt is het enorm duur. Sowieso heb je bij hybrides natuurlijk 2 aandrijflijnen in onderhoud wat een nadeel kan zijn.
Toen mijn Passat GTE 4 jaar was met 2 ton op de teller haalde ik er nog steeds 45 km uit de accu als het echt moest. Helaas was mijn rit echter 50 km en moest de brandstofmotor telkens aanslaan voor die paar kilometers. Dat is echt enorm slecht voor de brandstofmotor en zou alleen daarom plugin hybride als afraden.

Oh en onderhoud aan hoogspanning betekent twee monteurs, één kijkt toe. Ik zou het risico niet nemen dat die generatie accu's na 5 tot 10 jaar vervangen moeten worden want dan is je auto total-loss. Zelfs al red je de 10 jaar, wie zit er daarna nog op te wachten op de tikkende tijdbom? Zelf maak ik mij er niet zo'n zorgen om maar het gaat bij de restwaarde om wat de markt denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-06 09:57
roel-online schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:25:
[...]

[...]

900 euro afdingen en je bent er: https://www.autoscout24.n...98-431a-b26c-9200c6efcdd2

Je wensenlijstje leest eigenlijk alsof je de Mazda 3 omschrijft ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrXcK__mxHL6HuJKHg2vB8sXwMw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SjT1wUiyAWQkmtWT0uXvm86c.png?f=user_large
Wat een raar dashboard. Een automaat en dan zo groot de toerenteller in beeld en een klein hoekje voor je snelheid.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
-tom-562 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:04:
Een snelle i30 is ook wel tof.
Out of the box: Hyundai Veloster :P
Veloster heeft ook wel wat inderdaad, kan alleen fysiek geen trekhaak aan vanwege de positie van de uitlaat.

Een snelle i30 is idd wel tof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

LordSinclair schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:32:
[...]

[Afbeelding]
Wat een raar dashboard. Een automaat en dan zo groot de toerenteller in beeld en een klein hoekje voor je snelheid.
Ik weet niet waarom op deze foto een toerenteller in het midden lijkt te staan, maar mijn vader heeft ook een Mazda 3 en daar zit in het midden toch echt de snelheidsmeter. Lekker karretje is het wel, maar het interieur moet je van houden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Ik vind het interieur echt heel geslaagd en bij de 3's die ik te koop zie allemaal de snelheidsmeter in het midden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Christ1000
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:00
Volgens mij al wel eerder genoemd, tikje boven budget, maar wel vet als je het mij vraagt.
En deze lijkt alle vinkjes wel aan te tikken:

https://www.autowereld.nl...-19-38112963/details.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceBlackz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:28
Oon schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:34:
[...]

Ik weet niet waarom op deze foto een toerenteller in het midden lijkt te staan, maar mijn vader heeft ook een Mazda 3 en daar zit in het midden toch echt de snelheidsmeter. Lekker karretje is het wel, maar het interieur moet je van houden :)
Is afhankelijk van de motorisatie/uitvoering. Bij de 'sportievere' modellen zit de toerenteller middenop. Personlijk altijd erg fijn gevonden! Snelheid zie je dan weer prima in je Heads-Up-Display.

Overigens zou ik de Mazda's niet in automaat nemen, die staan 'slecht'/lui bekend. Handbakken zijn heerlijk soepel en wordt alom aangeprezen!

Ohja, en de 120pk variant is gewoon een gedowntunede 165pker, dus even chippen en gaan!

[ Voor 17% gewijzigd door IceBlackz op 17-01-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@IceBlackz alleen softwarematig? Want mijn huidige C4 met 136pk is er ook in 177pk variant, zelfde blok maar andere software, andere cilinderkop met variabele kleptiming en ander inlaat en uitlaatspruitstuk, dat doe je niet ff.

Als het alleen software is, dan is de 120pk ook het overwegen waard uiteraard.

[ Voor 15% gewijzigd door FastFred op 17-01-2024 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:37
Vrijwel alle motoren in het afgelopen 10 jaar zijn downsized.Tjah VAG kan je saai vinden, maar om nou dan te komen met een Hyundai snap ik dan weer niet.

Een F30 vind je een te lage instap, maar wat vind je van een X1 uit ~2014?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

FastFred schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:50:
@IceBlackz alleen softwarematig? Want mijn huidige C4 met 136pk is er ook in 177pk variant, zelfde blok maar andere software, andere cilinderkop met variabele kleptiming en ander inlaat en uitlaatspruitstuk, dat doe je niet ff.

Als het alleen software is, dan is de 120pk ook het overwegen waard uiteraard.
Ja, die SkyActiv blokken zijn v.z.i.w. softwarematig geknepen (volgens mij letterlijk zelfs dat de gasklep maar voor xx % open gaat)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
IceBlackz schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:14:
[...]

Is afhankelijk van de motorisatie/uitvoering. Bij de 'sportievere' modellen zit de toerenteller middenop. Personlijk altijd erg fijn gevonden! Snelheid zie je dan weer prima in je Heads-Up-Display.

Overigens zou ik de Mazda's niet in automaat nemen, die staan 'slecht'/lui bekend. Handbakken zijn heerlijk soepel en wordt alom aangeprezen!

Ohja, en de 120pk variant is gewoon een gedowntunede 165pker, dus even chippen en gaan!
Hier een cx5 met automaat. Slecht bekend is echt een misverstand. Hij vraagt wat gewenning en de sportstand is alles behalve sloom...
Het is alleen wel een traditionele automaat, die niet met een dubbele koppeling werkt.

Ik had deze verhalen van een slechte automaat ook gelezen en was sceptisch voor de proefrit (auto is mijn eerste eigen auto met automaat). Na 10 min was wel duidelijk de deze verhalen erg overtrokken zijn. Hij schakelt echt vlot genoeg en als je wil trekt ie stevig door in de versnellingen en lui is ie zeker niet.
Ik ben juist wel blij met een traditionele automaat icm een atmosferisch blok. Voorspelbaar schakelgedrag en bewezen techniek qua betrouwbaarheid zijn ook wat waard.

Mazda 3 lijkt me een heerlijke auto handbak of automaat zou voor mij geen reden zijn om deze over te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:52
FastFred schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:27:
je kunt niet ontkennen dat de lijnen van zo'n C4 Coupe gewoon echt super zijn
Je maakt een grapje toch?

Even voor de zekerheid, want anders denk ik dat ik je niet kan helpen want onze definitie van 'super' en sportief liggen mijlenver uit elkaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jh85
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06-06 11:59
Wellicht meenemen in overweging:

Mazda 3 is vrijwel altijd een 2.0 met 120 pk. Die motor is echt exact dezelfde als de 180pk variant van die motor. Bij een chiptuner kan de 120pk restrictie eruit worden gehaald en dan heb je echt een compleet andere auto.
Eigen ervaring!

Edit: info reeds voor me in de reacties. inderdaad de 165pk variant, die van ons is door optimalisatie op 180 uitgekomen

[ Voor 18% gewijzigd door jh85 op 17-01-2024 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xirerf
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-05 23:47
Iets boven je budget, maar mijn inziens een van de mooiste autos van de afgelopen jaren: DS5. https://www.autoscout24.n...ch-results&order_bucket=2

Echt heel veel auto voor je geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Travelan schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:04:
[...]

Je maakt een grapje toch?

Even voor de zekerheid, want anders denk ik dat ik je niet kan helpen want onze definitie van 'super' en sportief liggen mijlenver uit elkaar...
Smaak is persoonlijk en als je je daar niet in vinden kunt dan kun je beter niet reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
FastFred schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:37:
[...]

Smaak is persoonlijk en als je je daar niet in vinden kunt dan kun je beter niet reageren.
Nouja, dat snap ik helemaal, maar die C4 is zo lelijk (en nee, daar ben ik niet de enige in).

Ik dacht oprecht dat je sarcastisch was, maar door de andere reacties wist ik het niet zeker. Maar dan hou ik op, want mijn duitse degelijkheid vind je blijkbaar 'saai'. Snap ik als je de spanning van het 's ochtends gaat-ie-wel-of-niet-opstarten van een Franse auto gewend bent :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Christ1000
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:00
Travelan schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:20:
[...]

Nouja, dat snap ik helemaal, maar die C4 is zo lelijk (en nee, daar ben ik niet de enige in).

Ik dacht oprecht dat je sarcastisch was, maar door de andere reacties wist ik het niet zeker. Maar dan hou ik op, want mijn duitse degelijkheid vind je blijkbaar 'saai'. Snap ik als je de spanning van het 's ochtends gaat-ie-wel-of-niet-opstarten van een Franse auto gewend bent :P
Ik ben het er mee eens dat de 5-deurs C4 echt een lelijk hok is. Maar een C4 Coupe in de juiste uitvoering is toch stiekem best wel nice. En dit: Afbeeldingslocatie: https://media.autoexpress.co.uk/image/private/s--aPGR_HxE--/v1667318685/evo/2022/11/Citroen%20C4%20WRC%20review-2.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
Travelan schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:20:
[...]

Uhm, ik heb het hier over de C4 Coupe, jij zegt dat die lelijk is en gaat je argument kracht bij zetten met een artikel waarin de auteur letterlijk zegt de C4 Coupe een mooie auto te vinden, vervolgens een Berline, de C4 sedan die nooit in EU geleverd is, en C4 Cactus 8)7

De Coupe (2-deurs) 2004-2011 is gewoon een gaaf ontwerp, helemaal in VTS trim zoals de mijne. En nee, de facelift van 2008 vind ik ook geen succes.

Dit was in 2015 ergens op de Gavia-pas in Italië :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoO6kt01fq3BqTkPbfzYL5rVTz4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rqvflHYE6Lpm0g3tHHpfFZTl.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 22% gewijzigd door FastFred op 18-01-2024 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:03
Moet zeggen ik heb altijd Mazda gereden en rij nu voor de lease een heel simpel uitgevoerde Focus wagon. De laatste generatie met de ecoboost hybrid, deze motoren zijn goed. Moet zeggen dat ik het enorme TC scherm van de laatste generatie wel echt spuuglelijk vind.

Hij kan absoluut meer vermogen hebben maar hij stuurt echt heel goed. Let wel op dat de laatste generatie Focus enkel de wagons standaard multilink achter hebben, bij de hatchback is dat niet zo en afhankelijk van uitvoering (staat op de prijslijst).

Corolla al bekeken? Ook multilink achter en hele fijne hybride aandrijving. CVT moet je wel erg aan wennen maar voor het dagelijkse verkeer vond ik het echt heerlijk rijden. De 2liters met CVT zijn een stuk rustiger. Ik heb de 1.8 gereden en was daarmee doorgaans als eerste weg bij het stoplicht. Stuurde ook goed, maar vind de focus nog scherper sturen.

[ Voor 5% gewijzigd door twowheeler op 18-01-2024 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
@twowheeler Dat heb ik in een videoreview van de Focus inderdaad voor bij zien komen van die multilink achter. Alleen de ST en ST-line schijnt dat te hebben, of vanaf een bepaalde motorisering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:03
FastFred schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:37:
@twowheeler Dat heb ik in een videoreview van de Focus inderdaad voor bij zien komen van die multilink achter. Alleen de ST en ST-line schijnt dat te hebben, of vanaf een bepaalde motorisering...
Klopt, stond laatste keer dat ik keek wel duidelijk op de prijslijst. Je kan op de Ford website ook oudere prijslijsten terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isotope5004
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:23
LordSinclair schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:32:
[...]

[Afbeelding]
Snelheid zie je op je HUD in het voorruit (boven het stuur), en dat werkt echt super. Heb zelf een mazda 3 hatchback 2018 en ben zeer tevreden, enige minpuntje wat ik zelf kan bedenken is de hoeveelheid windruis die je ervaart op de snelweg maar daar is mee te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
FastFred schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:41:
[...]

Uhm, ik heb het hier over de C4 Coupe, jij zegt dat die lelijk is en gaat je argument kracht bij zetten met een artikel waarin de auteur letterlijk zegt de C4 Coupe een mooie auto te vinden, vervolgens een Berline, de C4 sedan die nooit in EU geleverd is, en C4 Cactus 8)7

De Coupe (2-deurs) 2004-2011 is gewoon een gaaf ontwerp, helemaal in VTS trim zoals de mijne. En nee, de facelift van 2008 vind ik ook geen succes.

Dit was in 2015 ergens op de Gavia-pas in Italië :9
[Afbeelding]
Even zonder flauw te doen (over smaakt valt blijkbaar écht niet te twisten :) ), maar ik vind de Citroën ë-C4 best een mooie auto, puur esthetisch. Maar ik denk, gezien je startpost dat elektrisch niet een optie is he? Want dan zou je richting lease (zakelijk of privé) moeten gaan. Voor onder de 600 p/m kan je deze auto al rijden, all-in (excl. stroom dan). Best prima volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-06 14:53
Nou, over smaak valt zeker niet te twisten, maar over de definitie van sportief (zelfs tussen aanhalingstekens) toch wel?

With all due respect, maar opties als een ë-C4, Talisman... really? TS vraagt misschien niet om een hot, maar toch zeker een enigzins warme hatchback en men komt met D-segment sedans/wagons, elektrische crossovers, etc. etc. aan 8)7

OT: die Mazda 3 vind ik zelf een toffe kar, je zou eventueel nog naar een Honda Civic kunnen kijken (ook hier: over smaak valt niet te twisten en ik heb niet naar prijzen/specs gekeken) en die Giulietta vind ik ook een mooie optie. Zou dat gewoon lekker doen ipv een rijdende batterij te private leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
Stalensnuitje schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:38:
Nou, over smaak valt zeker niet te twisten, maar over de definitie van sportief (zelfs tussen aanhalingstekens) toch wel?
Een C4 is dan toch ook echt niet sportief te noemen..? Ook niet met Red-Bull stickers er op. Het is een sockermom car, een auto waar de helft van de kids hier in de buurt in naar school gebracht wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door Travelan op 18-01-2024 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Ik kijk daar toch anders naar. Hollandse soccer mom cars, dan denk ik aan een Aygo of hooguit een B-segmenter. Iemand noemt nota bene een X1, over soccer moms gesproken toch?

Nee, dan vind ik een/deze 3-deurs C-segmenter, zeker in VTS-trim toch inderdaad wel een enigszins sportief model. Daarom noemde ik ook "warm" ipv per se hot hatch, anders moet je echt naar een Civic Type R, Mazda 3 MPS, Fiesta/Focus ST of RS kijken en (a) daar vraagt TS niet om en (b) zit in een andere budgetklasse denk ik.

Maar goed, zelfs als je vindt dat de huidige auto van TS een saaie gezinsbak is, dan nog vraagt ie om een "sportieve" hatchback en niet om een sedan, wagon of crossover ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
Klopt. Maar blijkbaar is dit 'saai':
Afbeeldingslocatie: https://inleaseautos.nl/wp-content/uploads/autobedrijfvoertuigen/voertuig/432.407.734/5013146816-image1-1024x683.jpg

En is dit sportief:
Afbeeldingslocatie: https://assets.autoweek.nl/m/spyy241blga0.jpg

Nou veeg mij maar op hoor... Ik denk nog steeds dat ik in de zeik genomen wordt hier.. Waar hangen de camera's??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Ik heb nog nooit in een C4 gereden, maar een A3 rijdt naar mijn idee wel wat saai. Net als mijn Octavia, zelfde platform. Daarom raad ik die ook niet aan in dit topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@Travelan Wat voor auto met mijn wensen zou jij nemen dan? Nu ben ik benieuwd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
Ik was eigenlijk op zoek naar een ander topic, kom ik deze tegen :P

Het is een Ford Focus van 2019 geworden, zilver, met alle leuks erop wat ik zocht. ST-line uitvoering dus sportief uiterlijk en sportvering, 1.5 3-cylinder met 182pk die heel aardig van z'n plek komt. Bij aflevering een afneembare trekhaak laten plaatsen, 1700kg trekgewicht 8).

Had wel al 146.000 gelopen in 5 jaar, maar hij stond te koop bij de dealer waar die nieuw geleverd is, in de lease en verzekering gezeten heeft en waar altijd het onderhoud gedaan is. Een jaar garantie en een jaar onderhoudsvrij erbij deed mij wel vertrouwen dat dat goed moest komen, inmiddels 13.000km mee gereden en de auto is gewoon foutloos.

Hij is zuinig, stil, snel, comfortabel op "langere" afstanden (max 3 uur tot nu toe), het interieur is strak, de locatie van knoppen is goed over nagedacht en zit goed in elkaar. Het enige dat ik mis is LED/Xenon, hier zit de vroege koplamp nog op met LED dagrijverlichting en halogeen dim-, grootlicht. Lichtopbrengst is prima, maar het ziet er echt niet uit.

[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 10-02-2025 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-06 15:24
Leuk om te horen! Wat heeft je uiteindelijk doen kiezen voor de Focus (met downsize motor en halogeen) en niet voor de Mazda 3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Heel simpel, ik vind de Focus een mooiere auto :) De halogeen bevalt me prima, goede lichtopbrengst met meer dan genoeg zicht. Het ziet er van buiten alleen niet uit: LED dagrijverlichting, met halogeen lampen. Ik ben nog aan het kijken naar mogelijkheden om hier LED dimlicht in te zetten, zolang het lichtbeeld klopt uiteraard, of de hele koplampunit wisselen, maar dat laatste vereist wat customizing.

Ik heb me goed ingelezen in de eigenschappen van deze motor, en heb er vertrouwen in dat goed komt. Olieverbruik is exact nul nog steeds, de distributie is met ketting, de oliepomp nog met wetbelt, die heeft een beperkte levensduur dus die verwacht ik binnen nu en een jaar te wisselen voor de zekerheid.

Er zijn een aantal specifieke Ford en Focus dingen waar ik me aan erger, sommigen daarvan heb ik met Forscan software en een OBD2 kabel inmiddels verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
FastFred schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:26:
De short list uitgebreid :)

Mazda 3
Alfa Giulietta
Ford Focus (>2018)
Hyundai i30 (Turbo of niet)
Kia Ceed GT vind ik ook wel een toffe wagen
Peugeot 308 GT
Denk dat een Renault megane GT hier ook wel tussen past? Sportief, mag trekken, kan met dualzone (sws de 2 die hier thuis zijn wel) en heeft een prima interieur

E: Ah, zie al dat het een ford is geworden, ook leuke autos. Poosje terug in een ST station gezeten, als ik het geld er toen had liggen had ik die genomen :P

[ Voor 14% gewijzigd door Danny Phantom op 11-02-2025 21:35 ]

Pagina: 1