Welk accespoint met mesh is stabiel/snel/fijn om mee te werk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:58
Hoop niet dat ik het topic open in een verkeerde rubriek.

Thuis heb ik al jaren Ubiquiti accespoints hangen ( kwam van een switch / usg etc allemaal af maar dit heb ik eruit gehaal i.v.m. het belachelijke idle stroom verbruik)

De accespoints hangen er nog, dit zijn de modellen AC PRO.

Ik heb thuis een 1000Mbit upload en download lijn van KPN welke binnenkomt op een pfsense router/firewall.
De snelheid die ik draadloos krijg is op zich natuurlijk prima maar hoopte toch meer tegen de 800 Mbit of hoger te kunnen krijgen.

Bij ongeveer download 250 Mbit stopt het en upload 312 Mbit, ook het nodige aan bandbreedte en instellingen zitten frutten maar het word niet erg veel hoger/beter als nu.

Zoveel tests gelezen en er komen toch wel verschillende resultaten uit, maar wat is er nou beter als een elke dag gebruiks test van mensen op tweakers als een test voor een dagje zoals veel websites over schrijven.

Althans, dat leek mij.

Vraag is dus, heb je een mesh systeem en toevallig ook een Gigabit verbinding , wat voor snelheden haal je en met welk systeem ?

Even gedacht om alle ubiquiti te vervangen naar het nieuwere model AC 6 maar goed misschien word het eens tijd om van ubiquiti af te stappen ?

De laptop waar ik mee zit heeft wifi6 aan boord ook en werk ik het meeste mee door /buiten de woning.
Dell Mobile Precision Workstation 5680 BTX

OF kan iemand mij naar een topic sturen waar dit al besproken is, ik had even gezocht maar aangezien we in een nieuw jaar zitten en er tussendoor nieuwe producten zijn hoor ik graag jou mening.

Ik heb 4 accespoints hangen vanwege de isolatie in de woning en tussen de woning en werkplaats want daar is het signaal bar slecht ( buiten hangen er ook 2 AP's )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:26
Staan die accesspoints wel op 80mhz?
Met een wifi 5 AC zou je echt wel 400-500mbit moeten kunnen halen.
Afbeeldingslocatie: https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5d3c73c906ac510001158d1b/1630923149713-Z9JSONZH5X7APODZH9FH/UniFi+Speed+Tests+-+5+GHz+Wi-Fi+6.png?format=2500w

Anders spelen met firmware versies, soms zitten er trage versies tussen.

Met wifi 6 is, mits de jusite client, 600-900 wel mogelijk.
Op de standaard Ziggo apparaat (wifi versterker) haal ik ongeveer 700mbit.

OF je vanaf ubiquiti af wilt stappen hangt beetje van je eisen af. Als je wat advanced zaken als VLANS of router integratie wilt dan kom je al snel bij ubiquiti/omada uit.
Zelf ben ik een paar jaar geleden van ubiquiti afgestapt omdat ik veel issues had met firmwares en haperende devices. Toen overgestapt naar deco en problemen waren weg (maar ik had mn vlan eis ook laten vallen).
Nu zit ik op stock Ziggo hardware. Opzicht prima maar ik mis wel mn controle om 2.4 en 5ghz signalen te splitsen. Voor de rest werkt het prima-ish (twijfel nog om mn deco weer aan te sluiten)

[ Voor 87% gewijzigd door laurens0619 op 12-01-2024 16:42 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
@laurens0619

bedankt voor je uitleg.
Ik heb ze inderdaad voor 2.4 ghz op 40Mhz staan en voor 5Ghz op 80, kan deze nog verhogen tot 160MHZ.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6AhNwPwVmwnDgcV4IdOFvoNnreo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zLY1YmbZksk9BNJRCY9xF7rm.png?f=fotoalbum_large

Vlans is eigenlijk niet van toepassen voor het draadloze gedeelte ik ben de enige die het netwerk gebruikt en de camera´s zijn allemaal bedraad.

Verder is Ubiquiti super stabiel, hebben het bij veel woningen van ons opgehangen waar voorheen problemen waren en dit was ook de reden waarom ik het thuis heb opgehangen.
Mooiste zou zijn als ze ook POE voeding zouden accepteren mocht ik naar een andere systeem toe gaan in verband met geen stroom punten weer aan te hoeven leggen.(zou natuurlijk een poe - 12v converter oid er tussen kunnen hangen op het einde van de draad)

Aardig wat tutorials door gelopen en bekeken op youtube en ubiquiti fora maar de snelheid krijg ik niet verder als 300Mbit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

vincenttor schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:02:
[...]

Bij ongeveer download 250 Mbit stopt het en upload 312 Mbit, ook het nodige aan bandbreedte en instellingen zitten frutten maar het word niet erg veel hoger/beter als nu.

[...]

De laptop waar ik mee zit heeft wifi6 aan boord ook en werk ik het meeste mee door /buiten de woning.
Dell Mobile Precision Workstation 5680 BTX
Begin bij het begin.. Dat je een Gigabit internetverbinding hebt is niet relavant voor de performance van je WiFi (hoezeer je het leuk zou vinden om hogere snelheden te halen omdat je die internetverbinding hebt)

Eerste vraagf is exact welke NIC die laptop heeft. Zoals vaker zijn er legio uitvoeringen achter zo'n modelnr. Ik lees online de Intel AX211, die 2x2 MIMO (en 160MHz kanaalbreedte bij WiFi-6) ondersteunt. Heeft jouw laptop die? Of een andere en zo ja welke?

Vervolgens: hoe meet je je snelheden? Zeker bij hoge snelheden moet je meten met een goede server waarvan bekend is dat het de snelheden aan kan, moet het niet te ver weg zijn, moet je - als het een browser-based meting is - een schone browser gebruiken die niets anders aan het doen is (tig tabs open bijvoorbeeld), moet je computer niets anders aan het doen zijn (recente - maar niet te recente - reboot, en verder geen programma's open) en moet je zeker geen malware actief hebben.

Als dat allemaal in orde is zou ik bij deze hardware hogere snelheden verwachten - ik heb ook UAP AC Pro's en Intel AX210, en haal rustig 400 a 500Mbps in zelfde kamer als de AP.

Post eens de uitdraai van netsh wlan show interface als je minder dan 400Mbps meet in de buurt van zo'n AP.
OF kan iemand mij naar een topic sturen waar dit al besproken is, ik had even gezocht maar aangezien we in een nieuw jaar zitten en er tussendoor nieuwe producten zijn hoor ik graag jou mening.
Voordat duidelijk is wat nu mis is, is het voorbarig om nieuwe hardware aan te schafffen. WiFi-6 apparatuur dat 160MHz kanaalbreedte ondersteunt zal in de regel ongeveer 2.5x wat je nu haalt mogelijk maken - maar als je nu al maar de helft van verwachte snelheden haalt door een bottleneck ergens, is de kans aanwezig dat als je bottleneck niet vindt en opolost je straks alsnog op 200Mbps blijft steken.

Kortom, eerst situatie technisch helder krijgen, dan pas overwegen om geld tegen het probleem aan te smijten.

Ik heb 4 accespoints hangen vanwege de isolatie in de woning en tussen de woning en werkplaats want daar is het signaal bar slecht ( buiten hangen er ook 2 AP's )
[/quote]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

vincenttor schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:56:
@laurens0619

bedankt voor je uitleg.
Ik heb ze inderdaad voor 2.4 ghz op 40Mhz staan
Niet doen, werkt contraproductief (lang technisch verhaal waarom, gewoon niet doen). 2.4GHz op 20MHz kanaalbreedte en liefst kanaal op auto. Wil je het handmatig instellen, pak dan 1, 6 of 11 en geen andere.
en voor 5Ghz op 80, kan deze nog verhogen tot 160MHZ.
Met WiFi-5 ook niet doen. Door je kanaalbreedte te verhogen, halveer je je signaalsterkte (immers, zendvermogen staat vast en die smeer je over twee keer zoveel spectrum uit, dus 3dB lager).. Meestal verlies je daar meer mee dan dat je wint.. Met WIFi-6 heb je sowieso ongeveer 3dB meer gain door betere foutcorrectie. Dan kun je wel met 160MHz werken.
[...]

Aardig wat tutorials door gelopen en bekeken op youtube en ubiquiti fora maar de snelheid krijg ik niet verder als 300Mbit.
Dan is er echt iets mis.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Met hierboven. Daarnaast is, naar mijn ervaring, de AC lijn van ubiquiti een van de meest stabiele lijn van accesspoints die ze gehad hebben. Ik zou ze dus ook zeker niet zomaar wegdoen.

JE settings staan goed. 2.4 even vergeten, 5ghz op 80mhz is prima.
Doorloop even de stappen van dion (vooral net sh output).

Welke firmware versie draai je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:19
Wat @dion_b over adapters zegt is wel een goede. Ik heb bijvoorbeeld een Surface Book 2. Het is een hele fijne en dure laptop. Maar de Marvell wifi chip is echt prut. Test ik echter met mijn workstation met Intel AC9260 haal ik gewoon gigabit snelheden over wifi.

Ander puntje is dat wellicht transmit power op high je in de weg zit. Want door een hogere transmit power kan het zijn dat clients niet snel genoeg wisselen. Je zou het beste dus ook met één AP kunnen testen en vanaf daar uit gaan bouwen. Dan heb je in ieder geval een soort baseline.

Zelf heb ik overigens ervaring met ASUS AiMesh wifi. Dat werkt wel, maar alleen fatsoenlijk met een wired backhaul. Met wireless backhaul was het wel snel, maar ook vaak instabiel. Ik kan dat dus niet echt aanraden. Netgear Orbi was wel aardig, maar weinig in te stellen. En idem voor TP-Link Deco. Daarbij moet je alles via een app doen. Dat vond ik ook niet ideaal. Ik zou het dus lekker, mits mogelijk, bij je Unifi producten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
dion_b schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:00:
[...]

Niet doen, werkt contraproductief (lang technisch verhaal waarom, gewoon niet doen). 2.4GHz op 20MHz kanaalbreedte en liefst kanaal op auto. Wil je het handmatig instellen, pak dan 1, 6 of 11 en geen andere.

Dit haalde ik ook uit de meeste tutorials toch merk ik wel dat de upload sneller iets verbetering heeft op 80Mhz

[...]

Met WiFi-5 ook niet doen. Door je kanaalbreedte te verhogen, halveer je je signaalsterkte (immers, zendvermogen staat vast en die smeer je over twee keer zoveel spectrum uit, dus 3dB lager).. Meestal verlies je daar meer mee dan dat je wint.. Met WIFi-6 heb je sowieso ongeveer 3dB meer gain door betere foutcorrectie. Dan kun je wel met 160MHz werken.

[...]

Dan is er echt iets mis.
@dion_b

Adapter is :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJRGvHbx2H8vRYzoi6hkXMdukLM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0oA4T1ndegtdX2BkJevWlTH3.png?f=user_large

Nou heb ik 5 Ghz band op 160 Mhz gezet en als ik netsh uitdraai doe dan zie ik dit :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEwrh0-aYSlvsIvcx71Z3XBSChw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JR4qx1rJGtDNJaRKbp7SHTNg.png?f=fotoalbum_large

Als ik 5Ghz op 40 Mhz zet zie ik de transmit rate een stuk lager
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xFyOb-VsCqbJ00tx4mr1k7d93Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IxwFg2QNfXkw1RxNQjZ4PVEN.png?f=fotoalbum_large

de testen doe ik via de speedtest.net applicatie op de pc zelf en niks open op de achtergrond.

( bedraad haal ik 970 Mbit up en download)

@laurens0619
De versie's zijn volgend unifi controller up to date en ik meen 6.6.55. voor alle Ap's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUOCKDEe9mbnk6QSIxL2jySPwmE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RXyPz2f9jnlmNixDMh6PBJGr.png?f=fotoalbum_large

bedankt alle voor de input _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door vincenttor op 12-01-2024 17:30 . Reden: update plaatje erbij gedaan ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincenttor
alex3305 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:07:
Wat @dion_b over adapters zegt is wel een goede. Ik heb bijvoorbeeld een Surface Book 2. Het is een hele fijne en dure laptop. Maar de Marvell wifi chip is echt prut. Test ik echter met mijn workstation met Intel AC9260 haal ik gewoon gigabit snelheden over wifi.

Ander puntje is dat wellicht transmit power op high je in de weg zit. Want door een hogere transmit power kan het zijn dat clients niet snel genoeg wisselen. Je zou het beste dus ook met één AP kunnen testen en vanaf daar uit gaan bouwen. Dan heb je in ieder geval een soort baseline.

Zelf heb ik overigens ervaring met ASUS AiMesh wifi. Dat werkt wel, maar alleen fatsoenlijk met een wired backhaul. Met wireless backhaul was het wel snel, maar ook vaak instabiel. Ik kan dat dus niet echt aanraden. Netgear Orbi was wel aardig, maar weinig in te stellen. En idem voor TP-Link Deco. Daarbij moet je alles via een app doen. Dat vond ik ook niet ideaal. Ik zou het dus lekker, mits mogelijk, bij je Unifi producten houden.
Power nu op auto gezet om te zien of dit eventueel verbetering geeft en alle AP's reboot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:12

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik heb de hele thread niet gelezen, maar ik haal via speedtest.net op mijn telefoon 420-490 Mbit/s down en up via een AC Pro Access point.

Dat gaat niet naar de 800-1000 uiteraard, maar wel beduidend sneller dan jij. Sowieso zul je voor de maximale snelheid van je accesspoint de volledige VHT80 band moeten gebruiken.

Dus dat is ongeveer wat je maximaal kunt halen. Het is hiervoor wel belangrijk dat je apparaat een direct line of sight naar je access point heeft. En dat wordt met wifi 6, 6E en 7 alleen nog maar belangrijker.

Ikzelf heb vooral besloten dat ik dat praktisch niet merk en de echte snelheidsvreters (NAS en PS5 voor grote game downloads) die hangen bedraad aan het netwerk

[ Voor 13% gewijzigd door Hann1BaL op 12-01-2024 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
Snelheids test via speedtest programma ( zit niet heel ver van het AP af in de huiskamer)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-IR2ffYVdTCm5EPyqVTiMRAiwg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UcZ2hg8fxd2cOlMIIEmeiqSZ.png?f=user_large

En een snelheidstest vanaf mijn Samsung galaxy s23 met de speedtest.net app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irDpobeJzdRZyO_KmN1wMrrFAR8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AJCaYgClzPjZshYUpCFrB2e3.jpg?f=fotoalbum_large\

ik zie in de unifi software dat er een groot deel van de verbonden apparaten op wifi2 zit.
Sommige op wifi4, en dan de laptop/telefoons op Wifi 5
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlBaxRwGFyVhNf95fdWS2gzICr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YCMCvGBqj5nvBKHgkcgsGGBj.png?f=fotoalbum_large

( onderop stonden de telefoons wifi5)

[ Voor 26% gewijzigd door vincenttor op 12-01-2024 17:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
Je hebt een receive rate van 400, daarmee haal je idd 250 ongeveer. Ik zou hem op 80mhz terugzetten, haal je dan dezelfde waardes?

Receive rate moet omhoog naar 866 (2x2 80 MHz)

400mbit met 92% signal lijkt op 2x2 40 MHz

Zet die signaal eens naar auto ipv high?
En firmware up do date is normaal goed maar in geval van ubiquiti gevaarlijk. Ik zou ff uitzoeken welke firmware versie known is om stabiel te zijn op de ac pro en downgraden

[ Voor 71% gewijzigd door laurens0619 op 12-01-2024 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
laurens0619 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:42:
Je hebt een receive rate van 400, daarmee haal je idd 250 ongeveer

Receive rate moet omhoog naar ik dacht 733
Ik begrijp dat dit de limit is, alleen ben ik een leek wat dit betreft want ik ging er vanuit dat met een vrij nieuwe machine/adapter etc het toch wel aan een hogere snelheid zou moeten voldoen ?

Het lijkt er wel op dat er nu na de reboot wat veranderd is, dit is mijn laatsts snelheids test nadat ik 5ghz weer op 80Mhz heb gezet en een reboot gedaan heb van alle AP's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfiLxfrhP-MEzJU5z55R6teRHX4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eyDBV9GELdtWkkd1oUJYFdB9.png?f=user_large

Dit is toch al een behoorlijke verhoging ten opzichte van wat ik kreeg.
Vreemde is er is niks aan de instellingen aangepast, enige de reboot eigenlijk.

( signaal op auto gezet ook trouwens)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Die rate is dynamisch. Is de snelheidskoppeling tussen je ap en client. Afhankelijk van wat je ap en client kan en hoe het signaal is.

Nu is je snelheid goed! Ik vermoed dat je nu met ong 800 verbonden bent als je in netsh kijkt?

Als dit de eerste keer is dat je die snelheid haalt vermoed ik dat signaal auto het was

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 12-01-2024 17:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Je laatste screenshot laat de juiste snelheid zien en het fluctueert toch.
Geen idee waarom het nu werkt. Welkom in de wondere wereld van wifi.

Kijk vooral naar de Tx en Rx rates van de client waar je mee test en die moeten eigenlijk als je dicht bij je AP bent op 866 staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pPXujDf5V9sJVpOqv1raJGm4pA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AghCN7zeo5em3orLuAI6ZPyr.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zie ik voor mijn iPhone,
2x2 MIMO
En dan haal ik dus de juiste snelheden.

[ Voor 45% gewijzigd door Hann1BaL op 12-01-2024 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
Vriendelijk bedankt,ik heb zeker vrede hiermee haha.
Toch al stuk beter als ik voor elkaar kreeg, vreemde is dat ik na jaren prima gebruik nu de snelheid wel hoger krijg na een reboot.
Of zou toch het zendvermogen het euvel zijn geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbiV6h1rRA4wU0XDMiVaHWtiHrQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YlGHH8xtTB4kLNbF3VsmE8gA.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8d1bN49pKjTrhuIUVi7qZY9i4cY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/28k5Z0IeAJ9HjoGxWPGu6N6X.png?f=user_large

Deze snelheden heb ik draadloos nog nooit zien langskomen.

allemaal bedankt voor de snelle reacties.
hopen dat dit zo blijft, scheelt me weer pak geld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Dat is fijn! De wondere wereld van WiFi waar je met herstarts ook al een hoop kunt oplossen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@vincenttor zet hem ff terug op high en test opnieuw :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincenttor
Tja wie had dat gedacht, ook nooit eigenlijk dat de stroom uitvalt hier dus misschien werd het wel eens tijd.

Dit is tot nu toe het hoogste :)

helemaal blij haha
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojbveTgmNbjXZls-Gnp2BUjTcEE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bsGGXqzR9eu2V1GEmN7hJTpo.png?f=user_large

@laurens0619 na vermogen te verhogen is die nog net iets beter.
edit: het is nu 600 down en 440 Upload :)

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

fijn weekend allemaal, die van mij is goed begonnen :) dank u

[ Voor 22% gewijzigd door vincenttor op 12-01-2024 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat is de AX211 inderdaad.
Nou heb ik 5 Ghz band op 160 Mhz gezet en als ik netsh uitdraai doe dan zie ik dit :
[Afbeelding]

Als ik 5Ghz op 40 Mhz zet zie ik de transmit rate een stuk lager
[Afbeelding]

de testen doe ik via de speedtest.net applicatie op de pc zelf en niks open op de achtergrond.

( bedraad haal ik 970 Mbit up en download)
Mooi, daarmee heb je internetverbinding en software op de laptop prima uitgesloten.

Nu, wat lees ik in die uitdraai?

"Signal 92%" is een afwijkende Microsoft-manier om -54dBm weer te geven (omrekenformule is: -100+(Signal/2) dBm). Nu is -54dBm goed te noemen; alles boven de -67dBm is sowieso goed.

Je kunt verwachte link rate bij een bepaald signaalniveau opzoeken (voor WifFi-ac, waar je op zit met de AC Pro) in deze tabel.

Je adapter ondersteunt 2x2 MIMO (en je AP 3x3), dus je hebt 2 spatial streams. Bij 80MHz en -54dBm verwacht je om tussen de 585 en 780Mbps link rate te zitten. In de transmit zit je dat ook - maar in de receive niet. Dat is opvallend.

Als je naar 40MHz schakelt verwacht je om bij -54dBm op 360 of 400Mbps te zitten. In de receive zit je dat - exact zoals bij 80MHz, maar transmit is gezakt naar 108Mbps. Dat is eerder wat je verwacht bij -63dBm dan bij -54dBm. Dat is ook opvallend.

Wat ik ook zie: je zit in kanaal 36, de drukste in de 5GHz band. Bovendien is het een van de low-power kanalen waar je max 23dBm mag zenden, terwijl je op kanalen >100 mag zenden op 30dBm.

Is er een reden waar je hier op staat? Of heeft UniFi het automatisch gekozen? Ik zou doorgaans op een AP waar ik maximale performance wil kiezen voor kanalen >100.

Ben sowieso benieuwd wat er gebeurt als je kanaal 100 instelt, deels voor hoger zendvermogen, deel voor ontwijken mogelijke verstoring in kanaal 36.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-09 06:42
Hann1BaL schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:54:
Dat is fijn! De wondere wereld van WiFi waar je met herstarts ook al een hoop kunt oplossen ;)
Nah, dat zal verdor specifiek zijn, ik heb die ervaringen niet, heb klanten die ap's al meer dan 3 jaar draaien zonder speed issues. En dan heb ik het over omgevingen mat 800+ ap's.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
mash_man02 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:04:
[...]

Nah, dat zal verdor specifiek zijn, ik heb die ervaringen niet, heb klanten die ap's al meer dan 3 jaar draaien zonder speed issues. En dan heb ik het over omgevingen mat 800+ ap's.
ZIjn dat AP's die net zo veel kosten als vier Unifi's met switch? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

mash_man02 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:04:
[...]

Het leven is te kort om alles zo serieus te nemen. Dat geldt voor de meeste professionele kit en ook de UniFi APs hoef je echt niet te herstarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:19
dion_b schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:54:
[...]

Wat ik ook zie: je zit in kanaal 36, de drukste in de 5GHz band. Bovendien is het een van de low-power kanalen waar je max 23dBm mag zenden, terwijl je op kanalen >100 mag zenden op 30dBm.

[...]
Dit! Alhoewel de lage 5GHz kanalen bij mij in de buurt redelijk leeg zijn, merk ik enorm verschil met de hoge 5GHz kanalen. Met mijn ASUS router zit ik op kanaal 36-64 ook maar op maximale download van 400Mbps en een upload van 300Mbps. Stel ik het AP in op kanaal 100-128 dan komt mijn download rond de gigabit uit. De upload is dan circa 600Mbps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
100 en hoger is DFS kamelen, dus het kan zijn dat een AP zich uit zet als er een boot met radar voorbij drijft. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jadjong schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:58:
100 en hoger is DFS kamelen, dus het kan zijn dat een AP zich uit zet als er een boot met radar voorbij drijft. :p
Als het goed is niet, de radars waar DFS voor is, zijn statische radars - luchtvaartradars in de buurt van vliegvelden voor 52-64, 100-116 en 132-140 en weerradars (in NL: Den Helder en Herwijnen) voor 120-128.

Bevind je je dichtbij zo'n radar en is je huis niet goed RF-geisoleerd (goed 4G signaal :+ ) dan ga je structureel op een van de kanalen (waar die radar zit) DFS events krijgen. Zo niet, en op overige kanalen, niet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
De boot was grijs, misschien had dat enige invloed. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
Na de reboot is alleen eigenlijk sneller geworden.
Kanaal keuze automatisch en vast geprobeerd.
Vermogen ook, overigens heb ik een behoorlijk aantal aps hangen dus ik overal met 1 watt ut te zenden lijkt me beetje teveel van het goede.

Na wat testen kwam ik op m telefoon upload en downloaf rond de 515Mbit
dion_b schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:54:
[...]

Dat is de AX211 inderdaad.

[...]

Mooi, daarmee heb je internetverbinding en software op de laptop prima uitgesloten.

Nu, wat lees ik in die uitdraai?

"Signal 92%" is een afwijkende Microsoft-manier om -54dBm weer te geven (omrekenformule is: -100+(Signal/2) dBm). Nu is -54dBm goed te noemen; alles boven de -67dBm is sowieso goed.

Je kunt verwachte link rate bij een bepaald signaalniveau opzoeken (voor WifFi-ac, waar je op zit met de AC Pro) in deze tabel.

Je adapter ondersteunt 2x2 MIMO (en je AP 3x3), dus je hebt 2 spatial streams. Bij 80MHz en -54dBm verwacht je om tussen de 585 en 780Mbps link rate te zitten. In de transmit zit je dat ook - maar in de receive niet. Dat is opvallend.

Als je naar 40MHz schakelt verwacht je om bij -54dBm op 360 of 400Mbps te zitten. In de receive zit je dat - exact zoals bij 80MHz, maar transmit is gezakt naar 108Mbps. Dat is eerder wat je verwacht bij -63dBm dan bij -54dBm. Dat is ook opvallend.

Is er een reden waar je hier op staat? Of heeft UniFi het automatisch gekozen? Ik zou doorgaans op een AP waar ik maximale performance wil kiezen voor kanalen >100.

Ben sowieso benieuwd wat er gebeurt als je kanaal 100 instelt, deels voor hoger zendvermogen, deel voor ontwijken mogelijke verstoring in kanaal 36.

[ Voor 0% gewijzigd door vincenttor op 14-01-2024 13:09 . Reden: vermogen aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
ik heb hem zojuist op 100 gezet ( wel eens in unifi controller ook melding gehad dat er iets langs kwam dat radar gebruikte en hij van kanaal moest wisselen.

De snelheid lijkt inderdaad te zijn toegenomen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bic7H38gPzOfXpA8nAH17YuangM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZ2ISJjEM3ERMbYYX6SmzjAW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
jadjong schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:25:
[...]

ZIjn dat AP's die net zo veel kosten als vier Unifi's met switch? :+
Ik heb net even voor je gekeken, maar ik heb veel minder per ap betaald dan een vergelijkbaar wifi 6E ap van unify.

Toegeven ik heb NFR priving, maar dat scheelt echt geen factor 2 met retail prijzen.

Dus om te beantwoorden..... Nee, not even close :-)

En laten we wel wezen, je wifi gewoon zonder gedoe kunnen gebruiken is toch ook nog wel wat waard ?

[ Voor 26% gewijzigd door mash_man02 op 14-01-2024 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
mash_man02 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:45:
[...]

Ik heb net even voor je gekeken, maar ik heb veel minder per ap betaald dan een vergelijkbaar wifi 6E ap van unify.

Toegeven ik heb NFR priving, maar dat scheelt echt geen factor 2 met retail prijzen.

Dus om te beantwoorden..... Nee, not even close :-)

En laten we wel wezen, je wifi gewoon zonder gedoe kunnen gebruiken is toch ook nog wel wat waard ?
wat voor soort/model/type hebben we het hier over eigenlijk ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ik gok iets van Meraki.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
Oh nee, die zijn echt heel duur en dan heb je nog een time based licentie nodig ook.

MR57 is zo een 1399,- ex btw en ex licentie.

Ik werk veel met Huawei en heb ap's gekocht tussen de 10,- en 450,- per stuk, via markplaats en nieuw via thunderlink.

[ Voor 22% gewijzigd door mash_man02 op 15-01-2024 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
vincenttor schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:09:
Na de reboot is alleen eigenlijk sneller geworden.
Kanaal keuze automatisch en vast geprobeerd.
Vermogen ook, overigens heb ik een behoorlijk aantal aps hangen dus ik overal met 1 watt ut te zenden lijkt me beetje teveel van het goede.

Na wat testen kwam ik op m telefoon upload en downloaf rond de 515Mbit

[...]
Jep 1W is veel te veel, als je dat niet balanceert met de mogenlijkheiden van je clients. Een minimale balans tussen wat je client an AP kan is wel een best practice. Heel veel meer dan 15dB op 2,4 Ghz en 18dB op 2,4Ghz heeft vaak alleen maar impact op de snelheids asymettrie en roaming issues. CLients zien je AP immers nog goed genoeg waar het AP de client vaak al net meer met voldoende SNR ontvangt.

Dan heb je actieve sturing vanuit je ap nodig waar bepaalde clients dan weer niet al te goed mee om kunnen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
jadjong schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:58:
Alle toegestane kanalen van 52 tot en met 64 en van 100 tot en met 144 zijn dfs kanalen.

Dat is ook waarom wifi 6e zo veel potentieel heeft. 5Ghz heeft zonder dfs maar 100Mhz on conditionele ruimte, 2,4Ghz nog minder.

6Ghz is al 500Mhz onconditioneel en de overheid is nog in overweging van uitbreiding naar 1200Mhz.

[ Voor 27% gewijzigd door mash_man02 op 16-01-2024 06:59 ]

Pagina: 1