Platenspeler aansluiten op soundbar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charliee
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-01-2024
Mijn vraag:
Mijn vriend is een groot muziekliefhebber en verzamelt al een tijd platen. Hij heeft ook een platenspeler (Silvercrest KH2431) maar draait zijn platen nooit omdat alleen de platenspeler op zichzelf geen mooi geluid geeft. Nu draaien we meestal muziek op onze soundbar (Samsung HW-B550). Graag wil ik voor zijn verjaardag die er bijna aankomt ervoor zorgen dat de platenspeler aangesloten kan worden op onze soundbar, zodat hij zijn platen eindelijk een keer kan draaien.

Ik ben zelf totaal niet thuis in de wereld van elektronica dus heb veel gegoogled en ik heb het volgende begrepen: vanuit de platenspeler heb je een rca ingang nodig, onze platenspeler heeft zowel line als phone, dus zoals ik het heb begrepen heb ik dan geen voorversterker nodig omdat die al ingebouwd is.

Het makkelijkste zou dan zijn als de soundbar een Aux ingang heeft voor analoge muziek, zodat je met een rca-auxkabel ze direct met elkaar kan verbinden. Helaas heeft onze soundbar dat niet. De enige manier om ze dan te verbinden is volgens Google met een Bluetooth adapter. Klopt dat? Ik zie vervolgens ook weer wisselende verhalen dat er nog iets tussen de adapter en de platenspeler in moet. Ik ben het even helemaal kwijt: kan iemand mij helpen met hoe en of ik deze platenspeler kan aansluiten op onze soundbar?

(P.s. ik weet dat een soundbar niet de beste optie voor het mooiste geluid is, maar helaas heb ik niet genoeg geld om een hele nieuwe analoge set-up te kopen)

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Platenspeler: Silvercrest KH2431
Soundbar: Samsung HW-B550

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Zie verhaal boven, wanneer jullie meer informatie nodig hebben, moeten jullie het vooral vragen.

Beste antwoord (via Charliee op 12-01-2024 16:06)

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:57
Je zou ook de optische ingang van de soundbar kunnen gebruiken (als je die niet al gebruikt voor je televisie), met bijvoorbeeld een omvormer als deze:
https://www.kabeldirect.n...xiaal-omvormer-zwart.html

Wel nog even een optische kabel erbij natuurlijk.

Edit: Ik lees wel in de handleiding dat als je HDMI en optisch allebei tegelijk aansluit dat de soundbar dan voorkeur heeft voor HDMI, dat is misschien onhandig. Maar misschien dat als de tv uitstaat de soundbar automatisch naar optisch overgaat, dat is lastig te zeggen.

[ Voor 32% gewijzigd door HikariMisako op 12-01-2024 15:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• HikariMisako
Je zou ook de optische ingang van de soundbar kunnen gebruiken (als je die niet al gebruikt voor je televisie), met bijvoorbeeld een omvormer als deze:
https://www.kabeldirect.n...xiaal-omvormer-zwart.html

Wel nog even een optische kabel erbij natuurlijk.

Edit: Ik lees wel in de handleiding dat als je HDMI en optisch allebei tegelijk aansluit dat de soundbar dan voorkeur heeft voor HDMI, dat is misschien onhandig. Maar misschien dat als de tv uitstaat de soundbar automatisch naar optisch overgaat, dat is lastig te zeggen.

[ Voor 32% gewijzigd door HikariMisako op 12-01-2024 15:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
HikariMisako is me net voor. Vergeet ook de analoge "tulp" kabel niet tussen platenspeler en de omvormer, kans is groot dat iemand met een voorraadje kabels die al heeft liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
HikariMisako schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:44:
..

Er zit een afstandsbediening bij de soundbar, daarmee zou je moeten kunnen schakelen normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charliee
Ah super bedankt voor het snelle antwoord, dit helpt enorm! Ik ga het proberen met een omvormer. We gebruiken de optische ingang wel al voor de televisie, maar ik neem aan dat je makkelijk kan switchen tussen de 2? Dus de tv eruit en de platenspeler erin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HikariMisako
Handmatig wisselen kan natuurlijk altijd, maar als je geen zin hebt om steeds stekkers om te pluggen zijn er ook Toslink switches (toslink = optisch). Die zijn makkelijk verkrijgbaar en kosten meestal niet zo veel.

[ Voor 4% gewijzigd door HikariMisako op 12-01-2024 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HikariMisako
Quantor schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:52:
[...]

Er zit een afstandsbediening bij de soundbar, daarmee zou je moeten kunnen schakelen normaal.
offtopic:
Beetje offtopic want TS heeft er weinig aan:
Ja, maar volgens de handleiding is zowel HDMI als optisch "D.IN" 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:07

FeaR

In GoT we trust

Charliee schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:55:
We gebruiken de optische ingang wel al voor de televisie, maar ik neem aan dat je makkelijk kan switchen tussen de 2? Dus de tv eruit en de platenspeler erin?
Kan, maar zou niet mijn voorkeur hebben. Als er één plug is die irritant is qua inprikken is het optisch.

Welk merk en type TV heb je? Beschikt deze over HDMI ARC kan je op die manier aansluiten en zo de optische ingang van de Samsung vrij spelen voor de platenspeler. Geen HDMI ARC of wil je optisch houden voor de TV zou ik niet naar een RCA naar OPTICAL zoeken maar RCA naar HDMI (mits die ingang op de Sound Bar vrij is). Idee/opzet is hetzelfde als optisch, alleen andere stekker. Scheelt handmatig wisselen van optisch of de extra kosten van een optische switch (wat het geheel ook weer onoverzichtelijk maakt).

Edit:
Andere optie, wil je waarschijnlijk niet maar ik wil hem benoemen, is de platenspeler op de TV aansluiten en via de TV het geluid naar de Sound Bar. Veelal heeft een TV nog wel analoge ingangen. Nadeel is dat de TV dan aanmoet als je een plaatje draait.

[ Voor 24% gewijzigd door FeaR op 12-01-2024 16:43 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charliee
Ja, heb net gekeken en de tv heeft een HDMI ARC. Ik heb net even geprobeerd hem aan te sluiten aan de soundbar en dat werkt! Nu heb ik inderdaad een plek vrij voor de platenspeler. Heel erg bedankt allemaal!
Pagina: 1