Radiatorknop zonder thermostaat, maar met bediening via tele

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fkaktas
  • Registratie: Juni 2020
  • Niet online
Ik wil voor enkel in de woonkamer een "slimme" radiatorknop installeren. Op het moment is er een knop die je aandraait (aan/uit) en ik wil precies hetzelfde, maar dan wil ik het aan- en uitzetten via mijn telefoon.

De slimme radiatorknoppen hebben allemaal een thermostaat ingebouwd en dan blijft het op een bepaalde temperatuur.

Dat wil ik dus niet, ik wil het bijvoorbeeld op standje 3 (van de 5) hebben. Maar de bediening wil ik via mijn telefoon, omdat de knop in de woonkamer moeilijk te bereiken is.

Is er überhaupt zoiets?

Beste antwoord (via fkaktas op 14-01-2024 23:08)

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-07 20:17
Wat is de reden dat je niet de thermostaat van de knop wil gebruiken? Zit de knop niet in de ruimte waardoor hij de verkeerde waarde meet? Of hangt de thermostaat die de ketel aanstuurt in dezelfde ruimte?

Als je de normale kraan op de radiator vervangt door een thermostaatkraan (wellicht heb je al een thermostaatkraan gezien de getallen die op de knop staan) kun je bijvoorbeeld een Shelly TRV plaatsen. Als je in de instellingen de automatic temperature control uitzet zou je vanuit de app gewoon een percentage kunnen kiezen voor hoe ver de knop open moet.
https://www.shelly-suppor...rol-e-g-for-bleeding-etc/

[ Voor 9% gewijzigd door Pyramiden op 12-01-2024 15:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-07 20:54
Ik neem aan dat je een thermostatisch ventiel hebt. Heb je dat niet, dan is bediening op afstand niet mogelijk zonder het ventiel te vervangen.

Met een thermostatisch ventiel:
Nee, dat is er niet. 3 komt overeen met 20 graden. Dus dan moet je zelf de vertaling even maken in je hoofd.

Onderstaand tabelletje na een googleactie:

Stand van de kraan Referentietemperatuur Aanbevolen instelling voor
* 6°C Vorstvrij
0-1 12°C Kelder, trap
1 15°C Ongebruikte kamer, wasplaats, bergruimte
2 17°C Hal, gang
2-3 18°C Slaapkamer
3 19-20°C Keuken
3-4 20-21°C Woonkamer, kinderkamer
4 22°C Badkamer
5 max. Klep is volledig geopend

bron: https://www.energids.be/n...en-thermostaatkraan/1524/

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:46
De domme radiatorknoppen hebben ook een thermostaat. Maar dan een hele simpele in de vorm van een was element die uitzet en daardoor de klep dichtzet. Stand 3 is dan 20-22 gr. Hij kan dus op stand 3 zowel vol open als helemaal dicht staan.
Ik ben ze zoals jij ze wil hebben nog nooit tegengekomen. Lijkt me ook lastig regelen omdat niet elke klep gelijk reageert, dat probleem haal je met een zelfregeleden thermostaat er uit.

Flickr - Strava

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Pyramiden
Wat is de reden dat je niet de thermostaat van de knop wil gebruiken? Zit de knop niet in de ruimte waardoor hij de verkeerde waarde meet? Of hangt de thermostaat die de ketel aanstuurt in dezelfde ruimte?

Als je de normale kraan op de radiator vervangt door een thermostaatkraan (wellicht heb je al een thermostaatkraan gezien de getallen die op de knop staan) kun je bijvoorbeeld een Shelly TRV plaatsen. Als je in de instellingen de automatic temperature control uitzet zou je vanuit de app gewoon een percentage kunnen kiezen voor hoe ver de knop open moet.
https://www.shelly-suppor...rol-e-g-for-bleeding-etc/

[ Voor 9% gewijzigd door Pyramiden op 12-01-2024 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fkaktas
  • Niet online
@Noutie ik heb inderdaad een thermo ventiel. 3 was een voorbeeld, maar ik wilde eigenlijk zeggen dat de kraan bijvoorbeeld tot de helft moest openen (als zoiets bestaat).

@GWBoes ik hen nu zo een knop (zie screenshot). Het lijkt mij toch echt dat die de hele dag aanstaat totdat ik het dichtdraai?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uh_nZmBFuF7HyoUoQnznD8six_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ak5JAzhjvLz44DoeEcLdoq4K.jpg?f=fotoalbum_large

@Pyramiden ik heb in alle kamers zo'n Heimeir thermostaatkraan (met 1,2,3,4,5 erop). En dat gaat goed, behalve voor de woonkamer. Dat komt omdat ik een ombouw heb. De warmte blijft in de ombouw waardoor de kraan denkt dat het al 20 graden is, dus stopt ie met verwarmen, terwijl het in de woonkamer nog vriest. Daarom heb ik weer zo een oude kraan geplaatst (zie screenshot boven), zodat de kraan 'altijd' open staat.

Nu wil ik hetzelfde systeem (altijd open), maar wil ik het zelf weer uitzetten (en aanzetten) met de app. Kan dat met Shelly TRV die je hebt voorgesteld?

NB: ik heb geen thermostaat in het huis, ik woon in een flat met een stadsverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:00
Is een alternatieve oplossing dan niet een voeler plaatsen buiten de ombouw? Dat is misschien nog wel te vinden/krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:20
Smobbo schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:10:
Is een alternatieve oplossing dan niet een voeler plaatsen buiten de ombouw? Dat is misschien nog wel te vinden/krijgen?
Zoiets is inderdaad te verkrijgen bij verschillende fabrikanten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fkaktas
  • Niet online
@Smobbo @Yaksa klopt. Mijn buurman had dat ook al voorgesteld, maar ik heb er geen ervaring mee en weet niet zeker of het helemaal gaat werken. Daarnaast wil ik al mijn opties eerst bekijken en ik denk dat de suggestie van @Pyramiden eigenlijk is wat ik nodig heb. Op papier tenminste.

Maar ik kan nu dus een thermostaatkraan met voeler plaatsen OF een Shelly TRV plaatsen. Denk ik dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
fkaktas schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:17:
@Smobbo @Yaksa klopt. Mijn buurman had dat ook al voorgesteld, maar ik heb er geen ervaring mee en weet niet zeker of het helemaal gaat werken. Daarnaast wil ik al mijn opties eerst bekijken en ik denk dat de suggestie van @Pyramiden eigenlijk is wat ik nodig heb. Op papier tenminste.

Maar ik kan nu dus een thermostaatkraan met voeler plaatsen OF een Shelly TRV plaatsen. Denk ik dan
Zo'n Shelly is leuk, maar daar zit een accu in die om de paar jaar vervangen moet worden.
Een externe voeler aan een thermostaatkraan zoals ik voorstelde werkt gewoon altijd, ik heb er hier ook een zitten, op de muur gemaakt omdat de radiatorkraan ook net als bij jou (deels) ingebouwd zit onder een brede vensterbank.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:49

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Yaksa En waar komt de stroom vandaan voor het verstellen van het ventiel en de communicatie met de foon? WiFi slurpt stroom - Bluetooth Low-Energy minder - maar het ventiel blijft stroom trekken.
Hier moet je de batterijen ook vaker vervangen.

@fkaktas Als ik me niet vergis kan je op het getoonde oude ventiel met draaiknop geen thermostaatknop plaatsen, d.w.z. je moet het hele ventiel vervangen.
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
Yaksa schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:30:
[...]

Zo'n Shelly is leuk, maar daar zit een accu in die om de paar jaar vervangen moet worden.
Een externe voeler aan een thermostaatkraan zoals ik voorstelde werkt gewoon altijd, ik heb er hier ook een zitten, op de muur gemaakt omdat de radiatorkraan ook net als bij jou (deels) ingebouwd zit onder een brede vensterbank.
Shelly TRV heeft een vrij grote accu welke met USB-C opgeladen wordt. Je moet hem natuurlijk wel af en toe opladen.

Eens dat een TRV met voeler minder gedoe is, goedkoper is en langer meegaat, maar die kun je dan weer lastiger op een andere temperatuur zetten als de knop onhandig ver weg zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Pyramiden schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:48:
[...]Shelly TRV heeft een vrij grote accu welke met USB-C opgeladen wordt. Je moet hem natuurlijk wel af en toe opladen.
Eens dat een TRV met voeler minder gedoe is, goedkoper is en langer meegaat, maar die kun je dan weer lastiger op een andere temperatuur zetten als de knop onhandig ver weg zit.
En een USB-C kabeltje in die thermostaatknop prutsen is dan handiger?
Kijk, we zetten hier op Tweakers, en ja, voor vrijwel elk technisch probleem is wel een (soms ingewikkelde en kostbare) oplossing voor te vinden die doet wat je wilt en misschien nog wel meer.
Maar ik ben meer van de KISS methode, (Keep It Stupid Simple), als dat mijn probleem oplost ben ik klaar.
En dan kan een verkoper nog zo zeggen: "Ja maar meneer, hier kunt u zoveel meer mee". Dan zeg ik altijd: "Heb ik daar om gevraagd dan?". Meestal blijft het daarna stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fkaktas
  • Niet online
@dunklefaser er zitten nieuwe thermostaatkranen op. De huisbaas heeft de ventielen rceent vervangen (met zo een pinnetje). Dus ik denk dat dat wel zal passen. Natuurlijk moet ik het een keertje losmaken en kijken of de shelly erop past. Als ik een foto van het pinnetje, kun jij weten of de Shelly erop past?

@Pyramiden "maar die kun je dan weer lastiger op een andere temperatuur zetten als de knop onhandig ver weg zit."

Ik was even vergeten waarvoor ik deze knop wil toen ik zei dat eentje met een voeler ook voldoet. Maar de Shelly past in mijn situatie bete, omdat ik niet steeds met de hand aan die knop wil zitten. Natuurlijk zou een Shelly met een aparte voeler/thermostaat dan perfect zijn, maar ik weet niet of dat bestaat en zal vast in de kosten lopen.

Daarnaast staat op de website dat de batterij van de Shelly 2 jaar meegaat. Als die 1 winter meegaat, ben ik al blij mee! En anders een powerbank erop.

Dank voor de hulp allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
@fkaktas
Zo'n voeler is opzich mogelijk, maar heeft iets meer om het lijf dan met een simpele thermostaatknop.
Je kunt een Shelly H&T verbinden met de Shelly TRV. De TRV gebruikt dan de H&T in plaats van de ingebouwde temperatuurssensor. Ik denk dat je dan wel automatic heating control weer aan moet zetten, want anders heb je niet zoveel aan die externe sensor.

Mocht je dan toch op basis van temperatuur aan de slag gaan zijn er misschien ook nog wel goedkopere knoppen en oplossingen, want de open/close positie van de Shelly heb je dan niet meer nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Je hebt ook knoppen om op de muur te zetten, zoals deze: https://www.installatieva...1gggRqEAQYASABEgLqwPD_BwE
Afbeeldingslocatie: https://www.installatievakwinkel.nl/cdn-cgi/image/width=1560,height=1206,fit=pad,quality=85,onerror=redirect,metadata=none,sharpen=1,format=auto/media/catalog/product/3/0/3052003739494.JPG

A'dam PVOutput

Pagina: 1