Vraag
Beste antwoord (via NEOeo op 12-01-2024 15:34)
https://www.klusidee.nl/F...ige-platen-asbest.121660/
Als je het helemaal zeker wilt weten kan je natuurlijk een monster laten opsturen naar een asbesttestcentrum.
[ Voor 17% gewijzigd door inquestos op 12-01-2024 14:56 ]
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Alle reacties
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
https://www.klusidee.nl/F...ige-platen-asbest.121660/
Als je het helemaal zeker wilt weten kan je natuurlijk een monster laten opsturen naar een asbesttestcentrum.
[ Voor 17% gewijzigd door inquestos op 12-01-2024 14:56 ]
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Immers, ook al zou er asbest in zitten, de plaat zit er al jaren. Als er verder niks mee gedaan wordt (in de zin van boren, breken, slopen, schuren) komt er geen stof of zo vrij en dan is er gewoon geen gevaar.
In mijn appartement (jaren 70) zitten hele luchtkanalen gemaakt van eterniet (met asbest). Destijds koos men daarvoor vanwege de brandveiligheid. In de meterkast hangt een waarschuwing van de woningbouw dat je (i.v.m. het vrijkomen van vezels) beter niet in deze platen moet gaan boren. Ik maak me er dus ook geen zorgen over, er zit een behangetje overheen geplakt, prima zo. We moeten elkaar niet gek maken dat we onmiddellijk asbestslachtoffer (kunnen) worden bij het aantreffen van een paar vezels, daar is wel wat meer voor nodig.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dat met de vezels ben ik niet helemaal met je eens. Mij is altijd vertelt/geleerd dat 1 asbest vezel genoeg kan zijn, als deze zich in je lichaam "nestelt". Maar je kunt ook 40 jaar met asbest werken en nergens last van hebben.Yaksa schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:54:
Buiten dat het idd houtwolcement is vraag ik me eigenlijk af of het zinvol is om zo'n topic te openen.
Immers, ook al zou er asbest in zitten, de plaat zit er al jaren. Als er verder niks mee gedaan wordt (in de zin van boren, breken, slopen, schuren) komt er geen stof of zo vrij en dan is er gewoon geen gevaar.
In mijn appartement (jaren 70) zitten hele luchtkanalen gemaakt van eterniet (met asbest). Destijds koos men daarvoor vanwege de brandveiligheid. In de meterkast hangt een waarschuwing van de woningbouw dat je (i.v.m. het vrijkomen van vezels) beter niet in deze platen moet gaan boren. Ik maak me er dus ook geen zorgen over, er zit een behangetje overheen geplakt, prima zo. We moeten elkaar niet gek maken dat we onmiddellijk asbestslachtoffer (kunnen) worden bij het aantreffen van een paar vezels, daar is wel wat meer voor nodig.
Maar heb me er zelf eerlijk gezegd nooit in verdiept dus ben altijd uitgegaan van bovenstaande
Euhm... \n ...