Schimmel van underlayment krijgen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onyx666666
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-04 14:38
In mijn dakkapel zit een lekkage die binnenkort gerepareerd wordt. Alleen is di een langdurige lekkage geweest zonder dat het binnenin de woning te merken was. Er zit nu redelijk wat schimmel op de underlayment platen aan binnen zijde.
E.e.a was ook niet op de jusite wijzen geissoleerd (glaswol met zilver aan onder zijde en daar direct mdf platen onder.
ik ga het nieuw opnieuw isoleren met klimaat folie en rachels om 2 cm ruimte tussen de klimaatfolie en MDF plafond te creeren.
Ik weet alleen niet goed hoe ik zeker de schimmel dood/wegkrijg. Ik heb al geschrobt met soda . Daar is het ergste wel mee weg maar betwijfel of het niet toch nog in naadjes en kieren zit.
De meeste antischimmelsprays zijn niet voor hout.

Welk middel zou ik kunnen gebruiken ? EN is het aan te bevelen het daarna nog te behandelen? bijvoorbeeld met een schimmelwerende muurverf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20-04 12:54
Belangrijkste is eerst de oorzaak weg te werken/op te lossen.
Als de platen kunnen goed drogen en je hebt de schimmel (grotendeels) weg geschrobt dan zal die volgens mij niet snel terugkomen.
Extra behandelen is dan niet nodig en misschien ook niet wenselijk, stel dat er toch nog beetje vocht inzit of komt... uit onbehandeld hout kan het iets sneller uitdrogen en raakt het niet "opgesloten"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onyx666666
en als ik het (voor de zekerheid) wil verstevigen met nog een plaat OSB eronder. Zou ik het dan ook opsluiten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Nu online
onyx666666 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:43:
en als ik het (voor de zekerheid) wil verstevigen met nog een plaat OSB eronder. Zou ik het dan ook opsluiten ?
OSB is (afhankelijk van type/merk) behoorlijk tot zeer dampdicht. Dus dat is niet zo een goed idee; dan moet het een meer dampopen materiaal zijn. En nog beter, vervangen.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:48
Als het droogt gaat je schimmel dood. Anders met een plantenspuit wat azijn erop, stinkt maar werkt goed.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-04 18:55
No Hands schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:52:
Als het droogt gaat je schimmel dood. Anders met een plantenspuit wat azijn erop, stinkt maar werkt goed.
Inderdaad, gewoon droog stoken daarna af vegen, ik had het op het Spano- spaanplaat.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onyx666666
Nog een andere vraag

wat je ziet is de isolatie van mijn pannendak. Dit is nu gewoon open naar mijn plat dak. Als ik mijn dak weer isoleer en er klimaatfolie onder de gaat mijn plat dak isolatie rechtstreeks tegen mijn schuin dak isolatie. Het waait daar nu gewoon doorheen.

Moet ik dese stukken ook dicht maken (anders is het niet luchtdicht) ? Of moet ik het alleen luchtdicht naar binnen (onder) maken ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hIPA7MtidLSY4GrmTQbWELavRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/etuBjmhSUxiiexZAwJJn4waZ.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1