Apparatuur in woning op verschillende netwerken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkiraVos
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-11-2024
Mijn vraag
Mijn vrouw kan op haar PC geen verbinding maken met de NAS en zij ziet mij ook niet in het netwerk. Ze heeft wel een internet verbinding, dus is verbonden met de router.
Ik kan vanaf mijn PC wel bij de NAS maar zie ook mijn vrouw niet in het netwerk.
Als ik naar het Netwerk centrum ga staat bij mij als actief netwerk "Netwerk 3" en bij haar "Netwerk 4".
Hoe kan ik haar weer op "mijn netwerk" krijgen?
Kan ik ook zorgen dat er gewoon maar 1 netwerk is? Want fysiek is het gewoon 1 netwerk natuurlijk.

Relevante software en hardware die ik gebruik
We hebben beiden Windows 11.
We zijn beiden met een fysieke kabel direct op de router van KPN aangesloten.
De NAS is via een netwerk switch (Linksys LGS116) met de router van KPN verbonden.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al geprobeerd om alles direct op de router of alles via de switch te verbinden, dat maakt niets uit.
Ik heb gegoogled, maar kan niet vinden hoe je invloed kunt uitoefenen op welk netwerk je terecht komt.
Ik vind het eigenlijk sowieso vreemd dat er "meerdere" netwerken blijken te zijn.

Bij voorbaat dank voor alle hulp.

Beste antwoord (via AkiraVos op 12-01-2024 14:37)

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Heeft je vrouw de internetverbinding wel op prive staan en niet op openbaar?

Het 'netwerk 3' en 'netwerk 4' wil niets anders zeggen dan het aantal netwerken dat de PC heeft gehad. Mijn PC heeft er inmiddels ook 3.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Het 'netwerk 3' en 'netwerk 4' wil niets anders zeggen dan het aantal netwerken dat de PC heeft gehad. Mijn PC heeft er inmiddels ook 3.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zijn er powerline adapters in huis? Bijvoorbeeld voor een zonne-installatie op zolder?

En hebben de buren misschien ook powerline adapters?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het Netwerk nummer is niets anders dan het nummer van de verbinding van de PC staat er verder los van deze hoeven dus ook niet identiek te zijn. Verder controleer wat @Detmer zegt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:00
Detmer schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:00:

Ik doe ook deze gok.

Hier in het kort de handleiding:
Select the Start button, then type settings. Select Settings > Network & Internet > Ethernet.
On the Ethernet network screen, under the Network profile type, select Private.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AkiraVos
Detmer schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:00:

Frogmen schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:16:
Het Netwerk nummer is niets anders dan het nummer van de verbinding van de PC staat er verder los van deze hoeven dus ook niet identiek te zijn. Verder controleer wat @Detmer zegt.
Ah bedankt, vond het al vreemd.
Hij stond bij mijn vrouw inderdaad op openbaar en nu op prive en doet hij het weer.
Wel gek, want zij heeft dit zelf niet actief gewijzigd en kon recent probleemloos gebruiken.

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkiraVos
We zijn weer even verder en mijn vrouw wil de externe HD weer gebruiken, maar zij kan weer niet verbinden.
De instellingen zoals hierboven besproken zijn ongewijzigd.

Het valt me wel op dat, als ik inlog in de router, haar PC niet in het rijtje Thuisnetwerk DHCP-leases staat.
Zij verbindt echter wel met het internet zonder problemen, dus ze heeft wel verbinding met de router.

Volgens mij is dus het probleem dat haar PC niet deelneemt aan het netwerk waar de rest van de apparaten zich bevinden. Maar ik begrijp niet hoe dit kan.

Update: bij verbonden apparaten staat zij wel. In tegenstelling tot mijn PC en de NAS staat er bij bron IP adres statisch, terwijl bij mij en de NAS dynamisch staat.

2e update:
Het viel mij op dat zij een andere DHCP server had staan dan ik. Hoe dit kan, waarom dit een andere is, snap ik niet. Ik hem de DNS server handmatig veranderd naar degene die bij mij als DNS/DHCP server stond en nu kan ze weer overal bij. Gek genoeg staat ze nog steeds niet in het rijtje Thuisnetwerk DHCP-leases. Iemand die snapt waarom dat is? 8)7

[ Voor 33% gewijzigd door AkiraVos op 11-02-2024 16:24 . Reden: update info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik quote mezelf even:
dion_b schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:12:
Zijn er powerline adapters in huis? Bijvoorbeeld voor een zonne-installatie op zolder?

En hebben de buren misschien ook powerline adapters?
Heb je dit al nagekeken?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkiraVos
dion_b schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:49:
Ik quote mezelf even:

[...]

Heb je dit al nagekeken?
We hebben geen powerline adapters.
Ik weet niet of de buren die hebben, waarom is dat relevant?

Nu zie ik op mijn eigen PC de netwerk schijf niet.
Ik had nog een snelkoppeling naar een recent bezochte map op die schijf, als ik die klik kon ik, na invoeren van het wachtwoord, wel bij de bestanden.
Maar in mijn netwerk overzicht zie ik de externe harde schijf niet.

Er is niets fysiek veranderd, ik heb zelf ook niets veranderd aan instellingen, behalve hooguit windows updates geinstalleerd.

UPDATE (1 dag later):
Het wordt nog vreemder. Ik kon even later ook via die link niet meer bij de schijf.
Nu net, zonder dat er iets veranderd is, stond de externe schijf opeens wel weer in het rijtje bij Deze computer > netwerk. Als ik er op klikte moest ik een wachtwoord invoeren.
Dit deed ik 3 keer maar hij gaf aan dat het wachtwoord incorrect was.
Maar vervolgens opende de map met bestanden gewoon en nu kan ik weer gewoon overal bij.

Ik ben benieuwd hoe lang dit duurt.
Hoe komt het dat de toegang tot een externe schijf zo wisselend kan zijn / instabiel lijkt?

UPDATE 2 (week later)
Nadat ik een tijdje helemaal niet meer bij de schijf kon heb ik, om een andere reden, de router gereset.
Nu kan ik hem weer als vanouds benaderen. Ik snap er niet veel meer van...

[ Voor 37% gewijzigd door AkiraVos op 02-04-2024 21:24 ]

Pagina: 1