Advies reparatie wasmachine

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-05 16:04
Afgelopen week begon onze wasmachine (8 jaar oud) kuren te vertonen, hij gaf steeds aan dat er teveel zeep/schuim in zat, zelf als je een lege was zonder wasmiddel draaide en je zag dan ook echt schuim in het water. Lijkt mij dus dat er ergens zeep vast zit. Ik heb al van alles geprobeerd, met wasmachinereinigingsmiddelen. Maar waar dit beter leek te gaan is het probleem nu verplaatst en geeft de machine regelmatig een E18 storing, dat wil zeggen dat het water niet goed afgevoerd kan worden.

Nou twijfel ik of het de moeite nog waard is om een monteur te laten komen of dat ik wellicht beter wat extra geld bij kan leggen voor een nieuwe wasmachine. Iemand hier die weet of het nog rendabel is om een wasmachine van 8 jaar oud te laten repareren? De aanschafprijs was zo rond de 500 euro.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:40
Ik zou het niet doen, gewoon een nieuwe kopen. Na 8 jaar zit het ding vol kalk en andere viezigheid.

Een nieuwe is uiteindelijk goedkoper.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:42
Ik zou beginnen met de deksel van de pomp eens te verwijderen, en de haarspelden eruit te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:25
Vraag 1 is natuurlijk of je m zelf al open hebt gehad en of je dat wil doen. Als je vertelt welk type wasmachine het is kunnen veel mensen je waarschijnlijk vertellen hoe dat moet en of het moeilijk is. Waarschijnlijk is het een paar schroeven loshalen, schoonmaken en weer dichtmaken.

Als je dat niet wil zou ik gewoon een nieuwe kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-05 16:48
Koop een Everglades wasmachine! Vijf jaar volledige fabrieksgarantie!! /s

Zo, dan hebben we dit ook al gehad.

Zoals Meester_J al aangeeft, maak eerst eens het filter schoon en draai vervolgens een paar 90 graden wasjes/ trommelreinigprogramma zonder was en wasmachinereiniger. Dit dien je sowieso op regelmatige basis te doen.

Wanneer dit niet helpt, wasmachine openmaken en de afvoerslangen controleren. Is het probleem hierna nog steeds aanwezig dan is een nieuwe wasmachine economisch de betere keuze wanneer je twee linker handen hebt, een monteur zal minimaal rond de paar honderd euro gaan kosten. Dit is het imo niet waard wanneer je wasmachine 8 jaar oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
@Meester_J bedoel je die deksel bij het filer? Daar heb ik alles al schoon gemaakt.

@Pnnnkk @Freshouttheoven Ik kan opzich nog wel wat klusjes zelf, al ben ik geen erkend monteur :) Heb de machine zelf nog niet open gehad, maar als het niet al te ingewikkeld is durf ik dat nog wel aan. Het gaat om een Siemens WM14T472NL

Mijn verwachting is dat er ergens iets verstopt zit, want die reiniginsprogramma's zijn weinig tot niet gedraaid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meester_J
[quote]Phoolie schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:21:
@Meester_J bedoel je die deksel bij het filer? Daar heb ik alles al schoon gemaakt.

klopt. Zoals in de handleiding beschreven staat: https://media3.bsh-group.com/Documents/9001137105_E.pdf
Dekseltje eraf, filter eruit, schoonmaken, en controleren op vuil en of de waaier van de pomp soepeltjes draait. Soms is het lager gewoon versleten, en kan je voor een paar tientjes de pomp vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Meester_J schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:37:
[quote]Phoolie schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:21:

klopt. Zoals in de handleiding beschreven staat: https://media3.bsh-group.com/Documents/9001137105_E.pdf
Dekseltje eraf, filter eruit, schoonmaken, en controleren op vuil en of de waaier van de pomp soepeltjes draait. Soms is het lager gewoon versleten, en kan je voor een paar tientjes de pomp vervangen.
Ik heb het filter er al uitgehad en goed schoongemaakt. Maar helaas nog steeds die storing. Ik weet niet wat de exacte definitie van soepeltjes is, maar ik kan die waaier eenvoudig met de hand bewegen, dat moet toch soepel genoeg zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zentyth1
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-05 11:41
Afvoerslang geblokkeerd dat al gecheckt ? Of een knik

[ Voor 12% gewijzigd door Zentyth1 op 12-01-2024 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Zentyth1 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:54:
Afvoerslang geblokkeerd dat al gecheckt ? Of een knik
Ja, ik heb zelfs even met het programma voor afpompen gedraaid met de afvoerslang even in een emmer om te kijken of er wel water uitkomt, maar daar komt echt maar een heel klein straaltje uit. Heb ook gevoeld of ik ergens een verdikking/verstopping voel zitten, maar de slang lijkt verder gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Waarschijnlijk is de pomp dan de boosdoener, dit is het typenummer: 00145212.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
Freshouttheoven schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:10:
Waarschijnlijk is de pomp dan de boosdoener, dit is het typenummer: 00145212.
Is het vervangen daarvan lastig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:45
Phoolie schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:19:
[...]

Enorm simpel, filmpjes genoeg op Marktplaats.

Hoe makkelijk mensen direct ook een nieuwe aanraden ...

Zet het programma op afpompen kijk ook even op het pompje draait met de dop/filter eraf.

YouTube: How to Replace the Pump on a Washing Machine (Bosch)

Controleer alle inderdaad ook even alle slangen op blokkades.

Hier de pomp: https://www.mijnonderdele...-wasmachine-00145212.html

Ik zou een imitatie bestellen die zijn net zo goed als origineel.

[ Voor 47% gewijzigd door pennywiser op 12-01-2024 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-05 12:09
Draait het wieltje van de pomp makkelijk? Een haarrekker kan er in gedraaid zijn en dat kan je niet altijd makkelijk zien. Ik heb er zo een moeten wegsnijden want zat er echt stevig in vastgedraaid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-05 16:58
RoaDHouse schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:47:
Ik zou het niet doen, gewoon een nieuwe kopen. Na 8 jaar zit het ding vol kalk en andere viezigheid.

Een nieuwe is uiteindelijk goedkoper.
Het is tweakers he... we rommelen graag zelf aan dingen.

Een een wasmachine is ansich niet zo'n ingewikkeld apparaat, zeker niet als het om de toe- en afvoer van water gaat. Het kost vooral moeite omdat een wasmachine zwaar is en je het ding dus niet zomaar even omdraait oid om ergens makkelijk bij te kunnen. Een wasmachine loshalen om een poging te doen de slangen en de pomp eens grondig te reinigen... prima klus toch? Riempje vervangen is ook vrij eenvoudig... alhoewel je wel steeds meer direct-drive machines hebt tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
MicGlou schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:27:
[...]

Het is tweakers he... we rommelen graag zelf aan dingen.

Een een wasmachine is ansich niet zo'n ingewikkeld apparaat, zeker niet als het om de toe- en afvoer van water gaat. Het kost vooral moeite omdat een wasmachine zwaar is en je het ding dus niet zomaar even omdraait oid om ergens makkelijk bij te kunnen. Een wasmachine loshalen om een poging te doen de slangen en de pomp eens grondig te reinigen... prima klus toch? Riempje vervangen is ook vrij eenvoudig... alhoewel je wel steeds meer direct-drive machines hebt tegenwoordig.
Als je er 1x eens aan geklust hebt zijn ze allemaal hetzelfde in de basis. Youtube is your friend.

Vwb gewicht, bij verplaatsen wm contragewichten verwijderen en apart vervoeren. Dus deksel eraf 2 schroeven, deur eraf ook 2, en dan contragewicht eruit van boven. Is die ineens heel licht en verplaatsbaar. En achterplaat kan ook eraf, weegt ook wat, en dan kan je hem nog beter vastpakken zelfs. Handschoenen gebruiken altijd.

[ Voor 5% gewijzigd door pennywiser op 12-01-2024 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:53

ByteDelight

Retro computing is alive!

Wij hebben met onze laatste machine (Beko) heel wat problemen gehad met overmatige schuim vorming.
Volgens de fabrikant komt dat omdat we teveel waspoeder gebruikten, maar de vorige machine had daar geen probleem mee.

We zijn over gestapt op pads, en het probleem is daarmee opgelost, zonder verlies van een lekkere geur.
Niet eens duurder als je aanbiedingen in de gaten houdt.

Ik begreep dat het overmatig schuimen wordt veroorzaakt door een verplicht zuinige pomp, o.i.d.

Misschien heb je er wat aan.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
pennywiser schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:21:
[...]

Enorm simpel, filmpjes genoeg op Marktplaats.

Hoe makkelijk mensen direct ook een nieuwe aanraden ...

Zet het programma op afpompen kijk ook even op het pompje draait met de dop/filter eraf.

YouTube: How to Replace the Pump on a Washing Machine (Bosch)

Controleer alle inderdaad ook even alle slangen op blokkades.

Hier de pomp: https://www.mijnonderdele...-wasmachine-00145212.html

Ik zou een imitatie bestellen die zijn net zo goed als origineel.
toon volledige bericht
Ik ga maar gewoon een poging wagen. Het ziet er idd niet moeilijk uit. Nieuwe kopen kan altijd nog. Moet het alleen thuis nog even afstemmen. Ding is namelijk al vanaf maandag stuk en mijn vriendin begint een beetje te zeuren. Dus hoop dat ze het geduld heeft om dit nog te proberen. Zo niet ga ik het denk ik alsnog proberen, kan ik hem altijd nog op Marktplaats zetten.
jeroenikke schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:24:
Draait het wieltje van de pomp makkelijk? Een haarrekker kan er in gedraaid zijn en dat kan je niet altijd makkelijk zien. Ik heb er zo een moeten wegsnijden want zat er echt stevig in vastgedraaid
Dat had ik al bekeken, maar dat gaat zonder problemen en alles bij het filter is schoon.
ByteDelight schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:32:
Wij hebben met onze laatste machine (Beko) heel wat problemen gehad met overmatige schuim vorming.
Volgens de fabrikant komt dat omdat we teveel waspoeder gebruikten, maar de vorige machine had daar geen probleem mee.

We zijn over gestapt op pads, en het probleem is daarmee opgelost, zonder verlies van een lekkere geur.
Niet eens duurder als je aanbiedingen in de gaten houdt.

Ik begreep dat het overmatig schuimen wordt veroorzaakt door een verplicht zuinige pomp, o.i.d.

Misschien heb je er wat aan.
Vreemd genoeg geeft de machine dit ook aan als er helemaal geen wasmiddel of wasverzachter in zit. Dus ik vreeds dat je tip voor nu te laat is. Maar voor de toekomst zal ik er zeker aan denken :)

[ Voor 22% gewijzigd door Phoolie op 12-01-2024 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
https://www.mijnonderdele...-wasmachine-00145212.html
Voor Nederland geldt: vandaag besteld, vandaag verzonden, mits op voorraad en besteld op werkdagen voor 17:00 uur. Kies PostNL. Verzendkosten € 5,95!
Als je heel snel bent kan je dit weekend klussen.

[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 12-01-2024 16:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:50
Onze Bosch (=siemens) heeft 19 jaar probleemloos gedraaid, op enkele van dit soort kleine klusjes na. Toen is ie verkocht dus hij draait inmiddels mogelijk alweer 21 jaar.

Nieuw kan altijd nog. Gewoon de slangenbende er eens uithalen. Desnoods bij Ali even zo'n tang kopen om de slangklemmen netjes te verwijderen, al heb ik het altijd zonder gedaan.

Binnen de trommel kan je reinigen door het verwarmingselement er even uit te halen. Kan je het meteen ontkalken als het nodig mocht zijn.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Phoolie schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:19:
[...]

Je bent al van antwoord voorzien zie ik.

Als tip geef ik je graag mee dat 1/3 of 1/2, afhankelijk van de hardheidsgraad van het water, van de aabevolen hoeveelheid wasmiddel volstaat.

Pods zijn geen goed idee. Wanneer jullie gebruik maken van vloeibaar wasmiddel een zeeppompje kopen en een keer wegen hoeveel gram één keer pompen weegt. Zelfde geldt voor wasmiddel in poedervorm, waarbij je dan een keer weegt hoeveel gram één schep wasmiddel weegt. Dan kun je in het vervolg nauwkeurig de hoeveelheid wasmiddel doseren.

Waarschijnlijk zit jullie wasmachine vol vetluis en is de trommelkruis al (groten)deels aangetast, hier kun je niet veel meer aan doen. Gebruik nooit het eco-programma en draai minimal één keer per maand een 90 graden wasje of trommelreiniging programma met alleen wasmachinereiniger/ vaatwastablet en reinig ook de manchet met een sopje. Zo hou je je wasmachine in topconditie.

Succes met het vervangen van de pomp en laat maar weten of dit soelaas biedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
Freshouttheoven schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:39:
[...]

Je bent al van antwoord voorzien zie ik.

Als tip geef ik je graag mee dat 1/3 of 1/2, afhankelijk van de hardheidsgraad van het water, van de aabevolen hoeveelheid wasmiddel volstaat.

Pods zijn geen goed idee. Wanneer jullie gebruik maken van vloeibaar wasmiddel een zeeppompje kopen en een keer wegen hoeveel gram één keer pompen weegt. Zelfde geldt voor wasmiddel in poedervorm, waarbij je dan een keer weegt hoeveel gram één schep wasmiddel weegt. Dan kun je in het vervolg nauwkeurig de hoeveelheid wasmiddel doseren.

Waarschijnlijk zit jullie wasmachine vol vetluis en is de trommelkruis al (groten)deels aangetast, hier kun je niet veel meer aan doen. Gebruik nooit het eco-programma en draai minimal één keer per maand een 90 graden wasje of trommelreiniging programma met alleen wasmachinereiniger en reinig ook de manchet met een sopje. Zo hou je je wasmachine in topconditie.

Succes met het vervangen van de pomp en laat maar weten of dit soelaas biedt.
toon volledige bericht
Thanks, dit zijn tips waar ik wat mee kan.

Onderdeel is besteld en ik laat het hier weten wat de uitkomst is. Moet alleen nog uitleggen aan mijn vriendin, dus hoop wel dat hij morgen binnen is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-05 05:46
Heb net mijn machine vervangen, deze was 7 jaar oud. Als er kosten zijn aan je machine gewoon een nieuwe kopen. Alleen het verbruik al van de nieuwe machine is gedeeld door 3!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:32
Xavier001 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:45:
Heb net mijn machine vervangen, deze was 7 jaar oud. Als er kosten zijn aan je machine gewoon een nieuwe kopen. Alleen het verbruik al van de nieuwe machine is gedeeld door 3!
Pompje van 5 tientjes en een paar uur werk zou ik geen nieuwe voor kopen.

Houd er rekening mee dat "zuiniger" alleen opgaat voor het eco programma. In tegenstelling wat hierboven wordt gezegd kan je die gewoon gebruiken, maar met minder wasmiddel. Voor was die stinkt gebruik je de reguliere programma's. Verder idd minstens elke 6 weken een trommelreiniging draaien, sommige machines hebben daar een speciaal programma voor, anders 90 graden. Machinereiniger gebruiken, geen vaatwastabletten. Evt soda kan ook, maar niet met een aluminium trommelkruis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Toen mijn Miele machine even out of order was (ivm defecte verwarming / verwarmings relais) heb ik gewoon de was in de auto gedonderd en in zo`n wasserette even gewassen... die dingen zijn 24/7 open... kost dan wel even een 10tje oid..
maar je hebt wel een schone was.... en meer tijd om je eigen machine te reanimeren...

en na de vakantie als ik een enorme berg was heb...... gaat dat ook gewoon naar de wasserette... 20KG in 1x wassen en daarna drogen...

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meester_J
Hij hoort natuurlijk enthousiast water te verplaatsen bij het afpompen. Met die pompen kunnen een aantal dingen mis.
- Koolborstels
- lager (soms watergesmeerd, en al dat zand in de wasmachine komt er soms tussen)
- as los van de waaier. Dan denk je dat alles draait, maar slipt hij dus.
- kapotte wikkeling (alles kan kapot).

Ik kijk altijd of iets eenvoudig te repareren is. En als het stuk is, om een beetje kwaliteit te kopen. Minder E-waste begint bij jezelf ;-).
De reparatie zelf is altijd even vloeken, maar de overwinning als het weer werkt natuurlijk onbeschrijfelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Meester_J schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:39:
Hij hoort natuurlijk enthousiast water te verplaatsen bij het afpompen. Met die pompen kunnen een aantal dingen mis.
- Koolborstels
- lager (soms watergesmeerd, en al dat zand in de wasmachine komt er soms tussen)
- as los van de waaier. Dan denk je dat alles draait, maar slipt hij dus.
- kapotte wikkeling (alles kan kapot).

Ik kijk altijd of iets eenvoudig te repareren is. En als het stuk is, om een beetje kwaliteit te kopen. Minder E-waste begint bij jezelf ;-).
De reparatie zelf is altijd even vloeken, maar de overwinning als het weer werkt natuurlijk onbeschrijfelijk.
Het kan ook wel, maar ik twijfel door de voorgeschiedenis. wassen met een lege trommel die constant toch nog zichtbaar schuim bleven opleveren, en daarna ineens geen afpompstraal meer maar een mini straaltje. dat klinkt toch meer alsof 1 van de interne afvoerslagnen verstopt zit met iets. Hebben die moderne machines eigenlijk nog een niveauregelaar die je kan doorblazen? voor hetlzefde geld is er helemala geen water om af te pompen omdat het er nooit ingekomen is. vroeger las je heel veel over dat euvel tegenworodig bijna nooit meer, zitten dat soort niveauregelaars niet meer op nieuwere machines?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zou er zelf denk ik gewoon met een gieter een bak warm water in gieten dan.... en dan afpompen.. vaak is het spoel programma met alleen koud water... en daar lost menig viezigheid / vet / zeepresten toch minder goed in op...

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
SMSfreakie schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:31:
zou er zelf denk ik gewoon met een gieter een bak warm water in gieten dan.... en dan afpompen.. vaak is het spoel programma met alleen koud water... en daar lost menig viezigheid / vet / zeepresten toch minder goed in op...
Ik heb geprobeerd een programma op 90 graden te draaien. Daarna een E18 melding. Toen afpompen geprobeerd en dat water was nog behoorlijk warm. Iets vergelijkbaars heb ik dus al geprobeerd en hielp helaas niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:50
Xavier001 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:45:
Op die manier helpen we natuurlijk onze schaarse grondstoffen er wel vrolijk doorheen. Dit doen tweakers dus juist niet, als je het mij vraagt.

Het verwarmen van water kostte 100 jaar geleden een hoeveelheid energie, dat kost het nu, en dat zal het tot in de eeuwigheid der dagen duren.
Je kunt alleen zuiniger zijn door op een lagere temp te wassen, en dat kan een ouwe bak net zo goed.
Of je maakt hem hotfill. In ons oude huis hebben we dat een jaar of 4 gehad want daar had ik een zonneboiler geplaatst. Een 6kg was op 40 graden was met hotfill 0,4 kWh.

Als je 3x zo weinig gebruikt dan wil ik je meetdata wel eens zien.

Wat nieuwe machines wel doen is wat minder water pakken.

90% van de energie die een wasmachine/vaatwasser etc gebruikt zit in opwarmen van water.

E18: kan het zijn dat je sifon wellicht verstopt zit? Ik heb ook al eens iets dergelijks gehad, slang te ver in de buis gefrot en toen zat ie een beetje dichtgedrukt.
Verder zitten er in de machine zelf geribbelde slangen. Daar blijft vaak troep in hangen. Ook van en naar de zeepbak, daardoor ruikt je was soms niet meer fris.

[ Voor 13% gewijzigd door Mistraller op 13-01-2024 01:45 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freshouttheoven
_JGC_ schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:57:

Houd er rekening mee dat "zuiniger" alleen opgaat voor het eco programma. In tegenstelling wat hierboven wordt gezegd kan je die gewoon gebruiken, maar met minder wasmiddel. Voor was die stinkt gebruik je de reguliere programma's. Verder idd minstens elke 6 weken een trommelreiniging draaien, sommige machines hebben daar een speciaal programma voor, anders 90 graden. Machinereiniger gebruiken, geen vaatwastabletten. Evt soda kan ook, maar niet met een aluminium trommelkruis.
Het Eco-programma is zeker in staat om vlekken goed te verwijderen, uit onderzoek blijkt dat de kwaliteit van de wasmachine evenals wasmiddel hier invloed op heeft. Waarbij max. een halve lading het beste wasresultaat biedt.

Je kunt prima een eco-wasje draaien voor je dagelijkse kleding om het op te frissen. Nadeel is dat bijv. talg lastiger te verwijderen is op 20 graden. Hierdoor krijg je build up van o.a. talg en wasmiddel en gaat je kleding (o.a. T-shirts) na verlopen van tijd muf ruiken, een reguliere (katoen)programma op 30 graden die gedurende het merendeel van het wasprogramma temperatuur behoudt werkt aanzienlijk beter is mijn ervaring, terwijl de meerprijs ervan nihil is.

Een andere nadeel van voornamelijk eco-wasjes draaien is dat je kleding, door de duur van het programma, sneller slijt.

Verder kun je prima een vaatwastablet gebruiken, merendeel van de samenstelling is hetzelfde als van een machinereiniger. Een halve vaatwastablet zonder vloeibare afwasmiddel volstaat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Freshouttheoven
dicksterk schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:55:
[...]

Het kan ook wel, maar ik twijfel door de voorgeschiedenis. wassen met een lege trommel die constant toch nog zichtbaar schuim bleven opleveren, en daarna ineens geen afpompstraal meer maar een mini straaltje. dat klinkt toch meer alsof 1 van de interne afvoerslagnen verstopt zit met iets. Hebben die moderne machines eigenlijk nog een niveauregelaar die je kan doorblazen? voor hetlzefde geld is er helemala geen water om af te pompen omdat het er nooit ingekomen is. vroeger las je heel veel over dat euvel tegenworodig bijna nooit meer, zitten dat soort niveauregelaars niet meer op nieuwere machines?
Jij bent hier toch de wasmachine expert? : )

Stop eens een keer met jouw Everglades-propaganda.

Niemand vraagt hier om aankoopadvies, vervolgens kom jij weer aanzetten met goedkope Chinese wasmachines. Snap je dan echt niet dat dit na een tijd irritant wordt?

Die Chiq wasmachine waar je het over hebt kan niet wassen op 30 graden, daarnaast is de diepte van de trommel beperkt. Het aantal kg waar een fabrikant mee adverteert zegt niets over de trommelinhoud uitgedrukt in liters. Tevens is de quality control matig wanneer je verschillende reviews leest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zentyth1
Edit: freshhouttehoven schreef hetzelfde 😅 Wat ik irritant vind beetje offtopic maar goed is dat de ecostand vaak erg lang is , door de vele rotaties slijten daardoor je kleren veel sneller, maar goed dat is met alle moderne machines. Benieuwd of je het opgelost krijgt !

[ Voor 10% gewijzigd door Zentyth1 op 13-01-2024 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02:56
Mistraller schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 01:40:
[...]

Op die manier helpen we natuurlijk onze schaarse grondstoffen er wel vrolijk doorheen. Dit doen tweakers dus juist niet, als je het mij vraagt.

Het verwarmen van water kostte 100 jaar geleden een hoeveelheid energie, dat kost het nu, en dat zal het tot in de eeuwigheid der dagen duren.
Je kunt alleen zuiniger zijn door op een lagere temp te wassen, en dat kan een ouwe bak net zo goed.
Of je maakt hem hotfill. In ons oude huis hebben we dat een jaar of 4 gehad want daar had ik een zonneboiler geplaatst. Een 6kg was op 40 graden was met hotfill 0,4 kWh.

90% van de energie die een wasmachine/vaatwasser etc gebruikt zit in opwarmen van water.

E18: kan het zijn dat je sifon wellicht verstopt zit? Ik heb ook al eens iets dergelijks gehad, slang te ver in de buis gefrot en toen zat ie een beetje dichtgedrukt.
Verder zitten er in de machine zelf geribbelde slangen. Daar blijft vaak troep in hangen. Ook van en naar de zeepbak, daardoor ruikt je was soms niet meer fris.
toon volledige bericht
Precies dit! Ik moet de eerste wasmachine nog tegenkomen die inderdaad zuiniger is: compleet geïsoleerd en een warmtepomp voor het verwarmen van water is een goed startpunt.

Al die machines zijn niet in de basis nog hetzelfde. Ze pompen alleen minder water in de machine, en stimuleren de eco programma’s meer. Of wassen stiekem niet op 30 graden als je 30 graden instelt. Lekker repareren dus.

Knal er even twee vaatwasblokjes in, kookwasje, en dan eens kijken hoe het ervoor staat. En vanaf nu beter bijhouden ;)

[ Voor 3% gewijzigd door TereZz op 15-01-2024 08:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prima
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
<<rotonde voor linksinhalende doperwten>

[ Voor 98% gewijzigd door Prima op 26-01-2024 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:47

LauPro

Prof Mierenneuke®

Als we het toch over ongevraagde adviezen hebben: De beste wasmachine/vaatwasser zou zich alleen bezig houden met wassen, en niet het elektrisch opwarmen van water. Als je dus zonnepanelen en een warmtepomp hebt met een buffervat, en dan nog een hot fill. Dan was je het zuinigst. Er is echter wel meer leidingwerk nodig en met schaarse ruimte soms geen plek voor buffervaten e.d.. Flamco heeft een mooie anorganische zoutaccu, stuk compacter dan reguliere tanks.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-05 13:43
Ik heb een Siemens wasmachine (identiek aan de Bosch) en ook een paar keer de E18 foutcode gehad. Twee keer zat er gewoon een muntje klem in de afvoerpomp, de andere keren zat er in de slang tussen de trommel en afvoerpomp een doekje of klein voorwerp. Front er even af halen met 4 schroefjes en kijken of er iets in de afvoerslang zit, die klem kun je er met een waterpomp tang gewoon afhalen. Naar de stort kan altijd nog, mijn wasmachine is nu 10 jaar oud en ziet er van binnen ook nog gewoon prima uit (we wassen elke dag).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aR1onE_UK7Ux8TvdFNp8LLM_88s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BhTqibQpCVa8HEH2qIyQYfCo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
TereZz schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:31:
[...]

Knal er even twee vaatwasblokjes in, kookwasje, en dan eens kijken hoe het ervoor staat. En vanaf nu beter bijhouden ;)
He thanks, helpt dit inderdaad? Dan ga ik het ook eens proberen. Ervaringen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Laatst online: 23-05 11:07

DataGhost

iPL dev

pennywiser schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:09:
[...]

He thanks, helpt dit inderdaad? Dan ga ik het ook eens proberen. Ervaringen?
Geen idee, ik doe het elke maand (1 blokje in de lege trommel en een kookwas). Helpt tegen geurtjes en ontkalkt de boel ook een beetje. Mijn wasmachine is een simpele Zanussi uit 2002 dus ik vermoed dat er toch iets goed gaat? Het probleem is een beetje dat er geen vergelijkingsmateriaal is. Maar dat het beter is dan nooit een "onderhoudswas" draaien vermoed ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
DataGhost schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:20:
[...]

Geen idee, ik doe het elke maand (1 blokje in de lege trommel en een kookwas). Helpt tegen geurtjes en ontkalkt de boel ook een beetje. Mijn wasmachine is een simpele Zanussi uit 2002 dus ik vermoed dat er toch iets goed gaat? Het probleem is een beetje dat er geen vergelijkingsmateriaal is. Maar dat het beter is dan nooit een "onderhoudswas" draaien vermoed ik wel.
wat leuk dat die nog draait van "zo'n merk" hoevaak was je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Zentyth1 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:21:
[...]

wat leuk dat die nog draait van "zo'n merk" hoevaak was je?
Sinds ik weer op mezelf woon niet heel vaak, zo'n 3-4 keer per week (volgens Homeassistant :+). Maar daarvoor wel vaker alleen daar heb ik geen statistieken van.

[ Voor 6% gewijzigd door DataGhost op 15-01-2024 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
Hij is helaas nog steeds niet binnen. Heb dus toch maar een nieuwe machine besteld. Maar ga nog wel kijken of ik de oude kan repareren, dan kan ik hem nog op Marktplaats knallen.
TwiSteD1 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:00:
Ik heb een Siemens wasmachine (identiek aan de Bosch) en ook een paar keer de E18 foutcode gehad. Twee keer zat er gewoon een muntje klem in de afvoerpomp, de andere keren zat er in de slang tussen de trommel en afvoerpomp een doekje of klein voorwerp. Front er even af halen met 4 schroefjes en kijken of er iets in de afvoerslang zit, die klem kun je er met een waterpomp tang gewoon afhalen. Naar de stort kan altijd nog, mijn wasmachine is nu 10 jaar oud en ziet er van binnen ook nog gewoon prima uit (we wassen elke dag).

[Afbeelding]
Die van ons is ook een Siemens. Dit kan ik vanavond nog wel eens proberen. Is het voor een leek makkelijk te zien welke 4 schroefjes je moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
DataGhost schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:20:
[...]

We hebben het meteen gedaan thanks. We hebben nog wel eens last van dichtslibbende afvoer, moeten dat ook vaker doen, sws kookwas eens in de zoveel tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Phoolie schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:30:
[...]

Hij is helaas nog steeds niet binnen. Heb dus toch maar een nieuwe machine besteld. Maar ga nog wel kijken of ik de oude kan repareren, dan kan ik hem nog op Marktplaats knallen.

[...]

Die van ons is ook een Siemens. Dit kan ik vanavond nog wel eens proberen. Is het voor een leek makkelijk te zien welke 4 schroefjes je moet hebben?
Schroeven zitten 2 onderop en 2 onder de top plaat, dus die moet er ook af. Daarvoor zitten weer 2 schroeven achter op en dan de plaat eraf schuiven.

Haal inderdaad ook even de slang los die van de trommel komt. Daar zit een bal in en daaronder wil nog weleens iets klem blijven zitten.

Overigens bij de Esso in Odijk is een wasserette. Misschien biedt dat de optie de nieuwe wm de annuleren, daar even de was te draaien, en de reparatie te proberen.

[ Voor 29% gewijzigd door pennywiser op 15-01-2024 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:56
Precies hetzelfde aan de hand gehad met een bosch machine, eerst te veel schuim en na een kook wasje water wat niet goed werd afgevoerd. Monteur vanuit bosch erbij gehad, zeer goede service, en er zat een winkelwagen muntje vast in de afvoer slang. Koste mij nog geen 5 tientjes.

Machine draait weer als nieuw en ook bijna elke dag (yeah kinderen)

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
gielie schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:26:
Precies hetzelfde aan de hand gehad met een bosch machine, eerst te veel schuim en na een kook wasje water wat niet goed werd afgevoerd. Monteur vanuit bosch erbij gehad, zeer goede service, en er zat een winkelwagen muntje vast in de afvoer slang. Koste mij nog geen 5 tientjes.

En dat schuim is dat bij jou nu ook opgelost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:56
pennywiser schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:52:
[...]

En dat schuim is dat bij jou nu ook opgelost?
Advies van monteur was, geen tabs, blokjes of wat voor kant en klaar oplossing, gewoon een half schepje meer dan genoeg. En elke 2-3 maanden even een kook wasje.
Ja sindsdien geen schuim en een flinke besparing op wasmiddel (wat is dat duur tegenwoordig)

[ Voor 5% gewijzigd door gielie op 15-01-2024 10:56 ]

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-05 09:28
De meeste wasmachines vinden heel dat pod/vloeibaar verhaal niet zo fijn. Dat wordt nog verergerd door het 15 graden wassen. Bij ons raadde de monteur om af en toe ook een kookwas te draaien omdat dat al veel aanslag oplost en wegspoelt. Met zindelijk wordende kinderen gaat dat bij ons heel natuurlijk maar er is bij iedereen wel een categorie was te vinden die kookwas kan verdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
gielie schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:55:
[...]

Advies van monteur was, geen tabs, blokjes of wat voor kant en klaar oplossing, gewoon een half schepje meer dan genoeg. En elke 2-3 maanden even een kook wasje.
Ja sindsdien geen schuim en een flinke besparing op wasmiddel (wat is dat duur tegenwoordig)
Thanks. En poeder is ook veel goedkoper toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
[...]

[...]

wat voor nieuwe is het geworden? welk merk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-05 05:46
Mistraller schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 01:40:
[...]

toon volledige bericht
Ben het helemaal eens met jou, echter worden nu machines gemaakt om kapot te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-05 13:43
[...]

[...]

Deze meneer laat stap voor stap zien hoe je het front eraf haalt en de afvoerslang los haalt. Het lastigste is de veer die rondom het rubber van de trommel heen zit weer terugplaatsen.

YouTube: Bosch washing machine drain pump filter stuck - Avantixx Vario Perfe...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
dicksterk schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:12:
[...]

wat voor nieuwe is het geworden? welk merk?
Een Bosch 8 serie. Mijn enige eis was dat ik hem in Home Assistant toe kon voegen, mijn vriendin heeft de rest uitgezocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
gielie schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:26:

Huh, 5 tientjes maar? Alles wat ik gevonden had, had al meer aan voorrijkosten. Hier ook dagelijks de machine in gebruik (3 kids), waardoor de haast voor reparatie of andere machine wel hoog is.

[ Voor 9% gewijzigd door Phoolie op 15-01-2024 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
pennywiser schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:47:
[...]

Schroeven zitten 2 onderop en 2 onder de top plaat, dus die moet er ook af. Daarvoor zitten weer 2 schroeven achter op en dan de plaat eraf schuiven.

Haal inderdaad ook even de slang los die van de trommel komt. Daar zit een bal in en daaronder wil nog weleens iets klem blijven zitten.

Overigens bij de Esso in Odijk is een wasserette. Misschien biedt dat de optie de nieuwe wm de annuleren, daar even de was te draaien, en de reparatie te proberen.
Ik weet dat die daar zit, maar ik heb nu die Bosch al besteld en mijn vriendin is helemaal blij, dat ga ik maar niet veranderen. Maar ga wel een poging wagen de oude te repareren om hem nog te verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlennLB
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:18
TwiSteD1 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:30:
[...]

Deze meneer laat stap voor stap zien hoe je het front eraf haalt en de afvoerslang los haalt. Het lastigste is de veer die rondom het rubber van de trommel heen zit weer terugplaatsen.

YouTube: Bosch washing machine drain pump filter stuck - Avantixx Vario Perfe...
Ik heb met behulp van een soortgelijk filmpje ook een soortgelijk probleem bij mijn Bosch apparaat opgelost. Bij ons zat er een kleurendoekje vast, waardoor het water/schuim niet goed afgepompt werd.

Overigens hebben wij destijds niet de hele voorkant eraf gedraaid. Als je een paar schroeven aan de onderkant los draait kun je de voorkant meestal ver genoeg open trekken om met je handen bij de klem te kunnen. Die los maken en toen kwam bij ons het doekje uit de slang. De klem er weer op krijgen was nog het irritantste klusje, maar gelukkig heeft mijn vriendin kleine handen en kon ze er beter bij dan ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zonde om voor zo'n klein probleem een nieuwe wasmachine te kopen.

Met een schroevendraaier en een waterpomptang heb je het waarschijnlijk zo opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
Wolly schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:46:
Zonde om voor zo'n klein probleem een nieuwe wasmachine te kopen.

Met een schroevendraaier en een waterpomptang heb je het waarschijnlijk zo opgelost.
Het probleem zit hem juist in het "waarschijnlijk zo opgelost", dat is dus wel een aanname en ik ga dat hier echt niet kunnen verkopen. We zijn al meer dan een week van alles aan het proberen. Denk dat als ik nu die nieuwe wasmachine terugstuur, de sfeer er hier in huis niet vrolijker op gaat worden.

Daarnaast is het ook een stukje risico afkopen. Ik heb nu het geld nog liggen voor een nieuwe. Maar we gaan komende zomer verbouwen en daarna zal er niet al te veel spaargeld meer over zijn. Dus als hij dan kapot gaat, hebben we pas echt een uitdaging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Phoolie schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:54:
[...]

Het probleem zit hem juist in het "waarschijnlijk zo opgelost", dat is dus wel een aanname en ik ga dat hier echt niet kunnen verkopen. We zijn al meer dan een week van alles aan het proberen. Denk dat als ik nu die nieuwe wasmachine terugstuur, de sfeer er hier in huis niet vrolijker op gaat worden.

Daarnaast is het ook een stukje risico afkopen. Ik heb nu het geld nog liggen voor een nieuwe. Maar we gaan komende zomer verbouwen en daarna zal er niet al te veel spaargeld meer over zijn. Dus als hij dan kapot gaat, hebben we pas echt een uitdaging.
Nee, als de nieuwe machine er staat zal je partner er niet op zitten te wachten dat je die terugstuurt. Maar dat je meer dan een week alles probeert maar blijkbaar nog niet een paar schroefjes en een slangetje hebt losgepeuterd is ook wel een ander uiterste.

Beeld je eens in dat je het met een uurtje (overdreven tijd) hebt opgelost, dat geeft een supergevoel :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
Phoolie schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:58:
[...]

Een Bosch 8 serie. Mijn enige eis was dat ik hem in Home Assistant toe kon voegen, mijn vriendin heeft de rest uitgezocht :)
Waarom wilde jij graag een koppeling met home assistant? (dit is overigens uit interesse, geen kritische vraag;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Dan kan je bijvoorbeeld je was plannen op het moment dat de zon schijnt, en je kan een berichtje krijgen als de was klaar is. Handig bijvoorbeeld als de wasmachine op zolder staat of op een andere plek waar je hem niet zomaar hoort. Ook heb ik een automation geschreven die detecteert wanneer mijn wasmachine een kookwas aan het draaien is, als de laatste meer dan een maand geleden is krijg ik een berichtje dat ik dat weer eens moet doen. En als de deur dicht zit zonder dat er een programma (al dan niet op startuitstel) ingesteld staat krijg ik ook een bericht om deze open te zetten. Je kan er vast nog meer mee maar dit zijn in ieder geval de dingen die ik aan mijn oude wasmachine geautomatiseerd heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
Wolly schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:57:
[...]

Nee, als de nieuwe machine er staat zal je partner er niet op zitten te wachten dat je die terugstuurt. Maar dat je meer dan een week alles probeert maar blijkbaar nog niet een paar schroefjes en een slangetje hebt losgepeuterd is ook wel een ander uiterste.

Beeld je eens in dat je het met een uurtje (overdreven tijd) hebt opgelost, dat geeft een supergevoel :+
Dat zal vast een supergevoel geven en ik ga het ook nog wel proberen. Maar dan verkoop ik hem gewoon.

Verder weet ik niet of je het hele verhaal gelezen hebt, het probleem was namelijk eerst alleen maar dat de wasjes langer duurde. Door dit te proberen te verhelpen is het probleem alleen maar erger geworden. Maar door drukte op het werk had ik ook niet al te veel tijd om nog verder te kijken. Aangezien ik 0,0 kennis van witgoed heb, heb ik hier dus advies gevraagd of het slim is een monteur te laten komen. Dat was vrijdag, toen kreeg ik het advies een nieuwe pomp te bestellen. Daarna kwam er een behoorlijke discussie los over mogelijke andere oorzaken, maar met een heel vol weekend en de pomp die nog niet binnen was, kan ik vanavond pas verder kijken. Het ontbreekt dus meer aan de tijd, dan aan de wil. Die machine ga ik vanavond wel open schroeven. In het ergste geval krijg ik hem niet meer in elkaar, maar dan komt er toch een nieuwe. Maar die filmpjes zagen er allemaal niet zo spannend uit, dus ik denk dat het allemaal wel goed moet komen.
dicksterk schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:09:
[...]

Waarom wilde jij graag een koppeling met home assistant? (dit is overigens uit interesse, geen kritische vraag;-)
Mijn eerste wens is dat hij smart is, maar wel voor de toekomst. Dit omdat we nu nog een vast energiecontract hebben. Maar zodra die afgelopen is stap ik over naar dynamisch. En ja, ik weet dat je die tarieven een dag van tevoren kan zien. Maar ik verwacht dat dit ooit zal gaan veranderen en dat je het pas korter van te voren weet. Het is dus vooral om te kunnen sturen op moment van energieverbruik.

En als ik dan toch naar smart apparatuur kijk, dan heb ik een sterke voorkeur voor de integratie in Home Assistant, zodat ik alles overzichtelijk in 1 dashboard kan zetten en ook vanuit daar acties uit kan laten voeren.

Zoals dus ook aangegeven in onderstaande reactie:
DataGhost schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:30:
Dan kan je bijvoorbeeld je was plannen op het moment dat de zon schijnt, en je kan een berichtje krijgen als de was klaar is. Handig bijvoorbeeld als de wasmachine op zolder staat of op een andere plek waar je hem niet zomaar hoort. Ook heb ik een automation geschreven die detecteert wanneer mijn wasmachine een kookwas aan het draaien is, als de laatste meer dan een maand geleden is krijg ik een berichtje dat ik dat weer eens moet doen. En als de deur dicht zit zonder dat er een programma (al dan niet op startuitstel) ingesteld staat krijg ik ook een bericht om deze open te zetten. Je kan er vast nog meer mee maar dit zijn in ieder geval de dingen die ik aan mijn oude wasmachine geautomatiseerd heb.
Dat van die kookwas is wel een goede, die ga ik ook op mijn lijstje zetten :)

[ Voor 64% gewijzigd door Phoolie op 15-01-2024 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:11
Hier ook de E18 melding gehad met een Bosch wasmachine die +-10 jaar is.
Afvoerpomp/slangen en dergelijke was niet verstopt maar soms bromde hij alleen maar.
Pomp vervangen en hij draait alweer een maand.
Kleine tip de schokdempers waren ook versleten en deze heb ik ook meteen vervangen omdat de wasmachine toch flink meer begon te schudden en zichzelf aan het verplaatsen was ondanks dat hij waterpas staat.
Na het vervangen geen last meer van.
We gaan zien hoelang hij weer draait.

Zo af en toe kookwas met schoonmaak spul is overigens inderdaad aan te raden.
Door het wassen met lagere temperaturen/ vloeibaar wasmiddel krijg je snel last van vetluis en uiteindelijk tast dit vaak het trommelkruis aan.

[ Voor 18% gewijzigd door thespeed op 15-01-2024 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Phoolie schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:32:
[...]

Dat zal vast een supergevoel geven en ik ga het ook nog wel proberen. Maar dan verkoop ik hem gewoon.

Verder weet ik niet of je het hele verhaal gelezen hebt, het probleem was namelijk eerst alleen maar dat de wasjes langer duurde. Door dit te proberen te verhelpen is het probleem alleen maar erger geworden. Maar door drukte op het werk had ik ook niet al te veel tijd om nog verder te kijken. Aangezien ik 0,0 kennis van witgoed heb, heb ik hier dus advies gevraagd of het slim is een monteur te laten komen. Dat was vrijdag, toen kreeg ik het advies een nieuwe pomp te bestellen. Daarna kwam er een behoorlijke discussie los over mogelijke andere oorzaken, maar met een heel vol weekend en de pomp die nog niet binnen was, kan ik vanavond pas verder kijken. Het ontbreekt dus meer aan de tijd, dan aan de wil. Die machine ga ik vanavond wel open schroeven. In het ergste geval krijg ik hem niet meer in elkaar, maar dan komt er toch een nieuwe. Maar die filmpjes zagen er allemaal niet zo spannend uit, dus ik denk dat het allemaal wel goed moet komen.

[...]

Mijn eerste wens is dat hij smart is, maar wel voor de toekomst. Dit omdat we nu nog een vast energiecontract hebben. Maar zodra die afgelopen is stap ik over naar dynamisch. En ja, ik weet dat je die tarieven een dag van tevoren kan zien. Maar ik verwacht dat dit ooit zal gaan veranderen en dat je het pas korter van te voren weet. Het is dus vooral om te kunnen sturen op moment van energieverbruik.

En als ik dan toch naar smart apparatuur kijk, dan heb ik een sterke voorkeur voor de integratie in Home Assistant, zodat ik alles overzichtelijk in 1 dashboard kan zetten en ook vanuit daar acties uit kan laten voeren.

Zoals dus ook aangegeven in onderstaande reactie:

[...]

Dat van die kookwas is wel een goede, die ga ik ook op mijn lijstje zetten :)
toon volledige bericht
bij dynamische contracten kan je enkel het gas-tarief een dag van te voren zine, het stroomtarief wisselt per uur. dat is dus al zo, dus zodra je overstapt zal je daar inderdaad gebruik van kunnen maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zentyth1
dicksterk schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:53:
[...]

bij dynamische contracten kan je enkel het gas-tarief een dag van te voren zine, het stroomtarief wisselt per uur. dat is dus al zo, dus zodra je overstapt zal je daar inderdaad gebruik van kunnen maken.
Dat klopt niet . Beide zie je bij de meeste aanbieders (dan niet allen) een dag van te voren, echter is de gasprijs vast voor 1 hele dag (dag van te voren vastgesteld) en is de electriciteitprijs verschillend per uur (dag van te voren vastgesteld) dit kan een hele flinke besparing teweeg brengen , ik was zelf vaak (handmatig) als de stroomprijs 0 is of zelfs negatief (betaal je wel nog kwh belasting en vaste kosten) :)

Edit zit hier al de prijs van morgen bijvoorbeeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvCFuOzUrvna3dootHtZHc914T0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WS9OP9ozJBjB9fiIa5JfiXbg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Zentyth1 op 15-01-2024 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry21
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-05 19:10
dicksterk schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:16:
[...]

ik twijfel of het de pomp is. want je kan hem soepel ronddraaien, en je hoort hem ook gewoon brommen neem ik aan?
klinkt meer als een obstructie ergens in de slangen in de machine.
In feite is het oznde om daarvoor en nieuwe te kopen, maar snap ook wel dat er gewassen moet worden.
Mocht je een nieuwe zoeken(en dan ga ik even uit van snelst geleverd) kijk dan eens op bol.com bij Chiq wasmachine. er staat een 10kg model voor 388,17 op bol.com die wordt door bol zlef geleverd en aangesloten, als je die morgen besteld bij wijz evan spreke dan heb je hem mandag.
Voor het geval je ergens een review vindt over een lopende wasmachine: chiq leverd deze machines ook zelf maar zij bieden geen aansluitservice, en veel mensen vergeten de transportbeveiligers te verwijderen en dat veroorzaak het rondspringen. degene die ik jou aanraadt wordt door bol geleverd en dus ook netjes aangesloten.
Je kan ook voor everglades gaan, die bieden 5 jaar garantie. een 7kg model kost 419 euro en een 9kg model iets van 469 euro, ook op bol.com en ook deze zijn als je ze zaterdag besteld maandag geleverd en door bol aangesloten.
Bij mij was Bol.com juist een transportbout vergeten met schade als gevolg, doe het voortaan zelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:48
Ik had hetzelfde maar dan met Samsung wasmachine. Filter schoonmaken e.d. maar dat hielp niet. Bleek dat de uitgang van de kuip deels geblokkeerd werd, waardoor de pomp niet goed kon afpompen. Dus wellicht ideetje; filter eruit en voelen waar de uitgang van de kuip zit om na te gaan dat ie vrij is. Bij mij was het precies een plastic muntje (van een van de kids) wat voor de uitgang zat.

[ Voor 4% gewijzigd door mgizmo op 15-01-2024 21:12 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Phoolie
Maandagavond met de oude machine bezig geweest. Bij het van zijn plaats halen, wel last van mijn rug gekregen, wat nog steeds niet helemaal weg is. Maar toch maar een poging gewaagd tot reparatie. Met behulp van de filmpjes en tips hier heb ik aardig wat vuil uit de interne afvoerslang kunnen halen en nu loopt hij weer gewoon goed door. Ondertussen heeft hij ook al een nieuwe bestemming/eigenaar gevonden. Heb hem weggegeven aan iemand die het wat minder breed heeft, waarbij de wasmachine al een tijdje aan vervanging toe was.
Harry21 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:56:
[...]

Bij mij was Bol.com juist een transportbout vergeten met schade als gevolg, doe het voortaan zelf wel.
Dat is ook mooi slordig. Maar neem aan dat ze het wel netjes opgelost hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
DataGhost schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:30:
Dat van die kookwas hoef ik toch niks mee te doen, dat geeft de Home Connect app zelf al aan zie ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Phoolie schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:57:
[...]

Maar toch maar een poging gewaagd tot reparatie. Met behulp van de filmpjes en tips hier heb ik aardig wat vuil uit de interne afvoerslang kunnen halen en nu loopt hij weer gewoon goed door.
Dacht dat je de afvoerslangen al gecontroleerd had en geen verstopping kon vinden, vandaar het advies om een nieuwe afvoerpomp te bestellen ;).

Na het teruglezen blijkt dat je in eerste instantie enkel de buitenste afvoerslang hebt gecheckt...
Dat van die kookwas hoef ik toch niks mee te doen, dat geeft de Home Connect app zelf al aan zie ik :)
Wasmachine houdt bij hoe vaak er op 30 graden of kouder is gewassen, na een x aantal keer krijg je de melding om een trommelreining programma te draaien. Was je een keer tussendoor op 40 of 60 graden dan krijg je deze melding niet, dit houdt echter niet in dat je wasmachine hiermee schoon blijft.

Dat de wasmachine het zelf bijhoudt werkt dus niet goed.

Je moet het zelf weten maar zou gewoon standaard één keer per maand een trommelreiniging programma draaien, zijn de kosten niet en je verlengt hiermee de levensduur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
Freshouttheoven schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:30:
[...]

Dacht dat je de afvoerslangen al gecontroleerd had en geen verstopping kon vinden, vandaar het advies om een nieuwe afvoerpomp te bestellen ;).

Na het teruglezen blijkt dat je in eerste instantie enkel de buitenste afvoerslang hebt gecheckt...
Dat ging idd alleen om de buitenste, tijdens het maken van het bericht wist ik niet eens hoe een wasmachine er van binnen uitzag :)
[...]

Wasmachine houdt bij hoe vaak er op 30 graden of kouder is gewassen, na een x aantal keer krijg je de melding om een trommelreining programma te draaien. Was je een keer tussendoor op 40 of 60 graden dan krijg je deze melding niet, dit houdt echter niet in dat je wasmachine hiermee schoon blijft.

Dat de wasmachine het zelf bijhoudt werkt dus niet goed.

Je moet het zelf weten maar zou gewoon standaard één keer per maand een trommelreiniging programma draaien, zijn de kosten niet en je verlengt hiermee de levensduur.
Ok, dan ga ik er toch een Home Assistant reminder van maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl_umpire
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-05 14:58
Freshouttheoven schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:39:
[...] Verder kun je prima een vaatwastablet gebruiken, merendeel van de samenstelling is hetzelfde als van een machinereiniger. Een halve vaatwastablet zonder vloeibare afwasmiddel volstaat.
Toch weer even goed dat ik zoek op het reinigen van de wasmachine en wat je daarvoor het beste kan gebruiken voor het onderhoud. Dank (nogmaals) @Freshouttheoven !

Met onze nieuwe machines (ingebruikname 27 oktober 2023) wassen we niet lager dan 40 graden, geregeld op 60 voor de handdoeken en overige was die dat om hygienische redenen vereist. We wassen met ongeveer 1/3 van de aanbevolen hoeveelheid wasmiddel en zonder wasverzachter die we vervangen door azijn. Daarnaast reinigen regelmatig het filter en de pomp, de deurafdichting en -rubber, zorgen ervoor dat de wasmiddellade schoon en droog is en laten deze en de trommeldeur te luchten door het open te laten is, en een keer per maand het trommelreinigings programma --- tot nu toe zonder een (vaatwas) tablet.
Pagina: 1