Koude hoeken en randen, hoe isoleren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:22
Klussende tweakers,

Ik ben met een warmtebeeldcamera (leuk speeltje, FLIR gen 3), door ons huis gegaan na de renovatie (jaren 70 huis). Nu zie ik een aantal heel koude hoeken, waar volgens mijn interpretatie van de beelden significant warmteverlies is. Dit zijn echter gewone hoeken tussen muren. Met de hand voel ik hier ook beslist kou, maar ik weet niet goed hoe dit te verhelpen.

Natuurlijk kan ik de naden kitten met siliconenkit (zou acryl ook werken?), maar ik vraag me af of dit veel gaat uithalen? Kit zelf stopt alleen eventuele tocht, maar zal niet echt thermisch isoleren denk ik? Of bestaan er eventueel isolerende hoeklat/profielen die erin gezet kunnen worden?

Onderstaande beelden zijn een voorbeeld, maar ik kom dit tegen in vrij veel ruimtes. Onderstaande voorbeelden bevat ook de bijkeuken die sowieso niet geweldig geisoleerd is (maar toch groot contrast met muren):

Bijkeuken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83vtM0Ui4X2j_pBQjWwwmwGJz4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FAWHNORAY42xWR52CQXqwmzz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-1mQoWf1YkrjyZOYy2MK4Kmv54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nmXunz0SutwBKu95Z01fFASa.jpg?f=fotoalbum_large

Woonkamer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0q9LppuDEPwLq8eFrNlPTcQ2Tbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YfVyvN8EqsbdvMp1x2RU2mdX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RPypEJSvtKkoxzX2-0hNsBe9k8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EfJxLktrYttWWIpjs0g3Q5U7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Igor4 op 12-01-2024 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:34
Als dit geen tocht is zit het hem waarschijnlijk in de bouwkundige details, daar kun je meestal weinig aan doen.
Hoeken zijn sowieso vaak de koudste punten, hoe koud zijn de rode delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:37
Heb je vloerverwarming? Dit ligt meestal niet perfect tot in de hoek. (same voor gewone verwarming btw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:00
Pejdref schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:03:
Als dit geen tocht is zit het hem waarschijnlijk in de bouwkundige details, daar kun je meestal weinig aan doen.
Hoeken zijn sowieso vaak de koudste punten, hoe koud zijn de rode delen?
Precies. Mogelijk sluit de spouwmuurisolatie niet netjes aan op de hoeken. Kitten aan de binnenzijde lost dat probleem niet op.

[ Voor 7% gewijzigd door Joris748 op 12-01-2024 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
Dit soort plekken zijn ook gevoelig voor koudebruggen.
En in hoeken is luchtcirculatie vaak wat minder.

Overigens zou ik niet overmatig focussen op de koudste punten, maar het in context bekijken. Het zou daarbij helpen om de schaal af te drukken op de plaatjes. Een graad meer of minder kouder in een hoek maakt weinig uit. 10 graden mogelijk wel. of 5 graden over een groot oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:45
Wat @Rukapul zegt, alleen een detail zegt weinig. Je moet het hele plaatje zien, schaal, temperatuur van de omliggende delen/ruimte.
Als dat een hoek is waar een buitenmuur een hoek heeft kunnen er allerlei redenen zijn waarom daar iets mer kou is. Dus allen op basis van wat je nu post is er eigenlijk weinig zinnigs over te zeggen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hoeken zijn altijd kouder ivm beperkte lucht circulatie (dus minder verwarming) en hoeken die ook buiten een hoek vormen zijn altijd kouder omdat het relatief veel buiten oppervlak is t.o.v het binnen oppervlak en er op dat kleine punt dus meer verlies is.

Afbeeldingslocatie: https://www.duurzaammbo.nl/images/Aaaabeeldingen/thermischebrug.JPG

[ Voor 21% gewijzigd door twain4me op 12-01-2024 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
No Hands schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:50:
Wat @Rukapul zegt, alleen een detail zegt weinig. Je moet het hele plaatje zien, schaal, temperatuur van de omliggende delen/ruimte.
Als dat een hoek is waar een buitenmuur een hoek heeft kunnen er allerlei redenen zijn waarom daar iets mer kou is. Dus allen op basis van wat je nu post is er eigenlijk weinig zinnigs over te zeggen.
Hmm.. helaas lukt het niet met deze camera om van meer punten tegelijk temperatuur te tonen op afbeeldingen (relatief goedkoop consumenten ding). Temperaturen nu zijn alweer wat anders dan toen ik eerdere foto maakte, maar verschil met omringende muur is zo’n 2 a 3 graden. In geval van de bijkeuken zo’n 4 graden.

Misschien niet schokkend maar ik vind het toch zonde.

[ Voor 3% gewijzigd door Igor4 op 12-01-2024 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Igor4
Dank allen voor reacties. Verklaringen van lucht circulatie, beperkte spouwmuur iso op die plekken en vloerverwarming die er het verste vanaf ligt klinken allen logisch. Volgens mij dus niet echt iets aan te doen helaas.

Voor het gevoel ga ik bij het plinten wellicht een dun laagje pur frommelen in die holle ruimte aan de onderkant vd plint. Maar zal vast niet veel uithalen.

[ Voor 26% gewijzigd door Igor4 op 12-01-2024 17:53 ]

Pagina: 1