Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:06
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jf2S30a5likAiV_iAst17yGZINc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uNfC93KfGnXBOtWtVtGYh0Yl.png?f=user_large
Groene cirkels: Huidige zonnepanelen. 12x300W panelen. Opbrengst 3000kWh.
Paarse vierkanten: Hoge bomen van de buren
Rood, geel en blauw: beschikbare dak oppervlakken
Beschikbare (dak)ruimte
Blauw: 21 graden, 9,5m x 3,15
Rood: 13,5m x 4,2m binnen de dakranden. Opstaande rand in het midden
Geel: 6,5m x 2,7m binnen de dakranden
Schaduw
Schaduw valt op alle daken varierend door de dag
Jaarverbruik
Jaarverbruik is onbekend ivm geplande aanschaf WP. Huidig is 12000kW inc elektrische auto (7000kW).
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget
binnen redelijkheid en doel is om zoveel mogelijk gebruik af te dekken/opbrengen. Toekomst gericht voor accu.
Wie gaat het project uitvoeren
installateur of eventueel zelf bij 2 installaties (Elektrotechnische opleiding)
Bijhouden van data
Maand/jaar opbrengst
Reeds verkregen offertes
Offerte 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnP65ahSTCDDK7hs7pnwOuHdYNE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gBfoyTGE0dVpNRSp215XicDM.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tFr_LtJ7J4xkG9s0VZWBmbjUB0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ga1xPErzsYUtVclIXu7bpJwt.png?f=fotoalbum_large

Offerte 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cy_hIAOgREZ6AJeGyzToBoeJX2o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CD51ZXRsahprYqC4yfk9Kp8t.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hbzy6apQFmqhHV-9ZtNjdTgSKw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nKp2DWhOCjyzTArhhdfD4Czl.png?f=user_large
Oost-West (Ik vind het een ZO-NW opstelling dan)
Noord Limburg
Beide offertes zijn van zelfde leverancier. Leverancier heeft ook 1ste set zonnepanelen geinstalleerd.
Huidige zonnepanelen zijn aangesloten via aparte wasmachine groep.
Installatie op het blauwe vak zou via zelfde manier aangesloten kunnen worden op de droger groep doormiddel van een PV verdeler.
In de schuur is 3 fase aanwezig met meterkast. Deze zit direct op de hoofdschakelaar aangesloten.

Het dakvlak rood op de schuur is groot genoeg maar er staat een grote kersenboom naast van de buren.
Zou alle panelen op ZW zetten niet een betere oplossing zijn ip van Oost-West opstelling?

Dakvlak blauw is vrij vlak (21 graden) en heeft dus een betere opbrengst in de zomer maar stukken minder in de winter. Momenteel zitten er nog 2 daklichten in welke verwijderd kunnen worden voor meer panelen als dat qua aansluiting mogelijk is.

Dakvlak geel heb ik aangegeven maar is vrij klein en ligt veel in de schaduw vanwege bomen buren.

Suggesties voor wat beter is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-05 20:03
Offerte 2 vermeld een 3 fase hoofdschakelaar. Dat begrijp ik om meerder redenen niet.

1. Er is een enkelfase omvormer aangeboden (maar misschien bedoelen ze een short string 3 fase omvormer aan te bieden?)
2. Je had toch al een 3 fase aansluiting? Of heb je al wel een 3 fase aansluiting maar geen hoofdschakelaar en gaan ze die er in zetten om het weer volgens de normen te krijgen? Maar waarom dan niet ook voor offerte 1?

Wat je ook doet, in ieder geval geen gewone 3 fase SolarEdge omvormer doen met 16 panelen oost west en schaduw!!!!

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
busscherski schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:53:
Offerte 2 vermeld een 3 fase hoofdschakelaar. Dat begrijp ik om meerder redenen niet.

1. Er is een enkelfase omvormer aangeboden (maar misschien bedoelen ze een short string 3 fase omvormer aan te bieden?)
2. Je had toch al een 3 fase aansluiting? Of heb je al wel een 3 fase aansluiting maar geen hoofdschakelaar en gaan ze die er in zetten om het weer volgens de normen te krijgen? Maar waarom dan niet ook voor offerte 1?

Wat je ook doet, in ieder geval geen gewone 3 fase SolarEdge omvormer doen met 16 panelen oost west en schaduw!!!!
Ik vermoed omdat er in de meterkast van de schuur geen 3-fase hoofdschakelaar zit.
De schuur zit momenteel op deze manier aangesloten:
- Hoofdschakelaar huis -> 4p 40A aardlek -> Groepen. Wellicht dat dit niet geheel volgens richtlijnen is dus in dit geval zal aanpassen wellicht nodig zijn.

Dus ik denk dat in dit geval de omvormer wel klopt.
Waar ik mijn twijfels bij heb is de plaatsing op de schuur.

Zou een Zuid (ZW) opstelling niet beter zijn? Ivm met de grote boom van de buren waar de O opstelling bovenste 4 panelen een hele lage opbrengst zullen hebben.

De hoek zal bije hetzelfde zijn als het huis alleen kan ik meer panelen kwijt. Wellicht dat optimizers dan niet meer nodig zijn?
Hoe zou ik dat het beste kunnen berekenen/simuleren?
Ik heb via PVGIS gekeken maar houd die ook rekening met begroeing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Misschien even kijken met Zonatlas hoeveel schaduw je precies hebt. Dat is minder moeite dan PVGis en geeft ook al een goede indicatie.

Bij platdak maakt de richting niet zoveel uit, de helling is zo klein dat het er niet echt toe doet. Kijk liever naar hoe er zoveel mogelijk panelen op het dak passen.
https://tweakers.net/g/fo...OD9.webp%3Ff%3Duser_large

Als je echt 16 panelen, bijna 7 kWp op die 3.7 kW enkelfase omvormer wilt aansluiten dan ligt oost west wat meer voor de hand, ik denk dat je daar net iets meer opbrengst uit haalt.

Die 3.7 kW enkelfase omvormer met bijna 7 kWp gaat wel erg vaak aftoppen. Maar op die momenten is de energieprijs toch erg laag of negatief. Maar zolang de salderingsregeling er nog is is het misschien wel jammer dat je (uit mijn hoofd) zo`n 5% van de jaaropbrengst mist.

Een standaard 3 fase SolarEdge omvormer doet het niet goed met slechts 16 panelen oostwest, dat is geen goed alternatief met je huidige 8 oost + 8 west layout. Want dan krijg je optimiser voltage clipping (dat houdt in dat het systeem erg slecht presteert zodra je minder dan ongeveer 14 panelen in de zon hebt). Als je wel een 3 fase SolarEdge omvormer wilt, dan moeten de 16 panelen in dezelfde richting komen en mag er niet teveel schaduw zijn. Voor een 3 fase SolarEdge omvormer liefst nog wat meer panelen (met net onder 11250 Wp werkt dat het best, dan mag het ook wel oost west)

En of je uberhaubt optimisers / SolarEdge nodig hebt. Het alternatief is een string omvormer, zoals de Goodwe die is aangeboden in offerte 1. Of 2 stuks daarvan. Of de 3 fase variant. In geval van de 3 fase variant is 8 oost + 8 west waarbij er ook schaduw eigenlijk te weinig per richting. Dan kunnen de panelen beter allemaal in dezelfde richting zodat je een goed string voltage bereikt waar het schaduwmanagement van de omvormer werkt.
Ik denk niet dat optimisers de meerkosten waard zijn. Een string omvormer met een paneel extra brengt denk ik meer op en kost minder.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
busscherski schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:47:
Misschien even kijken met Zonatlas hoeveel schaduw je precies hebt. Dat is minder moeite dan PVGis en geeft ook al een goede indicatie.
Helaas kan ik via zonatlas niet de schuur bekijken. Alleen het huis is beschikbaar.

Vandaag gesproken met de installateur en het volgende is eruit gekomen:
- Ik wil graag gaan voor een 1 fase omvormer om eventueel later nog het blauwe dakvlak te vullen. Volgens de installateur kan je niet en een 3 fase omvormer en een 1 fase omvormer aansluiten wegens te hoge vermogens.

Het word dus 1 van de volgende 2 plannen welke afhankelijk zijn van wat ik aan kabeldikte heb liggen naar de schuur. Als de kabel dik genoeg is word het GoodWe en anders wellicht toch de Solaredge zonder dat ik weer alles open moet gaan maken.

De huidige installatie voldoet niet geheel aan de normen en dus heb ik liever dat het aangepast word en dus juist is aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Li_ATVEozkyaGpMXyyWCu_Sn8qE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yypdQzSNNInnrvgOBumhGSYA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrRo-IT3hKNpsxS7hhvG6ghNq2I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iRlvxjA6xlp8C5nzqiYxLc8f.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQVbX3-yLDLAcVGmLUFM4lu8eXY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FWtkLKLVEnOLn4oUvwHRMPN2.png?f=fotoalbum_large

Door de panelen alleen op onderdste deel van het dak te plaatsen heb ik het minste last van de boom van de buren. Deze staat dan ten noorden van de panelen.

Nog suggesties of verbeteringen?

[ Voor 8% gewijzigd door Michieas op 17-01-2024 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Volgens de installateur kan je niet en een 3 fase omvormer en een 1 fase omvormer aansluiten wegens te hoge vermogens.
Dat klopt in het algemeen wel, tenzij een van de twee omvormers vrij licht zijn.

Die 12 panelen in oostwest kunnen overigens ook prima op een 3600 W omvormer (technisch gezien ook de 3600 W Goodwe versie maar dat mag wellicht niet van de manual als je die letterlijk leest), dan heb je een paar daagjes per jaar een beetje aftopping. Maar op jaarbasis spreek je over 0.1 of 0.2% verlies. Op momenten dat de stroomprijs toch al vaak laag of negatief is.

Ja uiteraard, gewoon die hoofdschakelaar in de schuur laten zetten.

2 nette offertes. Prima zo.
Ik zou de Goodwe nemen. Maar de SolarEdge offerte is ook best scherp denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
Net voor mijn vakantie nog even overleg gehad en de volgende offerte geaccepteerd.
16 panelen waarvan:
12 panalen Oost-West
4 panelen Zuid
Dit om toch maximaal te plaatsen en als goed is wat minder last te hebben van de boom van de buren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLj5i_UI5DCcSHv0eJB-NGpSfsk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G1hLwpozVREeix00Qbz41JGh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdOU33w3qMRahEaKCbC50fBCVos=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2yLqwZVm6GUECqvzi830rk2i.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Door die enkelfase omvormer geen optimiser voltage clipping. Dus geen opbrengstverlies aan het begin en eind van de dag (wanneer energie duur is)

Maar wel veel Wp op die omvormer. Dus wel opbrengstverlies midden op zonnige dagen in de beste helft van het jaar. (op momenten dat de energieprijs laag is)

Alternatief is een 5 kW 3 fase short string omvormer van SolarEdge. Die is wel een stukje duurder en een klein beetje minder efficient.

Pagina: 1