2FA - last pass - backup?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-10-2024
Hallo,

op vlak van beveiliging met 2FA ben ik een leek. Ik had plots voor enkele zaken (oa werk en enkele andere persoonlijke apps) een 2FA nodig. Ik had dat altijd wat weggehouden, want ik dacht: wat als ik mijn telefoon verlies. Uiteindelijk gekozen voor Last Pass authenticator (op dat moment liep er iets mis met de google autenticator, dus voor last pass gekozen).

Ondertussen al vele maanden in gebruik, maar mijn telefoon wordt ouder en en erkomen steeds meer toepassingen in waardoor de schrik wat toeneemt als ik telefoon verlies, stuk is, gestolen wordt,.....

Wat moet ik nu eigenlijk doen om daar goeie backup van te hebben? of links naar goeie instructies? Er zijn enkel betalende opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 16:32
Microsoft authenticator en nu recent ook Google authenticator slaan je 2fa accounts op in de cloud - indien gewenst. Op een nieuwe telefoon restore je ze dan weer eenvoudig door in te loggen en restore te kiezen.

[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 12-01-2024 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het is niet gemakkelijk om je TOTP tokens uit LastPass te krijgen maar het kan wel. Lees bv deze thread en probeer de suggesties:
https://www.reddit.com/r/...m_lastpass_authenticator/

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 16:32
Je kan als je nu gewoon nog toegang hebt de 2fa opnieuw aanmaken in een andere 2fa app. Dat moet per account, is even werk, maar best te doen. Die van je werk even navragen, maar mogelijk kan je dat ook gewoon zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kazu
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 19:56
Als alternatief op de cloud opslag: meestal (als het 2FA proces goed is geïmplementeerd) krijg je van de dienst die je gebruikt ook backup codes. Met die codes kun je per code eenmalig inloggen op de dienst (waarmee je die code dus 'verbrandt'). Vervolgens kun je dan 2FA op een nieuw toestel activeren, mocht je oude telefoon niet meer bereikbaar zijn.

Ik geef aan alternatief, maar misschien als je een leek bent is het handiger om beide te gebruiken :P

[ Voor 12% gewijzigd door Kazu op 12-01-2024 13:22 ]

PS5 PSN: UnrealKazu