Krabben mensen zich wel eens achter de oren over apparaten die met een app worden aangestuurd?
Mijn zorg is dat die app in heel veel gevallen via het internet en dus internet-servers werkt.
Als de fabrikant besluit dat niet meer te betalen;
Als de fabrikant overgenomen wordt;
Als de fabrikant functionaliteit weghaalt of achter een abbonement beschikbaar maakt
Als de fabrikant ergens een licentie kwijtraakt
kan die ondersteuning wegvallen.
Dan kan het gaan om een TV die een obscure app niet meer kan draaien.
Maar recent zie ik grote dure apparatuur (Quatt warmtepomp, DeWarmte Heatcycle warmte-terugwinning), die wordt aangestuurd door software die zichzelf weer update via internet.
Dit zijn apparaten van 3000 euro en belangrijke onderdelen van je huis.
Als het werkt dan werkt het, maar als de app wordt gedowngrade, de ondersteuning wordt uitgezet dan heb je dus 3000 euro aan dode hardware. Het zijn kleine bedrijfjes die dure dingen maken; ze kunnen failliet gaan of worden overgekocht - en neemt de nieuwe eigenaar dezelfde mindset mee als het gaat om ondersteuning?
Mijn stelling: In feite is dat apparaat niet van jou.
Hoe kijken anderen hier naar?
Mijn zorg is dat die app in heel veel gevallen via het internet en dus internet-servers werkt.
Als de fabrikant besluit dat niet meer te betalen;
Als de fabrikant overgenomen wordt;
Als de fabrikant functionaliteit weghaalt of achter een abbonement beschikbaar maakt
Als de fabrikant ergens een licentie kwijtraakt
kan die ondersteuning wegvallen.
Dan kan het gaan om een TV die een obscure app niet meer kan draaien.
Maar recent zie ik grote dure apparatuur (Quatt warmtepomp, DeWarmte Heatcycle warmte-terugwinning), die wordt aangestuurd door software die zichzelf weer update via internet.
Dit zijn apparaten van 3000 euro en belangrijke onderdelen van je huis.
Als het werkt dan werkt het, maar als de app wordt gedowngrade, de ondersteuning wordt uitgezet dan heb je dus 3000 euro aan dode hardware. Het zijn kleine bedrijfjes die dure dingen maken; ze kunnen failliet gaan of worden overgekocht - en neemt de nieuwe eigenaar dezelfde mindset mee als het gaat om ondersteuning?
Mijn stelling: In feite is dat apparaat niet van jou.
Hoe kijken anderen hier naar?