Nieuwbouw binnen geen GSM bereik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06-05 20:06
In onze nieuwbouw (oplevering dec 2023) hebben we binnen 0,0 bereik (4g).
Alleen aan de ramen een beetje dus we moesten aan de ramen bellen en smsen
Nu bellen en smsen we via wifi wat wel te doen is al is dat niet 100% stabiel.

Wifi in huis is wel oké, op verdieping hebben we een AP van unifi.

de mast waar onze provider op zit staat ongeveer 2k ver, er is een mast van een andere provider ongeveer 1,5km ver. Zou met de mast die dichter staat beter bereik zijn?

Kunnen we evt iets anders doen?

7.290 wp | Geothermische WP Thermia Calibra 7 | HASS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vragen bij je buren of vrienden met een andere provider hoe zij het ervaren.
Klagen bij je provider.
Klagen bij je gemeente als groep bewoners als meer er last van hebben (nieuwe wijk ofzo).

De laatste twee kunnen wel een lange oplostijd hebben (denk aan jaren).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nieuwbouw is gewoon dermate geisoleerd dat je dit ongeacht de afstand tot de mast hebt.

Hier werkt gewoon bellen over wifi eigenlijk fantastisch, maar negen van de tien gesprekken zijn bij ons ook Whatsapp gesprekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-05 14:55
Stef CB schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:11:
In onze nieuwbouw (oplevering dec 2023) hebben we binnen 0,0 bereik (4g).
Alleen aan de ramen een beetje dus we moesten aan de ramen bellen en smsen
Nu bellen en smsen we via wifi wat wel te doen is al is dat niet 100% stabiel.

Wifi in huis is wel oké, op verdieping hebben we een AP van unifi.

de mast waar onze provider op zit staat ongeveer 2k ver, er is een mast van een andere provider ongeveer 1,5km ver. Zou met de mast die dichter staat beter bereik zijn?

Kunnen we evt iets anders doen?
Voice over WIFI zou gewoon 100% stabiel moeten zijn, mits de internetverbinding stabiel is. WIFI het liefst 5GHZ only en max 40Mhz en bekabeld aangesloten, geen mesh-repeaters alhoewel dat ook prima kan werken.

Je kunt het hooguit bij je provider aangeven maar kleine kans dat die er wat mee gaan doen.
Om te kijken of een andere provider wel bereik heeft, is het een kwestie van iemand uitnodigen die die provider heeft, om te testen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ora et Labora op 12-01-2024 10:14 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
Wolly schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:12:
Vragen bij je buren of vrienden met een andere provider hoe zij het ervaren.
Klagen bij je provider.
Klagen bij je gemeente als groep bewoners als meer er last van hebben (nieuwe wijk ofzo).

De laatste twee kunnen wel een lange oplostijd hebben (denk aan jaren).
Ik zal eens bij de buren gaan vragen. Het is geen nieuwe wijk maar wel een dorp tussen velden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
pagani schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:12:
Nieuwbouw is gewoon dermate geisoleerd dat je dit ongeacht de afstand tot de mast hebt.

Hier werkt gewoon bellen over wifi eigenlijk fantastisch, maar negen van de tien gesprekken zijn bij ons ook Whatsapp gesprekken.
via wifi gaat het ook 80% goed maar toch heel af en toe eens wat problemen. Kan me niet voorstellen dat we hier mee moeten gaan leren leven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
Ora et Labora schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:13:
[...]

Voice over WIFI zou gewoon 100% stabiel moeten zijn, mits de internetverbinding stabiel is. WIFI het liefst 5GHZ only en max 40Mhz en bekabeld aangesloten, geen mesh-repeaters alhoewel dat ook prima kan werken.

Je kunt het hooguit bij je provider aangeven maar kleine kans dat die er wat mee gaan doen.
Om te kijken of een andere provider wel bereik heeft, is het een kwestie van iemand uitnodigen die die provider heeft, om te testen.
We hebben toch wel een duurder pakket wifi met snelle verbinding dus dat zou normaal in orde moeten zijn maar toch gaat het niet altijd hoe het moet, het bellen via wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:25
Het is helaas een bekend probleem in nieuwbouw huizen. Is vanuit jou niet veel aan te doen behalve investeren in goed wifi netwerk.

Tip: Zorg dat access points met ethernet verbonden zijn en dat ze seamless handoff ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:34
Stef CB schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:14:
[...]

via wifi gaat het ook 80% goed maar toch heel af en toe eens wat problemen. Kan me niet voorstellen dat we hier mee moeten gaan leren leven...
Je kan natuurlijk uitzoeken waarom het bellen via Wifi zo nu en dan toch wat onstabiel is, vaak zit de oorzaak daarvan echter wel in de privé sfeer en niet bij de provider in mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Stef CB schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:16:
[...]

We hebben toch wel een duurder pakket wifi met snelle verbinding dus dat zou normaal in orde moeten zijn maar toch gaat het niet altijd hoe het moet, het bellen via wifi.
Duurder en sneller zal hier normaliter geen invloed hebben, wat wel wil hebben is goede AP's, goede bekabeling, goede configuratie van je thuisnetwerk tot aan het AOP, geen inhouse zaken die het wifi netwerk kunnen beïnvloeden e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Er zijn een aantal dingen die ik moest doen om VoWifi goed te laten werken met mijn provider:
  • Een toestel kopen dat op de goedgekeurde lijst van de provider staat
  • VoWifi aan zetten (uiteraard)
  • In de instellingen de voorkeur geven aan VoWifi
Dat laatste was super belangrijk om het stabiel te krijgen. Anders ging de telefoon toch voorkeur geven aan het mobiel netwerk van zodra er een mini beetje bereik was. Maar stabiel bellen of SMS'en ging dan vaak toch niet helemaal goed.

Het vervelende is dat mijn Samsung telefoon geen optie had om de voorkeur te geven aan VoWifi. Dat is een verborgen instelling die je met de app Wifi Calling van Widget7 zichtbaar kan maken. Eenmaal die setting ingesteld is kan je de app weer verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
japie06 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:17:
Het is helaas een bekend probleem in nieuwbouw huizen. Is vanuit jou niet veel aan te doen behalve investeren in goed wifi netwerk.

Tip: Zorg dat access points met ethernet verbonden zijn en dat ze seamless handoff ondersteunen.
Ik heb de Unifi U6+ verbonden met internet kabel (POE) is dit goed?
wifi naam is wel anders dan de modem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Stef CB schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:21:
[...]

Ik heb de Unifi U6+ verbonden met internet kabel (POE) is dit goed?
wifi naam is wel anders dan de modem
Als je Unifi hebt, gebruik dan de modem wifi niet (zet deze uit), of in ieder geval verbind er geen toestellen mee. Switchen tussen netwerken op devices van verschillende fabrikanten kan bijvoorbeeld zeker instabiliteit veroorzaken. En beide netwerken kunnen elkaar, afhankelijk van de instellingen, ook in de weg gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Werkt het bellen wel goed als je vlak bij de UniFi accesspoint staat? Ik heb ook een nieuwbouw en heb op elke verdieping een accesspoint moeten plaatsen om een goede dekking te hebben.
Als je enkel op de verdieping eentje plaatst en dan op het gelijkvloers wil telefoneren gaat het signaal misschien niet stabiel genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-05 10:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ora et Labora schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:13:
[...]
. WIFI het liefst 5GHZ only en max 40Mh
Serieuse vraag, maar waarom? Benodide bandbreedte is 3x niks, en in een goed geisoleerd huis, met dikke betonnen muren lijkt range mij belangrijker. Mijn logica zou dan ook zeggen dat je misschien nog beter 2,4 GHz kunt gebruiken. Zeker in het geval van TS, met maar één centraal accespoint.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Admiral Freebee schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:20:

Het vervelende is dat mijn Samsung telefoon geen optie had om de voorkeur te geven aan VoWifi. Dat is een verborgen instelling die je met de app Wifi Calling van Widget7 zichtbaar kan maken. Eenmaal die setting ingesteld is kan je de app weer verwijderen.
Moet zeggen dat ik dit zelf niet zo heb ondervonden. Bij mij zit dit gewoon onder telefoon (scherm waar je een nummer kan invoeren) > instellingen > tap 'bellen via Wifi' en kies je voorkeur voor Wifi / Mobiel Netwerk en VoIP op de Galaxy S21

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 12-01-2024 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:39
Zet anders eens het Wifi op je provider modem aan en stel alleen dat AP in op je telefoon.

Is bellen over wifi dan wel stabiel? Dan weet je dat je de unfi setup moet onderzoeken

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
Xanthine schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:25:
Werkt het bellen wel goed als je vlak bij de UniFi accesspoint staat? Ik heb ook een nieuwbouw en heb op elke verdieping een accesspoint moeten plaatsen om een goede dekking te hebben.
Als je enkel op de verdieping eentje plaatst en dan op het gelijkvloers wil telefoneren gaat het signaal misschien niet stabiel genoeg zijn.
De unifi AP staat boven, die wifi gebruik ik enkel als ik boven ben.
Beneden gebruik ik wifi van de modem omdat deze beneden sterkere wifi heeft dan de AP en boven is het omgekeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
Question Mark schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:25:
[...]

Serieuse vraag, maar waarom? Benodide bandbreedte is 3x niks, en in een goed geisoleerd huis, met dikke betonnen muren lijkt range mij belangrijker. Mijn logica zou dan ook zeggen dat je misschien nog beter 2,4 GHz kunt gebruiken. Zeker in het geval van TS, met maar één centraal accespoint.
Omdat verschillende apparaten zoals een magnetron, babyfoon, bestuurbare auto, draadloze microfoons, bepaalde beveiligingsapparaten, bepaalde bluetooth-apparaten, allemaal stoorzenders kunnen zijn op de 2.4GHz.
Als je 100% wilt bellen over WIFI, zou ik op iedere verdieping een accespoint, bekabeld, ophangen en een 5GHZ SSID aanmaken met wat lager zendvermogen, rond de 15 dBm of zoiets, even uittesten wat het beste werkt.
2.4 zal waarschijnlijk ook best kunnen werken maar omdat die frequentie eerder vol zit dan de 5GHz, kan het best wel eens voorkomen dat een gesprek hakkelt of stottert.

In geval van 1 centraal accespoint ontkom je denk ik niet aan de 2.4GHz, daar had ik even overheen gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthine
Stef CB schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:30:
[...]

Beneden gebruik ik wifi van de modem omdat deze beneden sterkere wifi heeft dan de AP en boven is het omgekeerd.
Dan kan je beter beneden ook een UniFi plaatsen en de WiFi van je modem uitschakelen. Momenteel heb je 2 afzonderlijke toestellen en gaat roaming ook niet werken. De makkelijke uitleg is dat de UniFi accesspoints gaan samenwerken en je geen verlies of storing ervaart in huis als je van boven naar beneden gaat bvb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
Stef CB schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:30:
[...]

Ik zou dan nog een Unifi AP kopen en die voor beneden gebruiken en de WIFI op de modem volledig uitschakelen. De 2 accespoints kunnen onderling dan 1 groot WIFI-netwerk aanmaken in plaats van 2 verschillende.
Edit, wat @Xanthine zegt dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Ora et Labora op 12-01-2024 10:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-05 15:38

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

pagani schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:12:
Best onzin. In mijn nieuwbouwhuis had ik letterlijk maar 5% van de tijd een acceptabele verbinding voor voice of data. KPN was uitermate behulpzaam en na wat metingen, waaronder met de app "Signal Strength" en goes bijhouden van tijden dat gesprekken of data wegviel, kon KPN niets anders dan de handdoek in de ring gooien. Hun mast (sowieso de dichtstbijzijnde mast) was onvoldoende toegerust om het huis te "penetreren".

Aangezien Vodafone in huis vlekkeloos werkt/werkte met mijn zakelijke telefoon, ben ik ook privé naar Voda gegaan en sindsdien 0 issues. Deze Voda mast staat hemelsbreed 91m verder dan de KPN mast.

Anderhalve maand geleden de dekkingskaart erbij gepakt en bleek dat KPN de eerder genoemde mast heeft volgehangen met modernere antennes. Hernieuwde metingen met een 4G prepaid, gaf zelfs betere dBM en zelfs hogere data-snelheden dan met Voda. Ik stap nu over twee weken weer over op KPN.

Exacte waarden moet ik opzoeken; voorheen gaf KPN ongeveeeeeer -119dBm. Voda geeft consistent waarden tussen -111 en -105. De nieuwe KPN zit tussen de -109 en -94.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dennism schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:27:
[...]

Moet zeggen dat ik dit zelf niet zo heb ondervonden. Bij mij zit dit gewoon onder telefoon (scherm waar je een nummer kan invoeren) > instellingen > tap 'bellen via Wifi' en kies je voorkeur voor Wifi / Mobiel Netwerk en VoIP op de Galaxy S21
Bij mijn Galaxy A52s en mijn vrouw haar Galaxy A52 4G is het een verborgen optie helaas. Maar dat kan ook liggen aan een landspecifieke versie of de providerconfiguratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
Xanthine schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:33:
[...]

Dan kan je beter beneden ook een UniFi plaatsen en de WiFi van je modem uitschakelen. Momenteel heb je 2 afzonderlijke toestellen en gaat roaming ook niet werken. De makkelijke uitleg is dat de UniFi accesspoints gaan samenwerken en je geen verlies of storing ervaart in huis als je van boven naar beneden gaat bvb.
Oke dan ga ik nog een AP kopen.
Kan je best de uiteindes van je huis nemen om ze te plaatsen?
Ik bedoel: links gelijkvloers eentje en rechts op de verdieping?
Of mag boven elkaar ook? dus 2 ruimtes die boven elkaar staan?

Best de ruimte zetten waar je het meeste belt of het beste wifi moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
Ora et Labora schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:33:
[...]

Ik zou dan nog een Unifi AP kopen en die voor beneden gebruiken en de WIFI op de modem volledig uitschakelen. De 2 accespoints kunnen onderling dan 1 groot WIFI-netwerk aanmaken in plaats van 2 verschillende.
Edit, wat @Xanthine zegt dus.
Jullie zeggen exact hetzelfde, dan ga ik dit eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
Stef CB schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:36:
[...]

Oke dan ga ik nog een AP kopen.
Kan je best de uiteindes van je huis nemen om ze te plaatsen?
Ik bedoel: links gelijkvloers eentje en rechts op de verdieping?
Zo heb ik het thuis ook, om en om per verdieping. Maar natuurlijk moet je kijken waar je een aansluiting hebt.
(Ik heb nog een U6LR in de aanbieding) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef CB
Thnx allemaal! wat een top forum :)
Ik ga jullie tips eens even aanhalen en bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
Xanthine schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:37:
[...]

Zo heb ik het thuis ook, om en om per verdieping. Maar natuurlijk moet je kijken waar je een aansluiting hebt.
(Ik heb nog een U6LR in de aanbieding) :+
En werkt die goed samen met de U6+?
wat is je prijs?
gelijkvloers + verdieping is 250m²
later zou ik op zolder ook wifi willen hebben = + 70m²
Totaal 320m²

[ Voor 14% gewijzigd door Stef CB op 12-01-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
Stef CB schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:39:
[...]

En werkt die goed samen met de U6+?
wat is je prijs?
gelijkvloers + verdieping is 250m²
later zou ik op zolder ook wifi willen hebben = + 70m²
Totaal 320m²
Dat hangt van de vorm van je huis af, het aantal muren, type materialen, ... Moeilijk om zo iets over te zeggen. Als je plannen hebt van je woning kan ik altijd wel een simulatie doen dit weekend. (is mijn job).

Bij UniFi maakt het niet uit welk toestel je neemt, ze werken onderling gewoon samen. Je kiest het toestel naargelang de locatie en het soort apparaten je gebruikt. (al maakt dat in een gewoon woonhuis niet zoveel uit).
Pagina: 1