Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Na hoeveel tijd is PUR isolatie in een spouwmuur uitgedampt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11-11 23:50
Hoi allemaal.

Ik heb me rot gezocht, maar kan 1 specifiek antwoord hier niet vinden.
Na hoeveel tijd is PUR isolatie in een spouwmuur uitgedampt?

Wij zijn bezig met de aankoop van een woning waarvan de spouwmuur is na-geïsoleerde met PUR. Dit is een paar jaar geleden al gebeurt, dus normaal gesproken kun je er vanuit gaan de de PUR schuim nu wel uitgewerkt is zou ik denken.

Ik heb veel over PUR isolatie gelezen, maar de problemen met mensen die ziek worden van PUR isolatie lijken beperkt te zijn tot vloerisolatie, waarbij veel meer dampen de woning binnen komen en de gevoeligheid / allergie openbaart zich vaak relatief snel nadat de isolatie is aangebracht.

Voor ons nu dus de beslissing of we wel op deze woning willen bieden of niet.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Enkele uren tot enkele dagen zou pur uitgehard moeten zijn en daarmee is het wasemen in principe ook voorbij.

Qua allergie (bewezen of niet) zal je dit pas merken als je het huis gekocht hebt. Ik ken geen directe medische tests om je hierop te testen.

Als je de exacte specificaties van de isolatie wil weten, denk ik dat de verkooomakelaar deze informatie (misschien) wel kan achterhalen; evt levert dit contactgegevens op van een aannemer of uitvoerder.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11-11 23:50
Dank je Max.

Ik heb geen allergie, mijn vraag is meer of een met PUR geïsoleerde spouwmuur na een paar jaar iemand nog steeds ziek zou kunnen maken.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-11 18:49
Als het goed is.. is de spouw geventileerd met de buitenlucht, dus PUR damt snel uit, maar die vlieger gaat niet op want de spouw zit vol PUR en ventileert dus niet.. :+
Ik begrijpt het niet spouw vol gooien met wat dan ook, liever paddenstoelen op de muur zeker.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:48
hrv schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:04:
Dank je Max.

Ik heb geen allergie, mijn vraag is meer of een met PUR geïsoleerde spouwmuur na een paar jaar iemand nog steeds ziek zou kunnen maken.
Dat kan. Er zijn genoeg verhalen van bekend van PUR dat verkeerd is aangemengd of bij een verkeerde temperatuur is aangebracht. Sommige mensen krijgen dan een overgevoeligheid hiervoor met ernstige gevolgen. In het oosten van het land is er zelfs een huis volledig afgebroken en moest als chemisch afval behandeld worden omdat de PUR bleef uitdampen. Ik heb twee collega's die hun eigen huis niet meer in kunnen hierdoor en het is niets voor niets dat in de VS huizen geisoleerd met PUR moeilijker verkoopbaar zijn of geen hypotheek op te krijgen is.

Hoop doem verhaal hierboven natuurlijk, maar het kán fout gaan en daarom wordt er steeds minder met PUR geisoleerd. En je weet pas dat het fout is gegaan, op het moment dat een van de bewoners ziek is geworden.

Via de spouw heb je minder openingen dan de vloer inderdaad, maar dat kan je lastig controleren(denk aan stopcontacten of ventilatiekanalen).

Wellicht hebben de huidige bewoners er al x jaar gewoond en heeft niemand ergens last van? Dan zal het wel goed komen.

[ Voor 14% gewijzigd door LED-Maniak op 12-01-2024 18:19 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.