Proxmox HA hulpvraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-08 13:25
Beste tweakers,

Na wikken en wegen toch maar even een topic geopend op Reddit en Tweakers onder het mom van: ik ben hier uren mee bezig om te snappen, terwijl mogelijk hier een expert mij in een paar zinnen kan vertellen wat ik fout doe. Komt ie:

Als iemand nieuw in netwerken en Proxmox, zoek ik wat advies. Momenteel beheer ik identieke servers op drie locaties (HP 6c12t, 1x NIC, 16 GB RAM, 256 GB opstart, 1 TB opslag). Ik wil het liefst zoveel mogelijk uniformiteit en redundantie is belangrijk, ofwel als er iets mis is met een van de twee computers in het cluster, schakelt ie naadloos over naar de anders. Eventuele stroomstoringen of ISP-problemen zijn secundaire zorgen. Geen van de servers is publiekelijk zichtbaar.

Huidige opstelling:
Vpn —> 1-3 fysieke 24p-switches —> 5-8 servers (voip, opslag, monitoring, enz.)

Gewenste opstelling:
Vpn —> 1-3 fysieke 24p-switches —> Proxmox HA-cluster (2 servers per cluster voor HA)

Beperkingen: Kan VPN/switches niet wijzigen. Zes switches in verschillende subdomeinen (10.0.1.x tot 10.0.6.x). Drie gebouwen: 1,2,3 - 4 - 5,6. Ideaal drie afzonderlijke Proxmox HA-clusters van elk twee knooppunten, CEPH voor redundantie.

Plan: Twee Proxmox-machines/locatie, één met extra stem voor quorum. Beide verbonden met switches via meerdere Ethernet-kabels (1 voor beheer, 1-3 voor elke switch). Overweeg aankoop van 2 quad-NIC's/locatie (in totaal 6) voor volledige redundantie. Passeren van één NIC/locatie voor elke switch, met behoud van VM- en containerafscheiding.

Vragen:
1. Kan ik zo quorum bereiken? Zo niet, wat raad je aan?
2. Is mijn aanpak juist, of heb je een alternatief?
3. Welke quad NIC lp zou je aanbevelen? Denk aan de i350-t4.
4. Mis ik iets belangrijks?

Bonus:
- Kan dit worden vereenvoudigd door VPN/switches te wijzigen? Zo ja, hoe?
- Eventuele alternatieve suggesties voor dit scenario met vergrendelde VPN/switches?

Ik begreep van de mensen van Reddit al 2 zaken: gebruik echt 3 nodes anders heb je geen HA + gebruik in mijn geval geen Ceph maar gewoon shared storage. (Dus in elk van de 3 nodes 256gb+1tb?). Door het cluster houdt ie de data gelijk waarvoor omschakelen naadloos zou moeten gaan als ik het internet mag geloven. Ik heb nog geen praktijk ervaring met Proxmox clusters, wel wat met Proxmox zelf

Graag hoor ik jullie feedback, alvast bedankt!