Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijsvogel
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-04 01:19
Wie kan mij helpen?
Ik heb zowat al mijn haar al uit het hoofd getrokken en ben echt zwaar teleurgesteld.
Hoe kan dit in hemelsnaam??

Casus:
- Ik DE-installeerde per ongeluk whatsapp van mijn Pixel 7 pro
Wilde aanvankelijk via de play-store de app van mijn ticwatch verwijderen na een update daarvan omdat ie geen meldingen meer doorgaf.
Bleek dus de app van mijn Pixel te zijn die ik de-installeerde. :(

- Opnieuw installeren en drive-backup terugzetten zou je zeggen toch?
Prima, gedaan> Whatsapp ziet na verificatie van telefoonnummer ook dat er een (zeer recente) end-to-end backup aanwezig is van 1,5 GB

Herstellen:
Helaas; wachtwoord of 64-cijferige code nodig.
Nooit daarvoor iets hoeven ingeven, maar ik neem aan dat dat het wachtwoord van Drive/google is.
En die wordt niet herkend.
Wachtwoord vergeten, alle opties uitgelopen maar dan blijf je verstoken in een niet helpende help pagina.
Wachtwoorden veranderen en het nieuwe dan gebruiken bracht ook geen soelaas.

Geen back-up van oude chats mogelijk op dat moment dus.

In mijn Drive zie ik bij back-ups het Back-upbestand van Whatsapp staan, zeer recent zoals gezegd, maar met geen mogelijkheid aan te spreken om chatgeschiedenis weer terug te krijgen.

Door een aantal mislukte aanmeldpogingen krijg je dan een time-out van een aantal uur alvorens je weer kunt proberen.
(Note: je moet steeds Whatsapp verwijderen en opnieuw installeren om opnieuw in de herstel-loop te belenden)
Na die tussentijd echter is ineens het back-up-bestand geheel verdwenen!!!
Met geen mogelijkheid meer te vinden in Drive, alles geprobeerd.

Als ik nu opnieuw WA installeer dan wordt er dus geen back-up (die ik toch al niet kon draaien) gevonden.
Herstel lijkt daarmee ineens hopeloos geworden.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Whatsapp: Meest recente versie/updates automatisch
Drive: idem

Telefoon: Google Pixel 7 Pro

Back-ups van Pixel en Whatsapp gaan dagelijks in de nacht, vandaar dat de laatste WA back-up dus ook van een paar uur voor het voorval waren gemaakt

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Veel gezocht, maar niets wat tot een soortgelijke situatie of oplossing leidt.
Voor mijn gevoel heb ik alles al gedaan in de korte tussentijd.
Whatsapp gecontact
Drive support gecontact
Nog geen reactie uiteraard....

Zwaar teleurgesteld want ik hecht veel waarde aan gesprekken uit mijn chatgeschiedenis.
Gesprekken met (oude) liefdes, belangrijke werk informatie of gewoon omdat je nog wel eens wat nodig hebt.
Alles is weg, en lijkt met geen mogelijkheid meer terug te krijgen.

Wat dat betreft is het hele end-to-end backup verhaal wat mij betreft een grote wassen neus.
Zo veilig (om te bewaren) zijn je gesprekjes dus helemaal niet.

Wie weet er een oplossing waarbij ik mijn gesprekken weer terug kan krijgen?
_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:14
Ik kan het verhaal niet helemaal volgen omdat het normaal zo niet werkt.

Whattsapp als je dat verwijdert en direct weer installeert moet automatisch herstellen..
tenzij je google account niet overeenkomt en/of het telefoonnummer is gewijzgd.

Aangezien whattsapp in eerste instantie gewoon herkend werd leek dit neit aan de orde.

Het wachtwoord is volgens mij gewoon de security code die je wel vaker in moet voeren.. om de zoveel tijd vraagt whattsapp daar gewoon een keer om en dat is volgens mij een 6 cijferige code

dus nu de vraag

gebruik je een ander nummer?
of andere google account?
of zijn er meerdere tegelijk actief op je toestel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijsvogel
boyette schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 02:55:
Ik kan het verhaal niet helemaal volgen omdat het normaal zo niet werkt.

Whattsapp als je dat verwijdert en direct weer installeert moet automatisch herstellen..
tenzij je google account niet overeenkomt en/of het telefoonnummer is gewijzgd.

Aangezien whattsapp in eerste instantie gewoon herkend werd leek dit neit aan de orde.

Het wachtwoord is volgens mij gewoon de security code die je wel vaker in moet voeren.. om de zoveel tijd vraagt whattsapp daar gewoon een keer om en dat is volgens mij een 6 cijferige code
Hé Boyette,
Bedankt voor je reactie.

Mijn idee, maar automatisch herstel kwam in mijn geval dus neer op het ingeven van óf wachtwoord of 64 cijferige code.
Dat heb ik daarvoor nog nooit eerder ingesteld danwel nodig gehad.
Het leek mij logisch dat het wachtwoord het wachtwoord moest zijn van de backuplocatie (google drive in dit geval) maar die werd niet geaccepteerd.

Ik heb nooit eerder een 'tussentijdse' security-code gehad of nodig gehad.
boyette schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 02:55:
dus nu de vraag

gebruik je een ander nummer?
of andere google account?
of zijn er meerdere tegelijk actief op je toestel?
Op deze vragen: Nee, allemaal niet.
Account, telefoonnummer, ik ben enige gebruiker.
Niets is anders dan vanmorgen zegmaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
nee wachtwoord van whattsapp heeft niks te maken met google drive
het is een wachtwoord van de backup zelf
dat de locatie google drive is wil niet zeggen dat het wachtwoord daar ook maar iets mee te maken heeft
heb je op die backup end-to-end versleuteling ingesteld?

het kan zijn dat je toen je dat inschakelde een wachtwoord hebt moeten kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijsvogel
boyette schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 03:10:
nee wachtwoord van whattsapp heeft niks te maken met google drive
het is een wachtwoord van de backup zelf
dat de locatie google drive is wil niet zeggen dat het wachtwoord daar ook maar iets mee te maken heeft
heb je op die backup end-to-end versleuteling ingesteld?

het kan zijn dat je toen je dat inschakelde een wachtwoord hebt moeten kiezen
Ja, end-to-end had ik ingeschakeld.
Een wachtwoord daarvoor staat mij niets van bij, en ik ga zeer zorgvuldig en geregistreerd met dat soort zaken om.
Des te vreemder voor mij dat ik er niets over kan terugvinden.
Maar uiteraard kan ik op dat gebied ook iets gemist hebben, dat sluit ik niet uit.

Maar wat mij buiten alles het meeste verontrust is dat die back-up in Drive dus ineens verdwenen is.
Om 22 uur nog zichtbaar op Drive, om 23 uur ineens verdwenen.
Hoe kan dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
hoe kom je erbij dat die verdwenen is
waar leidt je dat uit af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijsvogel
boyette schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 03:24:
hoe kom je erbij dat die verdwenen is
waar leidt je dat uit af?
In Drive heb je een tab/sectie met je backups.
Daar stonden eerder vanavond 2 backups (van Pixel en van WA)
Later vanavond stond alleen die van Pixel er nog, en was WA er niet meer.

Bij herinstallatie van WA op telefoon werd dan ook niet meer de back-up getoond voor herstel.

Hierover heb ik via Drive support wel al contact opgenomen om het bestand mogelijk te herstellen maar nog geen reactie op korte termijn ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
wat is het laatste tijdstip van de backup van google one?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijsvogel
Laatste tijdstip was afgelopen nacht

WA 5:15 (ongeveer wat ik zag)
Pixel 7:45 (ongeveer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
het is onmogelijk dat je een end-to-end encrypted backup hebt geactiveerd zonder wachtwoord in te stellen of een 64 digit encryption

dus je moet 1 van die 2 zelf hebben geactiveerd

heb het net getest en anders kun je die functie niet activeren

ik denk dat die backup mogelijk even in een time out zit en zo wel weer terug zal komen
maar zonder ww of 64 digit key kom je nergens

als je whattsapp verwijderd en weer opnieuw installeert moet die uiteindelijk de backup weer herkennen

[ Voor 12% gewijzigd door boyette op 12-01-2024 03:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijsvogel
Oké, duidelijk.

Dan wordt het voor mij een spannend verhaal dus.

Ik heb dus geen ww of 64 enco, zou ook echt niet weten hoe of waar.
Herstel is niet mogelijk want backup lijkt verdwenen.

Op dat gebied kan ik allen maar hopen dat Google nog een backup van mijn verdwenen backup ergens heeft.

Bedankt voor je hulp tot zover in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
gijsvogel schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 04:07:
Oké, duidelijk.

Dan wordt het voor mij een spannend verhaal dus.

Ik heb dus geen ww of 64 enco, zou ook echt niet weten hoe of waar.
Herstel is niet mogelijk want backup lijkt verdwenen.

Op dat gebied kan ik allen maar hopen dat Google nog een backup van mijn verdwenen backup ergens heeft.

Bedankt voor je hulp tot zover in ieder geval!
zoals ik al zei
als je op whattsapp een backup met end-to-end encryptie wilt starten
kan je pas verder als je of een ww instelt of een 64 digit key
het is dus onmogelijk dat je dat niet hebt gedaan

die zal je ook moeten geven als je de backup terug wilt zetten
anders houdt het op

als je nu whattsapp verwijderd en opnieuw installeert krijg je dan niet de vraag om de backup terug te zetten?

[ Voor 7% gewijzigd door boyette op 12-01-2024 04:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijsvogel
Ik geloof helemaal dat het zo gaat en werkt zoals je omschrijft.
WW is dus niet bekend ondanks dat ik daar altijd zorgvuldig en bewust mee omga.

En nee, inmiddels krijg ik die vraag niet meer omdat dus de backup ineens verdwenen is op Drive.

Tot een uur of 22 wel, en daarna was het als sneeuw voor de zon verdwenen.

Mijn enige hoop is dus nog een soort van recovery van dat backup bestand op Drive, en daar heb ik contact over opgenomen, maar dat zal wel een lastig verhaal worden.

Baal hier echt enorm van. Jarenlange gespreksgeschiedenis verdwenen terwijl ik in mijn perceptie dat gewoon veilig in backup had voor als het bijvoorbeeld mis ging met een defecte telefoon of iets dergelijks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijsvogel
Resumé:

- Whatsapp Support kan niets betekenen. (op zich logisch want backup vindt plaats naar Drive)
- Google Drive support team heeft herstelactie uitgevoerd op account, maar de backup komt daarmee niet terug.
- Ook na dieper doorvragen of er herstel van backupbestanden (verborgen) kan plaatsvinden kunnen zij niets voor je betekenen.

Bottomline:
Als je tijdens herinstallatie wél een backup van chats in Whatsapp hebt en ziet, kun je die in sommige gevallen alleen maar benaderen met een wachtwoord of 64 cijferige code.

Blijkbaar gaat dit hiervoor dus ook vaak automatisch en heb je dat WW of code helemaal niet nodig, ik dus wel maar die was bij mij niet bekend.
Veranderen van het wachtwoord (ook als je het niet meer weet) wordt genoemd op hulppagina's van WA maar dat blijkt in praktijk niet mogelijk.

Met andere woorden:
- Geen wachtwoord, geen herstel vanuit Drive mogelijk, ook al staat het bestand daar gewoon.
- Is je backupbestand ineens uit je Drive/Google1 verdwenen, dan kan dat door niemand hersteld worden.

:( |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 01:07

Barrycade

Through the...

Heb je helemaal niets aan maar mijn code is 6 cijfers en WA vraagt daar ongeveer wekelijks een keer naar om in te geven. (Zodat je m onthoudt)

Maar WA en een back up terugzetten is zeer tricky, als het de eerste keer niet lukt dan ben je de Sjaak.

Ik heb niets spannends in WA staan maar heb hetzelfde gehad. Moest een back up terug zetten. Dat leek goed te gaan. Maar dat was naar een tijdelijke telefoon en die had te weinig geheugen, krak, boem pats en weg backup, maar ondertussen had hij wel een back up gemaakt van een lege WA en dus alles definitief kwijt.

Dus lessons learned voor de volgende keer. Hoe zuur ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijsvogel
Barrycade schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:45:
Heb je helemaal niets aan maar mijn code is 6 cijfers en WA vraagt daar ongeveer wekelijks een keer naar om in te geven. (Zodat je m onthoudt)
Okee, ja dat hoor ik ook van anderen.
Ik heb (en hoef) nooit een code in te voeren.
Ook bij deze nieuwe installatie is me nog niets gevraagd

Het is overigens wel bizar dat je voor die backup geen wachtwoordherstel op mail/google of met bijvoorbeeld biometrie kunt doen, of dat je zelf een reservekopie van je online backup kunt downloaden/veilig stellen.
WA zegt dat je het wachtwoord kunt veranderen (zelfs als je het niet weet) maar in praktijk kan dat helemaal niet.
Ik begrijp in ieder geval deze manier van dichttimmeren niet helemaal.

En ja, het is zuur.
Maar brand is erger zei m'n oma vroeger altijd.

[ Voor 29% gewijzigd door gijsvogel op 12-01-2024 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
gijsvogel schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:48:
[...]

Het is overigens wel bizar dat je voor die backup geen wachtwoordherstel op mail/google of met bijvoorbeeld biometrie kunt doen, of dat je zelf een reservekopie van je online backup kunt downloaden/veilig stellen.
WA zegt dat je het wachtwoord kunt veranderen (zelfs als je het niet weet) maar in praktijk kan dat helemaal niet.

En ja, het is zuur.
Maar brand is erger zei m'n oma vroeger altijd.
Dat is niet bizar
Want je hebt 2 methodes

1 zonder al dit gedoe
en de 2e met dit gedoe

en jij hebt zelf voor methode 2 gekozen met wachtwoord of 61 digit key

dus dat was jouw keuze..
Dit moet je ook nog handmatig activeren. Is geen standaardsituatie.

Je hebt dit dus zelf besloten en handmatig ingesteld.

Het zou bizar zijn als dit de standaardsituatie was en dat is dus juist niet zo.

die verdwenen backup vind ik wel bizar. Want je kunt daar volgens mij niet eens bij in google drive zelf.
Maar ik kan me voorstelen dat deze niet zichtbaar is voor 24 uur omdat je het een aantal keren verkeerd hebt uitgevoerd maar dat die wel weer beschhikbaar komt
als google echter aangeeft een recovery te hebben gedaan dan zien zij denk ik wel dat die verwijderd is
ik vraag me echter alleen af hoe omdat ik die whattsapp backup zo 1 2 3 niet eens zelf zichtbaar kan maken in mijn google drive en dus ook niet zomaar kan verwijderen volgens mij
of ik heb niet goed gekeken

[ Voor 20% gewijzigd door boyette op 13-01-2024 03:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:38
Barrycade schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:45:
Er zit verschil in de optionele 2FA account beveiliging (code van 6 cijfers) en de end-to-end encryptie van backups (wachtwoord of 64-cijferige code). Allebei kun je apart van elkaar inschakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zIG8RqZ_eom46-wvm7VM20li_BA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CnxMUVDKnk9RjNXcNP140kxV.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tR7m-CLiOv0d3WZ5nHtftHVv8k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DHrWfNQerniWZvyAaFcuOV3b.png?f=fotoalbum_large
gijsvogel schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:48:
[...]

Dan heb je geen 2FA ingesteld op je WhatsApp account dus.
Het is overigens wel bizar dat je voor die backup geen wachtwoordherstel op mail/google of met bijvoorbeeld biometrie kunt doen
Dat is niet hoe encryptie werkt, zonder de encryption key is het simpelweg niet mogelijk om de bestanden te decrypten.
Dat had je moeten doen voordat je de data kwijtraakte. Je kunt dan prima het wachtwoord wijzigen en een nieuwe backup maken met een andere encryption key. Het wachtwoord veranderen voor bestaande backups is niet mogelijk.
De vraag is dan nog hoe je die encryption erop hebt gekregen? Dat gaat doorgaans toch echt niet perongeluk.

En raar dat die backup nu is verdwenen, maargoed daar had je zonder wachtwoord toch echt niets meer mee kunnen doen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijsvogel
boyette schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 03:17:
[...]

Dat is niet bizar
Want je hebt 2 methodes
1 zonder al dit gedoe
en de 2e met dit gedoe
en jij hebt zelf voor methode 2 gekozen met wachtwoord of 61 digit key
dus dat was jouw keuze..
Dit moet je ook nog handmatig activeren. Is geen standaardsituatie.
Je hebt dit dus zelf besloten en handmatig ingesteld.
Het zou bizar zijn als dit de standaardsituatie was en dat is dus juist niet zo.
Ik snap wat je zegt, en dat het niet op een andere manier er op kan geraken.
Maar met het beste van mijn herinnering kan ik echt niet voorhalen dat ik dit ooit geregeld heb.
Het zij zo, en het gebrek zal ongetwijfeld aan de voorkant van het toetsenbord zitten (gebruiker/ik) in plaats van er achter.
Desalniettemin blijf ik het vreemd (of bizar in mijn bewoording) vinden dat je als 'eigenaar' van een back-up dus geen mogelijkheid hebt om bij een herstel of wachtwoord-aanpassing voor die backup kunt komen.
Misschien overzie ik iets, maar in mijn beleving heb ik daar geen gelegenheid voor gehad.

Zoals je eerder stelde: ww of 64 digit key, en anders pech... en dat begrijp ik niet dat dat dan zo strak geregeld is.
Of in mijn geval uiteindelijk gewoon verdwijnt...
die verdwenen backup vind ik wel bizar. Want je kunt daar volgens mij niet eens bij in google drive zelf.
Maar ik kan me voorstelen dat deze niet zichtbaar is voor 24 uur omdat je het een aantal keren verkeerd hebt uitgevoerd maar dat die wel weer beschhikbaar komt
als google echter aangeeft een recovery te hebben gedaan dan zien zij denk ik wel dat die verwijderd is
ik vraag me echter alleen af hoe omdat ik die whattsapp backup zo 1 2 3 niet eens zelf zichtbaar kan maken in mijn google drive en dus ook niet zomaar kan verwijderen volgens mij
of ik heb niet goed gekeken
Klopt ongeveer wat je zegt.
Je kunt de backups 'zien' in je drive in een aparte map bij je opslag
(Desktop>Opslag>linksboven>backup / Drive app of Google1 Menu>backup)

Je kunt er verder niets mee, behalve verwijderen als je er op klikt. (dat kan dus wel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wS7BN4plPEaIFdFW8KLfOL8BFEs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vkYhhRsSGPTRPiTDxZ1EI4te.jpg?f=user_large

Maar er zelf een 'reservekopie' van maken kan bijvoorbeeld weer niet.

Volgens de verschillende 'experts' die mij geholpen hebben (Google support, Drive Team, Google1 team) kunnen zij niet gericht op backupbestanden in die map kijken en herstellen.
Ze kunnen alleen herstel uitvoeren voor bijvoorbeeld reguliere bestanden zoals foto's of documenten die je per ongluk uit je prullenbak hebt verwijderd.
Dat backup van bijvoorbeeld je telefoon of in dit geval WA niet onder herstel valt verbaast mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijsvogel
Xander schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 06:42:
[...]

De vraag is dan nog hoe je die encryption erop hebt gekregen? Dat gaat doorgaans toch echt niet perongeluk.
Bedankt voor je reactie.

Goed om het verschil tussen wachtwoord en decryptie inderdaad even te benadrukken.
Toch blijf ik het een vreemde situatie vinden dat je als eigenaar van een backup geen herstelmogelijkheid hebt in geval van verloren wachtwoord.
Zoals in mijn voorgaande reactie, ik weet met al mijn herinnering niets over iets instellen op dat gebied.
Maar tegelijkertijd kan het ook niet anders zoals @boyette al zei.
Dat zal toch op een of ander manier bij de gebruiker/mijzelf liggen, maar ik heb er echt geen herinnering aan.
Daar zal ik vast niet de enige mee zijn, dus waarom geen ww recovery functie denk ik dan maar.
En raar dat die backup nu is verdwenen, maargoed daar had je zonder wachtwoord toch echt niets meer mee kunnen doen.
Zoals je zegt: nee daar kun je dan inderdaad niets meer mee.
En dat blijf ik dus vreemd vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:38
gijsvogel schreef op zondag 14 januari 2024 @ 01:49:
Desalniettemin blijf ik het vreemd (of bizar in mijn bewoording) vinden dat je als 'eigenaar' van een back-up dus geen mogelijkheid hebt om bij een herstel of wachtwoord-aanpassing voor die backup kunt komen.
Misschien overzie ik iets, maar in mijn beleving heb ik daar geen gelegenheid voor gehad.
gijsvogel schreef op zondag 14 januari 2024 @ 02:07:
Toch blijf ik het een vreemde situatie vinden dat je als eigenaar van een backup geen herstelmogelijkheid hebt in geval van verloren wachtwoord.

[...]

dus waarom geen ww recovery functie denk ik dan maar.
Je lijkt het basisprincipe van encryptie niet te begrijpen.

Dit is anders dan een wachtwoord voor toegang tot een account. Die encryption key is nergens opgeslagen. Die encryption key is door niemand aan te passen, zonder te beschikken over de originele data en deze opnieuw te encrypten. De encryption key is nodig om de data te kunnen decrypten, zonder key kun je er daadwerkelijk niets mee.

En dit is ook de enige veilige manier om data te encrypten. Als die key wel ergens was opgeslagen of als er een recovery functie zou zijn, dan zou een medewerker van Google Drive of een hacker ofzo ook bij jouw data kunnen komen. Dat voorkom je nu juist door encryption, niemand kan ooit iets leesbaars maken van deze data zonder de encryption key, ook jij niet.

De functie die jij wenst kan helemaal niet bestaan zonder de basisprincipes van encryption onderuit te halen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
De backup variant die je gekozen hebt die is er op gericht om geen herstel mogelijk te maken bij verlies van ww of key.
Dat is dus inherent aan de type backup waar je speciaal uit veiligheid voor gekozen hebt.
Dus dat zou je ook niet vreemd moeten vinden. Als je daar moeite mee hebt moet je juist de andere variant kiezen die geboden wordt
Whattsapp biedt daarom juist die varianten aan.

Daarnaast biedt whatsapp de backup mogelijkheid voor beide varianten uitsluitend aan op google drive en dan ook nog door middel van Google one.
Ik zie dat e backup niet als een map op google drive komt maar in de backup sectie .
google one en Google drive hebben volgens mij geen functie om een backup van een backup te maken.
whaytsapp biedt deze service zo aan.
aangezien dit een cloudservice is en ook een gratis service is er niet meer mogelijk dan dit.

misschien bij whatsapp business / pro wel.

Het is op zich ook niet gek dat gratis diensten op deze manier functioneren.

Als je dit allemaal niet bevalt zou je bijvoorbeeld een andere messenger kunnen gebruiken zoals telegram daar bij is op backup gebied alles mogelijk en ben je als gebruiker veel meer in control.

WhatsApp is een facebook service en op zich laat de manier waarop dit is ingericht wel bij het type service denk ik. zo gebruiksvriendelijk mogelijk en veilig mogelijk voor de huis tuin en keuken consument die er niets voor wil betalen en zelf ook geen skills heeft om backups zelf te beheren.

wat betreft de verdwenen backup .. ik denk dat je bij het menigmaal herinstalleren een keer hebt gekozen om geen backup te herstellen maar opnieuw te beginnen. Dan wordt de voorgaande backup verwijderd en begint er een nieuwe cyclus.

Ik zou wel verwachten dat Google die terug kan zetten maar dan gaat mogelijk je hele account terug in de tijd. Google is de laatste tijd veel functies aan het samenvoegen en opnieuw aan het ontwikkelen en er zijn veel functies daardoor met gebrekkige functionaliteit

Dat je je niet kan herinneren dat je een wachtwoord hebt ingesteld is op zich ook niet vreemd in dit verhaal. Je bent je namelijk nooit bewust geweest van wat voor type service je hebt gekozen en ook niet van welke backup variant je het gekozen en ook niet van de kenmerken daarvan. Ook heb je van te voren niet gecontroleerd hoe de backup wordt weggeschreven en nooit geprobeerd daar een reservekopie van te maken. Pas toen er problemen ontstonden ben je er in gaan verdiepen.

Dat wil dus zeggen dat je hier al die tijd nooit bewust mee bezig bent geweest. Bij het onbewust instellen en uitvoeren van processen gaat ons brein zeg maar vaak op de automatische piloot en die gebeurtenissen kunnen we ons dan vaak later ook niet meer herinneren .
Het is dan ook heel goed mogelijk dat je het destijds gekozen wachtwoord niet meer herinnert. Je verhaal ondersteunt dat als het ware.

[ Voor 32% gewijzigd door boyette op 14-01-2024 06:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijsvogel
boyette schreef op zondag 14 januari 2024 @ 06:10:

Dat je je niet kan herinneren dat je een wachtwoord hebt ingesteld is op zich ook niet vreemd in dit verhaal. Je bent je namelijk nooit bewust geweest van wat voor type service je hebt gekozen en ook niet van welke backup variant je het gekozen en ook niet van de kenmerken daarvan. Ook heb je van te voren niet gecontroleerd hoe de backup wordt weggeschreven en nooit geprobeerd daar een reservekopie van te maken. Pas toen er problemen ontstonden ben je er in gaan verdiepen.

Dat wil dus zeggen dat je hier al die tijd nooit bewust mee bezig bent geweest. Bij het onbewust instellen en uitvoeren van processen gaat ons brein zeg maar vaak op de automatische piloot en die gebeurtenissen kunnen we ons dan vaak later ook niet meer herinneren .
Het is dan ook heel goed mogelijk dat je het destijds gekozen wachtwoord niet meer herinnert. Je verhaal ondersteunt dat als het ware.
Dit is denk ik de beste samenvatting van hetgeen er zo goed als zeker gebeurd is.
En tja, ik kan er verder niks meer aan veranderen dus ik laat het er maar bij.
Ik heb in mijn beleving als gemiddelde gebruiker er het beste aan gedaan om het te herstellen.

Bedankt voor al je reacties. 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijsvogel
Xander schreef op zondag 14 januari 2024 @ 06:08:

Je lijkt het basisprincipe van encryptie niet te begrijpen.

Dit is anders dan een wachtwoord voor toegang tot een account. Die encryption key is nergens opgeslagen. Die encryption key is door niemand aan te passen, zonder te beschikken over de originele data en deze opnieuw te encrypten. De encryption key is nodig om de data te kunnen decrypten, zonder key kun je er daadwerkelijk niets mee.

En dit is ook de enige veilige manier om data te encrypten. Als die key wel ergens was opgeslagen of als er een recovery functie zou zijn, dan zou een medewerker van Google Drive of een hacker ofzo ook bij jouw data kunnen komen. Dat voorkom je nu juist door encryption, niemand kan ooit iets leesbaars maken van deze data zonder de encryption key, ook jij niet.

De functie die jij wenst kan helemaal niet bestaan zonder de basisprincipes van encryption onderuit te halen.
Zonder nog al te ver in de encryptie/ww te duiken, ik begrijp het verschil en wat je bedoelt.

Voor mij als regulier gebruiker vind ik het erg jammer dat er blijkbaar in mijn geval geen mogelijkheden waren om alsnog bij je eigen backup te komen, op wat voor manier dan ook.

Ook jij bedankt voor je reacties. 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepilot21
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12-11-2024
Op dit moment voel ik me zeer slecht omdat heel veel media/chats op whatsapp niet hersteld kan worden omdat ik mijn wachtwoord niet weet en laatstaan de versleutelingscode.

Weet iemand of de wachtwoord die whatsapp op de nieuwe telefoon vraagt gemaakt is door whatsapp zelf bijvoorbeeld die te zien was op back up pagina van WA? Of is dit een wachtwoord die ik eerder op de oude toestel heb ingesteld?

Ik begreep dat het dus een code is die uit 6 cijfers moet bestaan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-IQYBpNriEg5bHzOJrU9xmyGZcw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXw2gyRvwgLo1WWPlg851opf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-D045vFPaSPApcbhW3TzJpIxmoQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mr9lhmDcqM3cRyEVXdAROt7P.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1