Radiatoren boven aan -> Vloerverwarming wordt koud.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-11 12:40
Ik wil begonnen met zeggen dat ik 0 verstand heb van verwarmingen en ketels. Ik heb videos gekeken en artikelen gelezen, maar alle installaties zien er anders uit en het lijkt wel of in elk artikel wat anders verteld wordt.

Ik heb beneden vloerverwarming. De verdeler zit in de voorraadkast met een Grundfos pomp.
Boven heb ik 5 radiatoren.
Omdat het weer koud was, ging de thermostaat in de woonkamer wat hoger en twee radiatoren boven weer aan.
De radiatoren werden snel warm, maar de vloerverwarming bleef koud.

Tot de thermostaatkraan (ingesteld op 45 graden) op de verdeler was de leiding heet. Daarna was alles lauw. Als ik alle retourleidingen behalve 1 dicht deed, werd de verdeler (alles na de thermostaatkraan) wel warm. Deed ik alle retourleidingen open, werd alles na de thermostaatkraan weer koud.

Ook ging de ketel (volgens de thermostaat in de woonkamer) elke keer uit. Thermostaat stond op 25 graden, maar het was maar 18 graden in de kamer.
Tijdens dit alles bleef de aanvoerleiding van de verdeler heet.

Toen ik verder ging testen (alsof ik wist wat ik deed), heb ik de radiatoren boven uit gezet. Toen werd de verdeler ineens wel warm en ging het warme water door naar de vloer.

Vloer is nu dus aan het opwarmen.

2 jaar geleden is de pomp vervangen, omdat de vloerverwarming het toen ook niet deed, maar heb nu het vermoeden dat het niet de pomp was, maar de radiatoren die boven aan stonden. Maar de monteurs zei dat het aan de pomp lag. Dezelfde monteur heeft de verbinding tussen de twee leidingen aan de rechterkant toegevoegd. Moest er tussen (ook al was dit al jaren gebruikt door de vorige bewoners. Maar zoals gezegd: ik heb er geen verstand van).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nO-FNlfBeV6U3-ctA1WULhqa9no=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YLtiOJJ8IHRNb5XzZnoLB6jo.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb twee vragen:
Hoort dit zo te werken? Ik wil boven ook graag van de warmte genieten. En ik wil niet dat het beneden koud wordt, omdat ik boven de verwarming aan doe.

De Grundfos pomp staat nu op stand III. Is dit goed of moet ie op een andere stand?

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Beste antwoord (via Xyphoid op 12-01-2024 11:17)

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

5 groepen op 16mm is wel een beetje karig.
Je zal de radiatoren boven moeten inregelen zodat er meer warmte naar beneden gaat.

Please state the nature of the technical emergency

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

5 groepen op 16mm is wel een beetje karig.
Je zal de radiatoren boven moeten inregelen zodat er meer warmte naar beneden gaat.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:57
Waterzijdig inregelen inderdaad. Het water kiest de weg van minste weerstand en dat is blijkbaar via je radiatoren. Je CV ketel gaat waarschijnlijk uit omdat de max watertemperatuur is bereikt, niet omdat je thermostaat iets doet.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:21
Eens met de bovenstaande reacties. Als toelichting:

Je vloerverwarming moet relatief veel warm cv-water krijgen. Het moet immers een hele verdieping opwarmen. Je leiding naar de vloerverwarming toe is nu waarschijnlijk de langste van allemaal, en bovendien niet dikker dan de rest. Die leiding heeft dus relatief veel weerstand, waardoor er maar relatief weinig water heen stroomt. Om te zorgen dat er meer water heen stroomt, kan de je de radiatoren dichter draaien.

Inregelen betekent in dit geval vooral: de radiatoren boven zodanig dichtknijpen, dat ze precies genoeg water krijgen. Dat kan je voelen door boven en onder aan de radiator te voelen: bovenaan moet die duidelijk warmer zijn dan onder (bijvoorbeeld 60 graden boven, 40 onder, afhankelijk van de ingestelde temperatuur op de cv-ketel). Als de temperatuur nagenoeg egaal is, krijgt hij te veel water en moet je hem dichter zetten.

Je kan een radiator vaak knijpen met het voetventiel. Dat zit bij de onderkant van de radiator, soms wat verstopt achter een blinddop. Als je echter geen voetventiel hebt, kan je hem ook knijpen door de radiatorkraan zelf meer dicht te draaien.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:13
In aanvulling hierop kun je ook de pompsnelheid bij de ketel verminderen. Het CV water krijgt dan meer tijd om af te koelen in de radiatoren en er komt minder heet water terug bij de ketel. Op de vloerverwarming zou het beperkt effect moeten hebben omdat die toch terugmengt en eigen pomp heeft.

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ik zou de pomp snelheid eerder verhogen dat er meer flow komt.
Wat voor merk en type ketel heb je?

• Xyphoid
Had al vermoeden dat het waterzijdig inregelen zou kunnen zijn.
Ik ga eerst dat eens proberen.

De ketel is een Nefit Ecomline HR Excellent, maar daar laat ik de instellingen nog even staan zoals ze staan.

Bedankt voor de info.
Ik zal na het inregelen van de radiatoren hier het resultaat plaatsen.

- Edit -
Enige kraan die ik kon vinden, is in de badkamer. De rest van de radiatoren heeft alleen een domme open of dicht kraan.
Onderste is de aftap/bijvul aansluiting.
Is die bij de meter dan de inregelkraan? Of is dat een ventiel?
Moet hem wel weer vullen, zie ik. Bijna uit het groen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IoJWNxecE50POFzjmD6VDQP_tDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3nhv4Q770Mtg4Z9wGNIzeygK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door Xyphoid op 12-01-2024 10:50 ]

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

• Rukapul
Xyphoid schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:05:
Enige kraan die ik kon vinden, is in de badkamer. De rest van de radiatoren heeft alleen een domme open of dicht kraan.
Prima. Draai die allemaal eens half-dicht.

Of beter: dat ze allemaal bv 10C verschil tussen aanvoer en retour hebben (te meten met IR-thermometer).

[Afbeelding]
Iets minder dan 2 bar druk lijkt me niet gek voor je CV. Op de CV zelf kun je het ook aflezen. In het boekje staat de gewenste druk (waarschijnlijk 1.5-2.0 bar).

• Xyphoid
Rukapul schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:59:
[...]

Prima. Draai die allemaal eens half-dicht.

Of beter: dat ze allemaal bv 10C verschil tussen aanvoer en retour hebben (te meten met IR-thermometer).

[...]

Iets minder dan 2 bar druk lijkt me niet gek voor je CV. Op de CV zelf kun je het ook aflezen. In het boekje staat de gewenste druk (waarschijnlijk 1.5-2.0 bar).
Pfffff, en ik maar denken dat ik alleen de kraan open hoefde te doen om de verwarming aan te doen. Blijkt dat ik eerst een diploma moet halen als "verwarming aanzetter"... :P
Ze zijn nu allemaal dicht. Ik zal vanavond eens de twee radiatoren die altijd aan staan (badkamer en kleedkamer) even instellen en kijken of de vloerverwarming blijft werken.
Hey, wel een excuus voor slimme radiatorkranen...

De ketel geef ook al bijna onder de 1 bar aan, dus over een paar maanden als de verwarming even uit kan, schoonmaken en bijvullen.
Heb jaren geleden mijn PC met waterkoeling verkocht, omdat ik dit niet meer wilde :+

• Rukapul
Xyphoid schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:07:
[...]

Pfffff, en ik maar denken dat ik alleen de kraan open hoefde te doen om de verwarming aan te doen. Blijkt dat ik eerst een diploma moet halen als "verwarming aanzetter"... :P
Ze zijn nu allemaal dicht. Ik zal vanavond eens de twee radiatoren die altijd aan staan (badkamer en kleedkamer) even instellen en kijken of de vloerverwarming blijft werken.
Hey, wel een excuus voor slimme radiatorkranen...

De ketel geef ook al bijna onder de 1 bar aan, dus over een paar maanden als de verwarming even uit kan, schoonmaken en bijvullen.
Heb jaren geleden mijn PC met waterkoeling verkocht, omdat ik dit niet meer wilde :+
Als je eenmaal de instelling gevonden hebt die werkt dan kun je gewoon een streepje zetten.

En bijvullen moet je juist nu doen. In 2 minuten gebeurd.

• Xyphoid
Rukapul schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:12:
[...]

Als je eenmaal de instelling gevonden hebt die werkt dan kun je gewoon een streepje zetten.

En bijvullen moet je juist nu doen. In 2 minuten gebeurd.
Nee, nee, nee, streepjes zijn ouderwets. Daar moeten slimme kranen op :P
Dan ga ik vanavond even bijvullen en ontluchten.

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Xyphoid schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:05:
Had al vermoeden dat het waterzijdig inregelen zou kunnen zijn.
Ik ga eerst dat eens proberen.

De ketel is een Nefit Ecomline HR Excellent, maar daar laat ik de instellingen nog even staan zoals ze staan.

Bedankt voor de info.
Ik zal na het inregelen van de radiatoren hier het resultaat plaatsen.

- Edit -

[Afbeelding]
Bij je drukmeter is het overstortventiel.
Blijf daar maar van af ;)

• Rukapul
Xyphoid schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:16:
[...]

Kunnen slimme kranen op debiet ingesteld worden? Dat is namelijk wat je nodig hebt.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Xyphoid schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:16:
[...]

Dan ga ik vanavond even bijvullen en ontluchten.
Toch geen Tado of zoiets? Duur en onnodig. Gewoon thermostatische kranen met voorinstelling zodat je met de voorsinstelling de flow kunt bepalen. Je stelt de kranen in en je hebt altijd een constante temperatuur boven zonder ontregeling van je vv.

• Xyphoid
Rukapul schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:44:
[...]

Kunnen slimme kranen op debiet ingesteld worden? Dat is namelijk wat je nodig hebt.
Vast wel. Moet natuurlijk eerst nog vooronderzoek doen.
MotorBeast schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:53:
[...]

Toch geen Tado of zoiets? Duur en onnodig. Gewoon thermostatische kranen met voorinstelling zodat je met de voorsinstelling de flow kunt bepalen. Je stelt de kranen in en je hebt altijd een constante temperatuur boven zonder ontregeling van je vv.
Weet ik nog niet.
Enige voorwaarde op dit moment is dat ze met Home Assistant samen moeten kunnen werken.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Xyphoid schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:01:
[...]

Vast wel. Moet natuurlijk eerst nog vooronderzoek doen.

[...]

Weet ik nog niet.
Enige voorwaarde op dit moment is dat ze met Home Assistant samen moeten kunnen werken.
Ik neem aan dat je nog geen WP hebt. Hou er rekening mee dat je dan waarschijnlijk helemaal niets aan Tado hebt in de toekomst. Sowieso in combinatie met VV vrij zinloos. Verder als je thermostatische kranen neemt valt er weinig met domotica te regelen. Je zet die dingen gewoon op 19 graden boven.....klaar. NB: ik heb ook domotica maar mis echt niet dat ik dat niet regel daarmee.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:30
Dit lijkt op een HT verdeler, daarbij mag de aanvoertemperatuur op de ketel niet te laag zijn want anders wordt je vloer niet warm dat komt omdat er maar een pisstraaltje de vloer in gaat.

En wat hier al verteld is lijkt het erop dat je radiatoren niet goed waterzijdig ingeregeld zijn.

De onderkant van de radiatoren moet kouder zijn dan de bovenkant, zijn ze volledig warm dan gaat het fout en gaat teveel water retour.

De thermonstaat op de vloerverwarmingsverdeler hoor je niet warmer dan 40c te zetten, op deze temperatuur moet de vloer al goed warm worden.

@edsandje Moah, ik gebruik een uponor 20mm, 15/16mm binnendiameter aan een LT verdeler(zonder pomp ) met 5 groepen, de ketel weet alsnog 1,7 l/m door te persen per groep, ketel staat helemaal op zolder.

Maar inderdaad best wel zuinig, TS heeft een eigen vloerverwarmingspomp en zou het makkelijker moeten gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 12-01-2024 12:14 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Xyphoid
Pfffff, wat een gedoe met instellen zeg. Heb nu alle radiatoren boven 1 tikje van de kraan open staan. Meer en de ketel gaat uit, omdat retourwater te heet is.
Alleen gaat nu de ketel uit door de thermostaat (staat op 21), zodra het beneden warm genoeg is, en dan wordt de vloer weer koud. En na een tijd gaat de ketel weer aan door de thermostaat en wordt de vloer weer warm. Dat is toch juist niet goed?

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Vermogen van de ketel lager zetten als dat kan.
Welke uba heb je?
Deze? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWUtUblwbCust5ktiZO0wcG-TVw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jvbMKKDLT9205fvCHfEvellw.webp?f=user_large

• Xyphoid
edsandje schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:53:
Vermogen van de ketel lager zetten als dat kan.
Welke uba heb je?
Deze? [Afbeelding]
Ja.
Eerste knop staat op 5de streep (streepje met de 1 meegeteld).
Tweede knop op 7de.

Moet de ketel dan altijd aan staan en minder warm water leveren, zodat de vloerverwarming warm blijft?
Nu zegt de thermostaat in de woonkamer: "Het is warm genoeg. Ketel moet uit". En dan wordt de vloer weer koud.

[ Voor 20% gewijzigd door Xyphoid op 16-01-2024 18:06 ]

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

2e knopje is sanitair warm water.
Daar heb je voor nu niks mee van doen.

Continu een warme vloer wordt moeilijk, je moet een balans zien te vinden tussen een comfortabele vloer en dat je huis wel opgewarmd wordt maar ook weer niet te snel.
Je kan het vermogen van de ketel nog wat verlagen 1 a 2 streepjes en je kan de vloertemperatuur iets verlagen.
Dan duurt het langer voor de ruimte op temperatuur is en blijft de vloer langer warm.
Nadeel is dat als het buiten weer warmer wordt je ook weer minder hoeft te stoken en gaat de verwarming weer uit.
Beetje proberen wat comfortabel voor jou is, wijzig gerust wat vermogen en temperatuur.
Hou de huidige instellingen als begin dan kun je altijd terug naar de basis waar alles warm wordt.

• Xyphoid
edsandje schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:03:
2e knopje is sanitair warm water.
Daar heb je voor nu niks mee van doen.

Continu een warme vloer wordt moeilijk, je moet een balans zien te vinden tussen een comfortabele vloer en dat je huis wel opgewarmd wordt maar ook weer niet te snel.
Je kan het vermogen van de ketel nog wat verlagen 1 a 2 streepjes en je kan de vloertemperatuur iets verlagen.
Dan duurt het langer voor de ruimte op temperatuur is en blijft de vloer langer warm.
Nadeel is dat als het buiten weer warmer wordt je ook weer minder hoeft te stoken en gaat de verwarming weer uit.
Beetje proberen wat comfortabel voor jou is, wijzig gerust wat vermogen en temperatuur.
Hou de huidige instellingen als begin dan kun je altijd terug naar de basis waar alles warm wordt.
Ja 2de knop heb ik rond de 70 graden om salmonella te voorkomen. Al is de kans klein, want met 3 kinderen gebruiken we elke dag wel warm water.
Heb het nu 2 dagen aangekeken. Vloerverwarming blijft nu warm en radiatoren boven zijn af en toe heel warm, maar in de avond en nacht lauw (wat goed is). Vraag me niet hoe dat kan, want ketel is nog wel aan en thermostaat beneden geeft ook aan dat ie aan staat. Het kan ook zijn dat alles nu lekker aanvoelt, omdat het buiten stervenskoud is. Zodra de temperatuur buiten weer beetje stijgt, hoop ik dat alles nog steeds goed samenwerkt en de temperatuur overal in huis zo blijft, zoals het nu is.

Pagina: 1