Webcam werkt niet bij gebruik van USB hub met USB 3.2 kabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik gebruik een USB hub om mijn randapparatuur te wisselen tussen mijn desktop en mijn laptop. De afgelopen drie jaar gebruikte ik hiervoor een uGreen USB 3 hub (4x USB A) maar omdat één van de vier USB A poorten defect lijkt heb ik deze recent vervangen door een UGreen USB 3.2 hub (3x USB A, 1x USB C).

De bijgeleverde USB C kabels voor de nieuwe USB 3.2 hub zijn nogal kort, dus heb ik een nieuwe USB C Gen 3.2 1x1 kabel van twee meter gekocht. De totale afstand die de kabels hiermee afleggen is ongeveer gelijk aan de situatie zoals ik deze met de vorige USB hub had.

Mijn probleem is dat mijn laptop (het systeem die gebruik maakt van de USB C kabel van twee meter) mijn Logitech StreamCam niet langer kan zien. De webcam staat er ook niet tussen in Windows Device Manager. Zelfs met een rete-brakke USB-C kabel met verlengsnoer zie ik op zijn minst de webcam nog verschijnen (maar doet deze het niet goed).

Mijn vraag is; klopt het dat in theorie de USB C 3.2 kabel van twee meter niet het probleem zou moeten zijn in deze chain? Afhankelijk van het definitieve antwoord weet ik wat mijn eventuele oplossing kan zijn.

Volgens Wikipedia en Tom's Hardware moet twee meter nog wel te doen zijn. Ik laat de lengte van de USB C 3.1 kabel van de Logitech StreamCam even buiten beschouwing omdat dit eerder ook geen probleem is geweest.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-04 16:40

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Doet de cam het wel zonder de hub?

Of werkt het wel met de kabels die beide fabriekanten meeleveren?

De nieuwe kabel kan maar 5Gbps en de Hub is 10Gbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Niet online
Baakster schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:21:
Doet de cam het wel zonder de hub?

Of werkt het wel met de kabels die beide fabriekanten meeleveren?

De nieuwe kabel kan maar 5Gbps en de Hub is 10Gbps.
De webcam werkt prima via de meegeleverde USB C kabel tussen de hub en de PC. Uiteraard ook als ik hem direct aansluit.

Het lijkt mij zo stug dat 5Gbps niet voldoende is hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:01
In mijn ervaring zijn sommige apparaten kieskeuriger dan andere als het op usb-kabels aankomt. Dat heeft weinig met bandbreedte te maken, maar meer met de complexiteit van usb.

Er zijn zoveel generaties van het protocol die allemaal ook nog eens backwards compatible moeten zijn, daardoor zijn kleine verschillen in implementatie onvermijdelijk. Vaak maakt dat niet uit, maar voor sommige apparaten luistert het nauwer. Dan werkt het om onduidelijke redenen wél op usb 2, maar niet op usb 3, of wél met de ene usb 3.2 kabel, maar niet met een andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster

Baakster

Blijkbaar werkt die Allteq kabel niet met je setup als je de meegeleverde kabels wel gebruikt.

Ik gok dat er onvoldoende stroom door de Allteq kabel komt om al je randapparatuur aan te voeren.
Er wordt beschreven dat er 3Amps worden ondersteund maar nergens staat hoeveelheid volts dus we kunnen het aantal Watts niet uitrekenen.

Ik zou een USB-C 3.2 Gen 2 10Gbps kabel zoeken en het daarmee proberen. Of in ieder geval 1 waar je het aantal watts mee kan uitrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Niet online
Bedankt voor jullie advies, ik ga een 3.2 kabel zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Seroczynski op 12-01-2024 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:54
Hou er ook rekening mee dat het misschien niet om het signaal gaat, maar om de voeding voor de webcam.

Mijn Logitech webcam c920 is ook lekker kieskeurig, maar doet het meestal als je direct inplugt of in de monitor inplugt. Stop je er een simpel USB-verlengkabeltje of unpowered USB-hub tussen en hij doet het totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Niet online
Heb inmiddels een andere bestelling geplaatst.

Ik zie net dat de USB C kabel 3.0 is en niet 3.2 zoals op de website. Goed, kennelijk is die naamgeving tussendoor ook nog eens veranderd. Lekker duidelijk zo 8)7
Groentjuh schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:32:
Hou er ook rekening mee dat het misschien niet om het signaal gaat, maar om de voeding voor de webcam.

Mijn Logitech webcam c920 is ook lekker kieskeurig, maar doet het meestal als je direct inplugt of in de monitor inplugt. Stop je er een simpel USB-verlengkabeltje of unpowered USB-hub tussen en hij doet het totaal niet.
Wel apart dat hij het wel doet met mijn oude (unpowered) USB hub en ik ook een (dan wel disorted) signaal krijg met een verlepte USB C verlengkabel.

[ Voor 101% gewijzigd door Seroczynski op 12-01-2024 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster

Baakster

Welke heb je nu besteld? Dan kunnen we nu nog checken of deze het theoretisch wel zou moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Niet online
Baakster schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:38:
Welke heb je nu besteld? Dan kunnen we nu nog checken of deze het theoretisch wel zou moeten doen :)
Deze USB C Gen 3.2 2x1 kabel. Volgens deze website zou dit dus een 3.1 10Gbps kabel moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baakster

Baakster

Die zou inderdaad beter moeten zijn, volgens de Allteq site ondersteunt die ook 5A-20V dus 100watt.
https://www.allteq.net/p/?pid=8082796380.2103
Hoop dat het zo werkt voor je :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:36
Groentjuh schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:32:
Vaak is het probleem bij langere of slechtere kwaliteit verlengkabeltjes dat er spanningsverlies optreedt.
Dat merk ik ook met USB 2,5" HDD's, met veel (vaak dunne) USB verlengkabels starten deze dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagroep
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:35
Sorry voor het oprakelen van dit verhaal, maar ik ben benieuwd of het werkte met de nieuwe kabel of dat er een andere oplossing is gevonden. Ik hoor het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Niet online
jagroep schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 08:53:
Sorry voor het oprakelen van dit verhaal, maar ik ben benieuwd of het werkte met de nieuwe kabel of dat er een andere oplossing is gevonden. Ik hoor het graag.
Nieuwe kabel werkt prima, heb hem nog steeds in gebruik.

Pagina: 1