Flashen ESP8266 WLED controller

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:58
Mijn vraag:

Ik heb een WLED controller gekocht op Aliexpress. Deze is gebaseerd op ESP8266. Ik wil hier graag WLED op installeren, maar het lukt me niet. Helaas krijg ik ook geen reactie van de verkoper. Iemand een tip hoe ik deze in flash modus krijg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WB2W9G9aT4lrqM0SADoTPluHR1c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/a5g1dMRFJtfOphvdFV7dsgh5.png?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Ik heb het flashen geprobeerd met verschillende USB hubs en mini usb kabels. Hier zit dan een FTDI adapter tussen.

Ik heb het geprobeerd via de automatische methode op Google Chrome. Hier word de com poort van de FTDI adapter gewoon gezien.

Daarnaast heb ik het geprobeerd met de ESP python binary. Ook hier geen succes!

Zoals te zien zitten er twee knoppen op de controller: KEY EN RST. Helaas helpt het niet om die in te drukken bij het flashen.

Iemand een tip hoe ik hier WLED op krijg?
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:27
Heb je een esp flash tool gebruikt?
Voorbeeld: https://github.com/esphome/esphome-flasher/releases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Ja die herkennen het apparaat niet. Heb overigens ook de tx en rx omgewisseld. Maar dat maakt geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:56

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik kan het niet zien op de pinout ofzo, maar heeft het bord auto reset en sluit je deze aan? Anders moet je zelf het bord in bootloader mode brengen voor je kunt flashen of ESPtool gebruiken. Ofwel, GPIO0 laag maken en bord resetten.

En ten overvloede, je voedt hem dan ook uit de serial adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Septillion schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:17:
Ik kan het niet zien op de pinout ofzo, maar heeft het bord auto reset en sluit je deze aan? Anders moet je zelf het bord in bootloader mode brengen voor je kunt flashen of ESPtool gebruiken. Ofwel, GPIO0 laag maken en bord resetten.

En ten overvloede, je voedt hem dan ook uit de serial adapter?
Heb je toevallig een tip hoe ik kan zien of er auto reset op zit? Hier een foto van het bord. 3.3v zit op vcc, gnd op gnd en Tx en Rx op dezelfde aansluitingen op het bordje. Ik voed inderdaad vanuit de adapter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N92WCbLUnhzrL3ZUfYlie94t9zY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NIkLkenpIcof4MzZscSVDJO9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2NwTky9CadJbI5zfiAvGrR4wbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E3tzWCMfgwpzm6o4iIk7fJSz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door peligro2k op 14-01-2024 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@peligro2k Deze heeft denk ik geen auto reset. Is ook niet gebruikelijk als er geen USB op zit en anders is deze pin waarschijnlijk wel zo gemarkeerd of als CTS of RTS.

Dit bordje moet je dus zelf in bootloader brengen. Daarvoor GPIO0 laag maken en dan resetten. Na reset mag GPIO0 weer hoog zijn. Dan pas uploaden.

Vaak zie je dat een eventuele button (dus hier misschien KEY) aan GPIO0 zit. Dat zou je even na kunnen meten. Dan houdt je die ingedrukt, dan klik je even op RST en dan pas laat je KEY los. Daarna kan je dan uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Septillion schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:04:
@peligro2k Deze heeft denk ik geen auto reset. Is ook niet gebruikelijk als er geen USB op zit en anders is deze pin waarschijnlijk wel zo gemarkeerd of als CTS of RTS.

Dit bordje moet je dus zelf in bootloader brengen. Daarvoor GPIO0 laag maken en dan resetten. Na reset mag GPIO0 weer hoog zijn. Dan pas uploaden.

Vaak zie je dat een eventuele button (dus hier misschien KEY) aan GPIO0 zit. Dat zou je even na kunnen meten. Dan houdt je die ingedrukt, dan klik je even op RST en dan pas laat je KEY los. Daarna kan je dan uploaden.
Bedankt voor je hulp. Het heeft helaas nog niet geholpen. Ik zag nu wel een reactie van een andere koper op Ali die het volgende zegt. Overigens komt dit redelijk overeen met wat je me aanraadde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ESjSFlQFGZpCEx4Iep8Gp6C7Go=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rTEBW8yCZAq1kcRIJy69sFKQ.jpg?f=fotoalbum_large

Bedoelt hij hiermee dat ik het apparaat moet voeden via de schroef terminals en alleen de tx en rx via de ftdi flasher?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Nee, voor flashen moeten alle USB-Serial wel kunnen werken. Soms leveren ze alleen te weinig stroom voor de wifi.

Maar heb je nu al gemeten of GPIO0 aan de switch zit?

Andere optie, waar de andere koper op doelt, is om de pin op de header te gebruiken. Daar zit ook een pin voor GPIO0. Maak een kabeltje (of breadboard of whatever) waarmee je de GND van je USB-Serial op zowel de GND pin als de GPIO0 pin van het bord kunt aansluiten. (Naar Vcc, Rx en Tx natuurlijk.) Als je dan de USB pas insteekt zal je module in bootloader modus starten en kan je flashen.

Wil je hem na het flashen nog testen maar voeden via USB, dan USB eruit, GPIO0 afkoppelen, USB erin. Dan start hij weer normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-05 09:27

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik heb dezelfde USB>serieel-adapter. Naast de uitstekende pinnen aan de onderkant, zie je aan de zijkanten nog beschikbare gaatjes (de pinnen die er niet zitten, zeg maar :) ). De onderste van de linkerrij is GND. Dupont M/F-draadje van GND op de FTDI (M) naar de gpio0-pin @ de driver (F), en je start in boot-modus. Let wel: eerst verbinden, dan pas de ESP starten (immers: boot-modus).

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peligro2k
Thijsmans schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:16:
Ik heb dezelfde USB>serieel-adapter. Naast de uitstekende pinnen aan de onderkant, zie je aan de zijkanten nog beschikbare gaatjes (de pinnen die er niet zitten, zeg maar :) ). De onderste van de linkerrij is GND. Dupont M/F-draadje van GND op de FTDI (M) naar de gpio0-pin @ de driver (F), en je start in boot-modus. Let wel: eerst verbinden, dan pas de ESP starten (immers: boot-modus).
Dit was het laatste zetje wat ik nodig had! Ik wist eigenlijk niet elke pin de GPIO-0 was op het board, maar na wat Google werk heb ik die gevonden. Met de tips van jou en @Septillion is het daarna gelukt. Enorm bedankt allebei!

Voor de toekomstige kopers van ditzelfde bordje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eteO2UmAfpjkaIner04pCVnL2Ks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yEBF6MRL6wQbLlF4zcjINb4B.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door peligro2k op 18-01-2024 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Psst, het staat gewoon op de print ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5niMDYmPVUfLfo_9d6nhqVizOk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cvdbJNDULmqkvnKbTE1vYag3.jpg?f=fotoalbum_large

Gezien GPIO0 dus zo belangrijk is voor het flashen zit hij dus ook gewoon op de header :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-05 09:27

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Haha, mooi dat het gelukt is, geheel buiten de daarvoor bedoelde pin om :P

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Septillion schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:54:
Psst, het staat gewoon op de print ;)
[Afbeelding]

Gezien GPIO0 dus zo belangrijk is voor het flashen zit hij dus ook gewoon op de header :)
Ik ga het nog eens proberen met die pin! Volgens mij kreeg ik het daarnee niet aan de praat, maar dat zal vast san mijn technische kennis liggen! 😅
Pagina: 1