Beste oplossing back-up smartphone (zonder cloud!)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermes-3040
  • Registratie: December 2023
  • Nu online
Beste Tweaker(s):

Mijn vraag:
Wat is de beste manier om een (Android 13, One UI 5.1) smartphone te back-uppen zonder cloud.

Ik wil hierbij geen root gebruiken, omdat ik slechte ervaring heb met zuks (Moto G8 Power gebrickt :( ) en omdat mijn bank dat niet heel leuk lijkt te vinden.

Ik wil een back-up hebben die het volledige (nouja, zonder Android dan maar) systeem kan back-uppen - het liefste incl. apps en gebruiksdata als dat kan - en waarbij je de back-up makkelijk kan terugzetten.

Ik wil de back-up ook graag kunnen draaien vanaf mijn computer (Linux welbegrepen) om makkelijk toegang te hebben tot veel opslag.

Bestaat er zo een applicatie?

Opmerking: Ik wil geen software gebruiken van bijv. Wondershare en EaseUS en dat soort bedrijven. Gewoon niet veel vertrouwen in dat soort bedrijven.
Ik vind het niet erg om het programma via Wine te moeten draaien.

M.v.g. Truij

Beste antwoord (via Hermes-3040 op 22-01-2024 12:56)

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:14

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

is via usb debugging / adb een optie?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:54
De eerste vraag is natuurlijk; wat heb je zelf al gevonden?

Voor data denk ik dat een eigen nas (al dan niet met een backup nas op een andere fysieke locatie) een optie is. Deze kan je ook prima via Linux aanspreken. Echter, backups van je apps etc krijg je niet voor elkaar op die manier.

Heb je een idee welke backup functionaliteiten een must zijn en welke nice to have?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Laatst online: 21:14

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermes-3040
  • Nu online
Voor data denk ik dat je een eigen nas (...)
Hoewel ik zeer graag een nas zou gebruiken, zal dit niet uitkomen (voor meerdere redenen die nu niet belangrijk zijn) helaas. Maar hoe dan ook bedankt voor de tip!
Bedankt voor de tip, ik had hier nog niet aan gedacht. Ik zal vanmiddag kijken wat ik voormekaar krijg!
Heb je een idee welke backup functionaliteiten een must zijn en welke nice to have?
Must:
App data (bijv. login op WhatsApp en bank) en persoonlijke data in apps.
Nice to have: Foto's, video's etcetera op mijn telefoon, instellingen van telefoon.

M.v.g. Truij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-05 17:53

DarkSide

theres no place like ::1

Wat is het doel van je bank app backuppen?
En whatsapp. Je vind de standaard backup naar google drive dus niet goed?

Foto's kan dus weer makkelijk (google photos, onedrive) maar ook naar je NAS synology.
Dat kan gewoon automatisch.
Anders zou je gewoon je telefoon via USB af en toe moeten verbinden.

Instellngen van je telefoon? Waarom niet bv een andere launcher.
Dat jaren ook gedaan. Gewoon export maken. En dan bij fresh install. Als alle apps weer automatisch geinstalleerd zijn. Een import maken. Dan heb je je indeling van mappen etc zo weer terug.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
  • Laatst online: 09-05 11:29
Ik zit met hetzelfde probleem. Ik wil graag een factory reset doen van mijn telefoon. Maar waar ik vroegah root en TiBu had is dat nu geen optie meer.

Ja, foto's zijn makkelijk te doen, Nova en enkele andere apps zoals de authenticators hebben hun eigen export mogelijkheid, maar de diverse wallets, home automation apps en bankapps moet je opnieuw instellen.

Het zou mooi zijn als Google dit eens goed zou regelen. Als TiBu dit 100 jaar geleden al kon...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
LaTiNo156 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:09:
Ik zit met hetzelfde probleem. Ik wil graag een factory reset doen van mijn telefoon. Maar waar ik vroegah root en TiBu had is dat nu geen optie meer.

Ja, foto's zijn makkelijk te doen, Nova en enkele andere apps zoals de authenticators hebben hun eigen export mogelijkheid, maar de diverse wallets, home automation apps en bankapps moet je opnieuw instellen.

Het zou mooi zijn als Google dit eens goed zou regelen. Als TiBu dit 100 jaar geleden al kon...
Dat je dat met bankapps en wallets niet kan heeft waarschijnlijk met de beveiliging te maken. Je wilt een registratie op een nieuw apparaat ook niet te gemakkelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermes-3040
  • Nu online
Tja, redelijk wat kan via Google...
Maar ik gebruik geen Google. (Verwijderd en uitgeschakeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Hermes-3040 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:11:
Tja, redelijk wat kan via Google...
Maar ik gebruik geen Google. (Verwijderd en uitgeschakeld)
Dat is de prijs die je betaalt voor de extra privacy door Google te vermijden, je moet meer moeite doen. Mijn methode was 2 telefoons, dan kun je zaken als kortingskaarten op de andere telefoon gescand hebben. En een backup telefoon is ook fijn mocht de primaire sneuvelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
En voila, mijn eerste fout al gemaakt. In de DELTA app mijn overzichtje van altcoins niet gebackupped.
Foutje gemaakt bij het terugsyncen vanaf mijn 2e telefoon en bam alles weg.

En ik had al 2 avonden gespendeerd aan het zoveel mogelijk backuppen, zorgen dat alle accounts van apps in BitWarden stonden etc.

Daarna ben je nog minstens 1 avond kwijt om alle apps na de reset weer te configureren.
ABN Amro crasht daarbij bij het uitlezen van de NFC chip van mijn rijbewijs dus daar kan ik niet in.

Hoe is dat eigenlijk bij Apple? Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-05 19:22
LaTiNo156 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:05:

Hoe is dat eigenlijk bij Apple? Iemand ervaring mee?
Als ik mijn iPhone op mijn Mac Mini aansluit, kan ik nog steeds een volledige backup van het toestel maken.

Deze kan je in het geheel weer terugzetten op een ander toestel. Dit gebruikte ik voorheen bij een nieuw iPhone. Tegenwoordig doe ik ook alles met iCloud.

Foto's importeren kan met de Foto's app op diezelfde Mac. Helaas is het wel verder een gesloten systeem. Dus je krijgt echt een systeem back-up en geen losse files. (Er zijn wel tooltjes voor, overigens, om gegevens uit die volledige back-up te halen)

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
TheIbex schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:29:
[...]

Als ik mijn iPhone op mijn Mac Mini aansluit, kan ik nog steeds een volledige backup van het toestel maken.

Deze kan je in het geheel weer terugzetten op een ander toestel. Dit gebruikte ik voorheen bij een nieuw iPhone. Tegenwoordig doe ik ook alles met iCloud.

Foto's importeren kan met de Foto's app op diezelfde Mac. Helaas is het wel verder een gesloten systeem. Dus je krijgt echt een systeem back-up en geen losse files. (Er zijn wel tooltjes voor, overigens, om gegevens uit die volledige back-up te halen)
Maar worden ook alle instellingen etc van de applicaties (ook die van derden) gerestored?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermes-3040
  • Nu online
Mijn telefoon geback-upt via adb en alles ziet er goed uit!
Ik houdt het hierbij voor dit topic.
Pagina: 1