Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:12

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Ik vroeg mij af of het in sommige situaties gunstig kan zijn om de slimme meter administratief uit te laten zetten.

Monitoring van verbruik/opwek gaat via de Enphase installatie, dus de app van de energieleverancier gebruik ik uberhaupt niet. We hebben een warmtepomp en dus een hoog energieverbruik in de winter.

Wij gebruiken ongeveer even veel als dat we opwekken en ons vaste contract loopt van Augustus tot Augustus.

Nu is een van de potentieele probelemen op de afrekening dat de belasting op energie veranderd op 1/1 van elk jaar.

Potentiele problemen die hieruit ontstaan zijn:
- Leverancier rekent Augustus 2024 -> Jan 2025 en Jan 2025 -> Augustus 2025 los van elkaar af, kunnen niet onderling gesaldeerd worden (meest slechte scenario)
- Leverancier rekent Augustus 2024 -> Jan 2025 en Jan 2025 -> Augustus 2025 met twee verschillende tarieven, waarbij het tarief in de winter hoger ligt dus 'minder gesaldeerd' wordt in de zomer.

Nu zou het kunnen zijn dat in het geval dat de meter administratief uit staat en wanneer ik alleen op 1 augustus de standen doorgeef, ze het verbruik verdeeld over de maanden gaan schatten.

Maar wellicht is die schatting in bovenstaande gevallen gunstiger dan het daadwerkelijke gebruik?
En indien het daadwerkelijke verbruik gunstiger is, kan ik protesteren en de tabellen van Enphase gebruiken als bewijslast?

Graag geen discussie over ethiek of sociale acceptatie van zonnepanelen, ik wil het graag zakelijk bekijken en puur gebaseerd op euro's, dat doet een energieleverancier over het algemeen namelijk ook.

• remotica
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-11 12:57
Wij hebben een niet-slimme meter.

Onze leverancier vraagt dan ook bij het wisselen van tarief om een actuele meterstand.
Ik weet niet of er een mannetje (m/v) langs komt wanneer je niets opgeeft, of een niet logische stand.
Dus als dat in jouw situatie ook het geval is zal het niet heel veel opleveren.

Het schatten van het verbruik lijkt mij lastig voor een leverancier, sommigen gebruiken met een airco meer in de zomer anderen meer in de winter.

Mijn panelen leveren van januari-juni 57% en van juli-december 43% van de jaaropbrengst, maar ik weet niet hoeveel ik in die periodes ook verbruik. Dan zou ik vaker naar die meter moeten kijken dan me lief is.

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07:51
Is het een optie om je energie te steken in je energieleverancier correct leren salderen? Volgens mij is dat het voordeligst en ook nog eens niet ethisch c.q. juridisch twijfelachtig.

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-11 17:37

Bravo

Second Best

Een tijd heb ik mijn slimme meter administratief niet uitleesbaar laten maken, maar ik las hem lokaal wel zelf uit. Energieleverancier vroeg maar 1x per jaar om een meterstand (dus niet bij belasting-/tariefwijzigingen)
Ik weet niet op welke manier de modellen van de energieleverancier de verdeling maken als de meterstand per 1 januari niet bekend is, maar in mijn geval was het altijd ongunstiger dan de werkelijke meterstand. Er was altijd meer verbruikt in de 'dure' tarieven volgens de verdeling van de leverancier, dan werkelijk het geval.
Geldt trouwens nog steeds voor de watermeter.

In mijn geval ging het om enkele euro's verschil, dus ik heb mij er verder niet druk om gemaakt.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:52
je leverancier kan prima inschatten wat je verbruik per maand/dag/week/uur is, ze hebben immers ontzettend veel data om een schatting op te baseren. Dat zo'n schatting niet exact jou verbruik weergeeft is voor je leverancier natuurlijk niet van belang, die zullen aan de 'veilige' kant gaan zitten en dat betekent 'onveilig/ongunstig' voor jou.

Dus administratief uitzetten zal nagenoeg altijd ongunstig voor je uitpakken.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:12

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
emielbf schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 07:46:
Dus administratief uitzetten zal nagenoeg altijd ongunstig voor je uitpakken.
Fair.

Ik geloof inderdaad dat ik beter mijn energie kan stoppen in het uitkiezen van de beste leverancier en te zorgen dat ze op de juiste manier salderen.
Pagina: 1