Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincedf
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-09 12:31
Hallo allemaal,

Hopelijk kunnen jullie me helpen. Heb al meerdere oude topics gevonden over waterdruk problemen maar nog geen met mijn specifieke probleem.

Afgelopen mei is onze nieuwbouw woning opgeleverd en zijn we in juli ingetrokken. Uiteraard gasloos etc. Met een Mitsubishi ecodan warmtepomp (buiten en binnen deel).

Sinds we hier wonen is de waterdruk al niet heel best maar opzich acceptabel. Echter sinds begin deze week is het echt dramatisch opeens. Mn vrouw kan haar haar amper uitspoelen onder de douche en zelfs een flesje van halve liter vullen lijkt een eeuwigheid te duren. Daarnaast geeft nu zelfs de wasmachine een storing mbt tot onvoldoende watertoevoer.

Een ander detail is dat we een waterontharder hebben (Aquacell SHE 800) met een bypass. Toen ik de waterdruk meldde bij de project aannemer gaf deze aan even te testen met de ontharder door de bypass open te zetten. Dan konden we dit uitsluiten. Bypass open of dicht maakte niks uit qua waterdruk.

Afgelopen ochtend leek de waterdruk weer wat beter te worden echter sinds vanmiddag is het weer dramatisch. Er staan verder geen apparaten aan die water gebruiken en ook buiten "spits" uur is de waterdruk laag.

Inmiddels ook bij de buren gevraagd of zij ook last hebben van een mindere waterdruk. Zij gaven aan wel wat te merken maar had niet het idee dat het bij heb zo ernstig was.

Morgen wil ik Evides bellen hierover maar verwacht er niet veel van eerlijk gezegd. Mijn vraag dan ook of hier nog personen zijn die wellicht dit probleem in vergelijkbare situatie wel eens gezien hebben en of andere mensen die een idee hebben voor een potentiële oplossing?

Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:40
@Vincedf
Makkelijkste is om een drukverhogingspomp te plaatsen:
https://www.warmteservice...verhogingspomp/p/87652210

Maar Evides bellen zou ik wel als eerste doen, want helemaal normaal is deze situatie niet. Wellicht zit er toch ergens een blokkade in de straat.

[ Voor 8% gewijzigd door chrisborst op 11-01-2024 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincedf
@chrisborst bedankt , ik heb inderdaad ook al gekeken naar deze pompen. Echter wil ik eerst de oorzaak achterhalen van het plotselinge drukverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:53
Kan je er niet een metertje opzetten ofzo? Dan heb je een absoluut getal in handen.

Euhm... \n ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:00
Ik zou voor de zekerheid eerst eens kijken onder de vloer of er geen grote plas water in de kruipruimte staat om een lekkage aan een leiding uit te sluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:48

orf

Meten kan prima door een 10 liter emmer te vullen met water en dat te timen.

Ik had ook een lage waterdruk, maar nog net genoeg waardoor Evides niets doet.

Ik heb deze gekocht:
https://pompendiscounter....ox-mini-3-kiwa-hydrofoor/

En sindsdien heerlijk veel water uit de regendouche en veel waterdruk in de keuken. De pomp is wel luider dan ik gedacht had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Als je directe buren geen last hebben en jij met de bypass open op de ontharder wel..
Dan zou je zeggen dat je je eigen installatie (de ontharder) en het waternet middels de buren al uitgesloten hebt.
Wat dan nog een mogelijkheid is,in elke watermeter zit een grof filtertje aan de ingaande kant evenals een terugslagklep.
Het zou maar zo kunnen dat daar wat rotzooi in zit gezien het nieuwbouw is.

Contact opnemen met de waterleveracier is de beste optie nu.

Drukopnemer is alleen relevant als je die druk meet tijdens het gebruiken van water.
Geen flow is volle druk en wel flow zou de druk iets mogen zakken maar niet te gek veel.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincedf
Bedankt allemaal voor de adviezen. Vandaag met Evides gebeld, zij hebben een melding gemaakt en ik zou normaal vandaag nog gebeld worden om een afspraak in te plannen. Dan komen ze kijken naar de watermeter en of die misschien vervuild is (de zeefjes). Helaas (waar ik al bang voor was) niet teruggebeld, dus ik zal maandag zelf wel weer bellen. Ik houd jullie op de hoogte.

Waterdruk is nog steeds zeer laag. Had wellicht gehoopt met het verdwijnen van de vrieskou dat dit iets zou doen met de waterdruk in positieve zin, maar helaas.

@orf zo'n waterdruk verhoger heb ik ook al naar zitten kijken maar vind het voor nu nogal een investering. Wellicht voor later dit jaar mocht het probleem niet op te lossen zijn. Hoeveel geluid maakt het precies zon ding? Kan mezelf namelijk vrij snel ergeren aan ongewenste geluiden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:44
Een nieuwbouwwoning heeft absoluut geen drukverhogingspomp nodig. Ergens zit een verstopping dat is wel duidelijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:01
Een waterontharder moet verplicht aangesloten worden na een CA keerklep. Die zorgen voor een behoorlijke drukval, het is goed mogelijk dat de bypass na de keerklep zit waardoor de bypass dus geen verschil maakt in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Inderdaad ook waar ik aan zat te denken.
Een CA heeft een veerdruk van ca 0.7 bar dus je verliest na de CA, 0.7 bar.
Mijn wasmachine viel ook in storing op zolder dus heb zelf het CA deel vervangen voor EA.

Evides zal zeggen dat het verplicht is een CA.

Graag de juste vermelden
https://aquastar-wateront...en/aquastar-800-she-plus/

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-01-2024 04:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincedf
@AUijtdehaag wist zelf niet dat daar ook verschil in zat, heb even gekeken op internet. Maar als ik kijk naar de looks van zowel een CA als EA klep lijkt het alsof ik van beide 1 heb. Zie ook fotos bijgevoegd. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhqVLWc58YI0CzNKU6rgVxmn5qo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wqvgkjWWJCs9MjUnI5854eZb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0o1j52P-5wPUI2p8oGNIBjinp2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qmb08u23Wjxgo8ii8hsERz6m.jpg?f=fotoalbum_large

Degene met het zwarte uitsteeksel zou in dit geval dus de CA keerklep zijn? En degene met het blauwe de EA als ik zo wat afbeeldingen op internet bekijk. Of zit ik er nu naast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Vincedf
De eerste foto is gewoon een afsluiter met een 1/4" aftapkraantje (zwart), dus geen beveiliging

Die tweede foto is een Raminex CA beveiliging met 0.7 bar drukverlies
Het "dikke" gedeelte tussen de twee grote moeren is het CA gedeelte.
Die heb ik hier vervangen voor een EA (2 nieuwe vlakke 1" pakking-ringen nodig wellicht, voor de zekerheid)
https://www.installatieva...-ea-beveiliging-220020162
Past 1:1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMKga7Jn183zUI3_o-4k9Pw2jyg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CePp8BGDBj4X7P618ZeNqVUY.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56n9ZeSlLgUhnXOVjKb8-EEil0E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kk8KyllL3WMpsiKtYM63YxFF.jpg?f=fotoalbum_tile

Edit: vergeten te vermelden. Voor de CA begint zit er ook nog een vuil zeefje in, wat verstopt kan raken.
Dus ik denk dat je het probleen wel oplost door ombouw naar EA (geen zeef en geen drukverlies)

[ Voor 88% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-01-2024 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincedf
@AUijtdehaag ok zeer bedankt voor de uitleg. Zeker iets om aan te pakken. Ik wacht nog even op Evides om te zien of daar nog iets nuttigs uit komt. Voor mij is het meest vage dat er plots sprake is van drukverlies (na een half jaar hier wonen), toen een middag weer wat verbeterd, echter op dit moment weer zeer lage waterdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Vincedf
Prima, ik denk dat je blijer wordt om hem gewoon te (laten) vervangen voor EA.

De installateur heeft zich aan de regeltjes gehouden door een CA te plaatsen. Maar dat had ook wel even vermeld mogen worden aan de klant wat het nadeel is.

En hoe krom is het om een dure drukverhoger te moeten plaatsen, als het probleem opgelost is door een EA van € 23,53 ?

Er zijn genoeg leveranciers/installatiebedrijven van waterontharders die er niet eens over beginnen vanwege deze "nadelen" van verminderde druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:01
De leverdruk kan nogal fluctueren, dat is normaal. Vaak merk je daar niks of weinig van, behalve als je op de grens zit van wat comfortabel/bruikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:45
Ik had 2 jaar geleden soort gelijk iets, echter geen ontharder. Ook nieuwbouw, maar niet echt te spreken over de druk.
Vitens is langs geweest, viel nog wel in de normen, maar heeft er wel even andere meter tussen gedaan. toen was het wel het beter. Sindsdien ook geen last meer gehad.

Dus misschien kunnen ze die eventueel wisselen.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 05:58
Aangezien het nieuwbouw is, kan het best wel eens wat vuil zijn wat in de leidingen zit en ergens voor een zeefje zit.

Is het alleen de douche of het hele huis?

Ook kan er wel eens wat vuil mee komen met de waterleverancier. Hier laastst geen water meer omdat er wortels waren meegekomen en deze zich opgehoopt hadden voor de zeef van de watermeter…

Waterdruk door het hoge grondwater peil zou nu wel
hoog moeten zijn. Met 3 bar druk bij de watermeter blijft er nog 2,3 over na de CA…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincedf
@Bas_Pierik het is door het gehele huis. Van de buitenkraan tot de wasmachine op zolder. Ik hoop dus dat het inderdaad aan vuil ligt. Daarnaast ga ik ondertussen een EA klep halen zoals @AUijtdehaag voorstelt.

@Renegade666 bedankt, ik ga deze meenemen/voorstellen als ze er zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vincedf
@AUijtdehaag zojuist de CA klep vervangen door een EA. Waterdruk is denk ik bijna 2x zo hoog dan met de CA klep. Kan nu eindelijk comfortabel douchen. Heel erg bedankt voor de oplossing.

Btw, Evides komt half februari nog wel even langs om de watermeter zeef te checken. Wellicht levert dat ook nog wat op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71dvGj4cl1n2rJFGTIbNuZIgTsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VuYQHBTdXlMeg2oViYEPZRLx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:30
De waterdruk die het waterbedrijf levert moet minimaal 1,5 Bar zijn en ligt normaal gesprokken tussen de 2,5 en 6 Bar.
Als de druk lager dan 1,5 Bar is moet het water bedrijf het oplossen.

Verder is een terugslagklep overbodig, alle watermeters hebben een terugslagklep ingebouwd.
Als je twijfelt aan de druk is een drukmeter handig, zoiets bijvoorbeeld.
https://www.installatiest...rlekkages-art-482913.html

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ben(V)
Daar lijken ze bij Evides toch net even anders over te denken.
Drukverlies
Een ontharder in combinatie met de vereiste beveiliging kan een drukverlies geven van ongeveer 70 kPa (0,7 bar). Dit betekent dat de waterdruk op de tappunten (zoals de kranen en douche in huis) afneemt.
Maar goed, er staat ook advies....
https://www.evides.nl/ser...erkwaliteit-en-gezondheid
Onder het kopje
Zijn er risico’s bij het gebruik van een waterontharder?

Pagina: 1