Vakantie in Amsterdam

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-05 19:33
Sinds de scheiding probeer ik elk jaar een 'extra vakantie' te doen met mijn dochters.
We gaan altijd kamperen voor de rust en ernaast dus iets extra.
We zijn al naar de ardennen geweest om te sporten, naar Londen en volgende zomer plannen we Amsterdam.

Voor het verblijf komt het wel goed. Ik had gedacht om met de auto tot de rand te rijden en mijn wagen daar te parkeren en dan met het openbaar vervoer de rest, maar P+R prijzen zijn van de pot gerukt. Ik ga geen €200 betalen om mijn auto 5 dagen te stallen, dus het zal waarschijnlijk de trein worden.

Tot zover allemaal zaken die ik perfect zelf kan opzoeken.

Ik ga mijn city-trip doen met mijn dochters. Ze zijn 14 & 16 jaar. Ik kom (als Belg) vaak in Amsterdam, maar voor mijn werk, dus ken de stad wel wat, maar niet als toerist.

Welke tips kunnen jullie mij geven om deze 5-daagse vakantie met 2 rustige tiener dochters geslaagd te maken? Welke wijken zijn te mijden of aan te raden? Plaatsen om te bezoeken?
Het Anne Franck huis staat met stip op 1 en we weten dat dit pas 6 weken op voorhand kan gereserveerd worden, dus dat staat al vast in de agenda. Maar hoe staat het met andere bezienswaardigheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Misschien wel leuk voor je om even te bekijken ;)

Helaas leeft de beste man inmiddels niet meer ;(

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 11-01-2024 19:14 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cadsite
Is inderdaad leuk om te bekijken, maar niet echt waar ik naar op zoek was.
Maar hé, soms vind je dingen die je niet zoekt en dat is leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:34
Eventueel ook een optie:
Zijn een jaar ofzo geleden een weekend op camping t rietven geweest. Goed betaalbaar, ouderwetse sanitair maar prima sfeer.

Zou maar zo even duur kunnen zijn als die 5 dagen parkeren waar je het over had.

Geen idee wat de prijzen hartje zomer zijn overigens.

[ Voor 10% gewijzigd door Cyriel85 op 11-01-2024 19:11 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
Dank je @Cyriel85 maar dat ligt wat moeilijk.
De caravan waarmee we kamperen is gedeeld en de auto is van mijn ex. We kwamen overeen om die te gebruiken voor "de vakantie", maar 1 keer/jaar vind ik voldoende.

Daarnaast kost de trein van thuis tot Amsterdam zo'n €450, dus dat is zeker aanvaardbaar in vergelijking met benzine en parking voor 5 dagen.

Het wordt dus zeker iets huren. Een appartement/kamer/aparthotel/hotel/...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sanny1987
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Voor die leeftijd, ga naar The Upside Down, een museum waar je gave foto's kunt maken (voor social media), en gewoon tof is om rond te lopen en in de enorme ballenbak te springen https://maps.app.goo.gl/NS7216zNFb81tQyf7

Alternatief hierop is Wondr: https://maps.app.goo.gl/kbTaYWDKq4aKbnZJ8

Het STRAAT museum is kunst maar dan modern, gevarieerd en enorm groot. Leuker dan een wat meer ouderwets museum
https://maps.app.goo.gl/2mZr2Fp7jivdn6VB9

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Je kan ook je auto gratis buiten Amsterdam parkeren en het laatste stuk met de trein doen. Bijvoorbeeld Diemen of Weesp. Kan ie prima een paar dagen staan terwijl jullie in Amsterdam vertoeven. Daar heb je toch geen auto nodig. Fix een OV chipkaart, da's 7 euro per dag oid en dan mag je onbeperkt van het OV gebruik maken incl de pont.

Qua buurten zal je vooral rond Centrum blijven lijkt mij, Artis is erg leuk, Amsterdam Dungeon is weer 'ns wat anders, rond Museumplein zitten, zoals de naam al zegt, verschillende musea. De Albert Cuypmarkt is ook in de buurt en leuk om eens rond te struinen, de Heineken Experience zit daar ook op loopafstand van. De Jordaan is een leuke buurt om een beetje doorheen te wandelen, ga er voorl bij een random cafeetje zitten aapjes kijken. Shoppen is de Kalverstraat je cliché. Mocht er toevallig een toffe film draaien, pak dan Pathé Tuschinsky nog mee.

De Zeedijk is ook leuk om rond te lopen met de vele oosterse snuisterijtjes, de Nieuwmarkt is best leuk, Wallen zijn wel ultra toeristisch maar kan interessant zijn voor je pubers dat dit concept nog bestaat tegenwoordig. :+
Het Tropenmuseum kan ook leuk zijn, hangt een beetje af of de pubers interesse hebben voor historie.

[ Voor 15% gewijzigd door SmurfLink op 12-01-2024 09:00 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-05 14:44
cadsite schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:59:

Voor het verblijf komt het wel goed. Ik had gedacht om met de auto tot de rand te rijden en mijn wagen daar te parkeren en dan met het openbaar vervoer de rest, maar P+R prijzen zijn van de pot gerukt. Ik ga geen €200 betalen om mijn auto 5 dagen te stallen, dus het zal waarschijnlijk de trein worden.
https://www.amsterdam.nl/.../parkeergarage-boven-t-y/

Ik sta hier als ik naar Amsterdam ga, en het laatste stukje met de metro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ducoquelicot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 18:54
Je kan m ook parkeren rondom het Oudenaardeplantsoen, dat is nog steeds gratis en tram 2 stopt daar direct aan dus je komt zo tot aan Leidseplein. Zo doe ik het zelf altijd als ik in Amsterdam moest zijn en daar parkeerde ik ook mijn auto toen ik nog in Amsterdam woonde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Als Belg geef ik je mijn mening mee. Ga niet naar het centrum , je wordt als tourist in de horeca schandalig behandeld. Als in voor business ga en in andere buurten zit is dat gewoon een andere wereld

( neen ik was niet dronken of stoned)

Rotterdam en Den Haag zijn hopen leuker.

[ Voor 37% gewijzigd door Yalopa op 12-01-2024 01:06 ]

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 21:08
Ook als Nederlander geef ik de tip mee. Doe het niet.
Knip

Ga liever naar steden zoals Delft, Leiden en Utrecht.

[ Voor 26% gewijzigd door Notna op 12-01-2024 08:15 . Reden: Beetje nodeloze toevoeging die kant noch wal raakt ]

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-05 08:03
Dj Neo Ziggy schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:11:
Knip

Eens! En vele malen betaalbaarder. Den Bosch ook zeker niet vergeten.

[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 12-01-2024 08:15 . Reden: Quote knip ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Knip

Eens, Amsterdam is net als Rotterdam een verloren staat. ;( Knip

[ Voor 21% gewijzigd door Notna op 12-01-2024 08:17 . Reden: Quote knip + nodeloze toevoeging weg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 21:08
Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 12-01-2024 08:56 . Reden: Klopt, en deze ook. Als je geen (fatsoenlijk) antwoord op de vraag van de TS kan geven; antwoord dan gewoon niet. ]

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderinozie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-04 01:27
Ik hoor meerdere vrienden positief over Amaze in Amsterdam, is dit misschien ook iets voor jullie? Weer een keer iets anders.
https://amaze-amsterdam.nl/

Oh en een beetje off topic, maar vergeet niet wat contant geld bij je te hebben. In heel Nederland kan je overal met pin betalen, alleen in Amsterdam kom je hier en daar nog een winkel of marktkraam tegen waar dat niet kan (of ze meer rekenen voor een pin transactie).

[ Voor 46% gewijzigd door sanderinozie op 12-01-2024 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:12
Met wat eten en drinken in het Vondelpark gaan zitten bij mooi weer op het gras. Dan zit je daar samen met de rest van de stad. Serieus, dan kijk je je ogen uit over hoe jeugd en ex-pats leven in Amsterdam.

[cynische modus aan]En niet vergeten al je afval van je af te gooien in het gras en zeker een wegwerp BBq meenemen en aansteken, ook als je er verder niets mee doet.

... Ja, Amsterdam is geliefd bij Nederlandse Tweakers...[/cynische modus off]

En een laatste tip voor als je niet midden in de zomer gaat: Koningsdag is op 27 april en niet op de 30e zoals nog in veel toeristenboekjes/websites rond gaat.....zo sneu te zien toeristen in het oranje in een lege stad op de 30e ;)

[ Voor 31% gewijzigd door ucsdcom op 12-01-2024 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 31-05 13:07
Ik was vorig jaar met gezin (dochter van 8 en 12) naar Amsterdam geweest, paar activiteiten gedaan, had partner gepland. Ik liet mij verrassen. Een van de activiteiten was "This is Holland" (https://www.thisisholland.com/). Ik voelde me echt een toerist, dacht een lange tijd "is dit het", maar de daadwerkelijke activiteit had ik blijkbaar nog niet meegemaakt. In verhouding duurt het maar een aantal minuten, maar ik was aangenaam verrast. Ook educatief over deltawerken e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-05 19:49
Kom naar het Amsterdam Lake District (Friesland), ook erg mooi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
This is Holland is inderdaad kort maar erg leuk.
Albert Cuyp Markt vond ik ook prima, maar niet echt wezenlijk verschil met andere markten. Toch hoort het er bij.
De P.C. Hooftstraat met dure merken is hier nog niet genoemd. Vaak zie je daar ook leuke auto's.
Verder is het Damrak / Rokin natuurlijk het hart van Amsterdam.

Instappen in een van de vele rondvaartboten is ook een mooie manier om snel het centrum te ontdekken. Vaak met interessante verhalen over de gebouwen.

Als we het wat breder pakken kun je bij Centraal Station een gratis pont pakken naar de NDSM-werf, maar ik weet niet of dat jullie interesse heeft.

Nog verder weg een dag-uitje naar de Zaanse Schans. Echt oerhollands en als Nederlander vind ik het zelf mooi. Hetzelfde geldt voor Volendam / Marken.

Als het zonnig weer is natuurlijk (met de trein) naar het strand in Zandvoort ;)

Amsterdam-Zuid is overigens de 'dure kant' met aansluitend de Zuidas. Dit is zegmaar het zakendistrict met hoogbouw. Op Schiphol Airport ben je ook zo. Deze heeft een panoramaterras met uitzicht over het platform. Maar wellicht is dit niet geschikt voor meiden ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Cheesy op 12-01-2024 09:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:17
Ik ga mijn city-trip doen met mijn dochters. Ze zijn 14 & 16 jaar. Ik kom (als Belg) vaak in Amsterdam, maar voor mijn werk, dus ken de stad wel wat, maar niet als toerist.

Welke tips kunnen jullie mij geven om deze 5-daagse vakantie met 2 rustige tiener dochters geslaagd te maken? Welke wijken zijn te mijden of aan te raden? Plaatsen om te bezoeken?
De tweedehands boekenmarkt in de Oudemanshuispoort is misschien wel leuk als ze van lezen houden. Het aanbod op de stands is sterk gericht op de (Engelstalige) mede-toerist, maar in de winkeltjes zelf is genoeg Nederlandstalig aanbod te vinden.

Maar ze zijn natuurlijk op de leeftijd dat ze Google kunnen gebruiken, en zelf vast wel ideëen kunnen verzinnen over wat ze in Amsterdam willen doen. En ik zou ze zeker bij de planning betrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-06 10:23
[mbr]Knip[/]

Ssst, niet hardop zeggen... straks komt iedereen naar Utrecht. :X

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cadsite
Ik lees hier heel veel goede tips, dank je.
Ze zijn inderdaad op een leeftijd dat ze zeker zelf ook op zoek gaan.

Vorig jaar zag de kaart van Londen er zo uit nadat mijn oudste dochter er alle todo's op had gezet:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EMxi9sc.png

Ik heb veel aan de klassieke todo's die hier gegeven zijn, maar ik was ook op zoek naar praktische tips zoals parkeren, OV, hoe zijn de wijken, ... waarvan ik hier ook veel waardevolle zaken gelezen heb.

Enne, de mensen die zeggen "doe het niet".
Ik doe het toch. >:)
Ik laat mijn dochters de bestemming kiezen en we maken er het leukste van. Dat is voorgaande jaren goed gegaan en dat zal nu ook zo zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:22

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Sinds de scheiding probeer ik elk jaar een 'extra vakantie' te doen met mijn dochters.
We zijn al naar de ardennen geweest om te sporten, naar Londen en volgende zomer plannen we Amsterdam.

Het Anne Franck huis staat met stip op 1 en we weten dat dit pas 6 weken op voorhand kan gereserveerd worden, dus dat staat al vast in de agenda. Maar hoe staat het met andere bezienswaardigheden?
Afhankelijk van wat jij en je dochters leuk vinden, is er meer dan genoeg te doen in Amsterdam in die 5 dagen. Je kan het zo toeristisch maken als je wil, maar een beetje standaard lijst zou ik zeggen is dit:

Musea:
- Allard Pierson
- Rijks- en/of Stedelijk (kan je gelijk combineren met het Van Gogh; allemaal op loopafstand van elkaar nabij het Concertgebouw (welke ook mooi is om te zien; wellicht tref je er nog een voorstelling die naar smaak is?)
- Tropenmuseum; leuke combinatie met Artis (is een paar tramhaltes met de 9 verder)

Winkelen:
- Kalverstraat / Kalvertoren. Kan je mooi doorlopen naar het Leidse Plein (waar ook De Melkweg zit voor concerten)
- (niet direct Amsterdam, maar te doen met het OV) Amstelveen en het winkelcentrum aldaar. Niet super groot, maar er zitten wel wat grote merken (ook een Bijenkorf, die uiteraard ook in Amsterdam zit)

Uitstapjes:
- Rondvaartboot. Is te combineren met musea. Er zijn er genoeg; gewoon kijken welke het leukste programma heeft. Ja, lekker toeristisch, maar prima vermaak.
- Uitstapje maken naar Zaandam (heeft ook nog een aardige winkelstraat, maar niet heel bijzonder), Marken en/of Volendam/Edam (allemaal te doen met het OV)
- Tweakers HQ in Asmterdam Noord :+

Dan wat betreft het stukje veiligheid: Ik denk dat het advies niet anders is dan voor elke andere (grote) stad; vooral in de late uurtjes de donkere steegjes vermijden. Als je niet van de prostituees en het drugs bent, dan zou ik vooral de Oudezijds Achterburgwal (aka: Led Right District) vermijden in de late uurtjes. Extreem toeristisch, maar vooral gewild bij zakkenrollers en je betaald voor alles daar een premium.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:17
Notna schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:25:
- Kalverstraat / Kalvertoren. Kan je mooi doorlopen naar het Leidse Plein (waar ook De Melkweg zit voor concerten)
Als de dames van winkelen houden zou ik naar de 9 straatjes gaan. Op de kalverstraat vind je vooral de winkels die je overal in Europa (en ik neem aan ook in België) vindt. Aan de andere kant, als man weet je dan dat je rol die dag die van tassendrager en muilezel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
cadsite schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:22:
Vorig jaar zag de kaart van Londen er zo uit [...]
[Afbeelding]
offtopic:
Geniaal, zo doe ik dat ook altijd met My Maps (alleen dan wat minder pinnetjes ;))
Bij een rondreis pak ik voor elke dag een nieuwe layer, zodat je makkelijk kan schakelen.
Ook goed leesbaar op de smartphone en gemakkelijk te delen met reisgenoten.
Praktische aanrader dus zo even tussendoor :)

[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 12-01-2024 09:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Vanuit het zuiden zou ik kiezen voor P+R bij treinstation Breukelen. Dat is gratis. Rechtstreekse verbinding naar Amsterdam. Abcoude kan ook nog, maar daar zijn minder parkeerplaatsen.

Je kan ook nog even checken of de City Card interessant voor je is.
https://www.iamsterdam.com/tickets/i-amsterdam-city-card

[ Voor 10% gewijzigd door Cheesy op 12-01-2024 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:20
Rondvaartboot is leuk om te doen. Artis is echt heel klein en duur, nauwelijks een dierentuin te noemen. Zou ik dus overslaan. Rijksmuseum kan je je drie dagen vermaken, maar dat is natuurlijk afhankelijk van jullie interesses. Een rondleiding in het paleis op de Dam geeft een bijzondere inkijk in de geschiedenis van Amsterdan en Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burns
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-06 12:42
Met 5 dagen kan je ook een uitstapje maken naar Haarlem of de Zaanse Schans. Met trein is dat 20 minuten ofzo vanaf Centraal Station.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WBNL20
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-05 20:40
Rijksmuseum, Brouwerij t' IJ, Zaanse Schans.

Op zich rondvaartboot ook leuk..

En natuurlijk bezoek aan de FEBO :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:18
Inderdaad, vergeet de rondvaartboot niet!
Super toeristisch natuurlijk, maar oprecht erg leuk om te doen.

Museum NEMO is leuk maar misschien zijn je kinderen daar net te oud voor?

Ook prachtig: huur (OV-)fietsen, pak de pont naar Noord en maak een fietstochtje naar Broek in Waterland en omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De P&R van de Arena is ook erg fijn maar wel beperkt tot 4 dagen oftewel (96 uur) en doordeweeks, dat wordt over het algemeen wel gezien als een 5 daagse reis. Je stapt dan gelijk op de metro en kan je de Arena gelijk afstrepen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:07
Cheesy schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:53:
[...]

Vanuit het zuiden zou ik kiezen voor P+R bij treinstation Breukelen. Dat is gratis. Rechtstreekse verbinding naar Amsterdam. Abcoude kan ook nog, maar daar zijn minder parkeerplaatsen.

Je kan ook nog even checken of de City Card interessant voor je is.
https://www.iamsterdam.com/tickets/i-amsterdam-city-card
En als @cadsite via Rotterdam / Leiden (E19) komt, is station Sassenheim ook een goede optie om gratis te parkeren. Vanaf daar een half uurtje met de sprinter naar Amsterdam Centraal.

Als je graag vis eet, is Pesca een goede keuze.

iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:20
Er staan al een hoop goede tips hierboven, maar van mij nog de volgende:
- Het verzetsmuseum is niet heel lang geleden vernieuwd en zit goed in elkaar. Het zijn veel verhaaltjes, dus wel wat leeswerk, maar als dat de dames niet tegenstaat is het een erg goed museum.
- Loop vanaf het verzetsmuseum (wanneer je er naar buiten stapt) linksaf, over de brug richting de oude pakhuizen van het entrepotdok, Kattenburg en het Javaeiland hier achter kan ook leuk zijn, vooral dat laatste heeft aparte panden, wat kleine bruggetjes en wat leuke plekjes langs het water. Achter het scheepvaartmuseum op het Marineterrein is het zomers een groot openluchtzwembad bij Brouwerij Homeland. Even doorlopen naar Hanneke's Boom is ook een leuke plek maar kan druk zijn.
- De negen straatjes zijn al genoemd, let wel op dat je de plekken waar lange rijen staat vermijd, dat zijn de instagram hotspots die niets met Amsterdam te maken hebben.
- De driehoek tussen Museumplein, Sarphatipark en Marie Heinekenplein is 'De Pijp' (heel ruw geschetst) en bevat ook nog een hoop leuke hoekjes en plekken. De al genoemde Albert Cuijpmarkt is hier onderdeel van, maar ik zou juist die straat vermijden.
- Ga overdag richting de Wallen en bekijk de oudste stukken van Amsterdam. Ga naar "Ons' lieve Heer op Solder".
- Vanaf het dak van Nemo heb je gratis uitzicht over Amsterdam, vlak hiernaast kan je ook gratis de Bibliotheek binnenlopen en naar het restaurant op de 7e waar een terras is met uitzicht.
- Slenter langs de grachten, er zit vanalles, maar vooral een hoop leuke panden.
- In gebouw 'De Bazel' zit het stadsarchief, in de kelder zit een gratis tentoonstelling in en rondom de kluizen van het oude bankgebouw.
- Vergeet het holocaust monument niet (zoek Anne Frank hier ook op) en loop door de tuin achter het museum hiernaast (nu het Amsterdam museum, voorheen Hermitage).
- Ook bij Artis en het verzetsmuseum in de buurt: de Hortus Botanicus.
- Neem de pont naar Noord voor het gebied rond het EYE filmmuseum, de Tolhuistuin en een paar hoekjes hier omheen. Via een andere pont kom je bij het NDSM terrein, in de buurt van het STRAAT museum, dat is ook de moeite waard. Een hoop stukken Noord zijn ook vers aangebouwd of nog in ontwikkeling dus het is wat hit and miss hier.

Je moet zo best wat dagen kunnen vullen 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:02

weebl

YARR!

Je kan ook naar Rotterdam:

Maar even zonder gekheid: Amsterdam is een leuke stad mits je:

- Tegen grote massa's mensen kan
- Het niet erg vind veel geld te betalen voor verblijf en eten/drinken

Er zijn een hoop leuke dingen te doen. Veel mooie musea. Zoek vooral ook de randen van de stad op waar het allemaal nog wat rafeliger is (Noord!). Veel plekken daar waar je lekker kan hangen en waar een relaxtere sfeer is dan in de drukke binnenstad. Probeer de echte tourist traps te vermijden, zoals Nutella Crepe winkels, kaaswinkels, etc.

Oh en: ik zou lekker met de trein komen, is volgens mij goed te doen vanuit Belgie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:01
Ik weet niet waar je in Belgie woont maar het reizen zou je ook kunnen doen met de Thalys -> Eurostar. Dat is een stuk goedkoper zeker als je het vroeg boekt! Moet je wel naar Brussel of Antwerpen eerst gaan maar het is een optie.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mja, Amsterdam is druk als je inderdaad over de Wallen, de Dam, Kalverstraat loopt. Als je een willekeurige gracht pakt buiten dat gebied is het vaak als een stuk rustiger.

Eten en drinken duur, dat is zo maar ook niet buitengewoon als ik het met Londen vergelijk waar de TS ook geweest is. Zorg er gewoon voor dat je even op Google Maps kijkt voordat je ergens binnen stapt en de tourist traps vermijdt. Maar ja dat is een willekeurige andere stad waar toeristen komen ook zo.

Rondvaart zou ik zeker doen, het geeft een mooi beeld van het historische centrum. Sowieso vergeet niet af en toe omhoog te kijken, er zijn zo veel mooie gevels in Amsterdam. Zelfs de Amsterdammers lopen er langs.

Oh en als je echt ergens in de Pijp of Jordaan wil eten, vergeet niet te reserveren zeker niet vanaf do tot en met het weekend. Het zit meestal vol in de populaire tenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
sanderinozie schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:36:
Oh en een beetje off topic, maar vergeet niet wat contant geld bij je te hebben. In heel Nederland kan je overal met pin betalen, alleen in Amsterdam kom je hier en daar nog een winkel of marktkraam tegen waar dat niet kan (of ze meer rekenen voor een pin transactie).
Ik woon al 25 jaar in Amsterdam, maar kom dit echt niet tegen. Misschien zijn het ook de plekken die je beter kan mijden. Nou ok, ik ken een plek Ruk & Pluk waar ze weigeren een pinapparaat neer te zetten. Maar er zijn echt 1000x meer plekken waar ze liever niet hebben dat je met cash betaald dan dat je alleen met cash kan betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackDaniels
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21-05 16:27
Allemaal goede suggeties hierboven, maar wat ik vaak doe als ik op stedentrip ga is een boekje van Time to Momo kopen. Daarin staan diverse wandelroutes in verschillende delen van een stad samengesteld door een lokale bewoner. In het buitenland zijn dat vaak Nederlandse expats. Dan kom je ook soms op minder bekende plekken, winkels en/of bars en restaurants. Voor Amsterdam is er ook één beschikbaar en zelfs toen ik er nog woonde was het leuk om een route te wandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
Archer_VC10 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:14:
- Vergeet het holocaust monument niet (zoek Anne Frank hier ook op)
Heel veel bruikbare tips!!
Het Anne Frankhuis is de reden waarom er voor Amsterdam gekozen is, dus dat staat met stip op nr 1.
Het verzetshuis is 1 van mijn wensen.
Nemo en dakterras, bib, kluizenzaal,...

Ik vrees dat het weer een verhaal wordt zoals in Londen. Een lijstje met zaken om 2 weken te vullen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-05 16:20

PinusRigida

I put the p in pool.

Ben er, pfff... 3, 4 keer geweest toen ik nog kinderloos was, dus mijn ervaring is niet 1:1 toepasbaar op wat @cadsite zoekt, maar na meerdere bezoekjes aan het übergezellige A'dam... kan ik zeggen dat ik het leuk vond om me te laten verrassen: naartoe gaan tijdens lente of zomer wanneer de terrasjes open zijn... rondhangen in stadscentrum, terrasjes doen, wat dingen bezoeken... ik zou -gezien jouw medereizigers- het seksmuseum misschien toch links laten liggen... :D

...maar ik ben half-schizofreen: ik ben planmatig op werkgebied, ik heb planning nodig om efficiënt te zijn...

...maar in m'n vrije tijd en zéker op reis/uitstap, hou ik van "gewoon naartoe gaan en terplekke beslissen wat te doen", spontaniteit...
...maar ik besef dat niet iedereen dit even leuk vindt, zeker als je de bedoeling hebt om je kinderen een leuke tijd te bezorgen... hangt er gewoon wat vanaf: mijn dochter is ... tja, op dat gebied "zo vader, zo dochter" en houdt ook wel van een soort onbezonnenheid "laten we hier of daarnaartoe gaan en gewoon zien wat op ons pad komt", dus dat kan ik voor jou niet zeggen...

Amsterdam (eigenlijk Nederland en Friesland in het algemeen) zijn daar volgens mij wel ideaal voor, voor die soort van onbezonnenheid en spontaniteit. Ondertussen al Amsterdam, Breda, Den Haag, Arnhem, Nederlands Limburg, Scheveningen, Callantsoog, groot deel van Friesland (en ik vergeet nog wel wat) achter de kiezen en elke keer opnieuw denk ik: ik word dit maar niet moe

Voor mij zijn Nederlanders zoals Duitsers maar met een gevoel voor humor. :D

Qua vervoer: hangt ervan af, maar voor A'dam zou ik niet twijfelen en met trein gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
Daniel. schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:22:
Ik weet niet waar je in Belgie woont maar het reizen zou je ook kunnen doen met de Thalys -> Eurostar. Dat is een stuk goedkoper zeker als je het vroeg boekt! Moet je wel naar Brussel of Antwerpen eerst gaan maar het is een optie.
Ik woon in Kortrijk, dan is de thalys niet echt praktisch. Maar toch bedankt om mee te denken.
Een HST is voor mij korterbij om te nemen in Rijsel, maar dat duurt langer dan een klassieke trein vanuit Kortrijk naar Amsterdam (met overstap in Antwerpen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
@PinusRigida Al van voor we kinderen hadden gingen we al minstens 1 keer per jaar op vakantie in Nederland. We hebben alle hoeken gezien en ertussen ook.
Ook voor mijn werk ben ik geregeld in Nederland, dus ik weet ook wel dat er altijd iets te zien is.

Onze 'hoofd-vakantie' doen we met de caravan en dat is voor ons ook "we zullen wel zien als we er zijn". Maar een stad bezoeken doe ik toch liever wat planmatiger. Het kost een aardige duit, dus wil ik daar geen tijd verspillen aan zoeken wat misschien leuk zou kunnen zijn. De planning moet zeker niet strak gevolgd worden, maar we vinden het wel leuk dat we een planning hebben en ernaast een aantal zaken die als vervanging kunnen dienen voor als er dingen toch niet mogelijk zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

cadsite schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:39:
[...]

Ik woon in Kortrijk, dan is de thalys niet echt praktisch. Maar toch bedankt om mee te denken.
Een HST is voor mij korterbij om te nemen in Rijsel, maar dat duurt langer dan een klassieke trein vanuit Kortrijk naar Amsterdam (met overstap in Antwerpen).
Wat ik zou doen vanuit ZW-vlaanderen: laat die wagen gewoon thuis en laat iemand je naar Brussel brengen (desnoods een taxi als je geen familielid of vriend vindt die jullie wil/kan voeren) en neem vandaaruit de trein. Sneltrein of niet: afstanden zijn nu niet van dié aard dat je zelfs met een normale trein er extreem lang over doet. Eens terplekke is goedkoop vervoer vinden/fiets huren ofzo... echt no-issue. Of doe wandelschoenen aan zoals ik steeds doe: (bijna) alles te voet, die kuiten trainen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

cadsite schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:43:
@PinusRigida Al van voor we kinderen hadden gingen we al minstens 1 keer per jaar op vakantie in Nederland. We hebben alle hoeken gezien en ertussen ook.
Ook voor mijn werk ben ik geregeld in Nederland, dus ik weet ook wel dat er altijd iets te zien is.

Onze 'hoofd-vakantie' doen we met de caravan en dat is voor ons ook "we zullen wel zien als we er zijn". Maar een stad bezoeken doe ik toch liever wat planmatiger. Het kost een aardige duit, dus wil ik daar geen tijd verspillen aan zoeken wat misschien leuk zou kunnen zijn. De planning moet zeker niet strak gevolgd worden, maar we vinden het wel leuk dat we een planning hebben en ernaast een aantal zaken die als vervanging kunnen dienen voor als er dingen toch niet mogelijk zouden zijn.
Snap ik, ook al doe ik het zelf anders, ik snap het wel.
Oh, en ... caravan (ttz: mobilehome eerder) dat staat bij ons dus nog op het bucket-listje... _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23-05 15:04
Een toprestaurant met tienerdochters is Wow Crab: https://www.wowcrab.nl/ (check de foto's)
Ook heel erg leuk is Molly's Arena (als je kinderen van de Japanse Anime houden): https://www.mollys-arena.nl/

Zoals al eerder genoemd hier, de NDSM werf is erg leuk met jongeren: https://www.spottedbylocals.com/amsterdam/ndsm/

Als je toevallig tussen vrijdag 16 augustus en zondag 1 september in Amsterdam bent wil je theaterfestival De Parade echt niet missen: https://deparade.nl/

En deze website is sowieso erg goed voor echte insider tips: https://www.spottedbylocals.com/amsterdam/.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
[...], maar P+R prijzen zijn van de pot gerukt. Ik ga geen €200 betalen om mijn auto 5 dagen te stallen, dus het zal waarschijnlijk de trein worden.
Ik weet niet waar je gekeken hebt, maar bijv Olympisch stadion is €6 per dag (mits je op de laatste dag met OV vanuit Amsterdam Centraal komt om P+R-tarief te krijgen)
https://www.parkeren-amsterdam.com/pr-olympisch-stadion

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adagio
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:14
Ik zag deze nog niet, museum Vrolik. Een museum van het AMC ziekenhuis met een verzameling spullen op sterk water, preparaten, enzovoort. Heel erg leuk denk ik, vooral met pubers :)

https://www.museumvrolik.nl/

Agree to disagree... | Sort that one out!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
anandus schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:56:
[...]
Ik weet niet waar je gekeken hebt, maar bijv Olympisch stadion is €6 per dag (mits je op de laatste dag met OV vanuit Amsterdam Centraal komt om P+R-tarief te krijgen)
https://www.parkeren-amsterdam.com/pr-olympisch-stadion
Let op dat het max 96 uur tegen P+R tarief is. Dat is 4 dagen en TS wil 5 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Cheesy schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:58:
[...]

Let op dat het max 96 uur tegen P+R tarief is. Dat is 4 dagen en TS wil 5 dagen.
Oh, goed gezien.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Eten kan in Amsterdam zo duur of goedkoop als je het zelf maar wilt.. in de Lange en Korte Leidsche Dwarsstraten zitten oneindig veel pizza/pasta tentjes waar je voor 5 euro per gerecht klaar bent. Op het Max Euweplein heb je de Ierse pub Aran en het Hardrock café waar je prima betaalbaar kunt eten. Kam Yin is nog een aanrader, fusiekeuken tussen de Surinaamse en Chinese keuken. Kost geen drol en de porties zijn gigantisch.

De Reguliersdwarsstraat heeft ook aardig wat leuke restaurantjes. De Vegan Junkfood bar is een ervaring op zich, il Primo is een goede Italiaan.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Mocht je nog een hotel zoeken: https://www.parkplazavondelpark.nl/ Zalig rustig na een drukke dag net buiten het drukke centrum en naast het Vondelpark. Makkelijk te bereiken met de tram.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
PinusRigida schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:46:
[...]

Wat ik zou doen vanuit ZW-vlaanderen: laat die wagen gewoon thuis en laat iemand je naar Brussel brengen (desnoods een taxi als je geen familielid of vriend vindt die jullie wil/kan voeren) en neem vandaaruit de trein. Sneltrein of niet: afstanden zijn nu niet van dié aard dat je zelfs met een normale trein er extreem lang over doet. Eens terplekke is goedkoop vervoer vinden/fiets huren ofzo... echt no-issue. Of doe wandelschoenen aan zoals ik steeds doe: (bijna) alles te voet, die kuiten trainen. :D
Beetje eigenaardig om een taxi van Kortrijk naar Brussel te nemen terwijl ik op 1,5km een trein naar Amsterdam kan nemen die ons er op 3,5 u brengt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

cadsite schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:19:
[...]

Beetje eigenaardig om een taxi van Kortrijk naar Brussel te nemen terwijl ik op 1,5km een trein naar Amsterdam kan nemen die ons er op 3,5 u brengt. 8)7
Ah ok, ik dacht dat ik ergens las dat het niet handig was om vanuit Kortrijk een trein richting Amsterdam te nemen... zal te snel over de reacties gegaan zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrybobslee
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 31-05 10:42
Ga niet met het OV binnen Amsterdam maar huur een fiets. Je bent veel flexibeler en zo groot is Amsterdam ook weer niet. Van oost naar west is makkelijk binnen 1,5uur fietsen te doen.
Als je dan toch op de fiets bent. Ga eens een keer lekker pannekoeken eten bij boerderij meerzicht in het amsterdamse bos,

[ Voor 25% gewijzigd door Barrybobslee op 12-01-2024 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:26

Barrycade

Through the...

Als je toch met de trein komt: je kan Amsterdam ook uit voor een dagje.

Zandvoort is wellicht leuk in de zomer. Zandvoort is net niet het hele typische van de Nederlandse kust (met bebouwing tot aan het strand) maar vanaf de trein stap je zo het strand op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Wij hebben dit vorigjaar gedaan met onze dochter van 8. Zij had interresse in schilderen en de schilders.
Omdat we in west-brabant wonen is even naar Amsterdam lastig.
Daarom hebben we een camping dichtbij Amsterdam gezocht om de hele week alle Amsterdamse museas te bezoeken met een museumjaarkaart.

We hebben een camping "Camping Geversduin" in net bij Castrium genomen.
https://www.openstreetmap...0#map=18/52.53041/4.64850

Persoonlijke OV kaartjes genomen voor de 40% dal korting.
Met de auto van camping naar het station, het kan ook met de bus en dan met de trein naar hartje Amsterdam.
Daar hebben we het OV gebruikt om bij de diverse musea te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je de auto niet nodig hebt moet je die ook niet in Amsterdam parkeren, P+R kost denk ik de helft van wat je zegt als je van te voren reserveert (of even zoeken op social deal). Ik heb daar wel geparkeerd omdat buiten het centrum parkeren en dan met vijf mensen met het OV ook geld kost.

Vijf dagen lijkt me wel veel voor een citytrip. Misschien ook wat dingen doen in de buurt van Amsterdam? Dagje giethoorn met een bootje ofzo, even langs Volendam (heb je ook met 15 minuten gezien :p )

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

vDorst schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:06:
Wij hebben dit vorigjaar gedaan met onze dochter van 8. Zij had interresse in schilderen en de schilders.
Omdat we in west-brabant wonen is even naar Amsterdam lastig.
Daarom hebben we een camping dichtbij Amsterdam gezocht om de hele week alle Amsterdamse museas te bezoeken met een museumjaarkaart.

We hebben een camping "Camping Geversduin" in net bij Castrium genomen.
https://www.openstreetmap...0#map=18/52.53041/4.64850

Persoonlijke OV kaartjes genomen voor de 40% dal korting.
Met de auto van camping naar het station, het kan ook met de bus en dan met de trein naar hartje Amsterdam.
Daar hebben we het OV gebruikt om bij de diverse musea te komen.
Dat heb ik in Spanje ook gedaan pas, een weekje Benidorm en daar op een camping in een bungalow. Een stuk goedkoper dan een hotel of appartement huren en veel aanspraak (want het is een camping :p ) en het probleem van de auto parkeren is dan ook opgelost (ik had een huurauto bij).

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 12-01-2024 12:12 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thealterego1
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:25

thealterego1

iedereen gelukkig nieuwjaar

Mochten je dochters van concerten houden, Paradiso is een hele leuke zaal om een keer mee te pakken, mocht er toevallig iets leuks zijn in die periode.

iemand iets leuks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Als Amsterdam zeg ik: Niet doen.. :>

https://top20.amsterdam/bezienswaardigheden.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sj0nsj44k
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:36
Mocht je toch met de auto komen, ten oosten van Amsterdam heb je nog een gratis parkeerplaats bij gaasperplas, waar je zo op de metro kunt stappen richting het centrum. Bij Weesp staan tegenwoordig parkeerautomaten, ik weet niet hoe veel dat kost. De laatste die ik nog ken die ik hier nog niet voorbij heb zien komen is Bussum zuid, gratis parkeerplekken en net iets minder ver met de trein dna Breukelen.
Tussen het leidse plein, prinsengracht en het rijksmuseum is het ook leuk wandelen met veel terrasjes en restaurants.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Parkeertip: In Reigersbos, op 10 minuutjes lopen van de Metro halte heb je (voorlopig nog) hele woonwijken met gratis parkeren. Dan hoef je niet te betalen voor parkeren en niet met de trein. Voor de route planner kan je bijvoorbeeld Snelleveldstraat gebruiken. Ik heb daar gewoond en heb nog nooit meegemaakt dat er geen vrije plekken waren, zo ruim zit men daar in de parkeerplekken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:23
Camping in het Amsterdamse bos? https://www.europarcs.nl/...organic&utm_campaign=park

Busverbinding in de buurt! Auto gratis op de camping. Parkeren goedkoop op de nsdm werf en dan met de gratis boot naar het centrum

[ Voor 20% gewijzigd door mcsluis op 12-01-2024 15:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Balingschap
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07-08-2024

Balingschap

Exilium

Download de 9292 app. Dan kan je makkelijk je OV reisjes plannen :) Wellicht ook leuk om 1 van de dagen een uitstapje te doen naar bijv. Hilversum voor het Media museum en om een kleinere stad te zien met Amsterdamse invloeden.

R5 3600/32GB RAM/RTX4070S - Quest 3 - Retro Gamer - Liefhebber van On-Premise spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23-05 13:01
Dacht dat je in Noord nog gratis mag parkeren?

De zeedijk is wel leuk stukje Amsterdam en dan naar het waterloo plein lopen.
Op de zeedijk zit Nam Kee (die van de oesters) en er is nog een luxere vestiging in de buurt.

De Hortes is leuk en warm met dit weer, voornamelijk planten.
Misschien als U veel musea wilt doen museum jaarkaarten regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:43
Parkeer bij Station Breukelen gratis je auto en stap op de trein (20 minuten dacht ik)

[ Voor 6% gewijzigd door HKLM_ op 12-01-2024 19:49 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:55
MotorBeast schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:19:
Mocht je nog een hotel zoeken: https://www.parkplazavondelpark.nl/ Zalig rustig na een drukke dag net buiten het drukke centrum en naast het Vondelpark. Makkelijk te bereiken met de tram.
Slechts 500 per nacht voor twee kamers. Ideaal als je kostenbewust naar Amsterdam wil /s

Zou lekker een appartementje zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
Johan Bogle schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:01:
[...]
Slechts 500 per nacht voor twee kamers. Ideaal als je kostenbewust naar Amsterdam wil /s

Zou lekker een appartementje zoeken.
Heb gekeken voor een appartementje, maar dat komt ook heel duur uit.
Rond de €800 à €1000 voor ons 3 voor 4 nachten moet wel goed lukken in deftige hotels in het centrum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cadsite
Jullie zijn met te veel om individueel te bedanken, maar ik wil toch wel even vermelden dat ik alles gelezen heb en er heel wat dingen tussen zitten waar we echt naar uit kijken, bedankt iedereen voor de vele tips!

Ik heb alle zaken die hier aangehaald zijn en waarvan ik denk dat mijn kinderen dat leuk gaan vinden op de kaart gezet en nu heb ik mijn dochters aan het werk gezet om alles te catalogeren en aan te vullen.

Zoals je kan zien ligt het accent voor hen voorlopig op "eten". (dat was geen groot succes vorig jaar in Londen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Hier staan de P+R tarieven en locaties. De enige voorwaarde waar aan je moet voldoen om voor het gereduceerde tarief in aanmerking te komen is dat je een OV chipkaart (maag ook een papieren 1 ritten kaart zijn van het gvb) hebt waarbij in het afgelopen uur heb in gechecked in het centrum gebied (rood op de kaart)
4 dagen is of 4x13 of 4x6 (na 10 uur binnen rijden). Je kan natuurlijk uit en in rijden als je langer wil staan....
(de betaald parkerenkaart hier is misleidend, want het laat de andere gemeenten niet zien, bijvoorbeeld rechts van de A2, boven (en onder) de a10, wel betaald parkeren, andere gemeente)

Ik zou niet op zeeburg staan mocht je het overwegen, dit is een open toegankelijk terrein, en ik sprak een Duitse dame waarvan de auto zoek was (weet niet hoe dat is afgelopen) die er 4 dagen stond, ik parkeer er zelf wel alleen overdag. Het nadeel is dat je als buitenlandse auto opvalt als je ergens gratis of publiekelijk gaat staan (ook in Breukelen, daar sta ik zelf ook wel eens, prima verbinding)

Als je met de trein gaat kan je een ns flex abonnement dal voordeel van een maand afsluiten voor het traject in NL, de kaartjed met korting kan je online bestellen met een creditkaart. Echter wel lastig voor een niet in Nederland woonachtige als je nog geen ov chipkaart hebt.....

Voor ov in Amsterdam zie gvb site en misschien zijn er nog toeristen kaarten met kortingen op musea en andere attracties

Volgens mij is vangogh museum ook alleen op reservering. Verder kan ik je niet echt helpen, ik ga elke dag weer snel weg uit Amsterdam na het werk.... Het hangt ook van de voorkeuren van je groep af. Maar als je met de auto komt kan je ook iets onder weg doen zoals Kinderdijk (alternatief is zaanse schans bij Amsterdam) als je van molens houd, keukenhof (of gewoon in de omgeving in een bloemen veld staan) etc.
maar erg toeristisch, dus druk..... succes

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Geen idee of het al gezegd is, maar het Anne Frank huis kan je alleen bezoeken met online reservering en time slot. Kaartjes komen 6 weken van te voren beschikbaar. Dus als je vakantie geboekt is 6 weken van te voren er snel bij zijn.

En dat is een vooruitgang, vroeger stonden de toeristen in dubbele rij om de hoek!

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 63072 op 13-01-2024 21:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 63072 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:05:
Geen idee of het al gezegd is, maar het Anne Frank huis kan je alleen bezoeken met online reservering en time slot. Kaartjes komen 6 weken van te voren beschikbaar. Dus als je vakantie geboekt is 6 weken van te voren er snel bij zijn.
Idem rijksmuseum en van goghmuseum. Dat lukt meestal wel een dag of zo van tevoren, soms dezelfde dag.
En dat is een vooruitgang, vroeger stonden de toeristen in dubbele rij om de hoek!
Bij het anne frankhuis wel want idd die rij was absurd, maar imo mogen grotere musea zoals het rijksmuseum dat gewoon afschaffen.

Als je toch een kaartje moet kopen is dat niet heel spannend I guess maar voor museumkaarthouders zoals ikzelf is het echt heel irritant dat je niet spontaan kunt besluiten om naar een museum te gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 13-01-2024 23:47 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:18
Eten in het pikkedonker.
Zit er al jaren, ben er zelf nooit geweest maar is zeker wat "anders"

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Bad Brains schreef op zondag 14 januari 2024 @ 00:02:
Eten in het pikkedonker.
Zit er al jaren, ben er zelf nooit geweest maar is zeker wat "anders"
Ben ik toevallig recent geweest. Het eten is prima (doet niet onder voor een 'normaal' restaurant van dezelfde prijsklasse) maar je gaat meer voor de ervaring.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-05 11:07
Wij parkeren altijd buiten amsterdam (gratis) en nemen eigen fietsen mee (ook gratis). Fietsen door amsterdam is gewoon leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr44nVogel
  • Laatst online: 20-05 22:16
Ter info Rijksmuseum is gratis voor je 2 kids. Daarna lekker kalverstraat een nieuwedijk op en je dag is vol.

Je kan nog in grote delen van Zuidoost gratis parkeren en daar metro pakken. En nee je zal niet beroofd of je auto zal niet worden leeggehaald.

hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
Het wordt zo goed als zeker de trein.
De kinderen vinden het rijden in de trein aangenamer en we hebben een vrij vlotte verbinding.
Het is wat duurder, maar goed, 't is verlof, dan mag gemak ook wat kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:20
Als de focus ook op eten gaat liggen.... er is een hoop te vinden in Amsterdam. Een paar die wellicht niet meteen bovenaan de lijstjes staan maar wel leuk/lekker zijn:
- Restaurant de Vijff Vlieghen (https://www.vijffvlieghen.nl/), moet je doen voor de ervaring qua interieur, eten is verder prima, maar je betaalt ook voor de sfeer.
- Singel 101, is echt fine dining maar heeft een fijne sfeer, klein tentje (https://www.singel101.nl/).
- Restaurant Blauw (https://restaurantblauw.nl/), bestel de rijsttafel. Dit kan je op een hoop plekken krijgen maar dit is wel een erg goede.
- De Vergulden Eenhoorn (https://verguldeneenhoorn.nl/), lekker eten in een oude boerderij in Amsterdam.
- Sukhothai (https://sukhothaithanee.nl/), de beste Thai in Amsterdam.
- Oost Pizza Pasta (https://oostpizzapasta.nl/), simpel en goed Italiaans eten, de naam zegt het al.
- Mr Chen Cha House (https://misterchen.nl/) erg goed Aziatisch eten (fusion).
- Het oude 'Koffiehuis van de Volksbond' (https://amsterdamopdekaart.nl/1850-1940/Kadijksplein/4) bevat nu een pizzatent (https://www.sottopizza.nl/), viel niet tegen toen we het een keer probeerden.
- Wil je een keer Dim Sum proberen, ga naar Sea Palace (https://seapalace.nl/).

Dit ligt niet allemaal in het centrum en de prijzen zullen best uiteenlopen, maar het zal niet tegenvallen (hoop ik). Het zijn geen standaard toeristententen zoals je in de Lange Leidsedwarsstraat tegenkomt (daar heb ik trouwens nooit gegeten, dus wie weet is het ook prima). Voor een hoop tenten in Amsterdam is reserveren aan te raden!

[ Voor 4% gewijzigd door Archer_VC10 op 15-01-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
cadsite schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:02:
Het wordt zo goed als zeker de trein.
De kinderen vinden het rijden in de trein aangenamer en we hebben een vrij vlotte verbinding.
Het is wat duurder, maar goed, 't is verlof, dan mag gemak ook wat kosten.
Gratis je auto parkering bij Station Hollandse Rading en dan de trein pakken naar Amsterdam Centraal (overstap in Hilversum).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:48
Archer_VC10 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:39:
Als de focus ook op eten gaat liggen.... er is een hoop te vinden in Amsterdam. Een paar die wellicht niet meteen bovenaan de lijstjes staan maar wel leuk/lekker zijn:
- Restaurant de Vijff Vlieghen (https://www.vijffvlieghen.nl/), moet je doen voor de ervaring qua interieur, eten is verder prima, maar je betaalt ook voor de sfeer.
- Singel 101, is echt fine dining maar heeft een fijne sfeer, klein tentje (https://www.singel101.nl/).
- Restaurant Blauw (https://restaurantblauw.nl/), bestel de rijsttafel. Dit kan je op een hoop plekken krijgen maar dit is wel een erg goede.
- De Vergulden Eenhoorn (https://verguldeneenhoorn.nl/), lekker eten in een oude boerderij in Amsterdam.
- Sukhothai (https://sukhothaithanee.nl/), de beste Thai in Amsterdam.
- Oost Pizza Pasta (https://oostpizzapasta.nl/), simpel en goed Italiaans eten, de naam zegt het al.
- Mr Chen Cha House (https://misterchen.nl/) erg goed Aziatisch eten (fusion).
- Het oude 'Koffiehuis van de Volksbond' (https://amsterdamopdekaart.nl/1850-1940/Kadijksplein/4) bevat nu een pizzatent (https://www.sottopizza.nl/), viel niet tegen toen we het een keer probeerden.
- Wil je een keer Dim Sum proberen, ga naar Sea Palace (https://seapalace.nl/).

Dit ligt niet allemaal in het centrum en de prijzen zullen best uiteenlopen, maar het zal niet tegenvallen (hoop ik). Het zijn geen standaard toeristententen zoals je in de Lange Leidsedwarsstraat tegenkomt (daar heb ik trouwens nooit gegeten, dus wie weet is het ook prima). Voor een hoop tenten in Amsterdam is reserveren aan te raden!
Zeer goede Indo keuken: Cafe Kadijk, vlak bij NEMO en niet zo duur als Blauw :)

https://www.cafekadijk.nl/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cadsite
FiXeR.nl schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:43:
[...]

Gratis je auto parkering bij Station Hollandse Rading en dan de trein pakken naar Amsterdam Centraal (overstap in Hilversum).
Nogmaals...
De kinderen zitten niet graag lang in de auto.
Mag ik aub de trein nemen?
Pagina: 1