Aansluiten cosmeticalamp LED

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-11-2024
Beste Tweakers,

Ik heb een defecte cosmeticalamp, een

KEUCO cosmeticaspiegel 17612 01 9000.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfBXj0HPNEAhCK0QRTo7A4YadtA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y6eEhRNPZ54iTD8KEgASEUMX.jpg?f=fotoalbum_large

De rand is een LED lamp en die wordt gevoed vanuit een kastje met tip toetsen om de lichtsterkte te regelen.
Nu heeft er een amateur aan zitten sleutelen en solderen waardoor hij dus niet meer te regelen is.
kastje is dus overleden (hij komt van een vriend die hem jaren en jaren ergens had liggen en er nooit meer naar heeft omgekeken)

Hij wordt gevoed met 12 VDC.
De spiegel wordt aangesloten met een kabel met 3 aderen, zie foto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-SbaSRz7lHVlVK4bfQZS1XBpx0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lw0YZG41UsOH8MhmZHbR9giz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWUr8JKTtQAroWK-QTeQepSzBZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OdfAsxHqwZncplJGUGK6wqb3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i42x1qHL0Zlem759HfTUwrpaBNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/207PQp7IVeTFvFnbmr1r0flh.jpg?f=fotoalbum_large

Op de laatste foto zijn de 3 draden goed te zien.

Ik wil nu proberen of ik op een andere manier nog het licht kan gaan gebruiken door zelf iets samen te stellen.
bv. een potentiemeterje met een spanningsregelaar o.i.d.?

Ik ben wat electronica betreft niet echt een leek maar zeker geen kenner.
Ik kan best wat solderen en heb dat ook wel veel gedaan maar dat waren simpele schakelingen met relais en connectors en schakelaars.

Mijn eerste struikeblok is dat ik niet weet waarom er 3 draden zijn die de LED lamp voeden en hoeveel spanning en per draad moet worden aangeleverd.
Ik weet dat er een gelijkrichter bij zit die max 12 VDC levert.

Maar origineel kan de LED dus gedimd worden maar kan geen schema van deze lamp vinden.

Mijn 2e vraag is hoe ik nu het beste een printplaatje kan samenstellen met de onderdelen om de spanning traploos te kunnen regelen.
Dit laatste kan ik natuurlijk ook zelf meer tijd insteken om dat zelf uit te zoeken maar als iemand hier mij wat sneller vooruit kan helpeen dan is dat natuurlijk welkom.

Het belangrijkste voor mij nu is welke spanning de 3 daden moeten krijgen om de LED te kunnen aansluiten en te laten branden (dimmen).
Zoals gezegd kan ik geen enkele elektronisch schema vinden waar dit in verduidelijkt wordt.

Trial and error kan natuurlijk ook maar weet niet wat ik stuk kan maken als ik het probeer.
Ik kan de spiegel zelf ook niet demonteren omdat ik niet weet hoe deze in elkaar zit (ik wil hem niet beschadigen of de spiegel breken).
Ik kan dus niet zien hoe deze in elkaar zit (en hoe ik de speiegel dus open kan krijgen, zitten nergens zichtbare schroefjes).
Ik zou dan misschien ook beter kunnen zien welke draden van spanning moeten worden voorzien.

Heeft iemand van julllie een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:42

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik zie 2x een FR5305, dat is een N-FET. Dus je lamp lijkt onderverdeeld in 2 groepen.
Ik zie een zekering, is die heel?

Verder zie ik geen directe elektronica dat de boel regelt, gezien de FET's verwacht ik een PWM regeling, ik verwacht dus dat er aan de andere kant nog iets van een processor of een custom chip zit.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
De onderkant van deze printplaat zit niets, alles is geverfd dus alleen de banen liggen er, geen onderdelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uiSit1NUlm6UwTPMFH2otVajOIk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WaiFK109NGvMsJQNea3ZirAc.jpg?f=fotoalbum_large

Verder is er nog en 2e print (die aan de flatkabel zit) waar de aan/uit knop zit en wat tiptoetsen voor de lichtsterkte.

Of de zekering nog heel is weet ik niet maar deze print kan ik toch niet meer gebruiken omdat het andere deel is vernield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
En dit is het andere deel wat dus vernield is (zit dus aan de andere kant van de flatkabel):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14TEOHuj6cqW2vD5SKMdWmr0U_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YcD6oMBO8BVH9ytDzuZzNeog.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zit dus alleen het regelgedeelte op qua aan/uit en lichtsterkte

[ Voor 7% gewijzigd door UnitVision op 11-01-2024 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
Niemand heeft een idee over hoe de 3 draden worden aangestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Zoals ik al aangaf lijkt de lamp onderverdeeld in 2 groepen die ieder apart PWM worden aangestuurd.

Als ik de printsporen zo zie denk ik dat de witte draad de common is en de groene/bruine de 2 groepen waarbij hoogstwaarschijnlijk dat de witte de plus aansluiting is. Mogelijk is daar wel direct een spanning op te zetten.

Kijkend naar de stuurprint zie ik een afgebroken condensator en een soldeerklodder op de connector wat mogelijk een sluiting tussen de 2 pinnen is. Bij de afgebroken condensator zie ik gebroken banen maar gezien dit de voedingskant is is dat denk nog wel redelijk eenvoudig te herstellen.

Het mag duidelijk zijn dat dit een echte prutser is geweest. Ik vraag mij af waarom hij daar heeft lopen prutsen, was er iets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:11
Zou je wat meer overzichtsfoto's willen plaatsen? Ik kan niet goed plaatsen waar de close-ups nu precies gemaakt zijn op het apparaat.

Wat kon je allemaal regelen met die tiptoetsen? Alleen maar helderheid of meer instellingen?

Op die vernietigde print zit een zwarte IC met 'Atmel' erop. Dat is een microcontroller en daarin zal dus allerhande logica worden verwerkt. Ik denk dat @memphis gelijk heeft dat er waarschijnlijk een PWM-signaal door de microcontroller wordt verzorgd waarmee het licht wordt gedimd door de N-FET heel snel aan en uit te zetten achter elkaar. Op het andere zwarte dingetje bij de microcontroller staat 78L05, dat is een spanningsregelaar om waarschijnlijk de microcontroller van 5V te voorzien (werkspanning van de microcontroller). Dat ziet er allemaal best logisch uit.

Die witte draad waar die witte, groene en bruine draad in zitten, die zit aan de andere kant op die 3,5" jack stekker aangesloten? En die prik je achterin de lamp?

[ Voor 25% gewijzigd door naarden 4ever op 15-01-2024 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
memphis schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:57:
Zoals ik al aangaf lijkt de lamp onderverdeeld in 2 groepen die ieder apart PWM worden aangestuurd.

Als ik de printsporen zo zie denk ik dat de witte draad de common is en de groene/bruine de 2 groepen waarbij hoogstwaarschijnlijk dat de witte de plus aansluiting is. Mogelijk is daar wel direct een spanning op te zetten.

Kijkend naar de stuurprint zie ik een afgebroken condensator en een soldeerklodder op de connector wat mogelijk een sluiting tussen de 2 pinnen is. Bij de afgebroken condensator zie ik gebroken banen maar gezien dit de voedingskant is is dat denk nog wel redelijk eenvoudig te herstellen.

Het mag duidelijk zijn dat dit een echte prutser is geweest. Ik vraag mij af waarom hij daar heeft lopen prutsen, was er iets mee?
Dat het een grote prutser is die eraan heeft zitten klooien is wel duidelijk alleen is niet bekend wie dat gedaan heeft maar en de lamp/spiegel is ook al erg oud en diegene die er meer van kan weten is uit beeld.

Ik heb op de 3 draden eerst nog gemeten if ik iets van spanning kon zien als ik het aansloot op de gelijkrichter die erbij zit. Ik krijg dan tussen (bij de multimeter wordt de plus meting op de eerste draad die genoemd wordt gezet):

bruin / wit => 0.4 VDC
bruin / groen => 0.4 VDC
groen / wit => 0 VDC
groen / bruin => - 0.4 VDC
wit / groen => 0 VDC
wit / bruin => - 0.4 VDC

Hieruit heb ik de conclusie getrokken dat de bruine de + is.
Tevens werkt de printplaat niet meer dus niet voldoende spanning om de LED te laten branden.

Ik heb dus daarom geprobeerd spanning op de losse draden te zetten.

Ik heb de 3 draden die naar de spiegel gaan eraf gehaald zodat de printplaat geen invloed meer heeft en dan op de bruin / wit een voeding gezet die ik tot aan 12 VDC heb opgedraaid.
Bij ongeveer 7 VDC gaat de led branden rondom de spiegel.
Wanneer ik dit doe tussen de bruin / groene dan gebeurd hetzelfde.
Wanneer ik de groen / wit aan elkaar knoop en dan tussen bruin / wit-groen stroom zet gebeurd hetzelfde.

Bij 12 VDC brandt de LED nog niet fel wit maar lijkt hij nog steeds gedimd te zijn.
Bij 7 VDC tot 12 VDC gaat de LED wel feller branden maar nog niet voluit.

Het lijkt erop dat ik dus de LED wel aan het branden krijg maar heb nog niet het gevoel dat ik het op een goede manier doe omdat de LED niet voluit brandt.

Enig idee hoe ik iets van een spannings regeling kan opzetten om tot 12 VDC op de LED te zetten die dan dus regelbaar is (iets van 7 VDC toto 12 VDC).
Moet er nog iets tussen gezt worden of kan ik nog iets anders proberen om de LED wel voluit (fel wit licht dus) kan laten branden?

Ik snap ook niet zo goed waarom het waarschijnlijk opgebouwd is uit 2 delen als het niet uitmaakt waar ik de stroom op zet en toch de gehele rand gaat branden (ik dacht dat er dan de helft ging branden?)

Ik moet nog aangeven dat toen de printplaat er nog aan zat ik het wel voor elkaar heb gekregen om de LED voluit te laten branden maar heb het ook voor elkaar gekregen dat ik iets hoorde knetteren toen ik de stroom op andere draden zette (dus kortsluiting denk ik). Wel kortstondig want wilde niet alles opblazen.
Daarna kon ik nog steeds de LED laten branden zoals ik het eerst had geprobeerd.

Wat ik hierboven heb beschreven waarbij de printplaat dus is losgekoppeld is nadien gebeurd dus de LED is niet kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
naarden 4ever schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:23:
Zou je wat meer overzichtsfoto's willen plaatsen? Ik kan niet goed plaatsen waar de close-ups nu precies gemaakt zijn op het apparaat.

Wat kon je allemaal regelen met die tiptoetsen? Alleen maar helderheid of meer instellingen?

Op die vernietigde print zit een zwarte IC met 'Atmel' erop. Dat is een microcontroller en daarin zal dus allerhande logica worden verwerkt. Ik denk dat @memphis gelijk heeft dat er waarschijnlijk een PWM-signaal door de microcontroller wordt verzorgd waarmee het licht wordt gedimd door de N-FET heel snel aan en uit te zetten achter elkaar. Op het andere zwarte dingetje bij de microcontroller staat 78L05, dat is een spanningsregelaar om waarschijnlijk de microcontroller van 5V te voorzien (werkspanning van de microcontroller). Dat ziet er allemaal best logisch uit.

Die witte draad waar die witte, groene en bruine draad in zitten, die zit aan de andere kant op die 3,5" jack stekker aangesloten? En die prik je achterin de lamp?
Hier een betere overzicht van het geheel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGZU5qN4C9GSsI9p2T8N8STebo4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WyTJkMPWhwHGZWCkNDzygv68.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYUw3z7nZS_QnC-lgOTC2-iMSmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HcMu6CwB5t6Pmx0Kz1ftaYUk.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste foto geeft aan de gelijkrichter die naar de print gaat en het "deksel" waar de tiptoetsen op zitten (2e plaatje is dus de onderkant van het rechtergedeelte).
Hier kan alleen de LED mee aan/uit owrden gezet en de lichtsterkte worden geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Naar mijn idee gaan de bruine en de groene draad ieder naar een FET, en dan aan de middenpoot of ook wel zijn koelvlak (aan de andere kant tov de poten). Als ik daarmee mijn gelijk heb zal de witte zeker de plus zijn.

Naast de 78L05 zou een elco moeten zitten als ik zo de eilandjes zie, die eilandjes zijn afgebroken en daar zijn de printsporen onderbroken. Ik denk dat als je de printsporen herstelt, de soldeerklodders opschoont en eventueel een nieuw elco'tje plaatst (een normaal conventioneel met pootjes model) dat er een kans is dat die weer gaat werken.

Prijzig lampje https://www.sanitino.nl/k...m2n-6AhvSO1RoCjX0QAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
memphis schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:11:
Naar mijn idee gaan de bruine en de groene draad ieder naar een FET, en dan aan de middenpoot of ook wel zijn koelvlak (aan de andere kant tov de poten). Als ik daarmee mijn gelijk heb zal de witte zeker de plus zijn.

Naast de 78L05 zou een elco moeten zitten als ik zo de eilandjes zie, die eilandjes zijn afgebroken en daar zijn de printsporen onderbroken. Ik denk dat als je de printsporen herstelt, de soldeerklodders opschoont en eventueel een nieuw elco'tje plaatst (een normaal conventioneel met pootjes model) dat er een kans is dat die weer gaat werken.

Prijzig lampje https://www.sanitino.nl/k...m2n-6AhvSO1RoCjX0QAvD_BwE
Zeker een prijzig lampje, niet iets wat ik zo zou kopen.

Het zou zeker kunnen dat je gelijk hebt en dan de wite dus de plus is want zoals gezegd ben ik geen expert en probeer af te gaan op wat ik zie en meet maar van een FET etc. heb ik geen verstand van.

Ik heb nog veel elco's liggen, wist ook niet wat er gezeten had (ik kon alleen zien dat er een prutser wat had weggehaald).
Maar wat voor elco moet ik plaatsen om te proberen?
Iets van 16V 100 uF??
Geen idee hoe groot zoiets moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

De elco zal een stukje voeding stabiliseren, 100uF zal prima zijn, 16v weet ik even niet, met wat wordt die gevoed? 12vDC moet kunnen, 12vAC kan problematisch worden want dat is gelijkgericht iets van 16v, (op het randje) maar je kun eerst zonder proberen, zeker als de voeding DC is.

Een FET is gewoon een soort transistor. De eigenschappen en de werking verschillen iets maar als je er heel simpel naar kijkt zijn ze zo goed als hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
memphis schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:22:
De elco zal een stukje voeding stabiliseren, 100uF zal prima zijn, 16v weet ik even niet, met wat wordt die gevoed? 12vDC moet kunnen, 12vAC kan problematisch worden want dat is gelijkgericht iets van 16v, (op het randje) maar je kun eerst zonder proberen, zeker als de voeding DC is.

Een FET is gewoon een soort transistor. De eigenschappen en de werking verschillen iets maar als je er heel simpel naar kijkt zijn ze zo goed als hetzelfde.
Hij wordt gevoed met 12 VDC en max. 12 W.
De gelijkrichter is 230vAC naar 12 VDC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Wat jij de gelijkrichter noemt heet gewoon een voeding.
Maar die condensator die je aangaf zou kunnen maar zal in de 1e instantie niet direct hoeven, wel opletten wat de plus en de min is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
memphis schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:41:
Wat jij de gelijkrichter noemt heet gewoon een voeding.
Maar die condensator die je aangaf zou kunnen maar zal in de 1e instantie niet direct hoeven, wel opletten wat de plus en de min is.
Op de elco wordt de plus en de min wel aangegeven maar op de printplaat weet ik het niet want die is behoorlijk beschadigd.
Wat kan er gebeuren als deze verkeerd omzit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 23:39
Dan ploft hij, geeft een boel rommel. Maar dat kun je gewoon nameten en uitpiepen met je multimeter :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Yep, even nameten. Of met de weerstand/diode meter meten naar de voedingsaansluiting, of naar de pinnen van de 78l05. Of gewoon spanning aansluiten en meten op de plek.

Hier de pinout van de 7805
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SoLyNmIw379RACx3H2vHLEogUk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dFemB86DJIw5XyELExxjNOAi.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
Ik heb 2 banen kunnen vrijmaken en ik meet daar + 0,2 VDC (plus aan zijde connector).
Ik heb zat elco's maar zul je zien, net niet die 16 V 100 uF.

Voordat ik een nieuwe elco ga kopen wil ik eerst testen of het wel werkt.
Wat kan ik het beste ter test gebruiken?

Ik heb elco's van 6,3 V, 10 V, 35 V en hoger varierend van 10 uF tot 470 uF.
Ik weet zo niet wat de voltage inhoud bij de elco dus of dat een maximum is of dat het echt dicht bij de echte voltage moet liggen.

Of kan ik iets anders toepassen om het te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:11
UnitVision schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:17:
Ik heb 2 banen kunnen vrijmaken en ik meet daar + 0,2 VDC (plus aan zijde connector).
Ik heb zat elco's maar zul je zien, net niet die 16 V 100 uF.

Voordat ik een nieuwe elco ga kopen wil ik eerst testen of het wel werkt.
Wat kan ik het beste ter test gebruiken?

Ik heb elco's van 6,3 V, 10 V, 35 V en hoger varierend van 10 uF tot 470 uF.
Ik weet zo niet wat de voltage inhoud bij de elco dus of dat een maximum is of dat het echt dicht bij de echte voltage moet liggen.

Of kan ik iets anders toepassen om het te testen?
Je kunt prima een 35V/100uF gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Zoals ik al aangaf kan je ook zonder testen, er komt immers al DC op de print. Als die het doet kan je altijd nog een elco toevoegen.

De spanning van de elco is wat hij maximaal aan kan. Gezien der 12v DC op gezet wordt kan je vanaf 16v prima gebruiken.

[ Voor 31% gewijzigd door memphis op 18-01-2024 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
Met en zonder elco doet hij niks.
Ik geef het dus op om het met de bestaande printplaat op te lossen.
Ik heb via een losse voeding die ik kan regelen een spanning van 12 VDC gezet op de draden zonder de printplaat.

Wanneer ik nu op de [bruin / groen] of op de [bruin / wit] draad een spanning zet van 12 VDC dan gaat hij fel gelig branden en dit kan ik dimmen zodra ik de voltage terugregel.

Wanneer ik nu op de [groen / wit] of op de [groen / bruin] draad een spanning zet van 12 VDC dan gaat hij fel wit branden en dit kan ik dimmen zodra ik de voltage terugregel (alhoewel het witte licht ook iets van blauwigs laat zien maar dat kan ook verbeelding zijn.

Wat ik dus nu wil doen is de printplaat eruit slopen en via een potentiometer o.i.d. hier een regelbare "iets" van maken.
Weet nog niet hoe dat moet en welke onderdelen ik hiervoor nodig ben.

Als jullie mij in de goede richting kunnen duwen zou dat fijn zijn (of bv. een website waar ik meer info erover kan vinden hoe dit moet).

Ik wil dus van de bestaande voeding die erbij zit de 12 VDC terug kunnen schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
Ik heb al iets gevonden met een Mosfet en potentiometer.
Hopelijk gaat het lukken.

Bedankt voor jullie inbreng en advies
Pagina: 1