Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-11 16:54
Goede avond heren,

Ik vraag mij af wat het ideale schema zou zijn voor mijn appartement verwarmd door split airco, en ik hoop op hulp.

Wat wil ik:

Meest handige schema om energie te sparen, en mijn portefeuille.

Wat ik heb:

Buiten:

Mitsubish Heavy Industries SCM-45ZS-W (goede airflow, gereinigd afgelopen zomer)

Binnen:

Mitsubish Heavy Industries SRK-25ZSW (kantoor)
Mitsubish Heavy Industries SRK-35ZSW (Woonkamer)

Aangestuurd door 2x Tado airco units.

Situatie:

70m2 2 kamer appartement, begane grond hoek dus buren boven, en aan 1 zijde ('75, HR++ glas overal , kunstof kozijnen, isolatie spouw, isolatie vloer onder parket, geen isolatie kruipruimte).

Ik werk 40+ uur per week, en wij stoken graag tot 20 graden (Eigenlijk zij, maar we zijn lang genoeg samen dat ik begrijp dat ik onder wij valt). Mijn vriendin werkt onregelmatige tijden, en dagen. Kan weekend, snachts, etc zijn. Ze weet hoe ze de tado moet bedienen dus ze kan altijd tijdelijk verhogen.

Wat is de ideale away temperatuur?
s'nachts doorstoken of laten afkoelen (meestal koelt het maar af tot 16, maar nu met de vorst al tot 14)?
Kan een airco gewoon 24/7 aanstaan zonder problemen?

Bij voorbaat dank!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:35

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BK >> DEI

Tweakers Discord

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-11 16:13
Ik laat de temperatuur niet teveel zakken omdat anders alles kou afstraalt. Kun je wel in 10 minuten op de maximale stand verwarmen maar daarna voelt toch snel minder comfortabel als je terugschakelt naar normale snelheid verwarmen. Je systeem kan makkelijk 24/7 draaien, probeer het gewoon wat verbruik en comfort doet.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is je Tado bediening. Ik kende dat nog niet. Werkt dat beter met de ingestelde temperatuur dan via de eigen ingebouwde temperatuurmeting in de airco unit? Daar stel ik gerust 25 graden op in om met 20 te eindigen en dan geeft de Daikin controller app ook nog aan dat de woonkamer 27 graden is, yeah right.

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-11 16:54
dimi_v schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:33:
Ik laat de temperatuur niet teveel zakken omdat anders alles kou afstraalt. Kun je wel in 10 minuten op de maximale stand verwarmen maar daarna voelt toch snel minder comfortabel als je terugschakelt naar normale snelheid verwarmen. Je systeem kan makkelijk 24/7 draaien, probeer het gewoon wat verbruik en comfort doet.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is je Tado bediening. Ik kende dat nog niet. Werkt dat beter met de ingestelde temperatuur dan via de eigen ingebouwde temperatuurmeting in de airco unit? Daar stel ik gerust 25 graden op in om met 20 te eindigen en dan geeft de Daikin controller app ook nog aan dat de woonkamer 27 graden is, yeah right.
Dank voor je reactie!

Eigenlijk is de Tado niks meer dan een "domme infrarood afstandsbediening" maar ik zweer er echt bij. Ik had eerst de WiFi dongle van Mitsubishi maar alles was zo beperkt in die App.

De ingebouwde thermostaat van Tado is zeker accurater dan die van de Mitsubishi zelf, zolang je deze op een logische plek hangt. Mijn eerste fout was dat ik hem in de woonkamer vlak naast het raam had (koudebrug), en in het kantoor (vlak boven mijn PC). Ja, dan kan je er donder op zeggen dat hij valse temperaturen weergeeft.

Ik draai onregelmatige diensten, en ik zet de Tado aan een kwartier voor ik thuiskom aan, of even snel als ik weer land op Schiphol na een maand te zijn weggeweest. Ook de open window detection is fijn, en hij meet tevens de luchtvochtigheid (Nooit geweten dat mijn huis zo vochtig was).

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-11 16:13
Ik had gehoopt dat de Tado wel wat intelligenter zou zijn dan een bijgeleverde IR afstandsbediening. Als je deze instelt op bv 20 graden en het is al 19 dat deze dan een commando stuurt wat past bij het zo zuinig/efficiënt mogelijk daar naar toe werken en als het gat groter is dat Tado dan stormkracht vraagt van de unit zodat snel 20 graden wordt. En dat de temperatuur dan ook daadwerkelijk 20 graden is, want de “meting” van het binnenunit slaat echt nergens op.

Daikin app heeft genoeg mogelijkheden dus ik zie daar geen bezwaar wat Tado dan beter kan doen. Andere mensen ervaring?