Je zou de knop er een keer af kunnen halen om te kijken of het pinnetje er achter nog in beweging komt.
Kan best zijn dat hij gewoon in de oude stand vast blijft zitten.
Als dat inderdaad is wat ik kan verwachten ga ik dat binnenkort even proberen.
Ik had eigenlijk het idee dat je bij demontage van zoiets je systeem leeg moest laten lopen, daar zit ik met deze kou niet op te wachten.
Dit is precies wat ik bedoelde, doe wel echt voorzichtig met het gereedschap... een krom pinnetje werkt ook niet lekkerPiemol schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 23:04:
Als dat inderdaad is wat ik kan verwachten ga ik dat binnenkort even proberen.
Ik had eigenlijk het idee dat je bij demontage van zoiets je systeem leeg moest laten lopen, daar zit ik met deze kou niet op te wachten.
De temperatuur op die meng-verdeler thermostaten zijn nooit echt nauwkeurig. Ik zie 29 graden aanvoer en 25 graden retour, opzich niet verkeerd.
Maar je kan checken dat de pin erachter inderdaad beweegt en niet vastzit.
Ik kan op de fotos niet zien of dit een inregelbare verdeler is (foto van linker kant is hiervoor nodig).
Soms zit er een gaatje waar je met een inbus de menging kan regelen en zo meer warm water de vloer in krijgen. Maar niet alle verdelers hebben dit.
- CV kring: te warm aanvoerwater op laag debiet, komt koud er weer uit. Relatief weinig energie-inhoud, kan snel opwarmen.
- Vloerkring: water op geschikte temperatuur op hoog debiet. Enorme buffermassa van de vloer, honderden kilo's zandcement, dus traag opwarmen.
Je probeert nu door even die thermostaatkraan omhoog te draaien, in een kwartiertje een gigantisch blok beton 15° warmer te krijgen. dat kan gewoon niet.
* Je wil de vloertemperatuur absoluut onder de 38°C houden, anders krijg je gezondheidsproblemen (spataders enzo). Vroeger, toen de wind even hard binnen waaide als buiten, en isolatie nog een vies woord was, dan hadden ze hoge temperatuur nodig. Een beetje geïsoleerd huis heeft veel minder warme vloer nodig om zeer confortabel te zijn.
* Bij een goed aangelegde installatie is de retour uit de vloer 2°C warmer dan de kamertemperatuur, als je opgewarmd bent. Dus bij 20° op de kamerthermostaat verwacht je 22° uit de vloer, dat wordt gemengd met warm CV water, bijvoorbeeld op 60°. Het debiet dat in de vloer rondpompt is veel hoger dan dat van de CV, er komt dan bijvoorbeeld voor elke liter op 60°, 10 liter op 22° bij vermengd ==> 40° of hoger haal je alleen als er iets mis is (de pomp is uitgevallen bijvoorbeeld).
Dus de wedervraag @Piemol: De oplossing is niet aan die thermostaatkraan draaien, dat weten we al, dus geef even duidelijk wat het probleem is wat je hebt. Wordt het niet snel genoeg warm?
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
@tcw82 ik heb verder geen knoppen zitten, aan de zijkant zit enkel het voelertje.
@naftebakje als ik de pomp op een andere stand zet verandert binnen een minuut de aanvoertemperatuur, er is één staand, toevallig ook stand 'I', waarbij de temperatuur telkens iets stijgt.
Maar zelfs met de thermostaatknop verwijdert, of op 50graden, kom die niet voorbij de 35graden. zelfs niet na 2 uur vol stoken.
De kamertemperatuur is 18 graden en de retour is 26 en aanvoer 33 graden, na enkele uren stoken met thermostaat knop vol open (vanmorgen zo ingesteld na controle pin achter thermostaat knop).
Ik vraag dit omdat het hele systeem het bij heel koud weer, zoals afgelopen week, het soms moeilijk lijkt te hebben om de temperatuur vast te houden. Boven heb ik radiatoren en daar is het dan kokend heet, en beneden amper 18 graden. Vandaar dat ik dach, misschien iets hogere temperatuur dan 35 graden er in, want daar stond de knop oorspronkelijk op voordat ik dit topic opende. Maar goed, dat deed dus eigenlijk niets met het uitslaan van het metertje, die ging alleen maar omlaag.
Dat wijst er op dat de warmte van de CV teveel naar de radiatoren boven gaat, en te weinig naar je vloerverwarming beneden.
Als de radiatoren boven een thermostaatknop hebben (met getalletjes), zet die op 2 (slaapkamer), 3 (bureau/leefruimte) of 4 (hete badkamer); daardoor loopt de kraan dicht en stopt de radiator met opwarmen als het warm is (en wordt het even snel warm als het koud is, standje 5 is nooit nodig in een goeie installatie).
Hebben de radiatoren boven geen thermostaatknop (plan in om die te plaatsen en voorlopig) kan je met voetventiel de radiatoren ietsje knijpen.
Ook je verdeler heeft een voetventiel, onder die metalen dop, check eens of die wat verder open kan. Het lijkt er op dat je erg dunne aanvoerleidingen hebt, dan heb je relatief hoge aanvoertemperatuur nodig en kan het soms helpen om de verdeler wat zuigend te maken (als ie zo'n inregelklep heeft zoals @tcw82 toont in zijn foto's) door die wat meer dicht te draaien (niet helemaal dicht!).
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Zeker niet helemaal dicht als je met heet aanvoer water werkt! Tenzij je natuurlijk een compleet nieuwe vloer wilt.. .dan kan je hem gewoon helemaal dicht knallen (als je hem hebt, maar begreep dat @Piemol niet zo een klepje heeft. )naftebakje schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:08:
OK, je probleem is dat je het beneden niet warm krijgt,, en zeer nuttige info daarbij is dat het boven loeiheet is.
Dat wijst er op dat de warmte van de CV teveel naar de radiatoren boven gaat, en te weinig naar je vloerverwarming beneden.
Als de radiatoren boven een thermostaatknop hebben (met getalletjes), zet die op 2 (slaapkamer), 3 (bureau/leefruimte) of 4 (hete badkamer); daardoor loopt de kraan dicht en stopt de radiator met opwarmen als het warm is (en wordt het even snel warm als het koud is, standje 5 is nooit nodig in een goeie installatie).
Hebben de radiatoren boven geen thermostaatknop (plan in om die te plaatsen en voorlopig) kan je met voetventiel de radiatoren ietsje knijpen.
Ook je verdeler heeft een voetventiel, onder die metalen dop, check eens of die wat verder open kan. Het lijkt er op dat je erg dunne aanvoerleidingen hebt, dan heb je relatief hoge aanvoertemperatuur nodig en kan het soms helpen om de verdeler wat zuigend te maken (als ie zo'n inregelklep heeft zoals @tcw82 toont in zijn foto's) door die wat meer dicht te draaien (niet helemaal dicht!).
De radiatoren boven hebben enkel draaiknoppen, veen themostatische en geen voetventielen.
De vvw heeft ook geen andere knoppen dan de thermostaatknop.
Vanaf de CV gezien zijn er 2 T stukken vlak na elkaar waarop de radiatoren voor de voor- en achtergevel zitten en de vloerverwarming. Dus bijna parallel aangesloten.
[ Voor 4% gewijzigd door Piemol op 12-01-2024 17:49 ]
Je zou kunnen proberen alle behalve één groep van de vloerverwarming dicht te draaien, kijken of hij dan wel opwarmt.
O, en inderdaad de radiatoren boven een stuk knijpen.
Dat de aanvoerleiding wel heet is zegt niet dat hij genoeg capaciteit heeft om met het bij mengende water de gewenste temperatuur te halen.
[ Voor 6% gewijzigd door hfolkers op 12-01-2024 20:56 ]
Dopje eraf draaien en met een imbus iets open draaien.
:strip_exif()/f/image/dfn6encq7DPSi3MIQoJ3bmng.jpg?f=fotoalbum_large)
Dopje kan je er af draaien om af te sluiten of te openen.
Is ook niet bedoeld om in te regelen.
Dopje eraf draaien en controleren of deze helemaal open staat
Please state the nature of the technical emergency
Als er 1 liter per uur door de aanvoerleiding gaat, dan is die aanvoer loeiheet; als er 1000 liter per uur door die aanvoerleiding gaat is die aanvoerleiding ook loeiheet...Piemol schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:48:
@naftebakje de aanvoerleiding vlak voor de thermostaat knop van de verdeler is gewoon loeiheet dus het is niet zo dat de warmte opgesnoept wordt door andere radiatoren....
Maar je begrijpt vast dat 1 liter water van 60° je huis minder warm maakt dan 1000 liter water van 60°.
Ding is, je CV maakt warm water en pompt X liter per uur weg. Een deel van die X gaat naar de vloer, een ander deel gaat naar de radiatoren. Als de vloerverwarming niet voldoende opwarmt, moet er een groter deel van X naar je verdeler gaan, dus een kleiner deel van X door je radiatoren.
Een summiere indicatie is de temperatuur van de retour bij de CV, hoe dichter die ligt bij de retour van je verdeler hoe meer water daardoor stroomt.
Maar de conclusie blijft wel: radiatoren moeten meer dicht. Met gewone knoppen op de radiatoren blijf je prutsen (het is altijd te warm of te koud, nooit goed). Plaats (voorinstelbare) thermostaatkoppen, dan kan je de radiator op een ruimtetemperatuur instellen: confortabel, je kan er slimme knoppen op zetten, je kan de flow instellen door voorinstelling aan te passen, en zet je de flow van de radiator te hoog zal de kamer sneller warm zijn en zal de thermostaatknop ingrijpen en de radiator weer dichtzetten zodat het beneden toch warm kan worden.