Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-04 13:12

JTfoto

Work hard

Topicstarter
Dag allen,

Ik ben inmiddels bijna een jaar tevreden werkzaam bij een bedrijf onder een tijdelijk contract. Dit contract loopt binnen enkele weken af. Nu heb ik van mijn werkgever mondeling al gehoord dat ik mij geen zorgen hoef te maken en dat er een vast contract aan gaat komen.

Ik vraag mij af wat handige stappen zijn om te zetten en zoek hierin wat advies. Zo heb ik te horen gekregen dat de "draft" versie van het contract er al is, maar ik heb zelf nog niks schriftelijk gezien (in enkele vorm). Echter wil ik wel graag kunnen onderhandelen over de inhoud gezien er ook een flinke uitbreiding heeft plaatsgevonden in takenpakket en verantwoordelijkheden, dus ik wil in die zin stilzwijgende verlenging voorkomen (omdat ik geen schriftelijke aanzegging heb).

Met enkele weken te gaan, wat zou jullie advies zijn in benadering naar mijn werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:05
Plan een meeting? Iets van ‘einde jaars review, bespreken contract’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto

JTfoto

Work hard

Topicstarter
Aschtra schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:26:
Plan een meeting? Iets van ‘einde jaars review, bespreken contract’
Ik heb al een dergelijke meeting gehad, waarin een nieuw contract toegezegd is (vast) en dat we de voorwaarden etc. nog op een later moment bespreken, net als de jaarlijkse beoordeling (al weet ik dat men tevreden is).

Is vragen om schriftelijke bevestiging bijv. the way to go indien het contract niet voor de afloop van m'n huidige contract in de mail komt om stilzwijgende verlenging zonder onderhandeling te voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:55
Maar, het gaat er om dat hij verwacht dat je salaris flink omhoog gaat vanwege je aangepaste taken? Dan kan je toch gewoon een gesprek aanvragen over de verlenging en arbeidsvoorwaarden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Schriftelijke bevestiging vragen zou ik sowieso doen. Een mondelinge toezegging is formeel rechtsgeldig, maar in de prakijk helemaal niets waard.

Als je daarnaast OOK wil onderhandelen over het salaris, is het zeker zinvol zelf een gesprek met je manager aan te vragen (bij voorkeur voor einde contract) en expliciet aan te geven dat je het in dat gesprek over salaris, werkzaamheden, arbeidsvoorwaarden, etc wil hebben.

Zorg wel dat je goed beslagen ten ijs komt. Doe je huiswerk. Als je meer wil verdienen, zul je met argumenten moeten komen die verder gaan dan "omdat ik een jaar in dienst ben", maar werkelijk kijken naar functieinhoud, eventueel het salaris van je collega's (als ze daar met je over willen praten), wat marktconform is, etc.

Wat ook nuttig kan zijn is niet enkel inzetten op salaris, maar ook op ontwikkeling en samen nadenken over een groeipad. Dus bijvoorbeeld afspraken maken over scholing en groeipaden (onder voorwaarden) in de toekomst.

Einde contract is iig wel *het* moment om hier over te praten en ik zou daar niet te lang mee wachten. Stel dat het negatief uit pakt of ze verlengen je contract toch niet (dat gebeurt, helaas), is het fijn nog even de tijd te hebben iets anders te vinden.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto

JTfoto

Work hard

Topicstarter
unezra schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:26:
Schriftelijke bevestiging vragen zou ik sowieso doen. Een mondelinge toezegging is formeel rechtsgeldig, maar in de prakijk helemaal niets waard.

Als je daarnaast OOK wil onderhandelen over het salaris, is het zeker zinvol zelf een gesprek met je manager aan te vragen (bij voorkeur voor einde contract) en expliciet aan te geven dat je het in dat gesprek over salaris, werkzaamheden, arbeidsvoorwaarden, etc wil hebben.

Zorg wel dat je goed beslagen ten ijs komt. Doe je huiswerk. Als je meer wil verdienen, zul je met argumenten moeten komen die verder gaan dan "omdat ik een jaar in dienst ben", maar werkelijk kijken naar functieinhoud, eventueel het salaris van je collega's (als ze daar met je over willen praten), wat marktconform is, etc.

Wat ook nuttig kan zijn is niet enkel inzetten op salaris, maar ook op ontwikkeling en samen nadenken over een groeipad. Dus bijvoorbeeld afspraken maken over scholing en groeipaden (onder voorwaarden) in de toekomst.

Einde contract is iig wel *het* moment om hier over te praten en ik zou daar niet te lang mee wachten. Stel dat het negatief uit pakt of ze verlengen je contract toch niet (dat gebeurt, helaas), is het fijn nog even de tijd te hebben iets anders te vinden.
Exact mijn idee van de schriftelijke bevestiging, zeker omdat het al eerder opgekomen is. En de voorbereiding heb ik al helemaal af, weet goed wat de situatie is en waar ik ongeveer wil/kan zitten.
Wat betreft het groeipad is inderdaad een van de onderwerpen die ik hoe dan ook wilde bespreken. Het loopt allemaal prima, maar het is goed om een groter plan hierachter te hebben. Dank verder, ik heb er zeker wat aan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:33
Hoewel het vernieuwen van een contract natuurlijk het moment is om hierover te onderhandelen sta je wel sterker als het contract al getekend is.
Je hebt dan nog steeds maar 1 maand opzegtermijn en tegelijkertijd kan je er ook blijven werken zolang je nog aan het solliciteren bent voor iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Philip Ross schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:38:
Hoewel het vernieuwen van een contract natuurlijk het moment is om hierover te onderhandelen sta je wel sterker als het contract al getekend is.
....
ik zou TS juist wel adviseren nu al nadrukkelijk aan te geven (=start onderhandelingen) een forse stap a xx EUR te verwachten.
Laat je het initiatief bij HR liggen dan komt er zeker een heel kleine verhoging immers "vast contract is al beloning genoeg" volgens elke HR-afdeling. Vervolgens tikt de klok want het verlengmoment komt heel dichtbij.

Ben je eenmaal in dienst, dan kan er helemaal weinig.

[ Voor 6% gewijzigd door bombadil op 12-01-2024 17:06 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:33
bombadil schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:55:
[...]

ik zou TS juist wel adviseren nu al nadrukkelijk aan te geven (=start onderhandelingen) een forse stap a xx EUR te verwachten.
Laat je het initiatief bij HR liggen dan komt er zeker een heel kleine verhoging immers "vast contract is al beloning genoeg" volgens elke HR-afdeling. Vervolgens tikt de klok want het verlengmoment komt heel dichtbij.

Ben je eenmaal in dienst, dan kan er helemaal weinig.
Je kan prima aangeven dat je een verhoging wil. Maar de deadline van verlengen werkt juist tegen TS. Als het contract getekend is kan TS alsnog elke moment weg maar wordt het voor werkgever moeilijk om van hem af te komen.

Gewoon aangeven dat het contract overzetten naar onbepaalde tijd los kan van de onderhandelingen over salaris en je kan prima door. Stel dat je er dan alsnog niet uit komt zit je niet direct zonder baan maar kan je gewoon nog onder je oude voorwaarden doorwerken totdat je iets nieuws hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 16:58
Een mondelinge toezegging tot verlenging is leuk, maar telt niet als aanzegging en gezien er niet is gesproken over de voorwaarden, is het ook incompleet. Artikel 6.7:668 lid 1 BW:
De werkgever informeert de werknemer schriftelijk uiterlijk een maand voordat een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van rechtswege eindigt:

a. over het al dan niet voortzetten van de arbeidsovereenkomst; en
b. bij voortzetting, over de voorwaarden waaronder hij de arbeidsovereenkomst wil voortzetten.
Vóór het verlengen onderhandelen heeft als voordeel dat je, als je er niet uit komt, op de laatste dag je spulletjes in kunt leveren zonder opzegtermijn. Ná verlenging onderhandelingen heeft als nadeel dat de werkgever kan zeggen dat je pas over een jaar weer een periodieke verhoging krijgt (en je pas weg kunt met inachtneming van de opzegtermijn).

[ Voor 25% gewijzigd door wheel op 15-01-2024 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:41

ViezeVis

Sample Text

wheel schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:35:
Vóór het verlengen onderhandelen heeft als voordeel dat je, als je er niet uit komt, op de laatste dag je spulletjes in kunt leveren zonder opzegtermijn. Ná verlenging onderhandelingen heeft als nadeel dat de werkgever kan zeggen dat je pas over een jaar weer een periodieke verhoging krijgt (en je pas weg kunt met inachtneming van de opzegtermijn).
Een periodieke verhoging, bijvoorbeeld aan de hand van CAO salaristabellen, is een soort ondergrens wat je sowieso krijgt per werkjaar. Daar kun je ieder moment van de dag over onderhandelen.
Wel een tactische zet door die onderhandelingen vóór het vaste contract te doen als salaris ook een onderhandelpositie gaat zijn. Wat dat betreft wel een zeer slimme opmerking voor @JTfoto. Sommige werkgevers verkiezen ook een opzegtermijn van 2 of 3 maanden i.p.v. 1 maand. Bijvoorbeeld vanwege personeelstekorten o.i.d. In dat kader ook wel goed om te weten wanneer je dan weer van je vast contract afkunt als je er niet uitkomt onderling.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 16:58
ViezeVis schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:07:
[...]

Een periodieke verhoging, bijvoorbeeld aan de hand van CAO salaristabellen, is een soort ondergrens wat je sowieso krijgt per werkjaar.
Bij cao-werkgevers, ja. Zat werkgevers waar je erom moet vragen en lang niet altijd krijgt (aldus mensen die ik ken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-04 16:10

snmght

imho dan he

bombadil schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:55:
[...]
immers "vast contract is al beloning genoeg" volgens elke HR-afdeling
Onnodig generaliserend. HR professional hier. :(

@JTfoto in welke zin zijn taken en verantwoordelijkheden toegenomen? Is dit ook toegenomen ten opzichte van vacaturetekst en/of functieomschrijving?

Je werkgever (of om met @bombadil te spreken, 'elke HR-afdeling') kan anders namelijk ook redeneren dat je inwerkperiode succesvol is geweest en dat je nu (pas) de functie ten volle uitvoert.

[ Voor 42% gewijzigd door snmght op 16-01-2024 15:25 ]

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto

JTfoto

Work hard

Topicstarter
snmght schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:21:
[...]

Onnodig generaliserend. HR professional hier. :(

@JTfoto in welke zin zijn taken en verantwoordelijkheden toegenomen? Is dit ook toegenomen ten opzichte van vacaturetekst en/of functieomschrijving?

Je werkgever (of om met @bombadil te spreken, 'elke HR-afdeling') kan anders namelijk ook redeneren dat je inwerkperiode succesvol is geweest en dat je nu (pas) de functie ten volle uitvoert.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Pagina: 1