Ervaringen met Incogni (of andere databroker removal dienst)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PindaRots
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13:33
Ik kwam een tijdje terug een dienst tegen die persoonlijke online data namens jou 'verwijderd': Incogni.
Artikel: https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T

In het artikel staat Europa (AVG) nog niet genoemd, maar op de site van Incogni staat Europa wel vermeldt. Dus wij kunnen ook gebruiken maken van hun diensten.
Ander artikel: https://www.vpngids.nl/pr...m-browsen/incogni-review/

Op GoT kwam ik Incogni niet tegen. Zelf gebruik ik het niet, ben wel benieuwd naar ervaringen hiermee.

Zijn er mensen die ervaringen hebben met Incogni of misschien wel een andere dienst? Je geeft natuurlijk wel persoonlijke gegeven aan Incogni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexter123
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 31-07 15:51
Helaas zelf geen ervaring, maar ik ben ook benieuwd naar ervaring van anderen. Ik kreeg tot de zomer nooit zo veel spam, maar nu snel 10 per dag. Hinderlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:58
Ik zag er recente ook een reclame over en dat triggerde mijn interesse. Voornamelijk omdat ik ergens in één of meerdere marketing databases ben beland. Nu wordt ik plat gebeld en gespamd door allerlei partijen. En incognito lijkt daar een oplossing voor.

Alleen als je even wat zoekt, dan komen er bij mij ook wat twijfels:
Iemand op Reddit die scam mails krijgt na gebruik van incogni: https://www.reddit.com/r/...remove_my_data_from_data/

Op trustpilot staan een hoop positieve reviews, maar ook meerdere die zeggen dat de spam is toegenomen:
https://www.trustpilot.com/review/incogni.com

Ik had het graag uit willen proberen, maar het lijkt er op dat je er ook negatieve consequenties zijn voor sommige gebruikers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:04

kodak

FP ProMod
Dit soort bedrijven zijn vergelijkbaar met incassobureaus. Ze hebben niet meer wettelijke mogelijkheden dan je zelf hebt. Daar komt nog bij dat de bedrijven die jou gegevens verwerken in principe geen zaken met ze hoeven te doen, dus dat ze namens jou verwijderverzoeken willen doen heeft niet zomaar resultaat. Je kan er ook maar beter mee uitkijken, omdat het er niet op lijkt dat ze heel duidelijk zijn hoe ze namens jou iets proberen te eisen. En als ze willekeurig bij bedrijven verzoeken doen klinkt ook niet verstandig, want dan zijn ze waarschijnlijk onnodig je persoonsgegevens aan het verstrekken zonder dat je weet of je de bedrijven die het ontvangen daarmee wel kunt vertrouwen.

Ik vermoed dat je beter af bent door voorbeeldteksten van inzageverzoeken en verwijderververzoeken te gebruiken en naar bedrijven te sturen waarvan je weet of een zwaar vermoeden hebt dat ze je persoonsgegevens verwerken. Dat is ook wat de wet je als recht geeft om zelf op te kunnen lossen. Kost je misschien wat meer tijd, maar is vermoedelijk uiteindelijk goedkoper en betrouwbaarder dan dit soort commerciele bedrijven inhuren die vooral winst willen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:27

chromeeh

the Gnome

Incogni trok ook mijn aandacht, omdat deze voorbij kwam in een LTT video.

Het bedrijf achter Incogni geeft me dan wel weer bedenkingen, mede vanwege een groot aan reviews over hoe mensen na een removal request juist ineens benaderd werden door diverse bedrijven met allerlei telefoontjes, mailtjes etc.

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

In de regel ben ik erg wantrouwend bij positieve 'reviews' van sites vol referrals zoals genoemd in de topicstart. Hier des te meer als ik denk te zien dat 2 vd 5 'As featured in' op de site van Incogni gelieerd zijn aan Incogni zelf. En als ik dan ook nog zie dat juist deze 'privacy-club Google ad-cookies wil plaatsen: sja..

Verder helemaal eens met @kodak: je kunt het zelf beter, gerichter en gratis.

Tip: vraag voorafgaand aan verwijderverzoek eerst een verzoek aan te geven aan wie ze je informatie hebben gegeven resp. hoe ze aan je informatie komen, o.b.v. AVG artikel 13 Te verstrekken informatie wanneer persoonsgegevens bij de betrokkene worden verzameld of artikel 14 Te verstrekken informatie wanneer de persoonsgegevens niet van de betrokkene zijn verkregen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:18
kodak schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:47:
Ik vermoed dat je beter af bent door voorbeeldteksten van inzageverzoeken en verwijderververzoeken te gebruiken en naar bedrijven te sturen waarvan je weet of een zwaar vermoeden hebt dat ze je persoonsgegevens verwerken. Dat is ook wat de wet je als recht geeft om zelf op te kunnen lossen. Kost je misschien wat meer tijd, maar is vermoedelijk uiteindelijk goedkoper en betrouwbaarder dan dit soort commerciele bedrijven inhuren die vooral winst willen maken.
Maar hoe kom je daar achter? Of bedoel je dan vooral bij spam via post of telefoon?

Ik krijg zelf meer en meer spam op mij hoofd-e-mail, terwijl ik al lange tijd (jaren) twee aparte mail-adressen gebruik voor niet bank/verzekering/zakelijk gerelateerde zaken.

De spam wordt dan wel gefilterd, maar ik wil het gewoon helemaal niet zien.

Dan kan ik wel gaan reageren op de zogenaamde e-mail van Gazelle waarin ik een gratis e-bike heb gewonnen, of die zogenaamde verzendbevestiging van bol.com waarin de zoveelste Smeg 2 slicer naar mij onderweg is, of die aller aller allerlaatste herinnering van mijn bank om mijn gegevens te verifiëren omdat anders de rekening geblokkeerd wordt, maar dat gaat lijkt mij, niets brengen en ik maak ze nog wijzer ook door te bevestigen dat het een bestaand mail-adres is.

Dus is er ook een manier om van spam mail af te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:04

kodak

FP ProMod
LA-384 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:39:
[...]

Maar hoe kom je daar achter?
Hoe kom je er achter wie allemaal je persoonlijke gegevens verwerken? Door om te beginnen bij te houden met wie je daar afspraken over gemaakt hebt. En daar zitten waarschijnlijk onduidelijke afspraken tussen: zoals dat niet duidelijk is met wie een bedrijf je gegevens allemaal nog meer is gaan delen: die duidelijkheid horen ze te geven, zeker als je er naar vraagt. Dus doe dat dan ook. En stel meteen grenzen als je voor jezelf merkt dat je een bedrijf wat dat betreft niet kan vertrouwen, bijvoorbeeld omdat ze te weinig duidelijkheid geven over datalekken of niet duidelijk tonen dat ze je gegevens alleen verstrekken als ze betrokkenheid tonen of die ontvangers wel zo zorgvuldig met je gegevens om gaan.

En dan is er natuurlijk nog de groep bedrijven (criminelen) die je gegevens ongevraagd en zonder toestemming verwerken. Daar kom je niet makkelijk achter wie dat allemaal zijn. Maar een deel zijn waarschijnlijk bedrijven die 'slordig' zijn in scheiden van administraties, zoals bij inhuur van marketingbedrijfjes die meerdere klanten hebben die ze door elkaar gooien, of bedrijven met verschillende dochterondernemingen die de administraties mixen terwijl dat niet zomaar mag. In principe kan je proberen die aan te schrijven om verduidelijking en stoppen. Een probleem gaat het waarschijnlijk zijn als je gegevens onterecht verwerkt worden door onduidelijk verwerkers/criminelen. Die wil je waarschijnlijk niet aanschrijven als dat al kan. Maar in alle gevallen heb je recht om bij onenigheid over verwerking de toezichthouders te informeren en om hulp te vragen, die wettelijk bestaan om onderzoek te doen en misstanden te voorkomen en stoppen. Alleen is daar het probleem dat ze dat onderzoek zelden lijken te doen als er aanleiding is.

Spam is maar een van de mogelijke problemen als je gegevens onterecht verwerkt worden. Het gaat bijvoorbeeld ook om ongevraagd profielen van mensen maken om door te verkopen voor advertenties of gebruik voor criminaliteit als identiteitsfraude om jou op kosten te jagen, je bankrekening te pluderen of zelfs te intimideren/bedreigen. Dat maakt de spam niet minder vervelend, maar het valt hoe dan ook niet zomaar te voorkomen of stoppen als je gegevens in verkeerde handen zijn gevallen. Dus filteren of zelfs veranderingen zijn niet zomaar te voorkomen als je er last van hebt. Daarom is het ook zo belangrijk de bedrijven en personen niet zomaar je gegevens te geven in de hoop dat het wel goed komt, maak dus gebruik van je recht om eisen te stellen en ze verantwoordelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

LA-384 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:39:
Dus is er ook een manier om van spam mail af te komen?
Echte spammers houden zich niet aan de wet. Daar ga je sowieso niets hebben aan diensten als in de topicstart. Dit soort meuk blokkeren doe je met goede ad-, phishing- en malwarescanners.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-09 20:40
kodak schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:47:
Dit soort bedrijven zijn vergelijkbaar met incassobureaus. Ze hebben niet meer wettelijke mogelijkheden dan je zelf hebt. Daar komt nog bij dat de bedrijven die jou gegevens verwerken in principe geen zaken met ze hoeven te doen, dus dat ze namens jou verwijderverzoeken willen doen heeft niet zomaar resultaat. Je kan er ook maar beter mee uitkijken, omdat het er niet op lijkt dat ze heel duidelijk zijn hoe ze namens jou iets proberen te eisen. En als ze willekeurig bij bedrijven verzoeken doen klinkt ook niet verstandig, want dan zijn ze waarschijnlijk onnodig je persoonsgegevens aan het verstrekken zonder dat je weet of je de bedrijven die het ontvangen daarmee wel kunt vertrouwen.

Het selling point lijkt ook te zijn dat zij het helemaal uit handen nemen en hoeveel tijd dat je dan wel niet bespaard. Hier wordt zwaar op geleund, en ook in de interface staat er een teller met hoeveel tijd je wel niet bespaard hebt. Dus dat je dat zelf net zo goed kunt is zeker waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-09 20:40
Misschien is er wel gewoon een openbare lijst, die Icogni ook gebruikt. Dan gewoon een GDPR / AVG template voor jezelf maken en simpelweg al die bedrijven automatisch elke 30 dagen een mail sturen, spam je ze gewoon lekker terug. Zou dat niet gewoon werken? *denkt even hardop*
Pagina: 1