Kleurmetingen bij TV reviews

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdehaij
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-11-2024
Zie bijvoorbeeld deze review:
review: Sony Bravia XR A95L - De helderste oledtelevisie tot nu toe van @Eric van Ballegoie

De Samsung QD Oled lijkt qua kleurmetingen zeer goed te scoren. Echter, zoals wel vaker is voorgekomen bij Samsung met benchmarks, zijn ze weer eens aan het smokkelen en Tweakers laat ze nu hiermee wegkomen!

Zie deze video van hdtvtest: YouTube: I Love QD-OLED, But EVERYONE Is Wrong about Samsung S95B's Brightnes...

TLDR: de Samsung QD Oled is zeer accuraat qua kleuren in de filmmaker modus, wanneer getest wordt met een window van 5%, 10% en 20% (de meest gebruikte waarden voor kleurmetingen). Wanneer het echter een ander % betreft is de Samsung extreem inaccuraat. In de filmmaker modus die juist bedoeld is om zo accuraat mogelijk te zijn.

Misschien vinden veel mensen de fellere kleuren wel mooier maar de goede score voor kleurechtheid lijkt me i.i.g. onterecht.

Ik hoop dat jullie dit in toekomstige TV reviews aan willen passen. Verder nog bedankt voor de reviews!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric van Ballegoie
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-09 12:19

Eric van Ballegoie

Reviewcoördinator
Dat verhaal over de Samsung S95B stamt van begin 2022, waarna Samsung de firmware van die tv heeft aangepast zodat dit niet meer gebeurt. De S95B zoals wij die in 2022 getest hebben had ook geen 'cheatende' firmware (Zie ook aandacht hiervoor in onze review uit september 2022).

Bij de S95C uit 2023 was het dan ook geen issue en er zijn op dit moment voor zover ik weet geen (nieuwe) Samsung tv's die testpatronen herkennen en zich daarop aanpassen.

Ofwel: Dit is issue is - voor zover wij weten en bij onze metingen zien - geen issue meer.

[ Voor 16% gewijzigd door Eric van Ballegoie op 17-01-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdehaij
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-11-2024
Oké goed om te weten, de video was van 22 april 2022. Dan wordt Samsung voor mij weer een optie. Bedankt voor het antwoord.