Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machael
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-10-2024
Ik heb wat hulp nodig met Toon, want ik kom er niet meer uit. Sinds een aantal dagen staat onze Toon op een zwart scherm (Geen stroom?)(precies als het gaat vriezen). In het begin ging hij steeds aan en uit, maar nu staat hij meestal uit.

Ik dacht eerst dat de Toon kapot was. Ik heb een nieuwe aangeschaft, maar die gaf het zelfde resultaat. Ik heb ook de Toon CV module vervangen, maar zelfde resultaat.
Mijn volgende idee was, dat het misschien aan de draad ligt. Ik heb toen Toon van de muur afgehaald en naar boven gebracht. Boven het ik hem met een korte draad direct op de CV module aangesloten en hij werkt perfect.

Voordat de draad, die uit de CV komt en in de CV module gaat, twee verdiepingen beneden is, zaten er een aantal kroonsteentjes tussen (vanuit de CV naar de CV module een kroonsteentje, vanuit de CV module naar een andere draad een kroonsteentje). Deze heb ik vervangen en de draden opnieuw afgeknipt en schoongemaakt. Helaas nog hetzelfde resultaat….

Ik heb ook de spanning gemeten boven en die is 24 volt, zoals het hoort en beneden waar de toon hing, meet ik ook gewoon 24 volt….. Ik weet dus even niet meer wat ik nog kan proberen.
Op een gegeven moment gaat de draad ook in de vloer op de eerste verdieping en hoe deze dan in de woonkamer komt weet ik niet… Daar zou dus ook nog iets kunnen zitten…

Ik kan natuurlijk een ander systeem (zoals Tado) kunnen aanschaffen, maar ik krijg graag de Toon weer aan de praat in de woonkamer. Hebben jullie een idee waar het aan kan liggen, of wat ik nog zou kunnen proberen? Ik hoor het graag 😊

Gr. Machael.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:48

Reptile209

- gers -

Zitten je oude en nieuwe Toon op een muurplaat die je hebt laten zitten en waar de aansluiting op vast zit? Wellicht zit daar dan een los/vies contactje in ofzo? Want als je boven en beneden gewoon dezelfde 24V meet, zou de draad op zich gewoon goed moeten zijn lijkt me.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machael
De muurplaat verhuis ik steeds mee om toon aan te kunnen sluiten. Die is dus ook al een aantal keer schoongemaakt en opnieuws gemonteerd.

Ik hbe wel een hele oude voltage meter met rode lampjes die de voltage aangeven. Het derde bolletje is soms wat zwakker, maar volgens mij staat er wel gewoon 24v op de draad boven en beneden.

Ik heb ook geen idee of dat zwakker kan worden over een draad, of dta het dan gewoon geen stroom heeft oid...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:03

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Machael schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:54:
Ik heb ook de spanning gemeten boven en die is 24 volt, zoals het hoort en beneden waar de toon hing, meet ik ook gewoon 24 volt…..
Dat is niet vreemd, want je meet zonder belasting (er loopt geen stroom). De weerstand die te dunne draden en slechte overgangen veroorzaken gaat pas spelen als er stroom door de draden gaat; dan zal de spanning inzakken (en wordt elektrische energie omgezet in warmte).

Oplossing: weerstand verlagen. Eén lange kabel i.p.v. aan elkaar geknoopt spul met kroonsteentjes. En als dat echt niet kan, dan de kroonsteentjes vervangen door degelijke lasklemmen. Dikkere draden helpt ook, maar ik ga er vanuit dat het probleem vooral in alle overgangen zit waar de boel slecht aan elkaar gekoppeld wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 11-01-2024 17:38 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:28
Stervende voeding van de CV module verwacht ik.

Het lijkt er op dat deze nog net voldoende spanning kan leveren om de toon met een korte kabel te laten werken, maar wanneer je een lange kabel gebruikt met meerdere onderbrekingen (weerstand) dan kan hij het net niet aan.

Heb je ook al gemeten terwijl de Toon is aangesloten?
Je kan het groene aansluitblokje op de grondplaat eruit klikken, en dan op de 2 pennen van de Toon schuiven. (Let op polariteit), als het goed is kun je er dan met je meetpennen bij on te meten.
Benieuwd wat je meet wanneer Toon stroom vraagt, maar niet voldoende krijgt.

[ Voor 11% gewijzigd door MaD_co op 12-01-2024 08:48 ]

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machael
Dank Gizz en MaD_co voor jullie antwoorden. Ik ga dit straks even proberen. Ik ben wel bang dat ik niet omntkom aan 1 lasdop om alles te verbinden.

Ik laat het weten of het gelukt is.:)

Ik denk er ook aan om Toon te vervangen met Tado (vanwege apple home), maar die zal hetzelfde probleem hebben ben ik bang.

[ Voor 25% gewijzigd door Machael op 12-01-2024 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machael
MaD_co schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:47:
Stervende voeding van de CV module verwacht ik.

Het lijkt er op dat deze nog net voldoende spanning kan leveren om de toon met een korte kabel te laten werken, maar wanneer je een lange kabel gebruikt met meerdere onderbrekingen (weerstand) dan kan hij het net niet aan.

Heb je ook al gemeten terwijl de Toon is aangesloten?
Je kan het groene aansluitblokje op de grondplaat eruit klikken, en dan op de 2 pennen van de Toon schuiven. (Let op polariteit), als het goed is kun je er dan met je meetpennen bij on te meten.
Benieuwd wat je meet wanneer Toon stroom vraagt, maar niet voldoende krijgt.
Ik heb gemeten met de Toon aangesloten. Dan meet ik maar 6v.....

Ik heb nog twee andere CV ketel modules. Die ga ik nu even proberen. Of ligt het echt aan de draad dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machael
Ik heb drie verschillende CV modules geprobeerd. Alle 3 hetzelfde resultaat. Bij het aansluiten van Toon, meet ik nog maar 6v en zonder Toon 24... Dan zal het toch aan de draad liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Machael schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:09:
Dan zal het toch aan de draad liggen.
En dan waarschijnlijk vooral de overgangen :)
Lukt het je om al deze losse stukjes door één lange draad te vervangen? Anders de kroonsteentjes in ieder geval vervangen door een degelijke lasklem (bijvoorbeeld deze) en de draad op de juiste lengte strippen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machael
Gizz schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:20:
[...]

En dan waarschijnlijk vooral de overgangen :)
Lukt het je om al deze losse stukjes door één lange draad te vervangen? Anders de kroonsteentjes in ieder geval vervangen door een degelijke lasklem (bijvoorbeeld deze) en de draad op de juiste lengte strippen.
Ik heb de niewe lasklemmen erop gezet. Helaas zelfde resultaat. Ik meet beneden op de aangesoten toon 12v en boven bij de CV module 24v....

De draad gaat op een gegevenmoment de vloer op de 1ste verdieping in en komt in de woonkamer weer uit de muur. Ik weet niet precies wat daar allemaal tussen zit, maar het lijkt dezelfde draad. Ik vermoed dat hij ook door de kruipruimte gaat, maar daar heb ik nog niet gekeken.

Ik heb ook 20m draad gekocht. Ik ga nu even kijken of Toon werk met 20m draad er tussen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machael
Op zolder heb ik nu een nieuwe rol van 20m kabel tussen de CV ketel module en Toon geplaatst en dat werk. Lijkt erop dat de CV ketel module genoeg stroom kan leveren met 20m ertussen voor de Toon....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:28
Ala het goed is heb je op je ketermodule ook een adapter aangesloten toch?
Daar zou de module zijn voeding vandaan moeten halen

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Machael klinkt als een probleem bij een deel dat je niet kunt zien. Ergens een kabelbreukje, roestend kroonsteentje in de kruipruimte, rare onzichtbare constructies.

Zou toch kijken of je het allemaal kunt vervangen door nieuw draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machael
Gizz schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:35:
@Machael klinkt als een probleem bij een deel dat je niet kunt zien. Ergens een kabelbreukje, roestend kroonsteentje in de kruipruimte, rare onzichtbare constructies.

Zou toch kijken of je het allemaal kunt vervangen door nieuw draad.
Ik denk dat dit inderdaad de enige oplossing is....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Machael
MaD_co schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:07:
Ala het goed is heb je op je ketermodule ook een adapter aangesloten toch?
Daar zou de module zijn voeding vandaan moeten halen
Adapter heb ik er ook wtee van. Beide geprobeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machael
Misschien een beetje offtopic. Ik wilde eigenlijk al af van toon vanwege het abonnement en het feit dat ik thuis apple home gebruik.

Ipv de draad vervangen, zou ik ook toon kunnen vervangen . Volgens mij heb je Tado thermostaten die draadloos de CV kunnen aansturen en ook op batterijen werken.

Hebben jullie daar ervaring mee?
Pagina: 1